flaps?

Hoi,

ik wilde gewone remkleppen gaan bouwen maar toen bedacht ik dat ik net zo goed flaps kan in bouwen, daar heb ik tijdens het vliegen ook wat aan. negatief zetten en zo, de vraag is nu of je met een butterfly mixer net zo goet kan landen als met trakitionelen kleppen.

Groeten Halmar.
 
Het enige wat in me op komt is dat je normale remkleppen in de vleugel vol uit kan laten staan tijdens de landing Butterfly is, nee kan gevaar opleveren aan de flap servo's!! Ik schakel de butterfly altijd net voor landing weer uit om zodoende geen uitstekende delen te hebben onder aan de vleugel.

Een vergelijking in remwerking kan ik je niet geven. Remkleppen zijn er in verschillende soorten (1 of 2 etages) en lengtes, maar Butterfly is ook niet altijd het zelfde (kan je je flaps 90 graden naar beneden krijgen of maar 45 graden?). Door die verschillen kun je slecht vergelijken. Ik ken ook zweefvliegtuigen met allebei ;)

Groetjes,

Bob
 
Halmar,

Hangt mede af van het profiel wat je gebruikt. Bij sommige profielen heeft het omhoogzetten van de flaps (speedstand zoals ze dat vaak noemen) geen goed effect.

Aan de andere kant vind ik het nadeel van remkleppen dat je ze rond het dikste punt van je vleugel inbouwt en zo de constructie nogal verslapt.

Heb je aan rolroer-omhoog zetten niet genoeg "remkracht", of wil je er gewoon eens mee experimenteren?

Gerben
 
ik ben bang dat met alleen rolroeren hij nog aardig ver doordenderd, en ik wil niet een al te groot veld nodig hebben.
ik denk dat ik flaps ga inbouwen omdat de vleugel best dun is en met kleppen de konstruktie echt niet beter word.

Groeten Halmar
 
Halmar,

Heb je erover nagedacht dat de gemiddelde hotliner alleen remt door de rolroeren omhoog te zetten?

Groeten,
Gerben
 
Ik heb van het jaar een demo gevlogen met een 4160 mm spanwijdte zwever op een voetbaldveld.
Rondom populieren en een doel natuurlijk.
Door de rolroeren 60% omhoog te zetten lucht verstoorders open.
Had ik de helft nodig van het veld.
Met luchtverstoorders moet je ook leren vliegen het model overtrekt heel gauw.
Je komt namelijk landen met je hoogte roer in een bepaalde stand
en je hoogte regel je met je lucht verstoorders die moeten dus op je gasknuppel zitten.
Net voor je model de grond raakt doe je ze langzaam dicht en geef je meer up.
Het voordeel van luchtverstoorders is ook als in een thermiekbel te hoog komt je met de luchtverstoorders open lekker zakt zonder dat de boed kapot gaat.

Ik vind het een voordeel ze te hebben, maarvoor kleinere zwevers tot 4 meter zeker niet nodig.
Je kan dan genoeg met je rolroeren doen.
Ook hangt het van het model af.

Trouwens jij heb het over flaps of remklappen maar dat zijn dezelfde dingen hoor.
Die zitten aan motorvliegtuigen.

Bij een zwever zijn het welvingsklappen deze zitten naast de rolroeren.
en zijn bedoeld om tijdens het vliegen het profiel wat te veranderen
Als ik ze 2 mm omhoog zet gaat mijn model sneller vliegen.
en omlaag gaat mijn model langzamer vliegen.

de luchtverstoorders zijn bedoelt om de lucht te verstoren zoals de naam al zegt.
Je verstoort het profiel en het draagt daar niet meer en remt ook door de weerstand dus zakt hij.

Bert
 
dat verhaal van welvingskleppen ken ik, ik doe ook aan echt zweven en heb de bij behorende theorie van aerodinamika al gehad. een vliegtuig met welvings kleppen noemen we dan gewoon een flappebak, vandaar flaps.

remkleppen, verstoorders hebben alle vliegtuigen, wand een kunltof zwever mag onder een hoek van 45graden naar beneden met kleppen open zijn maksimum snelhijd niet berijken.
bij een landing heb je een vaste landings snelhij waardoor je nooit zou mogen overtrekkken, maar van kleppen een beetje dicht vlak voor de landing heb ik nog nooit gehoord.

@gerben,
nooit aan gedacht, als dat zo is kan ik waarschijnlijk ook wel met allen roroeren, die zijn toch wat aan de grote kant.

Groeten Halmar
 
ik ben dyslektisch (hoe schrijf je dat 8O )

ik vraag het omdat je het met een echt vliegtuig echt niet in je bolle hooft moet halen om een butterfly landing te maken, dan krijg je heel grote problemen. verder heb je dan altijd een door de fabrikant voorgesreven flapstand. en voor zover ik weet is er zo ongeveer een vliegtuig (janes weet ik hoeveel) die zijn vlaps in de landing ver, 80 graden naar beneden heeft. daar had de fabrikant vast een goede rede voor.

Groeten Halmar
 
die ik aan het bouwen ben? een ASW15.
ik heb op internet veel uivoeringen gezien, met en zonder flaps enz.
mijne is 3meter en ik begrijp dat dat klijn is, word waarschijnlijk dan alleen rolroeren omhoog zetten.

Groten Halmar
 
Halmar.
Dank je voor je uitleg van je schrijffouten, dat verklaart een boel!
Geen probleem, ik heb ook een zoon met dyslexie.

Ik vlieg met alle versies:
1/ ailerons die als flaperon/remklep werken.
Voordeel: je hebt maar twee servo's nodig (in totaal), geen grote ontvanger nodig, je kunt de flaperons positief en negatief zetten.
Nadeel: als je flaps geeft wordt het rolgedrag behoorlijk anders, het toestel rolt waggelig. Bij omhoog zetten heb je meestal een sterk pitch moment, zo dat je hoogteroer moet bijmengen om te corrigeren.
Dus je moet een wat duurdere zender hebben met mixprogramma's zoals een flaperon mixer.
Geschikt voor de wat kleinere modellen tot een meter of 2,5
De remwerking is (afhankelijk hoe ver je je ailerons DURFT omhoog te zetten) meestal minder als goede remkleppen.
Kostte me ooit bijna een kistje in een zware thermiekbel in de bergen, het was niet meer naar beneden te krijgen.

2/ Remkleppen.
Nadeel, twee extra servo's nodig en bij voorkeur twee extra kanalen om ze mooi af te stellen. Je kunt er alleen mee remmen, verder niks.
Voordeel: erg effectief
Voor kisten vanaf een meter of drie nagenoeg noodzakelijk.

3/ Kleppen(welf) ofwel flaps.
Nadeel: weer twee extra servo's en kanalen, dus complexe zender met goede mixprogramma's.
Meestal toegepast op de grotere zwevers, het geeft je veel vrijheid in programmeren.
Voordeel: Ik gebruik de flaps als ailerons en de ailerons ook als flap. Geef ik flaps dan lopen de ailerons plm voor de helft mee, op een aileron commando lopen de flaps voor plm met de helft mee, tevens werkt ook hier de differentieel instelling (naar boven alles verder omhoog als naar beneden)
In de stand "kraaienmixer" gaan de ailerons naar boven en de flaps naar beneden. Een zeer goede remwerking gaat hier van uit.

4/Combinatie van ailerons/flaps en remkleppen
Meestal gewoon aanwezig op de grote bakken.
In samenwerking met de remkleppen/wielrem kun je korte landingen maken. Soms is dat op een meeting hard nodig want als de thermiek wegvalt komt alles naar beneden zetten en wil iedereen tegelijkertijd landen. In no time is het veld dan vol. Ik combineer de remkleppen vrijwel altijd met de kraaienmixer, dat geeft een remwerking alsof je het anker uitgooit!

5/ Sinds vorig jaar vlieg ik met een Graupner Ventus 2C, die heeft maar liefst een flap, midflap en aileron, naast de remklep. In het allerbuitenste stukje tip ook nog een klein roertje, maar dat loopt mechanisch verbonden met de buitenste aileron.
Vier servo's pér vleugelhelft dus.
Met 10 kanalen waarvan 8 programmeerbaar een ramp om dit in te programmeren, lang leve de 14 kanaal zenders!
 
kijk dat is duidelijk, ik heb een fx-18, kun je meer mee mixen als ik weet :roll:
ik zal er eens over nadenken, kanalen heb ik in iedergeval genoeg.

Groeten Halmar
 
Back
Top