Fleur-de-Lis

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door PH7CW, 30 mrt 2008.

  1. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Afgelopen weekend heb ik de Fleur-de-Lis gebouwd. Het was een experiment om te zien of deze tak van de hobby iets voor mij is en of ik een model kan maken die in de huiskamer kan vliegen.
    Omdat ik geen balsahout in huis had maar wel foam heb ik dat gebruikt samen met een boterham zakje. Het eerste model flopte omdat de romp niet stevig genoeg was omdat de kracht van het gebruikte elastiekje te groot was en ik had verkeerde lijm gebruikt om alles in elkaar te zetten. Na een kleine re-design had ik een goede romp. Als extra versteviging toch nog een klein latje er bovenop geplakt. als as voor de propellor heb ik een kleine paperclip gebruikt. Het "rubber" is een huis-tuin-en-keuken elastiekje van de blokker.
    Op de foto zie je boven de oude romp en onder de vernieuwde.

    [​IMG]

    Het foam heb ik in smalle stroken gesneden en direct op het plastic geplakt (daaronder lag de tekening voor de vleugels) zodat de vleugel direct "bespannen" was.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Met wat kunstgrepen de vleugels op de romp gelijmd.

    [​IMG]

    De eerste vlucht ging min of meer goed. Nee, hij storte niet direct neer maar ging hoveren/ prophangen. De volgende vluchten gingen iets beter, het zwaartepunt iets naar voren gedaan en de propellor ingekort. Nu draait de propellor de ene kant op en rolt het model de ander kant op. Wel grappig om een rubbermodel te zien 3D vliegen maar dat was niet m'n bedoeling. Zelf denk ik dat het elastiekje te snel wil afwikkelen, als iemand daar iets zinnigs over kan zeggen hoor ik het graag.
    Hoe zwaar het model is weet ik nog niet, de weegschaal die ik nu tot m'n beschikking heb weegt per 2 gram. Inmiddels heb ik via internet al een andere besteld.

    Mijn conclusie is dat ik me lekker kan uitleven met deze tak van modelvliegen. Na m'n verhuizing in Mei ga ik balsahout kopen, dat werkt toch lekkerder dan foam (hout ruikt ook lekkerder ;-) ).
    Omdat dit soort modelbouw redelijk nieuw voor me is zijn tips welkom.
     
  2. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Erik, jouw Franse Lelie (want dat is de Nederlandse naam voor Fleur-de-Lis) ziet er leuk uit! Het idee om foam te gebruiken vind ik ook erg origineel. Ik denk dat het elastiek inderdaad te dik is, die van mij vliegt op zeer dun rubber. Er zijn een paar oplossingen hiervoor te bedenken:
    - het elastiek doorknippen zodat je niet een lus maar een enkele streng gebruikt. De lengte wordt dan 2x zo groot en dat is ook handig want je kan zo veel meer toeren in de motor stoppen terwijl het vermogen veel lager is.
    - het rubber van een ballon gebruiken. Gewoon een ballon in de breedte 2x doorknippen zodat je een lus hebt. Dit maakt het experimenteren met rubberdiktes ook heel makkelijk, gewoon een bredere of smallere lus knippen.
    - Goed rubber bestellen in een heel erg dunne maat. Maar ik denk dat dat niet helemaal in stijl met jouw manier van bouwen is ;-)
    Als je eens in de buurt van Nijmegen bent kan je wel wat dun rubber van mij krijgen.

    Wat mij ook opvalt is dat de propellorbladen erg dik zijn. Dit levert veel weerstand op waardoor het rollen naar links sterker wordt dan nodig is. Kan je met een scherp mes de prop dunner dan 3 mm snijden?

    Ten slotte, op de eertste foto lijkt het alsof de propellor een klein beetje naar boven gericht staat. Ook dit veroorzaakt prophangen. Zorg dat de propellor ten opzichte van de vleugel een paar graden naar beneden is gericht. Ik denk dat je met deze tips het model wel aan het vliegen krijgt.
     
  3. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Nog even een plaatje van mijn Fleur-de-Lis. Deze vloog laatst in de 8 meter hoge Jan Massink hal steeds tot aan het plafond en maakte vluchten van 3/4 minuut.

    [​IMG]
     
  4. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Hallo Erik,
    Gisteren was ik bij de laatste indoorbijeenkomst van 'indoor nl free flight' (Kop), en daar had Gerrit de Kruijf twee jongens van zijn club (Deventer) meegenomen. Één van hen had ook een Fleur-de-lis gebouwd, van balsa (had dunner en lichter gekund), bespannen met huishoudfolie, een propellerlager van gebogen blik en propellerbladen van doorzichtig plastic (denk ik geknipt uit een doorzichtig bekertje of flesje). Het geheel zou nog veel lichter kunnen.

    Na heel wat pogingen (waaronder ook veel prophangen) hebben ze hem aan het vliegen gekregen met écht rubber en veel windingen, en dan vloog hij ongeveer 30 seconden. Heel goed als ik dat vergelijk met de 45 seconden van Wout.

    Ik ontdek telkens weer dat het geheim van succesvolle rubber vluchten zijn (in volgorde van belangrijkheid)
    1. goed rubber
    2. voldoende windingen
    3. licht en recht model

    Dat het model recht moet zijn (dus geen onbedoelde krommingen en verdraaiingen moet hebben) spreekt op zich voor zich, al is het juist met dit soort modellen zo dat ze juist ondanks allerleid verdraaiingen toch (soms) heel goed vliegen.

    Dat het model licht moet zijn: elk volgende model zul je merken dat je lichter KUNT bouwen. Maak daarbij gebruik van de ervaringen van anderen.

    Voldoende windingen. De FdL van de jongen van afgelopen zondag had 1000 toeren of meer. Dat draai je er niet met je vinger op! Het is zinvol dat je een 'winder' maakt of koopt, een molentje met een vertraging (bijv. 1:10) met een haak waar je het rubber aan haakt (en daarvoor dus los maakt aan de voor- of achterkant). Bij het opwinden met je het rubber uitrekken (3-4 keer zijn eigen lengte) en halverwege het gewenste aantal toeren beweeg je de winder langzaam richting het model tot je op het gewenste aantal toeren bij het model bent. Daarna haak je het rubber los van de winder en bevestigt het weer aan de prophaak of de achterste haak. Omdat je moet uitrekken en draaien heb je óf een helper nodig die het model vasthoudt, óf een standaardje waar je het model in kunt vastzetten. Daar zijn allerlei voorbeelden voor, ga eens kijken bij een indoordag waar vrije vlucht gevlogen wordt. Ik heb mijn winder op een houder gemonteerd die ik op een tafel klem en zo kan ik zonder helper makkelijk opwinden. Het rubber breekt met zoveel toeren als je het niet eerst smeert. Daar zij veel soorten spul voor bruikbaar, het makkelijkst vindt ik cockpitspray uit de autozaak. Daar zit siliconen in.

    Goed rubber. Het grootste probleem. Ik heb allerlei soorten 'huishoud'rubber geprobeerd, maar alleen met 'echt' rubber (dat in Nederland niet verkocht wordt in de winkels!) lukt het om langere vluchten te maken. Als je wilt wil ik je wel informeren hoe je er aan kunt komen, of neem de uitnodiging van Wout aan.

    Over het algemeen is het aan te raden een 'mentor' te zoeken die ervaring heeft met rubbervliegen en die je er in kan coachen, of anders naar een club te gaan van vrije vluchtvliegers (die zijn er maar een handvol in Nederland). Ook zou ik, vooral in het begin, niet zelf gaan experimenteren met materialen en zo vóórdat je weet hoe je een klassiek gebouwd model goed aan het vliegen kunt krijgen.

    Anders kan rubbervliegen een frustrerende ervaring worden. Het heeft mij jaren gekost voor ik een beetje met succes kon vliegen.
     
  5. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Bedankt voor de reacties, ze geven me erg veel nuttige informatie.

    De propellorbladen heb ik nu vervangen voor bladen van 1mm dik afgesneden foam en het heeft direct positief invloed op het vlieggedrag. Het rollen is minder ondanks dat ik weer de orginele afmetingen voor de propellor heb gebruikt.

    Het "rubber" daar zal ik eens verder mee experimenteren, wel moet ik daar even een andere romp voor ontwerpen. In de huidige romp is het elastiek vast bevestigd en de romp begint sporen van schade te vertonen door het geëxperimenteer van mij. :rolleyes: Gelukkig is het niet niet moeilijk om een nieuwe te maken.

    Wat het soort rubber betreft, ik denk dat ook ik er niet aan ontkom om de echte te gaan gebruiken. Ik ben wel een beetje eigenwijs maar dit advies zal ik zeker opvolgen (nadat ik de ideeën van Wout heb getest ;) ) Wout, Nijmegen is helaas een beetje uit de buurt van mijn woon en werkgebied. Fox35, je mag me vertellen hoe ik eraan kan komen.

    Het andere advies: de mentor. Daar zal ik ook naar op zoek gaan, dat zal het leren een stuk makkelijker maken. Het lijkt me inderdaad jammer als ik met de hobby op een doodspoor kom.
     
  6. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Goed zo, niks mis mee! Zoals waarschijnlijk duidelijk is ben ik ook iemand die voortdurend aan het experimenteren is. En soms ontdek je dan dat de "normale" manier de beste is, maar dan weet je ook heel goed waarom dat zo is. Zo weet ik uit eigen ervaring dat elastiek echt veel minder goed te gebruiken is voor modelvliegen dan het "echte" rubber. Maar de verkrijgbaarheid is vele malen beter, dus ik moedig iedereen aan om te blijven proberen met gewoon elastiek. Als je voldoende lol hebt in de hobby kan je later altijd op beter rubber overschakelen.

    Wat rubber betreft heb ik nog twee opties, dun elastiek wat voor feesthoedjes e.d. wordt gebruikt. Dat is van dat dunne witte ronde rubber. Voordeel is dat dit heel dun is en daarom goed geschikt voor dit soort kleine modelletjes. Tweede optie is het rubber zelf snijden om geschikte maten te krijgen en ik heb net op het Small Flying Arts forum een topic hierover geschreven. Ik heb namelijk een goede betaalbare optie hiervoor gevonden: SFA Forum
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2008
  7. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    "Wat rubber betreft heb ik nog twee opties, dun elastiek wat voor feesthoedjes e.d. wordt gebruikt."

    In een bagagedrager spin zitten ook allemaal dunne strengetjes, een beter kwaliteit daarvan kan je kopen in een watersport zaak. Is dit ook geschikt rubber?
     
  8. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Mijn ervaring met dat rubber uit bagage-spinnen is dat er allemaal kleine haarscheurtjes in zitten. Van een hele streng ziten er een paar bruikbare tussen, de rest breekt direkt als je ze flink uitrekt. Dat uitrekken doe ik standaard als test om te zien of het voldoende sterk is, het moet minstens tot 3x zijn eigen lengte uit te rekken zijn. Ik heb nog geen ervaring met dit rubber als aandrijving, wel gebruik ik het voor het bevestigen van vleugels op kleine modellen en zit het verwerkt in het landingsgestel van mijn Fokker F-II.
     
  9. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik heb in Engeland gesproken met iemand die meedeed met een 'postal'. In dat geval wordt vertrouwd op ieder's eerlijkheid en moet je je beste tijd per post of e-mail aan de organisator sturen. Zo wordt de winnaar bepaald. Meestal wordt dit gedaan voor een wereldwijde wedstrijd voor één modelontwerp. Deze Engelsman deed mee met de postal voor een beginnersmodel met plaatvleugel uit de jaren '50. Hij beweerde dat hij met het rubber (van die dunne strengetjes) uit een bagagespin, ditmaal lichtblauw van kleur, betere tijden bereikte dan met 'echt' rubber. Sindsdien heb ik heel wat spinnen gekocht op allerlei plekken en kapot gesneden. Ik heb echter nog nooit iets gevonden dat kan tippen aan echt rubber.

    Dan de verkrijgbaarheid. De wakefieldvliegers kennen elkaar onderling. Er is er altijd wel één die het op zich neemt om rubber uit de VS te laten komen en dat te verdelen. Bij de NLC in Nijmegen en de Kottenparkclub in Enschede wordt clubsgewijs indoor gevlogen. Via hen kun je wel aan dunner rubber te komen. Zo valt er altijd wel aan rubber te komen als je de mensen kent. Voor 'sportvliegers' is het lastiger. Het bestellen (het beste bij SAMS of Flitehook in Engeland) kost tijd en is vrij duur.

    Ik heb inmiddels een grotere hoeveelheid rubber weten te krijgen. Dit is 'wakefield' rubber, dus 1/8", ongeveer 3 mm breed. Ook verwacht ik binnenkort een rubbersnijder te kunnen kopen om dit te versnijden tot dunnere maten. Ik wil niet gaan handelen, maar als iemand rubber nodig heeft ben ik bereid geringe hoeveelheden per post tegen kostprijs toe te zenden. Als je dat wilt, stuur dan een PM.

    Het is jammer dat er van die dingen zijn die vroeger in elke modelbouwwinkel of andere winkels werden verkocht en nu niet meer, terwijl je dat voor bepaalde takken van modelbouw wel nodig hebt. Het gaat dan met name om rubber en tissue voor vrije vlucht (en in mindere mate om winders en plastic propjes, balsa en spanlak is gelukkig in de meeste modelbouwwinkels nog te krijgen). Het zou goed zijn als er een modelbouwwinkel of een prive persoon mee zou beginnen. Zoals gezegd, ik heb geen zin een winkel beginnen, maar op beperkte schaal wil ik mensen wel als ik kan van het nodige voorzien.
    PP
     
  10. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Fox, helemaal met je eens dat het jammer is dat rubber en spanpapier uit de schappen zijn verdwenen. Ik weet dat ik vroeger rubber van de rol kon kopen bij een modelbouwzaak. k heb er nog steeds wat van en het is..... waardeloos. Hetzelfde witte spul wat in de spinnen zit. Ik vloog daar toen wel mee, maar ik had toen nog geen idee hoe belangrijk goed rubber is voor de vliegprestaties. En geen idee hoe ik goed rubber kon herkennen. Met de stelregel dat het minstens 5x zijn eigen lengte moet kunnen worden uitgerekt kan je dat gelukkig eenvoudig testen, ook handig voor het rubber wat bij bowdozen zit. Soms is dat goed, maar soms ook niet.
     
  11. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Hmmm... Misschien een gaatje in de markt voor een internetwinkeltje. Er zijn meer spullen voor modelbouw die slecht of alleen in het buitenland (met visa card) verkrijgbaar zijn.

    Inmiddels heb ik het eerste model al een beetje aan het vliegen gehad. Het asje en de ashouder van de propellor heb ik wat glader gemaakt en iets ingevet met kogellagervet, nu loopt dat wat soepeler maar nog niet zoals ik het wil. Het elastiekje heb ik door midden geknipt en het rollen is bijna over. Zou de spoed van de propellor nog te groot kunnen zijn?
    Wat volgens mij ook nog niet goed is, is het gewicht van het model maar ik wacht nog op het afleveren van m'n weegschaaltje (die hopelijk vandaag aankomt). Waarschijnlijk kom ik dan tot de constatering dat ik een "baksteen" probeer te laten vliegen :shock:

    De tweede romp is ook bijna klaar, het rubber is bij deze romp wel te vervangen en het propellortje loopt een stuk soepeler dan bij de eerste romp. Ook heb ik de tandenstoker (voor de propellor) wat dunner gemaakt zodat dat wat lichter is.
    De nieuwe vleugels zijn ook in aanbouw. De verbeteringen daaraan zijn dat ik het foam veel dunner snij dan bij heteerte model. Eerst had ik "latjes" van 3 mm dik en nu van 1 mm.
     
  12. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Erik, dat klinkt veelbelovend. Je noemt "een beetje aan het vliegen". Kan je beschrijven hoe de vlucht eruit ziet? Hoever vliegt hij, stijgt hij, daalt hij, hangt hij nog aan de prop, etc.
    De propellor die je gebruikt heeft denk ik overal eenzelfde invalshoek? Of is de hoek bij de tip minder dan in het midden? Een constante invalshoek is OK voor dit soort modellen en dan moet je de hoek op 35 tot 45 graden hebben. Een lagere hoek geeft meer vermogen en minder rollen.
    Om het rollen tegen te gaan moet je ook zorgen dat de rechtervleugel minder invalshoek heeft dan de linkervleugel. Op de tekening staat 2 mm invalshoekverschil bij de knik aangegeven.
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Wat aardig om ook over deze tak van modelvliegen eens wat te lezen.
    Is er in deze tak ook al met depron gewerkt? Als ik de foto's bekijk lijkt me een 3mm depron vleugel lichter dan zo'n vleugel van een balsa frame met papier bespannen.
     
  14. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Mijn Weather-Buster is ontworpen voor 3 mm depron. Met 12 inch spanwijdte is het vlieggewicht 10 gram. Uitstekend voor buiten en redelijk bruikbaar in grote sportzalen, maar in de huiskamer gaat dat toch echt niet. Maar mijn Fleur-de-Lis weegt 0,5 gram met een spanwijdte van 15 centimeter. En dan kan je opeens heel wat rondjes in de kamer vliegen. Bedenk wel dat het papier dat hiervoor wordt gebruikt heel dun is, het weegt 10 a 15 gram per vierkante meter. Heel wat lichter dan 80 grams papier.
    Overigens kan je depron ook ontdoen van onder en bovenkant zodat je enkel de kern overhoudt. Dat is ook behoorlijk licht, maar nog steeds zwaarder dan balsa en papier.
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2008
  15. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Hoi,

    Leuk dat je geïntereseerd bent geraakt in Vrije Vlucht indoor. Wat betreft de mentor: Ik denk dat de club die het dichts bij is de club van Zwolle (Condor) is. Ik wel een email adres geven.
    Over de vrije vlucht materialen die voor de beginnende modelbouwer erg moeilijk te vinden zijn: een vrije vlucht vlieger, Bernard, ook lid van dit forum, was van plan om zo iets dergelijks te starten.

    Kevin
     
  16. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Inmiddels heb ik ook het verschil in invalshoek gemaakt en het vliegbeeld is nu: 1ste rondje op gelijke hoogte en dan 1 rondje dalen, diameter van het rondje is ongeveer 1,50 meter. Start hoogte is 1.80 meter. Soms maakt het model nog een rol vlak na de start.
    Het elastiekje heeft het nu begeven en dit model pas ik nu zo aan dat ik het "rubber" snel kan vervangen,dat was gelijk de laatste keer dat ik het elastiekje vast monteer. Verder denk ik dat het te zwaar is en ben daarom al met een tweede model begonnen (minder foam, minder lijm) en die zal hopelijk morgenmiddag klaar zijn.

    @bdoets: het is niet alleen leuk om er over te lezen maar het zelf een bouwen is ook leuk;) Ik ben begonnen met spullen die ik thuis had liggen: een plaatje foam (lijkt op Depron), een boterhamzakje, elastiekje, paperclipje en een tandenstoker.

    @kevin: daar heb ik wel interesse in, het is een goed reisbare afstand.
     
  17. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Dat vliegbeeld klinkt goed en vind ik erg knap voor een eerste poging voor een huiskamermodel! Mijn conclusie: het vliegt en het is dus niet te zwaar. Maar als het lichter is vliegt het nog beter!
     
  18. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Kevin, ik ben lid van Condor, dus als iemand op een bouwavond wil komen (vrijdagavond om de 14 dagen) kan hij zich bij mij melden, dus Erik, als je wilt ... Het punt is wel dat de mensen bij Condor vooral wakefield- dus buitenvliegers zijn. We zitten echter momenteel in een schoolgebouw met een gymzaal, dus ik ben nu met Henk van Hoorn verwikkeld in de strijd om het zaalrecord met onze Ikara Superdogs.... Ook heeft Richard een F1M gebouwd en er mee gevlogen in Nijmegen. De echte indoorexperts zitten dus in Nijmegen, maar we kunnen je al een heel eind op weg helpen. Overigens rijd ik zelf ook 100 km (enkele reis) voor elke bouwavond omdat er iets dergelijks gewoon niet dichter bij mij (provincie Groningen) in de buurt zit.
     
  19. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik vlieg wel met kant en klare Ikara rubber modellen van heel dun Depron (0,5 of misschien zelfs 0,3 mm, ik heb het nog nooit gemeten), maar die zijn dan toch nog zwaarder dan balsa en tissue modellen van dezelfde fabrikant (Ikara,, namelijk de Butterfly), die zelfs groter zijn.

    Depron is lichter dan licht balsa in plaatvorm, maar voor indoormodellen worden vrijwel geen modellen met plaatvleugels gebruikt en een vleugel die opgebouwd is van balsa en bekleed met licht materiaal is vele malen lichter dan een depron plaatvleugel, en als je er stokjes van snijdt is balsa veel beter bestand tegen buigen en knikken dan depron.

    Dun depron (0,5 en 1mm) is in Engeland verkrijgbaar bij SAMS en Flitehook. Het is dan stijver dan dun geschuurd 3mm depron, maar wel wat zwaarder.

    Voor kleine lichte indoormodellen kun je ook 2mm gesneden piepschuim gebruiken dat in het buitenland wordt gebruikt als isolatielaag achter behand. In Nederland kun je dat niet krijgen. Ik heb het wel kunnen kopen in Engeland en Tsjechië. Het wordt op rol verkocht en is dus gebogen, maar dat kun je gebruiken voor profielvorm van de vleugel én je kunt het spul plat strijken met een strijkijzer op lage temperatuur. Van één rol, die enkele euro's kost, kun je duizenen modellen maken.

    Ook zijn er mensen die piepschuim zelf in dunne plaatjes snijden en als je het juiste schuurpapier gebruikt is het ook heel goed te schuren. Er werden en worden geweldige peanut schaalmodellen voor indoor van piepschuim gemaakt. Steven Bolt, die bij de groep in Utrecht vliegt, heeft schitterend vliegende en zéér lichte rubbermodellen van piepschuim gemaakt op deze manier, maar dan moet je wel weten wat je doet, en dat komt je niet zomaar aanwaaien!

    Tenslotte kun je ook lichtgroen schuim op de rol krijgen bij Hornbach wat je goed voor kleine lichte indoor modellen kunt gebruiken. Ik geloof dat het Celatec of zoiets heet en het is bedoeld voor onder laminaat. Het is te flexibel voor grotere indoor RC modellen, en weer wat te zwaar en te dik voor modellen als de Fleur-de-Lis, maar als je de FdL 100% of 150% zou vergroten denk ik dat het daar ook voor zou kunnen werken. Ook dit heeft al een kromming omdat het op een rol zit. Dat kun je of handig gebruiken voor de vleugelvorm, maar je kunt ook dat platstrijken.

    Het echte piepschuim wordt door de experts gelijmd met Velpon knutsellijm uit de roodgele tube van de kantoorboekhandel. De andere schuimsoorten kun je het beste lijmen met UHU-por, een contactlijm die je dus aanbrengt en laat drogen en dan op elkaar drukt. Mocht het daarna ooit loslaten kun je het gewoon weer aandrukken. Als je cynao of andere lijm gebruikt kun je het beste eerst even op een proefstukje proberen of het het schuim niet aantast en of het wel voor een goede verbinding zorgt.
     
  20. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Met beginnen wordt bedoeld dit eventueel wat grootser op te zetten. Maar op het moment kun je gerust wat spul bij mij verkrijgen hoor. Denk hierbij op dit moment aan: Rubber, Hout (0,9 t/m 0,5 mm), plastic zakjes voor je rubber met druksluiting, propellorhaakjes en eventueel wat spul op aanvraag. Heb je wat nodig meld het maar ik kan altijd kijken of dit ik kan kan verkrijgen.

    Groet,

    Bernard
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2008

Deel Deze Pagina