Flite Test modellen maken - Foamboard

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Henk2004, 24 okt 2019.

  1. Henk2004

    Henk2004

    Lid geworden:
    24 okt 2019
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Baarn
    Hallo allemaal,

    Eerste post hier op het forum. Ik ben Henk, 15 jaar en woon in Baarn (bij Amersfoort). Ik wil graag beginnen met het maken (en vliegen) van Flite Test modellen. Dit zijn erg makkelijke modellen gemaakt uit foamboard. Dit is schuim met aan beide kanten een laagje papier. Nou was mijn vraag of jullie een plek weten waar je dat kan halen. Ik heb al een aantal topic hierover gezien, maar die zijn allemaal van voor 2015.
    Als jullie nog een club weten in de omgeving van Amersfoort is dat ook erg welkom, kan niet veel verder zijn omdat ik niet vaak beschik over iemand die mij kan brengen en ik dus op de fiets zal moeten gaan.

    Groet,
    Henk
     
  2. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Borne (OV)
  3. Henk2004

    Henk2004

    Lid geworden:
    24 okt 2019
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Baarn
    Hey René,

    Dat linkje had ik ook al gezien, maar het lijkt mij juist zo leuk om het helemaal zelf te bouwen. Ook als ik eens iets moet repareren is dat met een speed build kit niet zo gemakkelijk gedaan.

    Groet,
    Henk
     
  4. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
  5. Henk2004

    Henk2004

    Lid geworden:
    24 okt 2019
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Baarn
    Ik heb al een winkel gevonden waar ik eventueel foamboard van 5mm kan halen. Deze platen zijn 50x70cm, gewicht weet ik nog niet. Het is in een winkel bij mij in de buurt dus dat is super!
     
  6. DjiM

    DjiM

    Lid geworden:
    6 aug 2019
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Dilbeek (BE)
    Als je ooit in België komt, kan je in elke AVA-winkel foamboard vinden.
    Dit foamboard is wat lastiger om mee te werken (de papierlaag is moeilijk los te trekken) maar het werkt wel.

    Als je nog wat meer over deze bouwtechniek wil leren: kijk op youtube eens naar "armin wing" (kanaal "tesla details") of kijk eens rond bij Andrew Newton. Die maakt zelfs van golfkarton vliegende modellen (ik heb er zo thuis ook ééntje, werkt prima).
     
  7. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.201
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Ik heb ze hier gehaald :)

    http://www.foamboarddirect.nl/

    Mighty mini Arrow ook iets aangepast zodat er wat grotere lipo's in kunnen :)
    Inmiddels 2 Mini Arrows en 1 Mini Trainer gebouwd, nu bezig met de mini Mustang.


    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. oebele

    oebele

    Lid geworden:
    17 mrt 2016
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Amersfoort
    Ziet er allemaal interessant uit. Ik ben ook begonnen met het maken van een Tiny Trainer. Ik had nog wat vraagjes. @Schiksie wat voor motor heb jij op de tiny trainer zitten. Hoe heb jij de firewall en control horns gemaakt? Wat gebruik jij als push rods?

    Edit: @Schiksie jij hebt ondertussen ook een leuk vliegpark opgebouwd :)
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2019
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.508
    Locatie:
    Rotterdam
    control hoorns kun je zo simpel maken als je wilt.
    je kan officiele kopen en installeren.
    ikzelf heb vaak van hout hoorns gemaakt. multiplex. hoorn uittekenen, zorgen dat er voldoende vlees is rond het gat waar de stang in komt.
    gat in stuuroppervlak maken, van de grootte van de hoorn. inplakken met epoxy.

    2mm ijzerdraad als stuurstang.
    dunner kan, maar dan gaat de boel vlot knikken.
    carbon kan natuurlijk ook als stang. maar die vind ik altijd lastig vast te zetten.
    vaak doe je dat met zo'n tonnetje met schroefje, klem je hem vast.
    alleen sloopt het schroefje de stang, delamineert, waardoor het stangetje verder doorscheurt.
    2 mm ijzer is bomproof. tenzij je 30 cm afstand gaat overbruggen. maar dan mag het ook wel ;-)
     
  10. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.201
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Mini Mustang inmiddels ook klaar :)
    Op de Tiny trainer heb ik een Turnigy 2211 2300KV zitten. Firewall print ik meestal of gewoon een stukje triplex kan ook. Control horns had ik nog 2 zakjes van liggen maar die kan je ook zelf maken ( triplex/printen) wat student al aangeeft :)
    Voor de pushrods heb ik 1.3 - 1.5 mm staal/messink gebruikt. Je kan een linkage stopper gebruiken of ze natuurlijk op maat maken. Voordeel van de linkage stopper is dat je achteraf nog de boel kan verstellen ipv trim gebruiken op je zender.

    Zal vanavond nog eens wat foto's maken.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.508
    Locatie:
    Rotterdam
    wat ook vaak gedaan wordt om de boel te verstellen, is een "V" in de stang buigen.
    die kun je dan wat verder openbuigen of juist dicht.

    ander voordeel is dat er een tikkie demping in zit.
    een klap op de servo komt dan wat minder enthousiast in de servo aan.
    al is bij 2mm en een 9 gram servo meestal toch al de tandjes kapot..
     
  12. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.201
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Das ook een goed tip @Student :thumbsup:

    Hier nog wat foto's van de Trainer en Mustang.

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.508
    Locatie:
    Rotterdam
    dat is de swappable serie toch?
    "swapt" dat ook zo makkelijk, of laat je het zitten ;-)
     
  14. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.201
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Ja inderdaad kan je de "power pods" uitwisselen. Is inderdaad eenvoudig te doen door de BBQ stokjes eruit te halen en dan schuif je de motor zo in een ander vliegtuig.
    Zo kan je wel een beetje stoeien met welke motor nu het lekkerste vliegt met welk model of een model snel wat extra power geven. Ik vind wel dat ze de lipo trays vrij klein houden bij flitetest en dat is een beetje zonde.
    Daarom toen de mini wing wat aangepast zodat de ruimte wat breder is en bij de mustang heb ik ook wat dingen aangepast zodat de lipo's er wat beter in kunnen. De bovenkant van de fusalage waar je de lipo in moest wringen vond ik niet echt logisch ingedeeld :D
     
  15. Plexianth

    Plexianth

    Lid geworden:
    15 nov 2019
    Berichten:
    11
    Locatie:
    hendrik-ido-ambacht
    Dit kan je op hun website bestellen, hier het linkje https://www.flitetest.com/ heb ik u hiermee geholpen M.V.G. Jack (Plexianth)
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.508
    Locatie:
    Rotterdam
    Flite test is amerikaans, als ik mij niet vergis
    Beetje duur versturen.

    aerobertics heeft het (belgie), lindinger(duitsland) en conrad ook.. dacht ik
     
  17. oebele

    oebele

    Lid geworden:
    17 mrt 2016
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo iedereen,

    Bedankt voor de antwoorden allemaal, erg nuttig!

    Het foam gedeeld is ondertussen gebouwd, nu de electronica enzo nog.

    Nog een paar vragen:

    Gebruiken jullie gewoon ijzerdraad van de bouwmarkt? En Schiksie, jij had het over staal/messing, wat bedoel je hiermee? Schiksie, hoe heb jij de pushrods op de tiny trainer van de elevator gedaan. De servo’s horen namelijk net achter de vleugel voor de knik te zitten. De afstand is dan iets van 30-40cm.

    Gebruiken jullie gewoon ijzerdraad van de bouwmarkt? En Schiksie, jij had het over staal/messing, wat bedoel je hiermee?

    Van welk hout maken jullie de control horns and firewalls? Bij Flitetest raden ze namelijk 1,5 mm aan, maar dat kan ik in de omgeving van Amersfoort nergens vinden. Alle modelbouw winkels zijn helaas gesloten.

    Veel vragen allemaal, kom wel een stuk verder door jullie. Dank daarvoor!
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.508
    Locatie:
    Rotterdam
    ijzerdraad: dat is geen ijzerdraad. dat is verenstaal.
    verenstaal is erg taai, en buigt wel, maar veert ook terug.
    normaal ijzerdraad buigt uit, en veert niet terug.
    jij bent op zoek naar 2 mm verenstaal.

    hoe bevestig je dat aan een servohevel of control hoorn?
    meerdere manieren.
    aan de servohevel zet ik toch vaak een tonnetje.
    servohevel is dun, als je de stuurstang daar doorheen buigt, hou je altijd speling omdat je gewoon niet zo strak kunt buigen.
    Bij dat tonnetje wel opletten dat het een beetje kan draaien zonder dat het schroefje aan de onderkant van de hevel losdraait.
    na afstellen, doet een drup secondelijm veel.
    Let op, NA afstellen. kun je eventueel nog eens een gaatje naar binnen of buiten als dat nodig blijkt.
    een ringetje aan beide kanten van de hevel helpt ook.
    bij de sec lijm opletten dat je alleen het moertje op de schroefdraad vastlijmt. niet alles aan elkaar ;-)

    die 30 a 40 cm kan op meerdere manieren.
    een sullivan kabel.
    Dat is eigenlijk een soort remkabel op de fiets, maar dan van kunststof. een binnenkabel en buitenbuis.
    is licht. werkt goed en spelingsvrij.
    en als je de originele sullivans hebt (sullivan is een merk), zitten er spullen bij om er meteen quicklinks op te draaien.
    boel knip je gewoon op goede lengte.
    onderweg naar het stuurvlak plak je hem een paar keer goed op de vleugel. desnoods beugeltje erom, zoiets.

    kan ook met 2mm verenstaal. dan zul je 2 of 3 keer een geleider moeten maken, zodat de stang niet weg kan knikken.
    of een carbon staaf pakken, en die eroverheen schuiven, knikt de boel ook niet uit.
    binnendiameter 2 mm..
    al heb je kans dat een sullivan kabel lichter is.

    voor de control hoorns en firewall:
    dun multiplex
    bouwmarkten hebben vaak hardhout en without multiplex.
    voor control hoorns pak ik meestal de hardhout versie, 5 mm.
    in een balsa kist zou ik voor tussenschotten in de romp de without pakken (stuk lichter, maar kan ook minder hebbben)
    firewall zou ik ook de hardhout pakken, 5 mm. gewoon recht op schuim plakken met epoxy oid.
    wel zorgen dat er een tikkie vlees achter zit, een motor monteren op 1 x 6 mm schuim is wat dun..
    kans dat motor afbreekt.
    maak je er een kruis van met schuim, gaat dit gewoon goed. of 2x 6 mm tegen elkaar geplakt, en daar de firewall op.
    mooiste is als de boel met een kruis zit, kan hij ook niet zelf linksaf of rechtsaf gaan.
    wel opletten dat je nog een beetje bij de schroeven van de motor kunt.. hoeft niet makkelijk, maar enigszins bereikbaar is altijd handig.

    qua control hoorn.
    als je de boel hebt uitgezaagt.
    gaatje geboord voor de stuurstang.
    laat even wat secondelijm over de punt lopen, vooral ook in het stuurstanggat.
    dan delamineert het ding niet, wordt het bomproof van.
     
  19. oebele

    oebele

    Lid geworden:
    17 mrt 2016
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Amersfoort
    Bedankt voor je reactie. Waarom kies jij voor 5mm hout ipv bijv 3mm? Is 3mm niet sterk genoeg? 5mm lijkt mij zo groot voor op een tiny trainer.
    Waar haal jij je verenstaal vandaan?
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.508
    Locatie:
    Rotterdam
    5 was volgens mij het dunste wat ik toen tegenkwam.
    in principe zou 3 best sterk genoeg zijn.
    probleem is om het heel tijd houden (en de lagen aan elkaar) tijdens het zagen/snijden

    lullig gezegd: je kan er letterlijk alles voor gebruiken, zoalng je er maar goed bij nadenkt.
    balsa is bv te zacht, dat trek je uit elkaar. zelfs met secondelijm versterking.
    desnoods pak je een oud tupperware bakje, en zaag je daar de goede vorm uit.
    zoveel kracht komt er niet op. het moet lijmbaar zijn (anders gaat het niet vast zitten in de vleugel)
    moet stijf genoeg zijn.
    zeker voor schuimtoestellen kom je dan met veel dingen weg.
    die 5mm van mij gebruik ik eigenlijk overal voor. dan zit er op een mini toestel van 500 gram wel eens een grote hevel.
    meestal bestel ik daar kunststof standaard hevels voor. dan ben je er ook.

    en de hevels overleven het toestel altijd..
    toestel gecrasht, mes erin, hevels eruit.
    en weer in het volgende toestel.

    verenstaal: iedere zichzelf respecterende modelshop met vliegtuigen in het gamma heeft ze wel.
    wordt eigenlijk zo'n beetje standaard gebruikt, en heel veel toestellen.
    ALS je dit spul vind, probeer ook meteen soldeer hulzen mee te krijgen.
    dan kun je een huls erop solderen, waar ook meteen schroefdraad voor je quicklinks op zit. heb je wel een beetje warmte voor nodig, een 30 watt soldeerbout ben je uren mee bezig..
    of je buigt het spul. of je gebruikt zo'n tonnetje :D

    zoveel opties :D
     

Deel Deze Pagina