Flaps vergroten op een turbine jet

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door wapke11, 17 jun 2016.

  1. wapke11

    wapke11

    Lid geworden:
    23 jan 2010
    Berichten:
    35
    Locatie:
    harlingen
    Hallo
    Ik vlieg nu 1 jaar met een firebird met een vt80 bl van jetsmunt.
    Mijn probleem is dat mijn vliegveld niet zo groot is , en mijn landings snelheid te hoog is.
    Er zitten wel flaps op de firebird maar die remmen t niet vergenoeg af.
    Nu wil ik de flaps vergroten zodat als je m uitklapt de flaps verder naar onderen uitsteken en daardoor de weerstand groter word.
    Hoe ver kan je hier mee gaan en wat is het effect hier van omdat de flaps dan verder uitsteken dan de ailirons in de gewone vlucht stand.
    Ik heb ook al geƫxperimenteerd met crow maar dan begint de firebird te pompen dus dat was geen succes.
    Nu zag ik ook nog een flap systeem die als je m uitklapt boven en onder de vleugel uitsteekt.
    Zoals die op de retro Jet 75 van nijhuis zit ,ook een Goed idee volgens mij.
    Wat zou volgens de ervaren Jet jokkies die hier zitten de beste oplossing zijn?????
     
  2. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Ik heb het zelfde probleem klein veldje .
    De flaps werken als rem klep het beste als je ze tegen de 90 graden heb staan tijdens de landing beetje douwn hoogte roer in mixen .
    Verder moet je een ruim circuit vliegen zo dat de snelheid er uit loopt en zo langzaam mogelijk op final gaan zitten .
    Na wat jaren van veel te snel binnen komen gaat het nu een stuk beter.
    gr Gerrit Jan... soms ben je te bang.
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2016
  3. wapke11

    wapke11

    Lid geworden:
    23 jan 2010
    Berichten:
    35
    Locatie:
    harlingen

    Dit is de landings snelheid ongeveer.
    Mijn flaps gaan maar tot 60 graden ongv.
     
  4. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Bij korte banen gaan bij bij mij altijd de flaps op 90 graden.
    Extra lift heb je niet nodig.
    Of een rugschild als rem.
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Te hoog binnenkomen zie ik. Dan helpt flaps niet veel
     
  6. ik ben een vliegtuig.nl

    ik ben een vliegtuig.nl

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    569
    Je kan ook nog je rollen omhoog programmeren als je deze op 2 kanalen hebt zitten.
    Alleen er rekening mee houden om wat down bij te mengen , dit werkt ook goed.
     
  7. wapke11

    wapke11

    Lid geworden:
    23 jan 2010
    Berichten:
    35
    Locatie:
    harlingen
    Op het filmpje kom ik inderdaad hoog binnen. ,maar wat je niet ziet dat daar een verhoogde weg ligt dus zodoende.
    Crow mix heb ik ook al geprobeerd maar dan begon de Jet te pompen ( voor en achter over).
    Een rugschild zou wel kunnen maar dan moet ik de boel grondig verbouwen. Grotere flaps lijkt mij makkelijker. Vandaar mijn vraag.
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Die kist kan veel langzamer vliegen nog. Wanneer heb je het gas volledig dicht?
     
  9. wapke11

    wapke11

    Lid geworden:
    23 jan 2010
    Berichten:
    35
    Locatie:
    harlingen
    Als ik begin aan een landings circuit,dus als ik nog een compleet rondje moet vliegen
    dan gaat het gas dicht en de flaps compleet uit.
    Heb ook nog het stationair toerental verlaagd i o v m jetsmunt zodat i nog minder stuwdruk houd , maar hij blijft eigenlijk gewoon doorvliegen.
     
  10. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Dus flaps zo instellen dat er geen extra lift is...minder lift en veel drag.. = flaps op 90 graden.
    Probeer maar.
     
  11. koenvlieg

    koenvlieg

    Lid geworden:
    15 aug 2008
    Berichten:
    195
    Misschien is het mogelijk om een extra remdeur in te bouwen onderaan de romp, die gemixed wordt met de flaps.
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Mischien ook eens proberen om met de neus wat hoger binnen te komen?
    Op het filmpje kom je mijn inziens redelijk vlak en dus wat snel binnen voor mijn gevoel.

    Door de neus wat hoger te trekken zal de weerstand vergroten en de jet dus langzamer gaan.
    Je zal dan dus iets meer gas moeten geven om de kist te laten vliegen maar de snelheid zal hierdoor niet toenemen.

    Naast een grotere uitslag op je flaps wat meer zal remmen zoals hierboven al vermeld zal dit toch moeten schelen.

    Wat betreft de neus en gaststand is dit in de 1:1 luchtvaart de regel tijdens final: met het gas regel je de hoogte en met je neusstand de snelheid.
    En dat kun je dus ook toepassen in de model luchtvaart.

    Een 'extreem' voorbeeld hierin is bijvoorbeeld een F-15.
    Dit model komt met een zeer hoge neusstand aangevlogen op final en met minimaal 1/4 tot 1/2 gas.
    Die hoge neusstand blijft vrijwel de hele landing ongewijzigd maar met iets minder of iets meer gas breng je hem naar het punt waar je de wielen aan de grond wil zetten.
    Pas vlak voor de landing of als de wielen aan de grond staan gaat het gas er volledig af.

    Succes met de mogelijke aanpassingen en we horen grasg het resultaat.

    Grt,
    Berto.
     
  13. wapke11

    wapke11

    Lid geworden:
    23 jan 2010
    Berichten:
    35
    Locatie:
    harlingen
    Hallo
    Kleine update
    De Jet leeft niet meer , flaps uitslagen vergroot , dat werkte wel beter.
    Maar door een zeer domme fout het toestel kapot gevlogen.
    Dus doe niet net als ik , en haal de tankontluchting stop eruit !!!!!!!
    Ben nu begonnen aan de bouw van een navy Cat (Falcon 120 )
    Ik hoop dat deze langer mee gaat.
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ontluchting sluit ik nooit... Kan je het ook niet vergeten
     
  15. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Daarom pleit ik er ook steeds voor om deadstick landingen te oefenen.
    Omdat je de tankontluchting nog gesloten had is je kist stuk???
    Het is mij zo vaak overkomen dat de turbine om de een of andere manier uit piste, luchtbel, tankontluchting, vastloper, maar dat hoeft je je kist niet te kosten.

    Just my two cents.

    Succes met de Falcon.
     
  16. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Ik heb er een idioot lang lint aan zitten met "remove before flight" er op.
    ;-)
     
  17. wapke11

    wapke11

    Lid geworden:
    23 jan 2010
    Berichten:
    35
    Locatie:
    harlingen
    Goed idee
    Flame out is niet zo erg. Maar flame out tijdens het opstijgen en op 1,5mtr hoogte wel,hij overtrok gelijk en draaide op z,n rug en einde verhaal:mad:
     
  18. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Jammer van je jet.

    Paar opm:
    Op Lelystad kun je 1/1 "Remove Before Flight" plastic vlaggen kopen, ze zijn breed en wel een halve meter lang, als je die niet ziet dan is er serieus iets mis met je ogen! :) Ik stop nooit maar dan ook nooit een stop op een ontluchting zonder die vlaggen, dat is vragen om problemen. Maar goed, achteraf.

    Flaps kunnen idd wel behoorlijk ver naar beneden, maar ik zou dat eerst veilig uitproberen op hoogte, soms kun je je de stroming op je stabilo dusdanig vernaggelen dat het eerder overtrekt dan je vleugel en dan zijn de rapen gaar.

    Die truuk met de omhoog gaande ailerons gebruik ik zelf ook veel, je moet het alleen niet overdrijven, een graadje of 15, meer moet je niet doen. Dan wordt hij waggelig en ja, ook uittesten op hoogte en met name kijken hoeveel hoogte je moet bijtrimmen om dezelfde stand te houden. Na de landing dit in een mixer programmeren. Naderhand fine tunen.
    Het effect is dat de vleugel minder lift levert, dus moet je wel met een iets hogere neusstand vliegen, ergo lagere snelheid.

    Ik zie veel jetvliegers die continue bezig zijn met de gashandle voluit (ze kunnen beter een twee standen schakelaar gebruiken...). Ik zie er weinig die proberen (op hoogte) te oefenen in langzaam vliegen, stalls te maken met flaps uit en in. Zorg dat je ook in dat snelheids gebied comfortabel vliegt. Alleen maar volgas knallen kan iedere nitwit.
    Idd, zoals er geschreven wordt, veel landingen oefenen met gas dicht. Probeer goed de juiste neusstand die een comfortabele snelheid oplevert in je hoofd te prenten en stuur de kist steeds daar naar toe.

    Vlieg zo kort mogelijke finals, dwz maak kortere circuits, zodat je base leg dichterbij ligt en je final kort blijft, Snelheid inschatten als hij dwars op de landingsrichting vliegt is vele malen makkelijker als wanneer je min of meer recht op je af komt. Een final waarbij je binnen komt draaien met een flauwe bocht is ook mooi, als het maar een korte final is.

    Klopt wat Berto zegt, een JET vlieg je hoogte (dalingshoek) met "gas", je snelheid met neusstand. Een propkist is dat juist andersom!!!!
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Een korte final??? Juist niet. De meesten vliegen het circuit met teveel vermogen (laag en langzaam bochtjes vinden ze eng) en de kist remt met een korte final dan niet af (laag en gas dicht is ook eng). Als het dan windstil is beginnen ze halverwege het veld dan pas te landen en stuiteren zo het volgende veld in..... of de sloot. Wij hameren er altijd op om een lange final te hanteren zodat de kist tijd heeft om af te remmen en je gas kan minderen totdat je merkt dat hij de neus wil laten zakken. Landen begint 1 veld eerder al en als hij dan nog level vliegt zonder up bij te geven kan je de landing al afbreken want dat wordt hem niet meer. Hangt ook een beetje van de kist af maar voor een hoop geldt het zeker.
     
  20. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Helemaal mee eens Herman...degenen die korte finals draaien ..zie ik de meeste brokken maken.
    Gewoon lekkere ruime en rustige final maken ..heb je de tijd om te anticiperen op de altijd veranderende omstandigheden en een nette schaallanding te maken.
    Zeker voor beginnende jetvliegers is het niet aan te bevelen om korte finals te maken..alhoewel dat er vaak spectaculair uitziet...doetieut of doetieutniet.
     

Deel Deze Pagina