Flap's & Scharnieren, Hoe te plaatsen e.d. ??

Hallo!

Ik ben bezig met een Piper PA-18 Super Cub van Hegi Models.
Een Oud beestje waar ik al flink wat liefde en aandacht aan heb geschonken.

De romp is momenteel klaar en met de vleugels ben ik al een heel eind.

Over de Vleugels en vooral de Flaps heb ik een aantal vragen:

Op tekening heeft deze Cub Flaps, maar de vorige Eigenaar had deze niet gemonteerd.
Nu is de achterlijst dusdanig dik dat ik de flaps er gewoon kon afzagen en er scharnieren tussen plaatsen.

Nu heb ik bij Hobby City Flap-scharnieren besteld, maar ik twijfel over hoe ze gemonteerd moeten worden.

Het lange deel in de vleugel, Korte deel in de flap of andersom?
(zie foto van Scharnier hieronder)

flaphinge.jpg

Wanneer je dergelijke scharnieren gebruikt onstaat er een sleuf tussen vleugel en Flap.
De vraag is dus, hoe groot moet die sleuf zijn?
Op tekening is de sleuf in gesloten toestand (Flap Up) 2 mm maar aangezien ik andere scharnieren gebruik zal er bij mij in gesloten toestand geen sleuf zijn.
In open toestand wel, en naar die maat ben ik op zoek! Wie helpt.
(De span van de kist is 1m83)

Wat foto's over bovenstaande:

gap1.jpg

vleugel.jpg

tekening2.jpg

En dan Last but not least:

Kan ik de flap ook inwendig aansturen?

Zie hiervoor de foto,

De servo past ruimschoots in de romp.
Mijn plan is om de Flap open te maken en hier een plaatje in te maken waar ik de stuurstang op kan zetten. Het gat zie je niet meer, daar zit straks oratex over heen.

In de foto hieronder zie je hoe ik het bedoel.
In rood de servo, groen de stang en met blauw (inwendige van de Flap) zit een plaatje.
De stang beweegt dan recht naar achter en volgens mij moet hij dan de flap naar beneden duwen.

flap.jpg

Alvast hartelijk dank!

Nu nog een plaatje van de romp hoe hij nu is.

DSC00838.jpg

Mocht je willen weten hoe hij er uit zag en interesse hebt om het bouwverslag te lezen, kijk dan even op:
Restauratie verslag Piper PA-18 Super Cub - MCH Forum

Leuk dat je deze kist aan het vliegklaar wil gaan krijgen met flaps!
De mijne heb ik allang niet meer maar ik kan je uiteraard wel wat advies proberen te geven.
De servo die je rood getekend hebt is de goede plaats!!!
De scharnier die je voor de flaps wil gebruiken heb ik op mijn PA18 niet gebruikt!
Da waren n.m.l gewone scharnieren die aan de ONDERKANT(uiteraard wel in het hout)gemonteerd waren i.p.v in de midden of aan de bovenkant!
Op die manier heb je een goede aansluiting(dus geen luchtspleet als de flap in lijn met het vleugelprofiel staat) en kan de flap zonder problemen helemaal naar beneden(dus haaks op het vleugelprofiel)!
Als je de scharnier wil gebruiken die je hebt aangeschaft dan moet theoretisch het kleine gedeelte in de vleugel geplaatst worden en het lange gedeelte dus in de flaps.
Ik weet niet of dat origineel is bij een PA18!

Mvgr Hans

Hoi, leuk eens wat van jou te zien, lekker bezig!

De manier in het linkje van Arjan is eigenlijk wel het mooiste maar ook wel wat werk. Op die manier komen jou scharniertjes ook het beste uit denk ik. Maar je kunt ook de easy way doen, gewoon botte achterlijst, zal in het model niet ze heel veel verschil uitmaken qua vlieg eigenschappen.
Je achterlijst van de vleugel hoef je niet hol te schuren zoals velen dat doen, hoop werk. Makkelijker is om een vierkant hol bakje van balsa of 0,8mm triplex te maken, heb je meteen een scherpe lijst.

Groetjes,
Gerald

Thanks

Heerlijk!

Lekker die snelle reacties!

@ arjan: bedankt!

@ Hannesie: Oude beestjes een nieuw leven geven vindt ik gewoon leuk!

@ Gerald: Tja, ik ben nog niet zo van de bouwverslagen bij houden, maar ik heb een NF-5 thuis staan die hierna aan de beurt is, hier wordt wel een bouwverslagje van gemaakt!
Wordt in de Klu kleuren gespoten en gaat vliegen met een 10cc.
Moet een soort van 1e stapje richting jet-vliegen worden.
(Ik kijk al stiekum een beetje naar een Formost...)

Als ik bovenstaande reacties met elkaar combineer begrijp ik dat de hinges die ik heb
bedoelt zijn voor "Slotted Flaps"

mijn kist heeft een Botte (Rechte) achterlijst en de Flap ook een rechte voorlijst.

Bedoeling van een slotted flap is dus dat hij wel gevormd is, omdat dit ervoor zorgt dat de Flap meer draagkracht levert.
Doordat hij uit de vleugel staat remt hij ook af.

Wanneer ik een ronde neuslijst aan de flap wil maken ben ik even aan het pielen.
Het maken op zich valt wel mee, maar mijn flap komt wanneer hij omhoog is verder naar achteren te staan en dan ligt de flap achterlijst niet meer gelijk met de achter lijst van de aileron.
En das nie zoals t hoort op een piper!

Zoals gerald zegt, het zal de vliegeigenschappen niet dusdanig beinvloeden op deze kist wanneer ik deze lijsten gewoon recht laat, maarja, ik ben geen schaalbouwer, maar wel een pietlut! ---> Rechte lijsten is geen optie met deze scharnieren.

T wordt dus of aanpassen naar slotted flaps, of met normale scharnieren en rechte lijsten.

Hee Melvin,

Slotted flaps, helemaal goed, zou ik op deze kist zeker voor gaan, zo`n botte achterlijst is geen gezicht op zon mooie kist :nooo:

Wel veel werk meer maar het is de kist zeker waard :yes:

Flap inwendig aansturen is zeker mogelijk, had dat op mijn wel iets groter Snoopy II ook zitten:
SnoopyIIL-vleugelFlap3.jpg

hey mooie flapdrol, lolz

schiet op met je pipertjeeeee kenne we knorren
maarre ff over je flaps ik zou idd de manier doen die han zegt gewoon in het onderste gedeelte van je achterlijst de normale kavan scharnieren is t makkelijkste kan alleen naar beneden idd door de montage handig en snel te maken ,want je moet opschieten volgende week piperdag op volkel ;P
whahahha ik neem mn 1op5 meej omdat t landingsgestel van de stearman op zich laat wachten.
full

maar goed hopelijk ben je er volgende week bij

latexxxx

pascal

Laatst bewerkt door een moderator:
Back