Flip FPV van 3S naar 4S?

Beste allen,

Ik ben al een tijdje in het bezit van een Flip FPV quad en die vliegt op 3S 2200Mah.
Nu begint er langzaam aan steeds meer op te komen dus de quad word zwaarder. Tijdens racen strip ik alles er af maar ik vlieg ook regelmatig met een gopro rond, zowel met als zonder gimball.

Nu worden mijn batterijen wat slechter en haal ik nog maar een gemiddelde vluchttijd van 4 a 5 min.

Ik moet dus binnenkort batterijen gaan vervangen want in het begin vloog ik +- 8 min. (ook met de gopro er op)

Nu twijvel ik heel erg of ik misschien over moet stappen op 4S. Ik mag aannemen dat ik hiermee langere vluchttijden krijg en een snellere quad (als dat nodig is)

Wat ik niet weet is wat ik wel en niet aan moet passen op de quad.

Mijn setup is als volgt:

Sunnysky 980 II motoren
Afro Esc's 30A
losse UBEC -> 5V voor minim OSD
12V (direct van Lipo) naar camera, VTX en Gimball.

kan ik de 4S zo aansluiten op de Esc's en moet ik er alleen voor zorgen dat ik met een step-down regelaar weer 12V krijg voor de VTX, Cam en Gimball?
Of zijn er meer dingen die ik aan zou moeten passen?

Daarnaast, wat voor 4S Lipo's zou ik moeten kopen? en wat zal de verwachtte vluchtijd dan zijn. Staat dat in verhouding met de "moeite" die het kost om de quad om te bouwen of niet?

Hoor graag van de mensen wat ze er van vinden / denken

mvg Michael

idd een stepdown voor je 12v spullen en verder niets.wel belangrijk dat je op 4s niet te grote props gebruikt. ik vlieg zelf met 9x4,7, en dat gaat prima

ik vlieg ook met 9 x 4,7. de bekende gemfans. verder dus met niets anders rekening houden?

ik vraag dit omdat een maat van mij een flip 260 heeft en die moest kiezen tussen motoren welke goed zijn voor 3 of 4S

en hoeveel Mah raden jullie aan? Daarnaast vlieg ik nu met 30C, moet ik deze C waarde ook aanhouden voor 4S?

[..]
Nu twijvel ik heel erg of ik misschien over moet stappen op 4S. Ik mag aannemen dat ik hiermee langere vluchttijden krijg en een snellere quad (als dat nodig is)
Een hogere spanning staat niet per se garant voor meer vermogen of langere vliegtijden. Bij een hogere spanning en gelijk vermogen zal de stroom lager zijn maar als je in plaats van een 3s2200 een 4s1600 gebruikt kan die wanneer de rest gelijk is minder stroom leveren. Gebruik je echter een 4s2200 (ik noem maar wat) dan betekend dat meer capaciteit en gewicht tov je 3s.
Ik denk dat je het beste kan proberen testen of ervaringen te vinden van de setup die je op het oog hebt zodat je ook kan nagaan wat vermogen, thrust en efficiency zijn of evt zelf wat proberen met verschillende propellers bv.

Qua C waarde, zeker in het geval van HK lipo's zou ik altijd gaan voor de hoogste die qua gewicht en prijs nog redelijk is. Berekenen heeft meestal niet zo gek veel zin omdat het geen standaard is maar een relatief lagere belasting voor de lipo is altijd goed; wordt ie minder warm, spanning zakt minder in en gaat wellicht langer mee.

Laatst bewerkt:
@ Frank, wat gebruik jij voor 4S lipo's?

uiteraard begrijp ik dat als ik zak in de capaciteit vd lipo dat het niet garant staat voor langere vluchttijden. Maar ik zal toch wel een zekere winst moeten kunnen behalen met een 4S t.o.v. een 3S?

Varierend van 2200, tot 3700mah En zelfs soms 5000mah... Maar das meer voor rustig vliegen.. De 2200, voor raggen en racen...

andere vraag nog, maat van mij wees me erop dat ik misschien ook andere props nodig heb. Dit moest hij wel bij zijn vliegtuig.
Ik vlieg met gemfans, gaat dat echt goed?

aangezien er wel wat meer toeren bij komen kijken?

Ligt aan je vliegstyle.. En of je motors het aan kunnen.. Zelf vloog ik gewoon op 9x5 en 10x5. Met 3s op 10x5, en met 4s op 9x5 en 10x5

Wel moet je de gains aanpassen!!!

zal meestal racen zijn, moet me maat bij zien te houden met zijn flip 260.

Hier en daar een flip of roll en wat scherpe bochten.
vlieg met gemfan 9x4.7

Hoe bedoel je de gains aanpassen? ik heb volgens mij alles nog standaard staan (uit me hoofd) Je bedoeld dat als ze hoog staan en je stapt over op 4S dan schiet hij helemaal overal heen?

Bijvoorbeeld. Van 3 naar 4s geeft heel ander vliegbeeld, en gerag, dus ook andere gains. Gain MOET je ALTIJD finetunen als je het beste eruit wil halen... De gegeven gains (in manual)zijn een BASIS instelling, een vliegbare instelling, waarna je moet fine tunen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Emil,

Ik heb de naze boardjes altijd standaard gevlogen, PIDs durf ik nog niet echt aan te komen en de gains heb ik wel eens wat mee gespeeld dacht ik, kan zijn dat die ook wat hoger staan zodat hij wat sneller rolt / flipt.

Pids wil ik binnenkort voorzichtig gaan proberen. Weet niet wat ik moet verwachten als ik er aan ga knoeien. hij moet niet uit de lucht komen vallen!

4S wil ik voor meer power om die kleine 260 bij te houden! (al zal dat wel niet lukken)

Voorbeeld is op naza, maar idee is het zelfde. Alles moet je aanpassen naar je eigen. Maar als je er tevree mee bent, of je leert ermee vliegen, is er ook niets aan de hand...

Bij testen op een ander forum, was een 450 size (iets) sneller dan een mini. Hier zat de kneep in het geluid, van de mini. Dat is een hoge factor.

Hadden we vroeger ook op de vliegtuigen, een hoog snerpend geluid ervaarden we sneller dan een laag donker geluid. Totdat we de gps erop plakte en bleek dat wij het met ons gevoel fout hadden. Hier ook meten is weten.

oke, net test vlucht gehad op 4S. Er is duidelijk meer power aanwezig! Daar is geen twijfel over mogelijk. Alleen na een flip kwam de flip uit de lucht vandaan vallen!

Gelukkig op zn pootjes in het hoge gras dus geen schade, maar na wat testen blijkt dat de rechter achtermotor geen volgas aan kan, dan stopt hij met draaien!
Ik heb alle connectoren nagekeken, de escs zijn nieuw, nog geen maand in gebruik.

Iemand een idee wat dit kan zijn? als ik de quad na een crash weer gewoon rechtop zet kan ik direct weer vliegen.

Motoren worden niet warm, escs ook niet.

Hoe kan dit?

EDIT:

net nog eens gevlogen, zelfde verhaal alleen nu de linker achtermotor. Ligt dus niet aan de motor / escs lijkt me?

Laatst bewerkt:
Motor regelaar probleem ? Iets met timing ? Gezien je Afro's regelaar gebruikt, moet je daar een OF een speciale firmware versie voor hebben, of de combi was niet erg prettig.... Met de sunnysky motoren heb je ook zoiets.

hoe bedoel je dat Emil? ik heb op de afro's de laatste firmware staan. Lijkt me niet dat ik een speciale firmware moet hebben voor 4S?

En wat bedoel je met de motoren heb je ook zo iets?

Back