Fleur-de-Lis

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door PH7CW, 30 mrt 2008.

  1. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    @ fox35: bedankt voor het rubber, het is aangekomen.

    Tja, de weegschaal.... het versturen is fout gegaan, als het meezit heb ik vrijdag pas de weegschaal. Ik mis het best wel want ik heb het gevoel dat ik met "ogen dicht" aan het experimenteren ben en daardoor onnodig dwaal.

    Vandaag ben ik vooral bezig geweest met het uitproberen van de elastiekjes. Morgen eerst eens wat cockpitspray of zoiets kopen om de boel te smeren. Ik heb al wel gemerkt dat vaseline helpt maar voor het "echte" werk wil ik toch iets met siliconen hebben.

    Ook heb ik nu een FdL in aanbouw die twee keer zo groot is als het orgineel. Ik ben nieuwschierig naar het verschil in eigenschappen.
     
  2. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Jammer van die weegschaal. Welke maten rubber heb je van Fox35 gekregen?
    Dat met de ogen dicht dwalen valt volgens mij wel mee. Je bent hard aan het proberen om alles te reduceren tot het laagste gewicht met nog net voldoende sterkte. Een weegschaal kan daar niet echt bij helpen, zeker omdat je niet met traditionele materialen werkt en dus niets hebt aan gewichten die andere bouwers noemen. Maar het is wel illustratief om uiteindelijk het gewicht te weten.
     
  3. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    De weegschaal is zojuist aangekomen! De eerste Fdl is 1,3 gram en de tweede 1,1 gram. Dat is beter dan ik verwacht had. Inmiddels heb ik ook wat ideeën om het gewicht nog meer te beperken. De latjes van de vleugels zouden nog smaller kunnen.

    Het rubber dat ik van Fox35 heb gekregen is 1 x 1,7 mm. Bij Indoorflyer heb ik al een bestelling voor meer soorten rubber en ook hout.
     
  4. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Die gewichten zijn inderdaad best goed. De echte gewichtbesparing komt denk ik wanneer je het balsa hebt. Dit is veel stijver dan foam en je kan het daarom veel dunner maken bij gelijke sterkte.
     
  5. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik ben gisteren begonnen aan een kleiner modelletje voor in de huiskamer. Ik heb de vleugel en stabilo nu klaar. Spanwijdte is ongeveer 11 cm en gewicht tot nog toe 0,09 gram. Ik ben benieuwd hoe het totaalgewicht uiteindelijk wordt. Ik hoop onder de 0,25 gram te kunnen blijven.
     
  6. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    ! netjes Wout!

    Ik heb eens een aantal 'living room sticks' gebouwd.
    Volgens de beschrijving mogen die 17.7 cm spanwijdte hebben en een minimaal gewicht van 0.445 gram (rare Engelse maten...)
    Van de twee die ik nu heb is er één onder de 0.5 gram...
     
  7. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb die van jouw wel eens gezien, ik had verwacht dat ze nog lichter dan dat zouden zijn, maar ze zijn ook een stuk groter dan wat ik nu bouw. Ze zien er erg goed en licht uit. Wat voor tijden vlieg jij ermee? Het record staat in deze klasse op zo'n 15 minuten. Dat is dan niet in de huiskamer maar in een enorme hal.
    Ik wil uiteindelijk nog kleiner bouwen, bijvoorbeeld zoiets als deze Matchbox modelletjes. Het helicoptertje lijkt mij in ieder geval goed te doen. Lijkt veel op jullie SimpleCopter en die vloog in een verkleinde versie ook erg goed.
    Grappig is dat in dat artikeltje wordt gevlogen met het witte rubber uit snelbinders (bungee cord) in plaats van het "goede" rubber (oorspronkelijk bestemd voor golfballen)
     
  8. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    3x raden wat ik volgende week ga bouwen? Een vliegtuig dat in een luciferdoosje past, hoe vet is dat? :D
    Maar bedoelen zo'n klein doosje van 5x3x1cm of zo'n groter en dikker doosje (ong 2-2.5 cm dik)?

    Kevin
     
  9. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Maten van het doosje staan erbij :)
     
  10. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Gisteravond een gezellige en leerzame avond gehad bij de bouwavond van Condor in Zwolle. PP heeft me het een en ander laten zien en veel verteld over het vrije vlucht gebeuren. Mijn dank daarvoor.

    De vorderingen thuis: de grote Fdl is nu klaar om te laten vliegen. Het weegt 1,6 gram. Het eerste deel van de vlucht (in de woonkamer) zag er goed uit.

    Voor de kleine Fdl's ben ik een romp aan het uitvogelen waarbij ik minder ijzer voor de propellor nodig heb. Toen ik ging wegen hoe zwaar de vleugels en romp apart waren kwam ik erachter dat het ijzer van de romp bijna de helft van het totaal gewicht was. Dus daar verwacht ik wat winst te behalen.
     
  11. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Dan levert jouw weegschaaltje toch al snel een flink gewichtsvoordeel op!
    Mijn nieuwe huiskamermodel is bijna klaar, vleugel van 11 cm spanwijdte weegt 0,06 gram, de romp ook, stabilo en roer wegen samen zo'n 0,05 gram. Prop ben ik nog aan het maken maar die wordt ook zo'n 0,06 gram. Totaal zou dan dus op 0,23 gram uit komen! Maar dan is hij nog wel te groot voor een luciferdoosje. Fotootjes volgen spoedig.

    Kevin, ik ben heel benieuwd naar jouw projectje! De maten staan er inderdaad bij, vergeet niet dat het inches zijn anders wordt het wel heel erg klein!
     
  12. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Hey,

    ik ben vandaag ook aan de fleur-de-lis begonnen samen met een vriend van me (Ratjetoe hier op het forum), hij is bijna af, alleen we/ik krijg(en) het maar niet voor elkaar het ''draaimechanisme'' in zijn werking te krijgen.

    De elastiek trekt de prop tegen het rompje aan waardoor hij niet kan draaien. Hoe los je dit op? Of zit ik nou iets verkeerd te doen?

    Zou iemand een uitlegje kunnen geven of detailfoto's?

    Mvg

    Igor
     
  13. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    De enigste oplossing is eigenlijk een klein kraaltje tussen de prop en het lager te doen. Dit kraaltje schuif je dan op de as.


    Bernard
     
  14. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    hmm, eens zoekken of ik een heel klein kraaltje kan vinden! Bedankt voor de snelle reactie!

    ik zal binnenkort foto's maken, we maken ze van balsa en bespannen ze met een heel dun soort papier dat heel veel op het papier van de foto van de fleur de lis lijkt.
     
  15. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Is wel een beetje off topic:
    Ik heb dus een modelletje gebouwd, iets kleiner dan de gegeven maten omdat ik maar een luciferdoosje kon vinden. Het modelletje bouwen stelde niet veel voor dat was zo geprobeerd. Alleen de propeller was lastig omdat ik geen spoedmal had voor zo iets kleins, dus dat is op het oog gebeurd.
    Uiteindelijk was het allerdunste rubber dat ik kon vinden veel te dik, dus volgende keer ga ik reepjes ballon gebruiken. Verder ga ik morgen een nieuw modelbouwen met aangepaste miniatuur malletjes voor spoed ed. Het heeft de vele om zijn as spins niet overleefd.
    Probleem is dus vooral dun rubber en een goede prop.

    Kevin
     
  16. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Hey,

    Mijn fleur-de-lis is af, heb er een iets grotere propellor op zitten dan eigenlijk moest omdat de vorige kapot was gegaan heb ik er eentje op het oog gemaakt zonder dat ik naar de maten had gekeken.

    Hij vloog daarna wel, ik denk dat hij wat zwaar uitgevallen is ( 1-2 gram denk ik), en ik heb geen goed rubber, maar alsnog heeft ie gevlogen. Na een rondje daalde hij meteen maar hij vliegt! Nu ga ik een nieuwe, lichtere maken, en op zoek naar ander elastiek/rubber, want balonnen werken volgens mij ook niet super.

    Ik zal binnenkort een foto'tje maken!

    Igor
     
  17. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Elastiek kun je ook bij kopen. Dit is echt goed rubber wat elke indoorvlieger gebruikt. Stuur me maar een mailtje indoormodeling@home.nl


    Bernard
     
  18. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    De nieuwe romp is lichter: totaal gewicht zonder rubber is nu 0,78 gram, toch nog 30% af gekregen. Nu moet ik hem nog goed laten vliegen en ik denk dat het weer op nog dunner rubber neer komt.

    @Igor, leuk dat je dit ook probeert. Ik ben we nieuwschierig hoe je de propellor en bevestiging voor het rubber hebt gemaakt en vooral van welk materiaal.
     
  19. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Igortje, ballonnen werken inderdaad niet super, maar de verkrijgbaarheid is wel een stuk beter dan dat van goed rubber. Gelukkig kan Bernard goed rubber leveren, maar dan moet je wel weten welke maat je nodig hebt. Om een idee te geven, mijn Fleur-de-Lis weegt 0,5 gram en vliegt op een lus van 0,4 x 1,2 mm rubber. Een zwaarder model heeft dikker rubber nodig. Overigens kan je met de propellor nog veel bijregelen. Bij te weing vermogen van het rubber kan je de diameter en/of de invalshoek van de bladen verkleinen. Dat levert een hoger toerental en meer vermogen.

    Mijn nieuwe modelletje is op 0,21 gram uitgekomen, en ik ga dit proberen met een lus van 1 x 0,24 mm rubber. Ik ben benieuwd! En mijn volgende modelletje moet natuurlijk weer kleiner en lichter worden. Stapje bij stapje kijken hoever ik kan gaan....

    Kevin, mooi dat je een tweede poging gaat wagen. Het is echt erg leuk om die kleine modelletjes te laten vliegen, maar inderdaad is dun rubber een echte vereiste. Mijn Phantom is overigens ook prima voor in de huiskamer te gebruiken en die kan vliegen op een enkele streng van 1/16", wat een standaardmaat is.
     
  20. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Het leuke vind ik vooral dat je snel kunt bouwen en je meteen kunt gaan proefvliegen. Dat is dus eigenlijk leuker dan eerst veel uren bouwen om vervolgens maar een paar keer per jaar te kunnen vliegen. Wel is het belangrijk dat ik de tweede vliegend krijg :p.

    Igor, heb je foto's van je model?

    Kevin
     

Deel Deze Pagina