Fleischmann stoommachine ketel repareren.

hoi,

Ik heb een Fleischmann stoommachine, en nu zit ik met een vraag:

Ik heb hem per ongeluk laatst droog gekookt :mad: water was eerder op dan verwacht.
Hierdoor is hij te warm geworden en zijn er delen soldeer weg.

Nou valt dat te maken door er opnieuw te solderen met zilver, maar er zit ook nog een voorwerp in, dat los is gelaten dus moet hij helemaal open.
Is het verstandig om hem open te maken en dan weer dicht te maken :eek:.

Of zijn er nog andere opties... ik hoor ze graag

m.v.g.

patrick,

Haha klinkt helemaal bekend. Ik heb ooit de branderblokjes onder een wilesco vervangen door een bakje met in spiritus gedrenkte watten, ging als een sneltrein.
Totdat de veiligheidhouder uit de ketel smolt.

In principe is alles te repareren, heb je fotos? dat praat makkelijker.

En om welke naad gaat het?

En solderen met zilver is een hele goede keuze, maar je zal wel ALLE tin resten moeten weghalen, dan moet alles toch open.

ketel

Beste stoombouwer,

Ik zou dit persoonlijk NIET solderen met zilver hardsoldeer.
Dit zijn geen stoomketels welke vervaardigd zijn voor het doel ermee langdurig te stoken,
en brandstoffen te gebruiken zoals kolen en gas of olie.

De betreffende ketel is qua materiaal en opbouw gelijk aan de Wilesco machines.
Ketelbasis-beplating is messing van ca. 0,5 tot 0.7mm dik met de bijbehorende geperste ketelfronten.

Met in gedachte het absoluut tin-vrij maken, het ontzinken van het messing en het te gelijk fixeren van alle fittingen en het opstoken van het geheel tot 625 graden lijkt me geen goed plan.

Maak de boel goed schoon (schuurlinnen) en gebruik tin-zilversoldeer 2-4%.
Geeft beslist het gewenste resultaat.

mvg Rene

Heb een vervelende mededeling, de ketel zal niet worden gerepareerd.
Want ben er achter gekomen dat op bepaalde plekken de messing dunner is geworden, en hierdoor niet meer betrouwbaar is.:mad:

Dus dat word of een nieuwe ketel maken lukt dit niet, is over met de stoomplezier en word hij weer in de kast gezet.

groetjes,

Dat is jammer Patrick, maar wel wijs dat je dit besluit na zien van de interingen.
Zou wel leuk zijn als je verder gaat in de stoom.
Er zijn toch al zo weinig jongeren die dat nog leuk vinden.
Heb zelf 18 jaar met een (ware grootte) stoomheimachine mogen spelen, maar nooit een verse aanwinst kunnen vinden voor bemanning.
Heb met veel verdriet de ketel verkocht.
Stoomheien op het land kan nu niemand meer. Jammer.

bedankt, en inderdaad er zijn maar weinig jongeren.
Maar ik hoop natuurlijk dat ik een nieuwe ketel kan maken, alleen dat vraagt wel even wat tijd dus eerder hij klaar is ben ik weer paar weken verder mischien:D.

dus we zullen wel zien wanneer hij af komt en of het gaat lukken.

groetjes
patrick

Dat is jammer Patrick, maar wel wijs dat je dit besluit na zien van de interingen.
Zou wel leuk zijn als je verder gaat in de stoom.
Er zijn toch al zo weinig jongeren die dat nog leuk vinden.
Heb zelf 18 jaar met een (ware grootte) stoomheimachine mogen spelen, maar nooit een verse aanwinst kunnen vinden voor bemanning.
Heb met veel verdriet de ketel verkocht.
Stoomheien op het land kan nu niemand meer. Jammer.

Weet je wat ook niemand meer goed kan
Veilen en dan vlak he:confused:
mvg
Frederik:D

Frederik daar heb je gelijk in, vijlen vond ik ook maar niks, daar heb je toch freesbanken voor?
Ben achteraf toch blij dat ik het toen toch moest doen.
Niet alles is te frezen.
Maar dit heeft volgens mij niet veel met deze ketelreparatie te maken.

Zou wel interessant zijn als Patrick hier even laat zien dat hij een echte ketel kan bouwen.

p1070116n.jpg

Shot at 2010-05-26
p1070109w.jpg

Shot at 2010-05-26
p1070110.jpg

Shot at 2010-05-26

Dit zijn wat foto's nadat hij was drooggekookt ( hij is wel schoongemaakt).
Waar je bij de eerste foto een gaatje ziet heb ik even gecheckt en ik kon alles rond om makkelijk afbreken, met een schroevendraaier.
Dus het was aardig versleten.

groetjes
patrick

Laatst bewerkt:
Baggeraar schrijft
> Heb zelf 18 jaar met een (ware grootte) stoomheimachine mogen spelen, maar nooit een verse aanwinst kunnen vinden voor bemanning.<

Ik reageer hier dus even een beetje naast de topicstarter maar denk dat dit gezien het einde van het keteltje wel mag Zo niet dan hoor ik dit wel

De stoom heimachine deed mij ineens denken aan de inmense kracht van de grote loc's die in mijn kindertijd vanuit Duitsland op het station van Apeldoorn arriveerden Als hij dan vertrok dan slipten de aandrijfwielen door ondanks de tonnen gewicht er boven

Later in sixties liet een Amerikaan zien wat een stoomturbine in het klein kon Hij bouwde er een in een Volkswagen Kever om te laten zien dat dat achterin kon De motor startte op in dezelfde tijd als de toenmalige diesels omdat er maar ongeveer een borrelglas water was Dit water werd ingenieus snel na verbruik weer gecondenseerd en teruggebracht
De auto reed even snel als de brandstof kever maar wel geruisloos Traploos en amper verslijtende onderdelen Verder kon de auto dus ook op elke in die tijd verkrijgbare brandstof / gas etc rijden
Ik geloof dat de man en zijn project om zeep zijn geholpen ; dat staat me tenminste bij Groet Kasper

Hallo Patrick

Jmmer dat je keteltje kapot is, maar als ik de foto's zie en de grote kloders soldeertin dan denk ik dat deze ketel al eerder provisorisch gerepareerd is.
Het is dus verstandig om niet verder te stoken met deze ketel, het is dan een bommetje!
Reparaties aan stoommachines moet je serieus doen, ook al zijn het kleine machines!
Ook de schoorsteen is niet meer orgineel maar duidelijk een slechte reparatie.

Ik zie 3 opties:
1) op de kast zetten en niet meer laten draaien.
2) ketel repareren, zal niet makkelijk zijn, je moet er dan een hele nieuwe messing plaat inzetten.
3) De ketel vervangen door een nieuwe die je maakt van roodkoper, dat werkt beter als messing, kijk op een modelbouwbeurs (zoals dit weekend dort in stoom) voor 2 ketelfrontjes en een passende roodkoperen buis.
Dat is makkelijker in elkaar te solderen!
Is ook wel wat werk, maar je behoud de orginele messing ketel als schowmodel en je kunt naar hartelust experimenteren met de bouw van je nieuwe koperen ketel.

Er is ook een kleine kans dat je een goede ketel kunt vinden op een beurs zoals Dort in stoom.
Ik heb de vorige keer nog onderdelen gekocht daar voor een wilesco (Fleischman is wel zeldzamer maar je weet maar nooit)

Groeten Willem

Laatst bewerkt:
hallo,

ja die klodders soldeer zijn er onstaan daardat hij te warm is geworden.
maar deze messing ketel valt niet meer te maken het is op sommige plekken te dun geworden zoals ik eerder vermelde.

dus er moet zowiezo een nieuwe koperen ketel komen.

en die schoorsteen is nog niks mee gedaan, alleen hoort er nog een pijp overheen die ik er even af had gehaald.

groetjes

hallo,

ja die klodders soldeer zijn er onstaan daardat hij te warm is geworden.
maar deze messing ketel valt niet meer te maken het is op sommige plekken te dun geworden zoals ik eerder vermelde.

dus er moet zowiezo een nieuwe koperen ketel komen.

en die schoorsteen is nog niks mee gedaan, alleen hoort er nog een pijp overheen die ik er even af had gehaald.

groetjes

Wilesco verkoopt wel nieuwe ketels hoor
Dacht als dat dit een D 10 is i v b met de maat dus
mvg
Frederik

Laatst bewerkt:
Ik was vandaag bij Dort in stoom, en daar heb ik Rob van den Born gesproken.
Hij heeft veel types ketels op voorraad, en volgens mij ook de jouwe (een Fleischman dus en niet de meer algemene Wilesco)
Die kost 70 euro, en dat is deze machine best nog waard.
Hij zit in almere en adverteerd ook vaak op marktplaats.
je kunt hem bereiken op 036 5334353

Suces Willem

Back