Flapuitslag butterfly

Hallo allemaal,

Ik vlieg met mijn Cularis met butterfly/crow uitslag voor de landing.
De butterfly uitslag van de flaps naar beneden is dan max. ong. 35 graden omlaag en de ailerons gaan max. ong. 27 graden omhoog.
De "remmende" werking hiervan valt me nogal tegen.
Ik moet voor de landing echt naar beneden sturen en de butterfly voorkomt dan wel dat de snelheid oploopt, dus wat dat betreft werkt het wel, maar als hij vlak zweeft en ik schakel butterfly in wil hij weer omhoog ipv. sneller omlaag.
Ik heb dit "stijgeffect"gecompenseerd met een beetje down mix, maar ik weet niet of dat zo hoort.

Wel hoorde ik dat die uitslagen om goede werking te verkrijgen ongeveer 60 graden moeten zijn, dus flaps 60 omlaag en ailerons 60 graden omhoog.
Klopt dit ???

Het zou overigens niet mogelijk zijn op dit vliegtuig deze uitslagen te maken omdat de scharnieren dit niet halen.

Alvast bedankt voor de antwoorden,

Grtz,
Jan

Hallo Jan

Als je de lift van de vleugels wilt halen is 30 graden flaps down en rolroeren up, een prima uitgangspunt. De voorwaardse snelheid blijft, met een tikje down bijmixen, prettig aanwezig.
Als je de je flaps op bijna 90 graden naar beneden kunt laten gaan werkt de rem maximaal. Je voorwaardse snelheid is sterk gereduceerd en met dezelfde hoeveelheid down komt je zwever op zijn gemakje naar beneden zakken. De rolroeren blijven daarbij op 30 graden up staan zodat je daar nog steeds de richting kan bijsturen. Maak desnoods je servoheveltje voor de flaps langer om de ca. 80 graden naar beneden te kunnen halen.

op mijn cumulus doe ik het net wat anders dan jou jan...
mijn flap gaat haast 70° naar beneden... en de ailerons doe ik ongeveer 20°, zo behoud ik het sturen goed, en remt het ding toch als gek... ik kan onder een hoek van 45° graden binnenkomen zonder dat hij snelheid oppakt.

als het enigzins mogelijk is op je cularis, dan moet je deze standen eens proberen. de flaps mag je echt wel fel naar beneden laten gaan.

(probeer wel de butterfly op een schuiver te zetten, zodat je hem handmatig kan meerderen, of minderen.)

uiteraard down mee mixen!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vlieg zelf ook nog met een Cularis en ik heb de remklappen op 65° naar beneden en de ailerons 15mm. naar boven gezet.
Ik moest wel 7mm. down erbij mixen.
Zo remt de Cularis heel sterk en blijft toch nog goed te besturen.

Groetjes,

Jordy

Bedankt allemaal voor de informatie.

Ik ga kijken hoe ik het kan veranderen, Bij de Cularis is het "scharnier" een V vormige gleuf in de onderzijde van de vleugel, hierdoor kan hij niet verder uitslaan dan hij nu doet ....hij zou nog enkele graden verder kunnen maar dan gaat het erg zwaar.

Enige optie lijkt me dan andere "echte" scharnieren die voor flaps geschikt zijn er op te zetten, dan kan die hoek van 60 graden wel bereikt worden.

Grtz,
Jan

Enige optie lijkt me dan andere "echte" scharnieren die voor flaps geschikt zijn er op te zetten, dan kan die hoek van 60 graden wel bereikt worden.

Grtz,
Jan

gewoon doen! je zal er geen spijt van krijgen.... dan kan je ineens de flaps wat bijschuren zodat ze niet knellen bij veel uitslag.

Bedankt allemaal voor de informatie.

Ik ga kijken hoe ik het kan veranderen, Bij de Cularis is het "scharnier" een V vormige gleuf in de onderzijde van de vleugel, hierdoor kan hij niet verder uitslaan dan hij nu doet ....hij zou nog enkele graden verder kunnen maar dan gaat het erg zwaar.

Grtz,
Jan

Hoi Jan,

Ik heb gewoon een CD/DVD genomen en die een paar keer (met gevoel!) door de gleuf getrokken.
Je kan de schuim zo een beetje wegdrukken.
Dan de flaps nog een paar keer heen en weer buigen en de gewenste uitslag kan makkelijk gehaald worden.

Wat ook kan is een "v" met een scherp mes voorzichtig verder uitsnijden.
Pas op dat je het "scharnier" niet doorsnijdt.

Groetjes,

Jordy

Back