Flight Event Aeroscouts *** Video***

Vorig weekend heeft de camera weer eens meegevlogen met de DG1000.
Met het grafiekje dat mijn loggertje maakte kan je de vlucht mooi volgen

[video width=400 height=350:dd2a36aef7]http://www.moonrakers.be/pics/Denderleeuw2007.wmv[/video:dd2a36aef7]

Ziet er mooi uit.

Wat mij zoals altijd weer opvalt is dat de sleepsnelheid nogal aan de hoge kant ligt.
Of lijkt dat zo?

Dat loggertje er bij is mooi. Wat is dat voor één?
Zelf, al sturende, heb je er natuurlijk niets aan, dan gebruik je de vario, maar voor later is het leuk dat je gelijk kan zien van 'hoe vloog ik op dit moment'?

Zelf ben ik aan het testen met een Mustek DV 4000, niet zoals jij dwars op de zwever, maar in het verlengde, bovenop de vleugel.
Hoe het resultaat is als je vertikaal naar beneden filmt wil ik ook wel eens weten, maar hoe ik dan de kamera moet bevestigen????
Nog geen idee.......Gat in de romp?? :?: :roll: :? Of iets met een spiegeltje? 8)

Taco.

Taco,
De sleepsnelheid lag inderdaad aan de hoge kant.
Als de sleepsnelheid hoog is, dan heeft de DG1000 zijn grillen. Soms is het dan heel moeilijk te volgen.
Na de vlucht heb ik dit even aan Matje (sleper van dienst) gezegd. Blijkbaar gingen we nog maar met iets over half gas omhoog.
De stijgsnelheid tijdens de sleep lag op 7,8 meter per seconde. Dat is niet onaardig.

Het loggertje is een Alti2.

Ik heb bij deze opname wel een foutje gemaakt: vergeten de camera op oneindig te laten scherpstellen.
Als hij nu geen punt heeft in het midden van het scherm (vb wolken), dan begint hij met de scherpstelling te zoeken.
Volgende keer beter...

De camerabevestiging in de DG1000 is geen probleem. Plaats zat.
Naar voor filmen doe ik niet omdat het instrumentenbord 80% van het beeld vult.
Eigenlijk zou ik een nieuwe kap moeten maken, zodat de camera boven de kap uitkomt. En dan kan je mooi in de vliegrichting filmen.
Dat is uiteindelijk het mooiste.

Nog een paar foto's van de start,
met dank aan Leo voor de foto's.

Denderleeuw%202007%20040.jpg

Denderleeuw%202007%20041.jpg

Denderleeuw%202007%20042.jpg

Denderleeuw%202007%20043.jpg

Denderleeuw%202007%20044.jpg

even info over de sleper.
De sleper is een paf 300 met een 116 MVVS er op met de nieuwe type ontsteking.
Deze hebben zeer veel kracht om een grootte prop te draaien , ik geloof zelfs dat er nu een 30 x 12 er op zit
en draaid deze rond als of het niks is !!

met deze enorme power kan je bijna echt alles naar boven sleper.

gr vosje 8)

Veel power is mooi, maar is dat in verhouding tot de grootte van de zwever?
Als ik 1:1 zweverij bekijk, dan gaat de sleep rustig naar boven, maar met de huidige modelbouw en dikke motoren gaat het met geweld.

Is het ook van belang dat het sleepvliegtuig langzaam kan vliegen? Zodat het totaalbeeld rustiger wordt?

Gr.
Taco.

Taco,

Voor de 1/1 klopt het dat het er een heel stukje rustiger aan toe gaat.
Met 150PK trekken ze de eenzitters omhoog, 180PK is aangeraden voor tweezitters.
Alles gaat dan een stukje rustiger omhoog.
Maar met een Wilga met 360 PK aan boord gaan ze ook hard omhoog. Hoe rapper boven, hoe minder vliegtijd. Dus hoe lager de kostprijs.
Om vliegtijd te verkorten gebruiken ze op een Wilga de lamellen voorop de motorkap.
Nu kunnen ze na het lossen van de zwever zonder gas snel terug naar onder.
De lamelletjes gaan dicht, en dan koelt de motor niet te bruusk af.
Met een Piper Pawnee moet je het gas erophouden, zoniet riskeer je snel een breuk in de 3e of 4e cylinder.

Maar ze hebben het ook makkelijker dan wij, modelbouwers. De 1/1 piloten zitten in hun zwever, en zien ten allen tijde hoe ze vliegen.
Wij modelbouwers hebben last van dieptezicht.
In een bocht weet je voor de helft niet waar je hangt tov de sleper want je ziet het niet.
Net zo als je recht op je toe vliegt. Als je boven je hoofd vliegt zie je niet wat het hoogteverschil is met de sleper. ...

Als je met het model rustiger vliegt, en je maakt een foutje, dan moet je eraf.
De kans dat je de sleepkoord inhaalt wordt groot. De gevolgen ervan zijn dan dikwijls niet mooi om te zien.
Het is zeker niet onmogelijk, maar sleper en zwever moeten goed op elkaar ingespeeld zijn.
Daarom verkiezen we dikwijls een "powersleep" boven een echte schaalsleep.

Een regeltje van een Duitse sleeppiloot: om makkelijk te slepen moet de sleper 1 tot 1.5 keer het gewicht hebben van de zwever.
De DG1000 weegt 15,5 kg, de Paf die hem sleepte zat rond de 20 kg.
Zit je met de sleper onder het gewicht van de zwever, dan zal je als sleper weinig verhaal hebben op de foutjes die de zwever maakt achter je .
Volgt die niet goed in de bocht, dan ga je onverbiddelijk de ander kant op met de sleper. Vol tegensturen zal niet meer helpen.

sweet :D:D

ik was er ook :p maar kan me dit pracht exemplaar niet herinneren :p
ga trouwens vanaf volgende week (als de easyglider afgeraakt) ook beginnen vliegen in die club ^^

:p mss komt er een dag dat ik ook zo'n camera in een zwever steek (t zal wel de easyglider niet zijn denk ik :p)

Back