Floriske.nl's heli avontuur

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door floriske.nl, 4 mrt 2014.

  1. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Omdat 1 van de mods vond dat er illegale software besproken werd in mijn vorige topic bij deze een tweede poging om een topic op te zetten waar ik mijn Heli avontuur in kwijt kan.

    Bij deze dan ook aan iedereen het verzoek om posts over illegale software in mijn topic achterwege te laten!

    Op deze manier hoef ik het forum niet te bevuilen met losse posts.

    Ik zal beginnen met een samenvatting van diverse posts uit het vorige topic met hier en daar wat aanpassingen (linkjes verwijderd etc.).


    -----

    Allereerst zal ik me kort even voorstellen: Mijn naam is Floris, 36 en grafisch vormgever van beroep.

    In mijn vrije tijd ben ik met van alles en nog wat bezig en heb altijd wel een hobbyproject lopen. Zo heb ik me in het verleden o.a. bezig gehouden met casemodding, een race motion sim en een arcade bartop gebouwd en daarnaast heb ik afgelopen jaar een CNC portaalfrees aangeschaft.

    Omdat ook RC heli vliegen me al jaren aantrekt en na mijn picooz gesloopt te hebben en toch al heel snel uitgekeken te zijn op vliegen met dit 2 channel speelgoedje heb ik een tijdje terug een V911-pro besteld (mode 2) om toch maar eens een klein stapje verder te gaan en te wennen aan 4ch vliegen.

    Als volgende stap wilde ik in eerste instantie een MJX-F45 of F49 (afhankelijk van de exacte specs van deze laatste, hier was nog niet heel veel van bekend op dat moment) aan gaan schaffen om ook eens buiten te kunnen vliegen.

    De MJX heli's heb ik al snel laten varen toen ik de Blade 200SR X tegen kwam, en dat zou misschien een betere volgende stap zijn ipv de F45/F49 (zeker gezien het feit dat deze brushless is en de nieuwe "Safe" button, das wel iets voor mij :wink:).

    Inmiddels zijn we een paar weken verder en ben ik heel wat wijzer geworden, mede dankzij het meelezen op dit forum :grin:

    Bij deze nog even een schouderklopje voor iedereen op het forum, jullie zijn goede leermeesters :thumbsup:

    Ik heb daarnaast flink wat 101's gelezen en bekeken (o.a. die van Finless) en heb al heel wat geleerd omtrent techniek, pitch en throttle curves, dual rates, expo, afstellen etc.

    M'n idee voor een "tussenstap" dmv een 250 of 200 size FP heli heb ik inmiddels ook laten varen. Als ik straks voldoende vertrouwen heb opgebouwd om tot aanschaf van een CP heli over te gaan wordt het waarschijnlijk eerst een micro (v977, MCPx oid) en wat het daarna wordt zien we dan wel weer (gok een 450).

    Maar ik ga eerst maar eens flink met Phoenix aan de slag ga voor ik er ook maar over ga denken een CP heli aan te schaffen :wink:

    Voorlopig hover en vlieg ik nog wel even wat rond met m'n v911 pro.

    Wat betreft sim training wilde ik graag eens proefondervindelijk aan de slag met Phoenix flight sim, maar de kosten hiervoor om dit even uit te proberen wilde ik graag zoveel mogelijk drukken. Ik wil in het begin niet te hard van stapel lopen omdat ik eerst eens wil kijken of de hobby- en sim vliegen mijn interesse weet te behouden.

    Nu heb ik voordelig een Phoenix 2.5 pakketje over kunnen nemen, welke gelukkig nog steeds te updaten bleek te zijn tot de laatste versie, en kwam ik op internet een aantal goedkope sim Tx setjes tegen en vroeg me af of een dergelijke zender afdoende was om het eens te proberen en gewend te raken aan de controls.

    Hierop heb ik op de gok zo'n setje besteld, maar daarna bleek de levertijd ineens onbekend te zijn. Dus ik heb de order maar geannuleerd en een losse v922 Tx besteld. Deze zou ook moeten werken met de Phoenix dongle als het goed is.

    Verder heb ik al diverse vlieg training video's (Radd's school of flight, Freddys flight academy enz.) bekeken en ook daar ben ik al heel wat wijzer van geworden. Helaas is het meeste hiervan niet echt van toepassing op m'n FP v911-Pro dus ik hoop dat m'n v922 Tx snel binnen komt zodat ik met Phoenix aan de slag kan.

    Indien het sim-vliegen me goed bevalt wil ik z.s.m. een degelijke zender en evt. een micro CP aan gaan schaffen.

    Het liefst zou ik tegen die tijd misschien ook eens aan heli lessen willen beginnen, maar ik kan hier in de regio zo snel geen club vinden waar ook lessen gegeven worden. Dus als iemand nog een goede instructeur weet in de regio Eindhoven, waarbij ook gebruik gemaakt kan worden van lesmateriaal zodat een eigen heli nog geen must is, dan hou ik me aanbevolen!
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2014
    arnodejong vindt dit leuk.
  2. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    leuk verhaaltje floris.

    houd wel in je achterhoofd dat de werkelijkheid je nog tegen zal vallen na het simmen.
    Simmen is leuk en leerzaam om stick movements in je hoofd te stampen. Maar ook ik kom er iedere keer weer achter dat ik me op het veld toch weer sta te verbazen waarom het toch vaak heel anders vliegt.

    zelf merk ik wel dat mijn bochtenwerk beter word na een aantal weken te hebben gesimd.
    Dus het is zeker wel een leuke en handige leer-software om eens kennis te maken met het vliegen en het trainen.

    Verder kan ik alleen maar zeggen, neem je tijd en laat je goed informeren inderdaad.
    Ik spaar ook al even voor een grotere size dan m'n micro's... maar ga het zeker niet overhaast kopen omdat ik weet dat ik met m'n micro's ook nog genoeg kan leren. En leuke hobby's kunnen nog jaren duren ;)


    Succes :)
     
  3. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Dat geloof ik inderdaad direct, maar ik moet ergens beginnen toch? En dan het liefst zonder direct al teveel geld uit te geven ;-) Eerst maar eens kijken of het inderdaad iets voor me is alvorens de portemonnee echt te gaan trekken :D

    Thx!
     
    arnodejong vindt dit leuk.
  4. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Vandaag eindelijk m'n V922 Tx voor Phoenix binnen gekregen en deze werkt inderdaad met de dongle.

    Dus meteen vol enthousiasme aan de slag met hovertraining.

    Het probleem is echter dat de heli totaal niet stil wil hangen en ik vraag me af of dit probleem tussen mijn oren zit of aan m'n instellingen ligt ;-)

    De Tx heeft geen instellingen voor Throttle en Pitch curves dus deze moet ik in Phoenix instellen.

    Voor de Elevator & Cyclic curves heb ik in de transmitter instellingen 25% expo gekozen. Voor Collective een lineaire curve van -100 tot 100 en voor throttle het welbekende omgekeerde dakje.

    Verder vlieg ik met een Trex 450PRO ingesteld op "Intermediate" en in de "3D" variant. Het enige dat ik verder veranderd heb is dat ik de Governor uit heb gezet.

    Als aangegeven krijg ik de heli met geen mogelijkheid stil op 1 plek. Zelfs de kleinste correcties op cyclic resulteren er in dat de heli in eerste instantie niet echt reageert en vervolgens de andere kant in zwalkt. Hoe nauwkeurig ik ook probeer te corrigeren, hij gaat van de ene naar de andere kant.

    Ik vermoed dat ik iets verkeerd doe mbt de instellingen en hoop dat jullie aan kunnen geven wat :confused:

    Edit: De heli lijkt zich ook totaal niets aan te trekken van de bij transmitter ingestelde curves.
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2014
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... de kans is groot, dat dit zowel niet aan je instellingen, als ook niet aan "tussen je oren" ligt...

    Welkom in de wondere wereld die helivliegen heet....

    Vroeg of laat valt het kwartje, dat je met het al dan niet vlak houden van de heli het zijdelings of voor/achterwaarts versnellen controleert.
    Met andere woorden: een correctie bestaat ALTIJD uit twee delen: als de heli naar rechts beweegt bijvoorbeeld, moet je "deel 1" de heli een beetje naar links kantelen (heel klein beetje) en de heli remt nu af (versnelt negatief), en op het moment dat de snelheid nul is (de heli heel even stilhangt dus) komt "deel 2" een heel kleine correctie tegenovergesteld aan deel 1, om de heli weer vlak te leggen.... anders begint de heli onmiddelijk nadat de snelheid nul was, te versnellen naar links.

    Vermoedelijk is dat je probleem....

    Groet, Bert
     
  6. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Thx voor de tips Bert!

    Het bleek echter toch ook mede aan de instellingen te liggen. Na het opnieuw kalibreren van de Tx gaat het een stuk beter. Niet dat ik al in Radd's vierkantje van 30cm kan blijven hangen ;-) maar de heli doet inmiddels wel wat ik "wil".

    Ik vermoed dat aileron center stick niet helemaal center stick is geweest doordat de kalibratie niet goed was. Dat verklaart wellicht ook dat het probleem met name op aileron naar voren kwam.

    Ik ga weer lekker verder hoveren ;-)

    Edit: inmiddels toch de expo curves weer van cyclic afgehaald en dat vind ik persoonlijk vooralsnog wat fijner.
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2014
  7. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    M'n eerste uurtje voorzichtig hoveren met een CP viel al met al niet tegen. Bert z'n tips hebben me goed geholpen! Tail in gaat al vrij goed en ik weet de heli ook redelijk op z'n plek te houden. Side in met de linker zijde naar me toe gaat ook al redelijk, met de rechter zijde heb ik wat meer moeite. Nose in heb ik me nog niet echt aan gewaagd.

    Weet iemand of het mogelijk is om in Phoenix aparte curves in te stellen voor normal en idle up als je een tx gebruikt waar dit niet in kan?

    Ik kan hier niet echt iets over vinden, maar het lijkt me toch dat dit moet kunnen.
     
  8. Punie

    Punie

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Limburg, België
    Ik dacht dat bij de standaard Phoenix settings toets "3" gebruikt word voor idle up en toets "1" voor throttle cut.

    Het kan ook omgekeerd zijn dus ff proberen.
     
  9. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Ik vrees dat ik het niet goed uitgelegd heb.

    Ik heb zowel idle up als throttle hold toegewezen aan de twee switches op de Tx en deze werken ook. Echter kan ik niet vinden hoe ik 2 verschillende curves toe kan wijzen/aan kan maken in de software.
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2014
  10. visser_sjoerd

    visser_sjoerd

    Lid geworden:
    1 jan 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Leeuwarden
    @floriske, jij hebt nu phoenix he..had je daar ook een zender bij? :)
     
  11. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Als je toch een mcpx gaat halen kun je dat net zo goed nu doen met de spektrum dx6i zender kost het nog geen 200€ en heb je meteen een goede zender waar je even mee vooruit kan en als het dan echt wat voor je is koop je een duurdere zender. Het wordt toch mooier weer en kun je lekker buiten spelen. Blijft het ook leuker, enkel simmen is niet zo leuk. Zo heb ik het ook gedaan, ben nu met een Trex450 pro bezig en gebruik gewoon de dx6i en spaar nu voor een dx8 want ik was er na een jaartje achter dat ik verder wilde in de hobby dus heb eerst een 450 gekocht en spaar nu voor een dx8 maar omdat de dx6i gewoon voldoende is heeft het geen haast.

    Op helifreak heb je een speciaal verzamel draadje voor phoenix, daar haal ik ook de meeste info vandaan.

    Succes.

    Gr Serge
     
  12. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Thx voor de tips, maar voor ik een CP heli aan ga schaffen wil ik toch eerst wat meer sim uurtjes er op hebben zitten.

    Een MCPx BL met DX6i kost op het moment minimaal toch nog zo'n € 280,-. Dat geld houd ik liever nog even in m'n zak tot ik weet of de hobby m'n interesse weet te behouden. Of ik ga in eerste instantie voor een BL V977, die kost maar zo'n € 85,- inclusief Tx en de eerste reviews die ik er over lees zijn behoorlijk positief.

    Ik heb op Helifreak gezocht, maar ook niks kunnen vinden over de curves dus heb daar even de vraag gesteld (maar omdat ik een nieuwe gebruiker ben moet m'n post eerst goedgekeurd worden door een mod).

    Het is niet dat ik de normal mode curve echt mis, maar het zou wel leuk zijn als het zou werken.
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2014
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    gewoon lekker vliegen in idle.
    normal voegt letterlijk geen klap toe aan het leerproces.

    pak ook een grote heli, niet zo'n kleintje.
    reageert wat rustiger, heb je het eenmaal door kun je kleiner gaan.
     
  14. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Dat is inderdaad precies wat ik doe, maar als het kan dan wil ik het wel in kunnen stellen.

    Hoveren met de 450 gaat al best aardig, mocht ik bij de vervolgstappen tegen problemen aanlopen pak ik wel een maatje groter.
     
  15. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Sorry, deze had ik even over het hoofd gezien :-?

    Ik had geen Tx bij Phoenix, daarvoor heb ik een losse V922 Tx besteld welke ook zou moeten werken met de Phoenix dongle en dat blijkt inderdaad het geval te zijn. Nu heb ik dus voor nog geen € 20,- een Tx welke werkt met Phoenix.

    De software ziet maar 4 kanalen en dus geen aparte kanalen voor throttle en pitch, maar dat is geen ramp aangezien de curves toch in de software ingesteld moeten worden, gewoon een kwestie van beiden aan 1 kanaal toewijzen.
     
  16. visser_sjoerd

    visser_sjoerd

    Lid geworden:
    1 jan 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ah ok..handig om te weten in ieder geval :D
     
  17. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    Mocht je ooit naar een beetje 3d willen gaan kun je alvast aanleren om vanaf het begin ook midstick 0 graden te hebben.
    Hoveren in de sim is een goed begin maar wissel het ook 1:1 af in het eggie..
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Inderdaad Sirolf, alleen simmen is recept voor onderschatten van vliegen met een echte RC heli, en het aanleren van verkeerde gewoontes. De gevolgen laten zich raden.
     
  19. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Ik heb in Phoenix inderdaad vanaf het begin met 3D instellingen gevlogen, op dit moment met een lineaire pitch curve (0 25 50 75 100) en "omgekeerd dakje" als throttle curve (100 95 90 95 100). Verder oefen ik zonder expo omdat ik dat toch fijner vind dan met.

    Op dit moment oefen ik met de heli op "intermediate". Ik gok dat hierbij de end points wat terug getrokken worden, maar ben nog niet heel diep in de instellingen gedoken.

    "In het eggie" oefenen wordt toch lastig als je (nog) geen CP heli hebt. En simmen lijkt me dan beter dan helemaal niet oefenen, toch?

    Ik heb natuurlijk wel m'n FP v911 pro, maar dat is niet echt te vergelijken.

    Hoveren met de 450 in Phoenix gaat al best lekker, het lukt me ook al aardig om hem op 1 plek te houden. Slow piros gaan ook aardig. Snel wisselen tussen tail in, nose in en side in resulteert nog wel eens in wat verwarring, dus voorlopig blijf ik als hoofdzaak nog maar even bij hoveren totdat ook dat lekker gaat. Bij de volgende sessie wil ik eens wat lazy 8's proberen.

    Met uitzondering van in het speelkwartiertje dat ik iedere keer aan het einde in las dan. Dan ben ik alvast wat met rudder based turns aan het rommelen. Snelle/directe turns gaan prima, de langzamere turns puur op rudder met minimaal gebruik van cyclic ook, maar er tussenin waar ook wat meer cyclic bij komt kijken is het wat meer stoeien.
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2014
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Naar mijn ervaring, is het dat wél.... als je té lang doorgaat, en je leert verkeerde gewoontes aan, niks is onomkeerbaar, maar het wordt wel steeds lastiger dat er weer uit te "trappen"

    Gek genoeg word er vaak "poeha" gemaakt over of je wel of niet met nul graden op midstick moet beginnen en dat blijkt vrij makkelijk om te wennen te zijn. Maar foute gewoontes (zoals stoppen met sturen als het mis dreigt te gaan, want er is een reset-knop op de SIM) die zijn juist héél lastig af te leren.

    Qua vliegen niet, en toch heeft dat wél degelijk zin, want op zijn minst train je je hersenen met oriëntaties, en dieptezicht.
    Bij gebrek aan CP, is dat een betere optie dan "Sim only" verkeerde gewoontes aanleren....

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina