Flextube

Heb hier geruime tijd geleden eens een topic gelezen over een goede en betrouwbare flexdrive.
Ben hier naar op zoek voor een 600-size.

Op andere fora las ik veel goeds over de Starwood flexdrive.

Kan iemand mij helpen aan wat meer info, een link naar de topic, eigen ervaringen,... ?
Alvast bedankt!

Momenteel ben ik een blackhawk van mijn schoonbroer aan het restaureren. Daar zit ook zo een flexdrive in. Nu eerlijk gezegt zou ik het toch nooit kopen hoor.... nu ja dat is mijn mening maar. Mss zijn er andere mensen die er wel goeie ervaring mee hebben.

Ik heb alweer een tijdje terug een flexdrive gemaakt voor mijn 450 size BO 105-je. Na wat aanvankelijke aanloopprobleempjes draait dat nu alweer een aantal jaar behoorlijk goed.
Niks ingewikkelds, gewoon een dunne maar massief stalen as die zich langs een ruime ronding laat geleiden d.m.v. een aluminium buis met een Teflon voering er in.
Mijn grote Vario Bell 47G gebruikt ook een niet-rechte 2 mm as in een Teflon gevoerde buis, en vliegt alweer goed 15 jaar zonder problemen qua staartaandrijving.

Ik denk, dat je met wat handigheid en een 1,5 mm verenstalen as een heel eind komt....
Alternatief: Vario heeft een 40 graden gearbox in het programma, die vermoedelijk ook wel onderin jouw staart past (eventueel naar Eigen inzicht her en der wat aanpassen) en dan zou het ook goed moeten komen.

Groet, Bert

Back