Flinke rel gaande betreffende DCS accu's

Roelof

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Ik hang nogal wat op youtube, meestal voor muziek maar omdat ik ook andere zaken bekijk wil Youtube mij ook het andere laten zien. Nu zag ik al wat filmpjes voorbij komen over een rechtszaak betreffende een een niet al te positieve review van een DCS accu. Dit is de persoon die om hulp vraagt:

Zonder te zoeken werd mij deze voorgesteld, een andere reviewer die de accu ook nog zelf even bekijkt

De accu lijkt wel te doen wat ze beloven maar de bouwkwaliteit laat nogal wat te wensen over en ook de capaciteit van de cellen geeft vraagtekens.
Als je 1 video opent zullen rechts al de vele andere over dit onderwerp getoond worden maar met het zoeken op DCS zullen er vele video's over dit onderwerp gevonden worden.

Overigens is er nu ook zoiets gaande betreffende een slechte review van een hoofdtelefoon waarbij de fabrikant een rechtszaak tegen de reviewer is begonnen.

Dus ja, ik was al geen fan van vele reviewers die veelal afiliate links gebruiken en nu men bang moet worden als men kritiek uit vraag ik mij af wat dit gaat brengen voor andere reviewers en hun reviews.

https://www.reddit.com/r/overlandin...=web3xcss&utm_term=1&utm_content=share_button

upload_2024-8-22_9-48-22.png

Die firma heeft de afgelopen weken een heleboel sh** over zich heen gekregen vanuit diverse hoeken. Er zijn veel meer mensen met vergelijkbare (slechte) ervaringen die zich op het net hebben gemeld. Vermoedelijk zal die firma nu wel inbinden want het wordt langzaam maar zeker wel duidelijk dat er iets grondig mis in met die accu's maar ook met de manier van waarop ze met hun klanten om gaan. Als ze doorzetten zullen ze het allen maar moeilijker maken voor zichzelf.

Het onderstaande verhaal is vrij lang en is een klein beetje off topic. Als het je niet interesseert lees het dan gewoon niet.

Dit doet me denken aan twee jaar geleden. Ik had drie keer iets voor mijn foto uitrusting besteld bij een Nederlandse firma. Alle drie de keren kreeg ik niets thuisgestuurd.
1ste keer.
Minuten na het plaatsen van mijn bestelling kreeg ik daar een bevestiging van en ook dat ik betaald had. Twee weken na mijn bestelling heb ik een email gestuurd met de vraag waar mijn bestelling bleef. Geen antwoord, nog een email en weer geen antwoord. Eindelijk na drie weken een klein berichtje dat de bestelde filters niet meer in voorraad zijn en dat mijn geld teruggestort zou worden. Daarna vergeten mijn rekening te contoleren of het geld ook teruggestort was.
2de keer een week of 6 daarna.
Dit keer bestelde ik een reserve accu voor m'n camera. Weer direct bevestiging en dat het pakket zo snel mogelijk opgestuurd zou worden. Het verdere verloop was exact hetzelfde als de eerste keer.
Ik baalde wel een beetje maar verzuimde weer om te kijken of het geld daadwerkelijk teruggestort was. Nu was het geen kapitaal maar toch.
3de keer twee weken daarna.
Op die site werd een lens aangeboden die ik graag wilde hebben maar die ik nergens meer kon krijgen. De prijs was ook nog eens aantrekkelijk. Toch maar besteld en €649 betaald.
Ook nu weer een directe bevestiging en zelfs een voorlopige bezorg datum. Hij zou over 8 dagen via DP (Deutsche Post?) bezorgd worden.
Helaas 8 dagen later geen lens en geen reactie op mijn email. Ook op herhaalde mailtjes kwam geen reactie. Ik heb minstens 7 mailtjes gestuurd waarop niet gereageerd werd.
Dus de naam van die firma eens gegoogled. Via die zoekopdracht kwam ik op een paar review sites en dit bleek een veel voorkomend fenomeen te zijn bij die firma. Had ik daar maar eerder aan gedacht dan zou ik nooit die bestelling gedaan hebben. Maar het ging nu om een hoog bedrag en onderzoek wees uit dat het geld van de voorgaande bestellingen ook nog niet teruggestort was. Alles bij elkaar was het meer dan €700. Daar baalde ik flink van.
Op twee sites heb ik toen een behoorlijk negatieve review van die firma geplaatst met de waarschuwing daar nooit iets te bestellen. Vind je het gek, ze hadden me flink te grazen gehad.
Wat denk je? Nog die zelfde avond kreeg ik een mailtje via die review website van die firma. Met de eerste zin begonnen ze direct al te dreigen met een rechtszaak als ik die negatieve review niet direct zou verwijderen. Ze gooide met allerhanden juridisch termen waar ik geen touw aan vast kon knopen maar ze gingen met geen woord in op de oorzaak van die review. Het viel me overigens op dat er erg slecht Nederlands werd gebruikt in dat mailtje.
Via een speciaal op gmail aangemaakt account die firma rechtstreeks beantwoord met mijn argumenten en alles wat ik er van had bewaard. Ik maakte hen ook duidelijk dat zij hun reacties moesten veranderen omdat ze op die manier de mensen alleen maar tegen zich in het harnas jagen en de aversie tegen die firma alleen maar groter maken.
Er volgden meerdere mailtjes over en weer waarop zij steeds bleven volhouden dat zij het volste recht hadden mij aan te klagen. Ik heb bij een kennis die advocaat is om advies gevraagd en hij heeft mij wat goede tips gegeven. Het daarop volgende mailtje dat ik stuurde kwam blijkbaar hard aan bij die firma want ze bonden flink in. Ze hadden volgens hen het geld al 2 weken geleden teruggestort en zij stuurde als "bewijs" een soort van bankafschrift met de nodige data en het totale bedrag wat zij mij schuldig waren dus ruim €700. Het gekke was dat die afkomstig was van een Zweedse bank! Zij voerde aan dat het geld waarschijnlijk op een tussenrekening van mijn bank terecht was gekomen en dat de bank het later op mijn rekening zou storten. Dat was volgens hen normaal bij internationale overboekingen.
Via een gesloten en beveiligde chat vroeg ik mijn bank of dat verhaal klopte en wanneer ik mijn geld kon verwachten. Volgens de bank herkende ze niets van dit al. Zij hielpen mij met het doorzoeken van mijn rekening maar ik vond alleen de afschrijvingen naar die firma en niets wat terug zou zijn gestort. De bank verzekerde mij ook dat zij zo'n tussen rekening niet gebruikten.
Weer een boze email naar die firma maar geen reactie. Twee weken later wel weer een dreig mailtje dat ik nu binnen een week die "valse" negatieve review moest verwijderen anders zou er daadwerkelijk een rechtszaak van komen.
Nogmaals hen geantwoord met mijn juridisch kloppende rectie en de opmerking dat ik alle bewijzen had en dat zij die rechtszaak zeker zouden verliezen wat hen veel meer geld zou gaan kosten.
Een week later controleerde ik mijn rekening en tot mijn verbazing was het geld nu inderdaad op mijn rekening gestort. Die storting was de dag ervoor door die Zweedse bank gedaan dus als dat afschrift wat die firma mij toegestuurd hat klopte had die bank mijn geld 4 weken vast gehouden en waren zij de oorzaak van veel ellende.
Hierna heb ik een mailtje naar die firma gestuurd waar ik gedeeltelijk excuses aanbood maar hen heel duidelijk wees op het feit dat zij ook een groot deel waren van het ontstaan van de problemen. Niet reageren op vragen van de klant, via de website dingen verkopen die niet op voorraad zijn en ook niet meer zouden komen. "Vergeten" geld terug te storten en dat pas doen als de klant "herrie" ging schoppen. In dat geval direct dreigen met juridische stappen om de negatieve review weg te krijgen. Maar ook het gebruik maken van een buitenlandse bank vond ik heel "verdacht".
Die negatieve reviews heb ik laten staan maar er wel een bericht bijgeplaatst dat ik mijn geld wel terug heb gekregen en dat een flink deel van de problemen bij die Zweedse bank lagen. Vooral het feit dat zij het geld 4 weken vast hadden gehouden was belangrijk.
Hierna heb ik er nooit meer iets over gehoord en ik weet niet eens of die firma nog wel bestaat.

Laatst bewerkt:
Hoe denkt zo'n bedrijf met een 200.000 Aus dollar rechtszaak met zoveel tegen bewijslast uberhaupt te kunnen winnen?

Hmm jammer.. zaak geseponeerd om heel andere redenen dan over het product. Het blijkt dat dus te groot is (meer dan 10 medewerkers) en daarom geen individuele reviewers mag aanklagen volgens de lokale wetgeving.

Denk dat de rechter veel meer korte metten had kunnen maken als het inhoudelijk behandeld zou worden.

Maar wel diverse acties van de CEO die zwaar veroordeeld worden door de rechter. Zoals het vervalsen van documenten en het verzinnen van nep personen binnen het bedrijf...

De YouTube moet helaas ook nog eens apart zijn juridische kosten gaan zien terug te vorderen.

Ik geloof nooit dat je aangepakt kan worden voor een negatieve review, das een persoonlijke mening.

Zeker nog als je aangehaalde punten kloppen.

Het word wat anders bij zwartmaken.

Back