Flexas naar buiten voeren: Afdichting

• Topicstarter Topicstarter Epsilon
  • Startdatum Startdatum
E

Epsilon

Guest
De vraag is vrij simpel,

Bij boten waarbij de motor binnenin de romp ligt wordt er vaak een flexibele as gebruikt en die naar buiten gevoerd. Nu ben ik benieuwd hoe je deze goed afgedicht krijgt.

Wordt dit met kit gedaan of zijn hier speciale manieren voor?

Heb ooit een paar exemplaren van de Graupner Key West kort gevaren en deze is ook voorzien van een flex-as.
Deze liep door een kunststof (teflon?) buis die weer door een messing buisje van 3 á 4cm liep.
Dit messingbuisje zat vastgelijmt door de rompbodem.

Nooit een druppel water binnen gehad, niet via de as tenminste... LOL....

Groeten,

Marcel.

Wat Marcel zegt klopt inderdaad...

De doorvoering van de as door de romp heen gaat met het messing buisje. Dit buisje zit rondom gelijmd, dus laat geen water langs de buitenrand naar binnen.

In dit messing buisje schuift een teflon buisje. In dat teflon buisje schuift je flexas.

Let wel op dat je draairichting de goede kant op is. Zoniet draai de as "af" in plaats van "op", en dat trekt je as niet.

Hydromite42.jpg

Vanaf de motor gezien is metalen stukje je koppeling tussen as en motor, het dondere stukje de flexas, het witte stukje is de teflon buis, en het messing kleurige :) is het messing buisje door de romp heen ;)

Groeten,

Marco.

Hallo jongens

Heb ik ook nog even een vraagje?
Ik heb dan een benzine motor er in met een flex as van ongeveer 23 cm lang.
Moet ik dat messing buisje halverwege nog onder steunen of vastzetten?
En moet ik die flexas nog smeren
En moet die messing buis zo dicht mogelijk bij de motor zitten.

Gr Ronnie

hallo,

de flexas moet zo ondersteunt worden, dat deze niet kan gaan zwabberen bij de koppeling. Dit wordt gedaan door de as zo kort mogelijk van de motor uit de romp te laten komen (meestal bij cat's, hydro's) of door een steuntje van een alu plaatje te maken en deze te verlijmen met de buitenas. Een ander stevig materiaal kan natuurlijk ook 8) . De plaats voor dit steuntje is dan zo ver mogelijk naar de motorkoppeling toe. halverwege hoeft de as verder neit gesteund worden
De as moet inderdaag gesmeert worden, ik weet zo niet uit mijn hoofd waarmee het gedaan wordt, ik zal het opzoeken 8)

groeten jurriaan

Back