Halmar.
Dank je voor je uitleg van je schrijffouten, dat verklaart een boel!
Geen probleem, ik heb ook een zoon met dyslexie.
Ik vlieg met alle versies:
1/ ailerons die als flaperon/remklep werken.
Voordeel: je hebt maar twee servo's nodig (in totaal), geen grote ontvanger nodig, je kunt de flaperons positief en negatief zetten.
Nadeel: als je flaps geeft wordt het rolgedrag behoorlijk anders, het toestel rolt waggelig. Bij omhoog zetten heb je meestal een sterk pitch moment, zo dat je hoogteroer moet bijmengen om te corrigeren.
Dus je moet een wat duurdere zender hebben met mixprogramma's zoals een flaperon mixer.
Geschikt voor de wat kleinere modellen tot een meter of 2,5
De remwerking is (afhankelijk hoe ver je je ailerons DURFT omhoog te zetten) meestal minder als goede remkleppen.
Kostte me ooit bijna een kistje in een zware thermiekbel in de bergen, het was niet meer naar beneden te krijgen.
2/ Remkleppen.
Nadeel, twee extra servo's nodig en bij voorkeur twee extra kanalen om ze mooi af te stellen. Je kunt er alleen mee remmen, verder niks.
Voordeel: erg effectief
Voor kisten vanaf een meter of drie nagenoeg noodzakelijk.
3/ Kleppen(welf) ofwel flaps.
Nadeel: weer twee extra servo's en kanalen, dus complexe zender met goede mixprogramma's.
Meestal toegepast op de grotere zwevers, het geeft je veel vrijheid in programmeren.
Voordeel: Ik gebruik de flaps als ailerons en de ailerons ook als flap. Geef ik flaps dan lopen de ailerons plm voor de helft mee, op een aileron commando lopen de flaps voor plm met de helft mee, tevens werkt ook hier de differentieel instelling (naar boven alles verder omhoog als naar beneden)
In de stand "kraaienmixer" gaan de ailerons naar boven en de flaps naar beneden. Een zeer goede remwerking gaat hier van uit.
4/Combinatie van ailerons/flaps en remkleppen
Meestal gewoon aanwezig op de grote bakken.
In samenwerking met de remkleppen/wielrem kun je korte landingen maken. Soms is dat op een meeting hard nodig want als de thermiek wegvalt komt alles naar beneden zetten en wil iedereen tegelijkertijd landen. In no time is het veld dan vol. Ik combineer de remkleppen vrijwel altijd met de kraaienmixer, dat geeft een remwerking alsof je het anker uitgooit!
5/ Sinds vorig jaar vlieg ik met een Graupner Ventus 2C, die heeft maar liefst een flap, midflap en aileron, naast de remklep. In het allerbuitenste stukje tip ook nog een klein roertje, maar dat loopt mechanisch verbonden met de buitenste aileron.
Vier servo's pér vleugelhelft dus.
Met 10 kanalen waarvan 8 programmeerbaar een ramp om dit in te programmeren, lang leve de 14 kanaal zenders!