Fleur-de-Lis

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door PH7CW, 30 mrt 2008.

  1. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Precies, ik zag eerst de foto's en toen de opmerking van Wout. Toen was mij ook al opgevallen dat er geen V-stelling was. 10 graden voor elke vleugelhelft (dus 20 voor de ene vleugelhelft ten opzichte van de andere) mag best. Een andere mogelijkheid is een recht vleugelmiddendeel met twee omhoogstaande oortjes, zoals de Fleur de Lis.
     
  2. rudyvc

    rudyvc Guest

    Hallo ,In zweefvlucht gaat hij inderdaad op en neer ,hij gaat niet in één keer doorzweven.
    Ik ben de v-stelling ondertussen wat aan het vergroten misschien dat het ook wat helpt en ga ook een nieuwe prop maken.
    Om dit model in de huiskamer te laten vliegen hoe groot zijn de rondjes (diameter) omdat ik denk dat mijn huis te klein is ?Allee ,ik ga nog wat proberen Groeten Rudy
     
  3. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Rudy, Mijn huiskamermodellen vliegen cirkels van 2 a 3 meter diameter.
     
  4. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Als je model nog steeds op en neer gaat (pompen), kun je dit verhelpen door bij voorbeeld de staart naar beneden te buigen. Hierdoor komt dus de achterkant van je stabilo relatief lager te liggen dan de voorkant. Maar als ik zo naar je foto's kijk, kan ik niet echt zeggen dat er te veel instelhoek in zit. Wat dus kan betekenen dat je zwaartepunt niet goed ligt.

    Waar ligt je zwaarte punt, ten opzichte van de voorkant van de vleugel (bv 5cm achter voorkant van je vleugel)? Dit moet je even opzoeken met een rubber motor en alles op je model.

    Kevin
     
  5. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik heb zelf nog met geen enkel model met succes in mijn toch niet kleine en lage huiskamer (8x4x2,5) kunnen vliegen, daarom probeer ik waar maar mogelijk in de winter aan indoorvlieg evenementen in sporthallen deel te nemen.
    Wat ik nog wil gaan bouwen is de Demented Moth die ik in een Aeromodeller van een aantla jaren terug heb gezien (maar weer op moet zoeken). Dat model was bedoeld voor in de huiskamer en heeft een zijwaarts gestelde (rubber) motor als ik me goed herinner, zodat hij niet eens cirkeltjes vliegt, maar meer om zijn as draait, dus heel weinig ruimte nodig heeft.
     
  6. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    @ erikF.


    Ik heb inmiddels een pakketje met 6mm rubber uit engeland gekregen. Nu nog op maar snijden en dan gaat het jouw kant op. Het hout volgt daarna nog weer. Natuurlijk kunnen anderen ook nog rubber bij mij verkrijgen.



    Bernard
     
  7. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Ha mooi, ik stuur je nog even een pb met wat gegevens want ik weet niet of je m'n nieuwe adres hebt
     
  8. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    update:
    Inmiddels heb ik m'n verhuizing achter de rug, nu nog verbouwen maar dat heeft niet erg veel haast.
    Het balsahout en het rubber is ook binnen (het is goed aangekomen Bernard :D )
    Dus ik ga dit weekend weer verder met het model, maar dan in balsa.

    vraagje aan allen: zijn er nog mensen met dit model bezig?
     
  9. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Volgend weekend heb ik een weekend met familie. Ik neem hem dan mee om binnen samen wat lol te kunnen maken. Een paar simpele modellen voor buiten gaan ook mee.
     
  10. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Eindelijk :D hij is klaar.

    Hij heeft ook al even gevlogen en om eerlijk te zijn is de balsa versie veel beter dan de foam versie. Geen proppellorhangen of rollen, nee gewoon rondjes vliegen.
    Het gewicht is beperkt gebleven tot 0,7 gram wat ook al een groot verschil is met foam (1,1 gram)

    [​IMG]

    Nu ga ik nog wat experimenteren met het rubber en nog wat kleine aanpassingen.
    Ik zie op de foto dat ik ook al een vleugel kan gaan repareren, dat was me nog niet opgevallen:rolleyes:
     
  11. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Inmiddels heb ik wat testen gedaan met het rubber. Het is goed te merken wat de dikte van het rubber uitmaakt voor de vlucht. Met een dubbele streng van 1.7 mm maakte de Fdl een looping en crashte op de grond (gebroken prop en vleugel). Daarna ben ik wat voorzichtiger geworden en heb een enkele streng van 1.2 en 1.0 mm gebruikt. Bij de 1.2 mm wilde de fld door het betonnen plafond maar na de tweede keer z'n kop te stoten kwam hij toch maar naar beneden. Met 1.0 mm was het een mooie rustige vlucht.

    Dit projectje is voor mij nu afgerond en kijk tevreden terug op hoe het verliep en de hulp die ik van jullie gekregen heb, waarvoor dank.

    Mijn volgende project ligt ook weer klaar en is ook een vrije vlucht model (ja ik heb de smaak te pakken) dus ik ga vrolijk verder met bouwen.
     
  12. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Erik, mijn complimenten! Dat ziet er zeer netjes uit. Leuk om deze foto te vergelijken met je eerdere modellen, echt een enorme vooruitgang. En mooi dat het vliegen ook goed gaat.
     
  13. wapske

    wapske

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    396
    Locatie:
    moergestel
    hoe maak je zoon proppelor ?

    alvast bedankt.

    wapske
     
  14. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Hoi Wapske,

    Uit een plaatje balsa heb ik de bladen en een staafje gesneden. Het staafje aan de uiteinden schuin afschuren en daarop de bladen lijmen. Het asje van de propellor is een nietje uit een nietmachien die ik in de goede vorm heb gebogen en is aan de propellor gelijmt. Ook heb ik een kraaltje als "lager" eropgeschoven. Daarna heb ik een nietje gebruikt om het houdertje voor de as te maken.
    Een foto van een propellor (niet van mijn toestel) kun je zien op [56102] fleur-de-lis-5 (het is de onderste van de 3 foto's) . Deze is bijna hetzelfde zoals ik het maak.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  15. wapske

    wapske

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    396
    Locatie:
    moergestel
    oke bedankt


    wapske,
     
  16. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Wapske, een en ander staat ook op mijn website beschreven, kijk maar eens op propellors
     
  17. wapske

    wapske

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    396
    Locatie:
    moergestel
    oke bedankt




    wapske,
     

Deel Deze Pagina