Flightpower Lipo's laden niet 100%

• Topicstarter Topicstarter nwolsink
  • Startdatum Startdatum
N

nwolsink

Guest
Ik heb het probleem dat mijn flightpower Lipo's niet vol raken.

Mijn opstelling:
Lader: Graupner Ultramat 14 > settings Lipo / 2200Mah / 3C
Balancer: Flightpower
Lipo: Flightpower EVO25 2170 Mah 3S

Na het laden (wat circa 1 uur duurt) branden op de balancer alle lampjes groen als het geheel "afslaat"
Kijk ik dan een dag (of twee) later weer naar de Lipo met de balancer dan brand de groene LED vaak niet meer bij 1 of meer vd cellen.
Als ik de Lipo dan weer aan de lader hang dan gaat er ook zo weer een paarhonderd Mah in.
Hoe komt dit en wat kan ik eraan doen? Nog iets: waar kan ik nadat de Ultramat 14 "afslaat" zien hoeveel Mah erin is gegaan, tijdens het laden kan ik dit zien maar als de Lipo klaar is niet meer

3C zal 3S zijn? oftewel 3 cellen lipo. Je kan deze enkel op 1C laden namelijk. op hoeveel staat je afslag? Mvc volgens mij.

Je kan enkel tijdens het laden zien hoeveel Mah erin gaat daarna gaat gewoon niet.

Werkt je balancer wel goed. als je onbalans krijgt zonder de lipo te hebben belast lijkt me ook niet zo goed. Wat als je de lipo zonder balancer laad hoeveel komt er dan in?

Noah zei:
3C zal 3S zijn? oftewel 3 cellen lipo. Je kan deze enkel op 1C laden namelijk. op hoeveel staat je afslag? Mvc volgens mij.

Je kan enkel tijdens het laden zien hoeveel Mah erin gaat daarna gaat gewoon niet.

Werkt je balancer wel goed. als je onbalans krijgt zonder de lipo te hebben belast lijkt me ook niet zo goed. Wat als je de lipo zonder balancer laad hoeveel komt er dan in?

Zonder balancer laden gaat niet 123 omdat ik dan de stekker configuratie moet aanpassen, ik krijg dat 3C niet op 1C dat heb ik al eens eerder geprobeert
Waar kan ik zien op hoeveel mijn afslag staat?

Lipos hebben heel weinig zelf ontlading maar nu verwacht je dus dat ze helemaal niet ontladen nadat het geheel af slaat.
Dat is niet zo dus dat wordt weer aangevuld.
Je kijkt na een paar dagen naar de cellen en sluit ze dan opnieuw aan.
Lipos vol laten wordt trouwens afgeraden als ze niet gebruikt worden.
Alhoewel de meningen verdeeld zijn wordt aangeraden ze in 1/3 geladen toestand dus ongeveer 3.7V per cel te koel te bewaren.
Het gaat er ook niet om wat je er in kan laden maar belangrijker is wat er uit komt tijdens belasten. :wink: :)
De afslag is bij lipos 4.2V per cel en je kan dat controleren met een universeel meter als dat niet aangegeven wordt op een display.

Mijn ervaring is dat de Flightpower V-Balancer zeer kritisch is op overlaad-spanning. Andere hebben dit hier ook al gemeld.
Als de V-Balance ziet dat de spanning van 1 of meer cellen te lang (net) iets boven de 4,2V blijven, terwijl de Balancer deze cellen maximaal belast, dan zal de verbinding naar de lader onderbroken worden.

Op de lader krijg je meestal dan iets van een melding van 'Battery Connection Faillure' en is het laadproces dus afgebroken.

Hoogstwaarschijnlijk is dit bij jou ook het geval, aangezien je zegt dat alle lampjes branden op de balancer en dat je niet kunt aflezen hoeveel er in de accu is geladen.

Echte oplossingen zijn er niet, maar het helpt om het laadproces te hervatten nadat de balancer tot rust is gekomen en eventueel met een lagere stroom te laden (alleen dan duurt het nog langer).

Ik neem aan dat je de balancer niet aangesloten laat liggen aan de pack, zoals ook in de handleiding staat. Een balancer ook in niet actieve toestand zal het pack toch altijd een klein beetje belasten. Maar als het goed is zal dat geen 100 mah per dag zijn.

Rick

Na het laden met een ultramat 14 kan je door het drukken op de "+"knop nog steeds zien hoeveel mAh er in is gegaan (als je niet eerst op een andere knop hebt gedrukt), staat ook netjes in de handleiding.

Back