Flightcontroller kiezen

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door Yannickudb, 21 aug 2017.

  1. Yannickudb

    Yannickudb

    Lid geworden:
    27 nov 2011
    Berichten:
    14
    Hallo Allemaal,

    Ik ben al een tijdje bezig met het bouwen van mn eerste quad. Heeft alweer een paar keer stil gelegen maar is nu toch in de eindfase beland. Ik had in eerste instantie gekozen voor een CRIUS AIO flightcontroller en daar wilde ik megapirateNG op draaien. Ik heb er nu heel veel tijd inzitten maar het wil niet helaas, en ik heb besloten dat dit m niet gaat worden. (Problemen gehad met de GPS, toen met stabiliteit, een tijdje connectie problemen gehad met de pc, en nu weer geen signalen van de ontvanger. (ontvanger is goed!)

    Ik wil t ook niet meer proberen, ik ben t vertrouwen een beetje kwijt.

    Maar dan nu opzoek naar iets anders. Maar wat?
    Wat wil ik:
    Een quad (nu een turnigy h.a.l. 585mm)
    Ik vlieg met 4s
    Er moet een gimbal met gopro onder komen voor wat foto/video werk en FPV

    uiteindelijk wil ik een HEX of OCTO bouwen waar mijn systeemcamera onder kan, maar dat is nog even fink wat verder weg.

    Ik zoek een flightcontroller die een beetje betaalbaar is.
    Met GPS
    Liefst een die ik kan aansluiten voor OSD informatie
    Kunnen programmeren via bijvoorbeeld mission planner zou leuk zijn

    Wat heb ik gezien:
    DJI Naza M Lite (Bekend, beproefd, stabiel? maar volgens mij ook redelijk 'gesloten' geen waypoints vliegen e.d.)
    APM 2.8 (arducopter), betaalbaar, zeker de sets via ebay compleet met GPS en telemetry e.d.

    Maar wat is er nog meer, en wat zijn de ervaringen en de voors- en tegens?

    Overigens vlieg ik met een turnigy TGY-i10 zender.

    Yannick
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2017
  2. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rhoon
    Als je wilt programmeren via mission planner dan moet je definitief naar APM.
    Ik heb een paar APM's gehad. En vaak goed, maar meestal gezeur.
    Pak je een naza dan vlieg je vliegt het al bijna out of the box meteen stabiel. Wellicht de gains wat verbeteren maar nooit meer hoofdpijn.
    Stabiel is ook echt stabiel.
    Met de light versie kan je geen opto, maar je kan het flashen zodat hij denkt dat hij geen lite meer is dan kan je wel opto.
    OSD kan er ook op. Origineel van DJI of zo een cloon ding van banggood. Werkt ook prima.

    Tegenwoordig is het bijna goedkoper om een phantom 3 standard te kopen voor rond de 400.
    En dan ben je helemaal klaar. Met gimbal en alles erop.
     
  3. Yannickudb

    Yannickudb

    Lid geworden:
    27 nov 2011
    Berichten:
    14
    Meestal gezeur schrijf je? Wat bedoel je dan precies? Lastig stabiel te krijgen, of helemaal niet willen vliegen?
    Ik neig zelf naar een APM vanwege de in mijn ogen meer mogelijkheden, maar om nou €70 uit te geven voor een flight controller die ik weer niet goed aan de praat krijg zie ik ook niet zo zitten.
    Misschien heeft anders iemand hier er een ter overname voor een leuk bedrag?
     
  4. dutchcommando

    dutchcommando

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Soest
    een apm moet je zelf alles instellen voordat hij stabiel vliegt. dat wilt wel eens gezeur opleveren.
    maar uiteindelijk is het wel de enige die voor weinig geld alles kan wat je wilt en meer..
     
  5. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Hier ook ervaring met APM en Pixhawk. Die laatste vliegt al een stuk beter, maar nog steeds af en toe rare nukken. Ik heb al een paar keer gehad dat de quad na een paar probleemloze vluchten ineens de mist in gaat tijdens een missie. Als je er dan niet snel genoeg bij bent lig je ergens op de grond. Ook de autotune functie heeft bij mij veel problemen gegeven met crashes tot gevolg. handmatig tunen is wat dat betreft veiliger. Als je er van houd om zelf te klooien en dingen uit te zoeken is het een leuk platform, als het gewoon stabiel moet vliegen dan ben je beter met een NAZA controller. Wil je missies autonoom vliegen dan heb je weinig keuze denk ik en is een Pixhawk op dit moment je aangewezen controller. APM is te ver verouderd en is te beperkt voor de nieuwe firmware.
     
  6. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    APM is goed te doen. Bij mij gingen de missies allemaal goed. En dat verveelt, dus weggedaan. :D
    Het is maar net hoeveel tijd en geld je kunt en wilt spenderen.
     
  7. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Je zou ook naar iNav kunnen kijken in plaats van APM. Wat waypoints betreft nog sterk in ontwikkeling geloof ik, maar zeker iets om eens te bekijken.

    https://github.com/iNavFlight/inav
     
  8. Michael van der Hoek

    Michael van der Hoek

    Lid geworden:
    28 mei 2010
    Berichten:
    199
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Inav werkt erg fijn, wel alles zelf instellen!
     

Deel Deze Pagina