Flexibel, slank en stabiel materiaal voor maquette (zie laatste post)

• Topicstarter Topicstarter Edwin1987
  • Startdatum Startdatum
E

Edwin1987

Guest
Hallo mensen,

Ik ben nieuw hier en ben momenteel bezig met een afstudeerproject. Ik studeer bouwkunde (richting architectuur) en moet een maquette maken van het door mij ontworpen museum. Dit museum bevat gevelpanelen welke zijn geperforeerd.

De panelen zijn in werkelijkheid geperforeerd met gaten van 70 mm (diameter) en zijn ongeveer op 50 mm van elkaar geplaatst.

Nou wil ik dit ook in mijn 1:200 maquette verwerken. Weet iemand een materiaal met ongeveer perforaties van 1mm of kleiner. Het liefst karton of iets dergelijks!

Bij voorbaat dank voor de hulp, ik kan geen afbeeldingen van mijn harde schijf toevoegen toch? Anders kon ik het iets beter toelichten mbv afbeeldingen!

MVG Edwin

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik het afbeeldinkje zo zie is het dus 70mm gaten en 500 mm (en niet 50mm) uit elkaar ... dat zou 1:200 aardig overeenkomen met printplaat met een raster van 1/10 inch = 2,54mm (200x2,54 =508 mm)

Jongens erg bedankt voor de goede tip, kan iemand mij misschien vertellen waar ik zon printplaat kan kopen (het liefst niet via internet omdat ik het zsm nodig heb)? Wat is het eigenlijk zo'n printplaat en waar dient het voor!?

danku

Printplaat - Wikipedia
Daar staan 'speciale' printplaten maar er zijn ook 'standaard' printplaten zonder voorbedrukte schakeling, met soldeereilandjes in een regelmatig patroon, die moet je hebben.

Kopen bij echte elektronica-onderdelen winkel, dus niet bij Handyman. Als je in je profiel aangeeft waar je woont, kan iemand je wel verwijzen naar de dichtstbijzijnde winkel. Als je op www.conrad.nl zoekt op 'printplaat' zie je printplaten met verschillende rasterafstanden.

Laatst bewerkt:
Oké mensen het tweede probleem heeft zich voorgedaan, vond het alleeen onnodig om hier een tweede topic voor aan te maken, vandaar dat ik het hier vraag:

de kartonnen platen zijn bij conrad besteld en nu wil ik beginnen aan het vakwerk (zie poster 'ontwerp en omgeving' bij startpost). Deze vakwerken zijn contructief voor het gebouw en dus ook voor de maquette. Omgerekend zijn deze 1,5mm x ,75 mm. Erg klein dus! Weet iemand een materiaal wat buigbaar, sterk en rechthoekig is met ongeveer deze afmetingen?

Het liefst moet het dus rechthoekig zijn omdat het een rechth. buisprofiel betreft. Het moet min of meer flexibel zijn zodat het in de platen kan worden 'geklikt' en sterk omdat het het dakvlak moet dragen.

BVD

bij de betere modelbouwzaken is styreen (meestal wit) in strookjes van ongeveer 30 cm lang te koop in deze afmetingen.
Niet goedkoop, 10 strookjes dacht ik 4 euro!
Heb je veel nodig dan kan je beter een plaat styreen van deze dikte kopen (ook bij de modelbouw shop) en zelf in stroken snijden, b.v. op een papiersnijder.
Sterkte op deze afmetingen is gering.
Wil je sterk, dan kan je ook carbon stroken kopen, ik heb zelf 0,8x3 mm, maar het is ook in andere afmetingen te koop.
Is wel veel duurder dan styreen.

Groeten Willem

Back