Flexibele koppeling

Beste mensen,

Tot nu toe heb ik bij de meeste freesbanken flexibele koppelingen gezien tussen de stappenmotoras en de spindels. Moet dit persé een flexibele koppeling zijn? En waarom is dat dan? Het lijkt mij namelijk dat de nauwkeurigheid 'minder' wordt wanneer zoiets flexibel is.

Daar door word niks onnauwkeurig .

Het is eerder dat je stappenmotoren niet zoveel harde stoten krijgen bij het aanlopen en het dempt ook het geluid .

Mvg Johan

maar in de eerste instantie zijn ze ontwikkelt om de niet zuivere uitlijning van de stappenmotoren op de spil (spindel/aandrijfas/etc) te niet te doen.

Ze zijn er namelijk ook in staal, aluminium, hard kunststof en deze hebben dus niet de of alle voordelen die Johan beschrijft!

Zoek maar eens wat op google op askoppelingen en je ziet dat er veel verschillende varianten zijn!

Laatst bewerkt:
Oke antwoorden zijn duidelijk! bedankt daarvoor. Maar dan alleen nog de vraag: kun je ipv een flexibele koppeling ook een starre koppeling gebruiken?

Misschien is dat een klein beetje te kort door de bocht.

Het kan, en ik zou het zeker eerst proberen.
Maar het kan zijn dat vooral de zelf gemaakte machines en goedkopere spindels toch samen voor onzuiverheden zorgen waardoor je toch naar die flexibele koppelingen moet kijken.

Maar daar kom je vanzelf achter. Luister goed, kijk goed, meet goed, en je weet zo of je starre koppelingen afdoende zijn!

Suc6 en keep us in touch!

let wel dat een motor 100% in lijn krijgen echt niet makkelijk is...
een 0,05mm afwijking geeft al druk op je lagers.

ik zou voor die paar euro op ebay ook echt niet gaan bezuinigen daarop.

Oke antwoorden zijn duidelijk! bedankt daarvoor. Maar dan alleen nog de vraag: kun je ipv een flexibele koppeling ook een starre koppeling gebruiken?

Ik heb jaren gleden een kleine portaalfrees overgenomen,
de koppelingen zijn gemaakt van stukjes gewapende slang die over de as van de motor en over de as van de spindel passen.
Dat is afgeklemd met een metalen knelring.
Dit werkt nu al jaren perfect.

Back