Flash X10S Internal RF Module hoe ???

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Adop, 17 sep 2019.

  1. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Ik wil mijn X10S Internal RF Module van eu naar international flashen
    maar of ik niet de juiste firmware heb of dat het anders moet
    dan bij een Taranis ik kom er niet uit
    wie heeft een idee.

    mvg Andre
     
  2. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Gewoon downloaden en instructies volgen . Staat uitvoerig. Uitgelgd op hun site.
    Kwestie van lezen!
     
  3. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Je zegt het simpel maar dat is het niet denk ik vandaar de vraag hier , heb bovenstaand al geprobeerd , dus mocht je dit in simpele stappen kunnen zeggen hoe het moet en welke firmware waar te vinden is zou dat mooi zijn.

    mvg André
     
  4. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Is niet helemaal waar wat je zegt. Veel van de X10 gebruikers hebben het Frsky-os er direct afgegooid en zijn gegaan voor Open-TX. Ik heb zelf ook zo'n zender maar na vijf minuten dacht ik direct, weg met dat Frsky-OS. Het heeft letterlijk nog geen dag op de zender gestaan. Via het filmpje van Joshua Bardwell is het omzetten naar Open-TX prima te doen. Alleen hij raad aan om een backup te maken van het Frsky-OS. Die heb je namelijk nodig als je het zendgedeelte wil flashen. En om over te gaan van FCC naar LBT moet er geflashed worden. Op de Taranis 9Xd was dit los van Open-TX te doen, dit kan op de X10 niet, Je hebt hiervoor Frsky-OS nodig. Flimpje en PDF document maken veel duidelijk.

    De werkwijze zal moeten zijn;
    • Backup maken van je modellen.
    • Backup terugzetten van het oude Frsky-OS.
    • Flashen van de RF module.
    • Terugïnstalleren van Open-TX
    • Backup terugzetten van je modellen.
    Hierbij het PDF document hoe dit te doen https://www.frsky-rc.com/wp-content...s X10S-X10 System Firmware Flashing 12-04.pdf.

    Succes ermee, met vriendelijke groet

    Aad dB.
     
  5. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Het is sinds OpenTx2.3. mogelijk om de module te flashen vanuit OpenTx dus zonder terug te gaan naar FrOs.

    Dus je kunt met Companion OpenTx updaten naar versie 2.3 en dan vanuit OpenTx op dezelfde manier als bij de Taranis de interne module updaten. Dus ook van EU naar FCC omzetten
     
    Superior vindt dit leuk.
  6. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Het zou toch vreemd zijn als je niet terug zou kunnen naar Fsky-OS zonder een backup. Bij mij heeft Frsky-OS er ook geen dag opgestaan. Waarom zou je dan een backup van Frsky-OS maken als je toch niet meer terug gaat?
    De flash content van Frsky-OS staat toch op de homepage van Frsky zelf?
     
  7. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Dat is dan opgelost;)
     
  8. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Dit is dus niet mogelijk. Was bij de Taranis het RF gedeelte een los RF gedeelte dat wel vast zat in de zender, bij de x10(S) ligt dit anders. Je hebt daar een utility voor nodig die communiceert met het Frsky-OS en dan krijg je die update/downgrade voor elkaar. Doe je het volgens de Taranis methode dan kun je de zender bricken en is ie alleen nog geschikt om neer te zetten voor de sier.

    Voor als je van LBT naar FCC wil gaan, daarom! Daar heb je dus Frsky-OS voor nodig. De bootloader is voor elke zender uniek daarom is deze ook niet te downloaden. Daarom is het slim om een backup te maken van je zender voor je overgaat naar Open-TX. Je maakt een kopie van je files en de bootloader. De bootloader draagt tevens je RF-id en is daardoor uniek.

    Zo simpel is het dus niet!

    Tot slot;
    Het vervangen van LBT naar FCC is niet legaal. Persoonlijk zie ik dan ook niet het nut daarvan in. Verder is het simpeler om je ontvangers te flashen naar LBT. Er zijn lieden die beweren dat de reikwijdte minder is van LBT en dat het langzamer zou sturen. Deze verwijs ik naar fabels en andere volkswijsheden. Ik vlieg al zo'n jaar of drie met LBT nog nooit problemen mee gehad. Ik vlieg sinds 2012 met de Taranis en later de X10S met nul problemen. Ik heb de overgang gehad van FCC naar LBT nooit enig verschil gemerkt in zendcapaciteit. Dus waarom over van LBT naar FCC?
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2019
  9. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Snap al die ophef niet over fros werktprima .met veel instel opties lua scripts en goede menus . Opentx is mooi maar veel te lastig in te stellen voor wie vliegen belangrijker is dan klooien met software . Vlieg heli en vliegtuigen in alle soorten en nog nooit iets niet kunnen programmeren in fros. Overigens opentx geprobeerd en weer terug zonder problemen . Sd card contents werkt op alle x10s zenders .
    Zelf al eens opnieuw geinstalleerd . Prima zender!
     
  10. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ik ben met je eens prima zender. Wat betreft Fr-OS daar zijn de meningen over verdeeld. Persoonlijk vind ik Open-TX de betere omdat ik die door en door ken. Maar heb vooral lol met je zender of dat nu Open-TX is of Fr-OS.
     
  11. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik baseer me op deze tekst op de opentx website als ik zeg dat flashen van de interne module wel kan intussen met OpenTx.

    Zie foto.

    Verder heb ik een verslag gelezen op een duits forum waar uitgebreid is onderzoek is gedaan en daar blijkt FCC beter te presteren dan LBT. Ik heb het niet verzonnen. Toch vlieg ik ook nog steeds gewoon LBT hoor zonder zorgen.

    Wel met OpenTx, ik gebruik het al sinds 2013 en zie geen enkele reden om over te gaan naar FR-OS[​IMG]
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ja, flashen kan nu wel maar de firmware is niet los beschikbaar, dus het is geen optie.

    Gewoon SD eruit, FrOs flashen, booten om het RF moduul te updaten en daarna OpenTX weer flashen en de SD erin.

    En FrOs is echt zo enorm beperkt als je de complexere opties van OpenTX echt gaat gebruiken... voor de meesten is het prima, maar dat zijn de meeste merken dan. OpenTX is bedoeld voor de geavanceerde gebruikers en die kunnen ook erg snel een model daarin zetten. Met OpenTX is het voor mij sneller dan welk ander merk zender dan ook.
     
    blaauwen, AHoogendijk en toostbeek vinden dit leuk.
  13. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Meningen zijn verdeelt maar Ik wil het best proberen of toch niet nu ik alles gelezen heb hierboven? maar welke firmware van FrOs en daarna moet ik dan hebben zie zoveel staan op de site graag eventueel de link naar wat ik moet hebben , en hoe zet ik het erop via een extra SD , de oude even eruit halen ?
    indien het dan lukt of niet lukt zijn we allemaal weer wat wijzer geworden .


    mvg Andre
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2019
  14. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    filmpje eerst kijken en daarna uitvoeren.
     
  15. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Heb het pas geprobeerd, niet de allerlaatste van van de site,

    Gewoon sd kopie, leeg gemaakt, fr os bestanden er op, flashes (2 keer, waarom weet ik niet), startte op, firmware update, en weer open tx terug.

    Ik heb geen kopie van originele fr os of zo, ben ik kwijt geraakt had even opruiming gehouden denk ik.

    Je moet even een complete versie pakken, kijk even welke ik had
    Denk dat dat de 1.1.04 was

    Groeten

    Arie
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2019
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    SD backup? Why?

    Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
     
  17. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Als dat voor mij bedoeld is?
    Ik had 1 SD, waar de OpenTx bestanden op staan, daar heb ik een kopie van gemaakt, zodat ik ze na de operatie weer terug kon zetten.

    Groeten,

    Arie
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Gewoon SD eruit halen. Is niet nodig tijdens de update.

    Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  19. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Nu lijkt het wel goed te gaan ,zadig even opnieuw geinstalleerd dus we zijn een stapje verder
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • X10S.JPG
      X10S.JPG
      Bestandsgrootte:
      62,9 KB
      Weergaven:
      122
    Laatst bewerkt: 18 sep 2019
  20. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Zender eerst zo dood als een pier na de frosware firmware:( daarna opnieuw opentx erop gezet en hij werkt weer, ben er wel even klaar mee ga gewoon door met de LBT versie even alle ontvangers flashen en klaar .
    toch bedankt voor de info maar na 2 avonden even gehad hiermee .

    mvg Andre
     

Deel Deze Pagina