Flightcontroller voeden via ESC of losse BEC?

Hallo mensen,

Ik ben al een tijdje aan het rondsnuffelen op het forum en mezelf zo veel mogelijk aan het bijleren aan de hand van de diverse set-ups die ik op het internet zie.

Ik ben nieuw in de quad-wereld (sowieso in het modelvliegen) en wil mezelf goed uitdagen door zelf een mini te bouwen, ik heb dan ook alle onderdelen besteld (als het goed is komt het eerste pakket van HK vandaag binnen :) )

Nu heb ik echter een vraagje;
Er is een Naze32 full onderweg maar ik zat te kijken hoe ik deze het beste kan voeden.

Ik lees dat je normaliter de leads vanuit je ESC gebruikt maar ik lees ook dat een losse 5v BEC gebruikt kan worden (hier kan ik dan ook m'n FrSky en led-strips mee voeden denk ik) Heeft natuurlijk wel als voordeel dat je FC blijft werken als je ESC *poof* zegt...

Wat is jullie idee?
1) gebruik de leads van de ESC's
2) gebruik een losse BEC voor 5v

Al vast bedankt!
(en sorry als dit een domme vraag is, ik wil het zeker weten voor ik alles aansluit en geen *poof* horen als ik m'n lipo aansluit ;) )

Is in mijn optiek geen domme vraag.. er zijn er meer die al jaren met dit vraagstuk worstelen.
Zelf houd ik aan, dat goedkopere modellen met sowieso plaats gebrek, gewoon de BEC van de regelaar(s) gebruikt wordt.
Echter voor mijn grotere, duurdere FPV toestellen gebruik ik een aparte low noise BEC.
Dit heeft me een x gered, toen de ESC/bec na jaren er de brui aan gaf en dit met een flinke rook ontwikkeling liet blijken. (soort condensstreep achter de kist aan).
Achteraf bleek de oorzaak een aantal kort achter elkaar aan de orde zijnde failsafes, waarbij de motor telkens op toeren kwam en op de rem sloeg... daar kunnen soms fets slecht tegen.
Vanwege de aparte BEC was het mogelijk te blijven sturen en de kist zonder verdere problemen te redden.
Vaak is een BEC in een ESC nu niet bepaald vrij van rimpel/storing en in geval van het gebruik met een video camera en VTX, AP. etc, wil je dit niet in de buurt hebben.

just my 2 cents

Nu heb ik echter een vraagje;
Er is een Naze32 full onderweg maar ik zat te kijken hoe ik deze het beste kan voeden.

Ik lees dat je normaliter de leads vanuit je ESC gebruikt maar ik lees ook dat een losse 5v BEC gebruikt kan worden (hier kan ik dan ook m'n FrSky en led-strips mee voeden denk ik) Heeft natuurlijk wel als voordeel dat je FC blijft werken als je ESC *poof* zegt...

Wat is jullie idee?
1) gebruik de leads van de ESC's
2) gebruik een losse BEC voor 5v
Geen domme vraag en het is inderdaad van belang om alles goed aan te sluiten.
Zelf gebruik ik wel de bec van de esc's. Eventueel allemaal aangesloten mits het lineaire zijn. Met een heli of vliegtuig vind ik er meer voor te zeggen om een aparte bec (of accu) te gebruiken met het oog op het falen de esc maar tegelijk voegt het ook een extra component toe dat stuk kan gaan en stroom moet krijgen.

Nu heb ik een quad gebouwd met opto esc's die geen bec hebben. Ik zou een bec plaatsen maar bedacht me dat de immersionrc video zender immers ook een 5v uitgang heeft wat in feite niet anders is afgezien van de maximale belasting die klein is. Dus die heb ik aangesloten op de naze32 en op een stepup voor 12v naar de camera. De belasting mag 300ma zijn en dat moet voldoende zijn maar met iets anders dan die twee onderdelen is het natuurlijk al gauw overbelast.

als je linaire bec's hebt, zou ik ze toch niet alle 4 aansluiten als je met naze32 gaat vliegen... mijn eerste naze32 vond dat niet zo fijn en dat koste me een nieuwe esc toen.

ik zou gewoon van 1 esc de bec gebruiken om op het bordje aan te sluiten.
eventueel om die bec te ontlasten kun je van 1 van de andere 3 overige becs je leds aansturen/voeden.

Ik dacht dat het vooral een probleem was met een switching bec en lineair elkaar niet in de weg zat zegmaar, is verder ook best veel over te vinden. Misschien waren het toch switching?

Overigens zou je voor belastingen groter dan een 500ma wellicht beter altijd een switching bec gebruiken en niet een lineaire van de esc omdat die daar eigenlijk alleen maar onnodig warm van wordt.

Als je toch zelf de pinnetjes nog moet solderen op je FC dan kun je gewoon op alle aansluitingen behalve een de middelste achterwege laten. Dat scheelt weer wat solderen en kabeltjes verwijderen en is altijd goed :)

Bedankt voor de antwoorden mannen!

Ik heb gisteren mijn pakket binnengekregen
IMG_20150121_174650.jpg

en heel ongeduldig ben ik meteen al begonnen met het frame in elkaar te schroeven.

Ik moet nog even wachten op mn Naze32 maar ik ga de power gewoon van m'n ESC leads afhalen.

Nu eerst even kijken hoe ik OpenTX op m'n 9XR Pro ga zetten ;)
(tenminste...vanavond, als ik thuis ben van m'n werk)

Nou, ik heb inderdaad even gekeken en ik hou het bij ersky9xr firmware.

Ik kwam er te laat achter dat ik beter voor een Taranis transmitter had kunnen gaan maar toen was deze al onderweg naar Nederland.

Ik zal vast nog wel tegen meer beginnersfouten aan lopen in de komende dagen/weken ;)

Ik ben in iedergeval al erg ongeduldig; frame heb ik al in elkaar gezet maar m'n Naze32 is nog niet binnen dus kan m'n moters nog niet testen :(
IMG_20150123_000920.jpg

Als je ze wilt testen kun je zender instellen (throttle op een bepaald kanaal) en een esc op de ontvanger aansluiten.

als je linaire bec's hebt, zou ik ze toch niet alle 4 aansluiten als je met naze32 gaat vliegen... mijn eerste naze32 vond dat niet zo fijn en dat koste me een nieuwe esc toen.

Ik denk dat er in jouw geval iets anders is gebeurd eerlijk gezegd. De Naze32 pakt voeding van de bec en doet er verder niks mee. Wel staan alle 5V motorpennen met elkaar in verbinding, maar dat is niet iets specifieks voor de Naze32.

Ik heb deze discussie nooit zo begrepen eerlijk gezegd. Het argument is vaak dat spanningsverschil tussen de verschillende bec's voor problemen kunnen zorgen. Dat er dan eentje doorbrand bijvoorbeeld.

Echter als je bijvoorbeeld naar een ESC kijkt met een 2A lineaire BEC dan zal je zien dat dit bereikt word door 2 LM7805 parallel naast elkaar op de pcb te zetten. In feite hetzelfde dus als wanneer je 2 ESC met een 1A lineaire BEC tegelijk aansluit.

Ik vlieg al jaren met alle lineaire becs tegelijk aangesloten en heb er nog nooit iets vreemds mee gehad.

Switching BEC's is een heel ander verhaal en die kunnen beter niet tegelijk worden aangesloten.

sorry voor het tussen dringen in jou topic tmaniac... je bent goed bezig, maar bouw rustig, en kijk na soldeerwerk e.d. alles 2x na voor je de boel aansluit.
je zal de eerste niet zijn die in 1 x 4 esc's opblaast doop per ongeluk ompoling...

@menno

ik had een quad overgenomen van iemand, en daar zaten deze becs op. TURNIGY Plush 12amp (2A BEC) BESC
de becs zijn linair, en stonden dus alle 4 gevoed op het naze32 bordje.
na een tijdje begon ik in horizon en angle vreemde flips en drift en crashes te krijgen. spontane flips of viel spontaan uit de lucht.
toen mijn naze bordje vervangen, maar bood geen oplossing. na aanraden van mede-piloten op het veld 4 nieuwe esc;s erop gezet, 1 het bordje laten voeden en het probleem was toen opgelost.
nu lees ik overal natuurlijk ook dat je linaire esc;s gewoon allemaal op het bordje kan zetten.
maar de vraag is waarom zou je dat willen? als 1 esc kan voeden, dan waarom zou je ze allemaal aansluiten met mogelijke gevolgen...
ik heb mij er nooit super in verdiept, en zal niet ontkennen wat jij schrijft en wat de verhalen op internet zijn.
maar ik neem niet meer het risico dat als er een keer een stroom piek is, of er iets faalt, dat er dan weer storing of vreemde gebeurtenissen volgen doordat de becs stuk gaan.

dat is uit ervaring dan ook dat ik zei, dat ook al heb je 4 linaire becs het mischien toch wijs is er gewoon 1 te laten voeden, en de andere 3 gewoon de plus uit het stekkertje haal en niet gebruik.

sinds die 4 nieuwe esc's waarvan er maar 1 voedt, heb ik nooit meer een probleem gehad met driften, spontaan flippen enzo.

dat wilde ik even kwijt :-)
groet van ed

Ik denk eerlijk gezegd dat het probleem dat jij met je ESC's hebt gehad los stond van het gebruik van 1 of 4 lineaire BECS samen. Maar goed als het zo voor je werkt dan is het prima toch? :)

Persoonlijk vind ik het wel een fijn gevoel om een stukje 'redundancy' te hebben. Al is het maar voor het voeden van mijn lost and found pieper als hij ergens neer gaat.

Hoewel je liniare becs mag "stapelen" gebruik je liefst maar 1, en isoleer je de rode draad van de andere esc. Met name om groundloops te voorkomen, want deze kunnen hele rare dingen doen met bepaalde flightcontrollers!

Op zich niet, een groundloop is niet zozeer dat je dus 2 plekken hebt waar de min bij elkaar komen.. Maar meer dat je dus 2 plekken "ground" hebt waar de ground dus niet "common:" is...
Maar wil je zekerheid dan idd de min er ook af..

Laatst bewerkt:
De min zou ik absoluut niet afhalen!
Er zijn metingen uitgevoerd naar aanleiding naar wat issues over escs die problemen vertoonden bij heftige power scenarios en daar is afhalen van gnd fataal gebleken.

Wat gebeurt er namelijk....
Bij hoge stromen door een regelaar kan de weerstand van de bedrading voor een potentiaal verschil zorgen tussen de ground op de regelaar en ground zelf waardoor je 5V PWM input dus ook inzakt. Dat wil je niet hebben.
Door Gnd eraan te laten heb je altijd de hoogste en meest stabiele potentiaal verschil.

Voor die paar miliamps die wij nodig hebben durf ik dat wel aan, maar, liefst haal ik zoals gezegd enkel de plus eruit, niet de min....

Voor die paar miliamps die wij nodig hebben durf ik dat wel aan, maar, liefst haal ik zoals gezegd enkel de plus eruit, niet de min....

heeft niets met de milliamps te maken, maar juist met de hoofdstroom wat door je regelaar gaat (vele amps).

Even een voorbeeld
Stel je hebt 0,05Ohm weerstand op je ground. Dus de zwarte draad vanaf je regelaar tot aan centrale PDB odie ook in verbinding is met je FC. Zo'n lage weerstand is te verwaarlozen bij kleine stromen. Stel dat je dan ineens 30Amp door je regelaar jaagt dan wordt de spanning over de draad alleen U=I*R=30*0,05=1,5V

Dit houdt in dat je ground potentiaal met 1,5Volt gaat stijgen ten opzichte van de ground op de PDB en dus ook bij de FC!! In andere woorden je PWM signaal wat ESC ziet gaat tussen 5 en 3,5Volt stuiteren! Door de ground weer op je regelaar aan te sluiten heb je dus altijd de maximale potentiaal verschil, omdat daar nooit grote stromen doorheen gaan.

heeft niets met de milliamps te maken, maar juist met de hoofdstroom wat door je regelaar gaat (vele amps).

Even een voorbeeld

Dit houdt in dat je ground potentiaal met 1,5Volt gaat stijgen ten opzichte van de ground op de PDB en dus ook bij de FC!! In andere woorden je PWM signaal wat ESC ziet gaat tussen 5 en 3,5Volt stuiteren! Door de ground weer op je regelaar aan te sluiten heb je dus altijd de maximale potentiaal verschil, omdat daar nooit grote stromen doorheen gaan.

Ik snap je redenatie niet helemaal.
Dat er spanningsverlies optreed doordat er enige weerstand bestaat snap ik heel goed. (immers de wet van Ohm)
Maar wat bedoel je nu met het stukje tekst wat ik maar ff blauw gemaakt heb.
Waarom gaan hier nooit grote stromen lopen?

Back