flaps, spektrum dx6i ?

ik had graag met flaperons of echt flaps gevlogen op mijn sim maar als ik deze instel op mijn dx6i bewegen ze in de tegenovergestelde richting de flap aan de linkervleugel gaat omhoog en deze aan de rechtervleugel gaat omlaag

als je met één servo werkt is dit nogal vrij logisch maar mijn zender staat ingesteld op twee

iemand een idee

dan moet je bij (de dx-7 tenminste) bij instellingen - Het menu'tje voor reversen het
kanaal waar de 2e servo in zit reversen, dan zou het wel moeten gaan

Skyhigh

dan moet je bij (de dx-7 tenminste) bij instellingen - Het menu'tje voor reversen het
kanaal waar de 2e servo in zit reversen, dan zou het wel moeten gaan
Nee, dat is niet goed want dan gaat diezelfde servo als-ie als aileron werkt de verkeerde kant op.
Overigens, op mijn Graupner Junior S heb ik flaps geprogrammeerd op de DX6i en die gaan wél de goede kant op gelukkig...
(hoewel het jammer is dat er maar één flapstand is, ik zou graag zowel omlaag als omhoog wilen met die flaps - op de FX-18 kon dat wél.

Ik had een soortgelijk probleempje met het programmeren van mijn SportWing (een vliegende vleugel). Als ik die programmeerde met de Elevon Wing Type Connection, dan werkten de ailerons goed als ailerons, maar als hoogteroer gingen ze de verkeerde kant op.
Ik heb dat opgelost door niet de Elevon functie te gebruiken, maar via Mix1 en 2 de ailerons naar het hoogteroer te mixen. Dat lukte god.
Ondertussen had ik ook naar Horizon Hobby (=Spektrum) gemaild met mijn probleem; daar kreeg ik net vanmorgen antwoord van. Ze zeggen dat ik de servo's op de ontvanger uitgangen moet verwisselen, dan zou het goedkomen. Dat zal ik nog eens proberen (moet straks toch wat gaan repareren aan die SportWing...)

Ik had ze trouwens ook gevraagd waarom ik geen aileron-differentiëel kan instellen als ik de elevon functie gebruik. Het antwoord was dat als je dat zou doen, een aileron-uitslag tegelijk een hoogteroer uitslag zou betekenen. Daar zie ik de logica wel van in... alleen toen ik tot voor kort de SportWing met mijn Futaba FX-18 stuurde kon dat wél, en ik had het idee dat het ook nodig was omdat de SportWing af en toe plotseling in een vrille duikt. Alleen is dat, toen ik differentiëel instelde, maar nauwelijks opgeknapt - terwijl het me wél opviel dat het toestel, gestuurd met de DX6i, dus zonder differentiëel, veel pittiger reageerde.
(Op twee andere vliegende vleugels die ik heb, de ene in aanbouw en de andere nog niet echt gevlogen, adviseert de fabrikant woordelijk om geen differentiëel te gebruiken... dat begrijp ik nu inmiddels dus ook...)

Laatst bewerkt:
Bart Flaps op de dx6i kunnen wel beide kanten uit hoor.
Ik heb nu ook flaps ingesteld op mijn EG maar wat is nou het beste omhoog of omlaag?
Je kunt zelfs met de dx6i een beetje hoogte bij programmeren zodat wanneer je de flaps activeert je vliegtuig gewoon recht blijft vliegen.

Flaps omlaag is om lift en weerstand te vergroten. Een beetje omlaag is bijvoorbeeld goed bij het thermieken (of bij je MiniMag om te starten); de vleugel geeft dan meer lift bij lage snelheid.
Flaps verder omlaag zijn remkleppen; is lekker om een zwever vlot aan de grond te krijgen (dat-ie niet het hele veld overzweeft op 1 meter hoogte). Ook prettig om te verhinderen dat-ie een wolk in gaat; je kan 'm dan op z'n neus zetten zonder dat de vleugels eraf vliegen (zal bij een EG niet zo gauw gebeuren, maar dat is het idee).
Flaps een klein beetje omhoog heeft het effect van een vlakker profiel. Dat is gunstig als je met een optimale glijhoek op snelheid wil vliegen (bijvoorbeeld oversteken naar een andere wolk / thermiekbel).
Sommige (heeele mooie) zwevers hebben, naast de ailerons, nog flaps op de binnenvleugel (tussen de aileron en de romp). Die kunnen dus alle bovengenoemde functies meedoen, en bovendien kan je daarmee een butterflystand maken, dan gaan de ailerons omhoog en de flaps omlaag. Dat zal wel remmen als de brandweer...

O jij bedoelt dat je het allebei wil op 1 schakelaar, dat kan niet. Maar als je naar het menu flaps gaat kun je instellen flaps 0/-100% of flaps 0/100% bij plus omhoog bij - naar beneden (of net andersom?:d). Je kunt daarnaast ook nog de elevon bij mixen up of down.

Bedankt voor je uitleg nu is het duidelijk

Je kunt ook een mixer maken van bv. Gas naar flaps. Heb ik bijvoorbeeld gedaan bij een 'pure' zwever. Dit werkt goed, beide roeren gaan dan samen omhoog of omlaag.
Heb alleen nog niet echt tijd gehadt om het in de praktijk goed uit te proberen wat het effectief doet tijdens het vliegen.

Rick

Ja, als je een stick over hebt kan dat natuurlijk.
Met een vliegende vleugel zou dat kunnen met het richtingsroer-kanaal... dat is wel een idee tegen de tijd dat ik de Sirion ga programmeren. Moet wel een boel expo op anders zit je onwillekeurig met de flaps te roeren als je het gas regelt (ik vlieg mode 2) maar dat is geen probleem.

Bart,

Misschien kun je ook Flap naar Flap mixen. Zoiets wordt ook gedaan om bij indoor-kistjes met de gas-functie om wat sleep-gas erop te houden. Die dingen zijn zo licht dat ze bij gas dicht niet hard genoeg vallen.

Rick

Ik weet niet precies wat je bedoelt...
Je blijft het probleem houden dat je maar 1 flapstand kan programmeren, toch?

Misschien is het wel mogelijk om op een andere schakelaar die ik niet gebruik (aux of zo) flaps bij te mixen in een andere stand dan die van de flap-schakelaar. Op die manier zou het mogelijk kunnen zijn om meerdere flapstanden te gebruiken.
Ik ga er nog wel es mee prutsen...

Het mag dan zo zijn dat de DX6i niet zoveel mogelijkheden heeft als mijn oude FX-18, maar ik vind het wel allemaal veel prettiger werken, de systematiek is overzichtelijk. Op mijn FX-18 kan ik nog steeds alle funkties niet zomaar vinden, op de DX6i al na een dag of zo.

nog een een vraagje hierop aansluitend...

Ik krijg het (ook) niet voor elkaar om de rolroeren beide naar beneden te krijgen wanneer de schakelaar (Flap op de DX6i) wordt omgezet. De ailerons reageren wel, alleen wijst de een naar boven en de ander naar beneden.

Zou dit komen doordat ik een Y-kabel gebruik? Zou ik dan idd beide roeren op een ander kanaal moeten zetten (bijv. aile en aux) en dan moeten toewijzen via het menu van de DX6i?

In menu (MIX1) kun je het e.e.a veranderen zoals rate percentage e.d. Als ik deze verstel, zie ik beide roeren tegenover elkaar bewegen, dan dat ze respectivelijk L en R apart ingesteld kunnen worden.

Mondiaan,
ja, hehe, je kunt natuurlijk mixen tot je ons weegt, maar zolang je via een Y-kabel werkt kan er nooit en te nimmer wat gemixt worden!
Idd de servo's apart aansturen via een eigen kanaal en dan pas kun je iets gaan mixen.....

Mondiaan,
ja, hehe, je kunt natuurlijk mixen tot je ons weegt, maar zolang je via een Y-kabel werkt kan er nooit en te nimmer wat gemixt worden!
Idd de servo's apart aansturen via een eigen kanaal en dan pas kun je iets gaan mixen.....

Tja... werd mij al in de oren gefluisterd (R.T.F.M!) :rolleyes:

Die er maar eens bijgepakt... zie blz 45, linker aileron op AUX1 en de rechter op AILE van de ontvanger aansluiten. Daarna in menu naar WINGTAILMIX en hierin DUALAILE activeren.

De rest wijst zich vanzelf... FLAP schakelaar werkt nu naar behoren, alleen moet ik nog uitvogelen hoeveel er gegeven dient te worden. Momenteel staat ie op: FLAP -50 en ELEV -40.

OK, opgelost dan.... Je bent hier ook op dit forum om te LEREN, haha!

Ik heb vele tests gedaan met flaperons, zowel naar boven als beneden, met uiteenlopende modellen.
Het is doorgaans een echt lapmiddel, ik ben er niet kapot van, maar soms heb je niks anders.
Doorgaans wordt de besturing sterk verslechterd, ofwel: het rolgedrag wordt nadelig beïnvloed.
Zoals als eerder gezegd, laat je ze te ver naar beneden komen, dan heb je een véél grotere kans op "tipstall" en dan ben je verder van huis.

Op een Easyglider heb ik ze ook naar boven staan, om te remmen. Maar dan moet je gelijk ook anders gaan vliegen, de romp "ligt" dan anders, met een hogere neusstand dus, in de lucht. Da's ff wennen.

In beide gevallen (naar boven of beneden) dus het flap aandeel beperken tot maximaal 30% en van daaruit verder experimenteren.
Ga eerst op een veilige hoogte uittesten, want misschien moet je ook nog een hoogteroer correctie bijmixen, dat maakt het wel simpeler.

OK, opgelost dan.... Je bent hier ook op dit forum om te LEREN, haha!

Ik heb vele tests gedaan met flaperons, zowel naar boven als beneden, met uiteenlopende modellen.
Het is doorgaans een echt lapmiddel, ik ben er niet kapot van, maar soms heb je niks anders.
Doorgaans wordt de besturing sterk verslechterd, ofwel: het rolgedrag wordt nadelig beïnvloed.
Zoals als eerder gezegd, laat je ze te ver naar beneden komen, dan heb je een véél grotere kans op "tipstall" en dan ben je verder van huis.

Op een Easyglider heb ik ze ook naar boven staan, om te remmen. Maar dan moet je gelijk ook anders gaan vliegen, de romp "ligt" dan anders, met een hogere neusstand dus, in de lucht. Da's ff wennen.

In beide gevallen (naar boven of beneden) dus het flap aandeel beperken tot maximaal 30% en van daaruit verder experimenteren.
Ga eerst op een veilige hoogte uittesten, want misschien moet je ook nog een hoogteroer correctie bijmixen, dat maakt het wel simpeler.

Je hebt gelijk... ik ga ze terugbrengen naar 30% en van daaruit fine-tunen. Voor de WH niet echt noodzakelijk, maar het is meer een
nieuwsgierigheid dan het toevoegen van een functionaliteit ;).

Nog even wachten op de motor upgrade, want de stock versie is wat aan de krappe kant.

Ik weet niet of dit met een dx6i mogelijk is maar, mix een beetje down op je hoogte roer mee. Komt je neus weer recht te liggen. Probeer dit eerst op veilige hoogte, net zo lang tot dat hij recht door blijft vliegen maar wel af remt.

Erik

Erik,
Nee, is niet wat ik bedoel.
Door remkleppen/flaperons/flaps, wat in feite PROFIEL veranderingen zijn, krijg je doorgaans een TRIM verandering, of wel de neus gaat plots omhoog of omlaag als je een profielverandering maakt.
Dat kun je idd wegmixen met elevator. Puur door het idd op veilige hoogte uit te proberen en dan naar de juiste correctie toe te werken.

Wat ik bedoel is dat doordat je de ailerons naar boven zet, er liftverlies plaats vindt. Dat moet je compenseren door met een hogere neusstand te gaan vliegen, en dat alles bij elkaar levert de remmende werking op. Die nieuwe neusstand, of "ligging" zo je wilt, daar moet je dan even aan wennen.

Richard,

Ik las om te remmen zet ik ze omhoog, maar ik begrijp er nu uit dat je ze gebruikt om lift (hoogte) vermindering te krijgen door ze om hoog te zetten.

Aanvulling voor Mondriaan: Bij een Wildhawk (easystar clone) werken de ailerons met lage snelheid al nauwelijks.

Erik

Laatst bewerkt:
Back