Fliton PRODIGY 3D

• Topicstarter Topicstarter Didier
  • Startdatum Startdatum
D

Didier

Guest
Ik zocht naar een 3D/precisie kistje van rond een meter spanwijdte die je makkelijk even mee neemt, die niet op het veld opgebouwd hoefde te worden en met een beetje wind gevlogen kan worden.
Hoewel ik altijd veel plezier met de shockflyers heb, is bij windkracht 2/3 de lol er wel af.
Aangezien Bert ook naar zo iets zocht, hebben we samen een beetje "onderzoek" gepleegd op het internet wat een beetje aan onze eisen voldeed.
Aanvankelijk erg gecharmeerd van de Katana mini, maar was toch niet het "topdesign" wat we wensten. "Enorm" veel vleugeloppervlakte en heel weinig romp oppervlakte wat zo'n model niet het uitgebalanceerde karakter geeft in de figuren wat we zochten.
Uiteraard de E-flite modellen bekeken maar dat is het ook allemaal net niet.....
De Fliton Prodigy 3D bekeken, nog niet zo lang op de markt.
Ook hier is een behoorlijke grote thread over geschreven op de RC groups maar lang niet zo poulair als bijvoorbeeld de Katana mini.
Prodigy is tenslotte geen schaalkistje maar heeft meer het uiterlijk van een F3A kistje.
Eigenlijk kon je meteen aan de foto's zien dat het kistje puur ontworpen is om zo goed mogelijk aerobatics te vliegen.
Hoge romp, verhouding vleugeloppervakte/ rompoppervlakte in balans, kort neusje, zodat de massa van de motor/accu dicht op het zwaartepunt zit, enz.
Op de thread van de Prodigy waren de mensen die er mee gevlogen hebben, laaiend enthousiast.
De keuze was gemaakt.

Inmiddels is mijn kistje klaar alleen heeft nog niet gevlogen vanwege het weer, dus vliegverslag volgt nog.

de Specs:

spanwijdte: 95 cm
lengte: 100 cm
gewicht met accu: 595 gram
motor:Strecker 260.10 (250 Watt)
prop: APC 10x5E
Regelaar: Castle Creation PHOENIX 35
accu: Hyperion LVX 1200 3S
servo's: 4x Waypoint 060BB
Ontvanger: Graupner SMC 14

normal_prodigy%20klein.jpg

normal_prodigy%20klein%202.jpg

Met zijn grote broer de "Quiet Storm"
normal_prodigy-quit%20storm.jpg

Toch maar vandaag de Prodigy zijn "maiden" gegeven.
In totaal 2 accuutjes gevlogen.
Ik kon het niet laten, ondanks dat het eigenlijk geen weer was.
Waaien, motregen etc....
Wat een geweldig kistje zeg, erg neutraal en goedmoedig, ondanks dat het turbulent was, voelde het goed aan.
Ietsje neuslastig maar ik zat redelijk in de buurt van het gewenste zwaartepunt.
Eigenlijk doet hij niet veel onder voor een 2 meter Funtana. 8O
Helaas niet op het maiden filmpje te zien maar de rudder authority is ongelovelijk.
Kan echt op een kwart gas knife edge vliegen en ook de knife edge loops hebben een hele kleine diameter.
Power is echt ongelovelijk, net een mini raketje met die fantastische Strecker motor.
Kon gewoon ruim 10 minuten vliegen en er ging slechts 1000 mAh in de accu.
Erg zuinig en efficient dus zo'n Streckertje.
Hier de maidenvideo met dank aan Dick van der Vecht voor het maken van de video.

http://media.putfile.com/First-flight-Prodigy-3D

P.S. Ik zal nog eens een videootje posten als ik het kistje goed heb afgesteld en beter leer kennen.

Oei wat loopt dat putfile.com rot zeg..... :roll: :wink:
Wel een leuk kistje nog steeds.

Grt.

verkoop punten please.

dit ziet er uit als het enigste vliegtuigje wat nog mag zijn in mijn vliegtuigen collectie naast mijn helies.
mooi voor de zomeravonden.

mmh.... fliton flikt het weer :) Nu staan er al 2 kisten op mijn todo list ;)

Die edge 540 van e-flite lijkt nog steeds beter maar hij vliegt niet zo. Gaat daar een keer iets mis mee komt deze ervoor in de plaats. Maar eerst komt de extra 330 freestyle :)

ik weet dat er een duitse shop is die ook de extra 330 van fliton verkoopt. Die kan deze dan ook vast wel leveren. Eens kijken of ik die shop nog kan vinden.....

Mooi kistje DJ, was zelf ook wat aan het rondkijken voor zo'n soort kistje. Waarschijnlijk zal dat ook wel bij mij de Prodigy worden.

Groeten Jeroen.

Maar we willen natuurlijk eerst nog een 3d-actiefilmpje zien van Didier :P

Grt.

Alexzzz zei:
Maar we willen natuurlijk eerst nog een 3d-actiefilmpje zien van Didier :P

Grt.

Jaja, zal terzijne tijd er wel komen hoor!
Helaas werkt het weer niet zo mee he.
Maaaarrree, wanneer is jouw 3D filmpje online met je 2.60 bak???? :lol:

Didier zei:
Maaaarrree, wanneer is jouw 3D filmpje online met je 2.60 bak???? :lol:

Nou....ik hoop dit weekend nog :P

Als de Prodigy nog eens in NL te koop is, dan zou het best wel eens kunnen dat ik ook tot aanschaf over ga. De Graupner micro showflyer vind ik trouwens ook erg leuk, en dat voor 89 euro :) Maar die is meer 3D dan F3A-compatibel.

Grt.

echt waanzinnig mooie kist!

wel 2x zo duur als bijv een Graupner Micro Showflyer, of is die totaal niet te vergelijken hiermee (waarschijnlijk niet)

De Roque is niet de opvolger maar gewoon een nieuw type in de Fliton collectie, ze hadden namelijk nog geen dubbeldekker.

Met alle respect maar je kan zo'n kwaliteits kistje als de Prodigy niet vergelijken met zo'n Graupner showflyer prul ding.
Dit soordt "fun" kistjes vliegen wel aardig maar zijn verder nergens goed in.
De Prodigy is eigenlijk een voorbeeld van een laatste generatie aerobatic kistje.
Met een mooi woord een "Hybride" kistje.
Dit houdt in dat hij zowel sterk is in het vliegen van Pattern (=F3A) als freestyle.

Didier zei:
Dit houdt in dat hij zowel sterk is in het vliegen van Pattern (=F3A) als freestyle.

Ik hoop wel dat hij sterker is dan de Jumping Jack Flash... die was namelijk wat zwakjes in de vleugelverbinding... er wordt op rcgroups veel schade gemeld... klein structureel foutje in een AFR, niet zo leuk. :roll:

Back