Floriske.nl's heli avontuur

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door floriske.nl, 4 mrt 2014.

  1. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Vind ik echt onzin.

    Na een 300 is het speelgoed gehalte er een end af maar een 450 heeft genoeg geweld dat dat niet meer tot speelgoed gerekend zal worden hoor.. daarbij zien de align Trex 250 en de Trex 450 er niet meer uit als speelgoed al moet ik wel zeggen dat ik vind dat de blade modellen er blijven uitzien als speelgoed of je nou die 500 neemt of de mcpx blijf het in mijn ogen een hoog speelgoed gehalte houden, moet je mijn vrouwtje
    geloven is het allemaal speelgoed^^.

    Ik zou gewoon kijken wat binnen je budget ligt en kijken wat je aan durft, iedereen doet het anders en ik denk dat je met gezond verstand, mensenkennis en je leest je goed in is een tweedehands prima te doen. Bijv een 450 van 250 euro kun je kopen, los halen en opnieuw opbouwen, kom je iets tegen wat je bij de voorvlucht niet gezien hebt heb je nog 200 euro om te investeren voor je over de nieuwprijs heen komt. Ga gewoon kijken, volg je gevoel, bekijk de set en lees je in waar je naar moet kijken en waag een sprongetje. Je ziet vaak wel of een set echt nog nooit de (buiten)lucht heeft gezien of wel. Pech kun je altijd hebben dat is met auto's ook. Lipos zou ik nooit 2e hands kopen de zogenaamde 4 vluchtjes zijn er dan bij nader inzien toch 40.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    of ze liggen al een jaar, en lipo's kunnen daar doorgaans ook niet goed tegen.
    ze verouderen gewoon..

    maar ff zonder gekheid: iedere keer als je een maat groter optoert, heb je weer het gevoel dat er verschrikkelijk veel geweld vrijkomt..
    vlieg je er een tijdje mee, ebt dat weer een beetje weg, en wordt het weer "normaal"

    beetje wat men gewend is..
    iedereen zijn voorkeur. al is groter qua vliegen wel beter.
     
  3. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Dat is met alles.. grote kraan of vrachtwagen lijkt groot maar als je er even mee bezig bent lijkt hij niet groter dan je fiets!
     
  4. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.429
    Locatie:
    Oirschot
    Als ik zelf mocht kiezen werd het een 450, het is ook niet zo dat ik er ieder dubbeltje voor om moet draaien als er een keer iets stuk zou gaan. Of dit echter verstandig zou zijn is natuurlijk een 2e punt.

    Misschien had ik toch die V450D03 moeten kopen (inmiddels te laat), puur om te kijken of ik er überhaupt mee van de grond af durf ;)

    Als ik zeker zou weten dat ik er zonder problemen mee zou kunnen starten ging ik voor de TRex 450 Plus DFC

    De verstandigste keuze zou waarschijnlijk echter een micro CP zijn, maar een MCPx BL wordt het in ieder geval zeker niet, €279.90 voor een micro met TX vind ik toch wat te gortig. Dan zou het toch de v922 worden.

    Heb wat stof tot nadenken ;-)
     
  5. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Ik schrijf hier maar mijn ervaringen / beleving neer hoor.
    Tot een 450 vind ik het gewoon een uitstraling van speelgoed geven puur door het formaat. Hoeveel carbon en aluminium er ook aan hangt. Ook al geeft het optoeren en de 3D-kunsten van een ervaren vlieger een ander gevoel toch blijf ik er mee zitten. Maar da's puur persoonlijk.

    En idd. zeker voor vrouwlief (maar nog andere mensen hoor) blijft het "speelgoed". Al heb je een rotor van 2m aangedreven door een turbine. :D
     
  6. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Naar mijn ervaring is een goede sim en een micro CP een goede start.
    Niet dat een micro CP makkelijk te vliegen is, maar het schrikt niet af bij optoeren :D en vooral is het vaak nog kosteloos crashen (toch als je het niet te gortig maakt).

    Nadien vliegt een groter model gewoon makkelijker.

    En die mcpx blijf ik toch leuk vinden als ik even een gaatje van 10 minuutjes heb om kort te ontspannen. Waar je ook bent, je kan nagenoeg overal met dat "speelgoedje" vliegen.

    Maar mijn ervaring is nog niet uitgebreid, dus misschien moet je beter niet naar me luisteren. ;)
     
  7. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Helemaal mee eens!
     
  8. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.429
    Locatie:
    Oirschot
    Tussendoor maar even een sim update aangezien ik op het moment niet met m'n v911 kan vliegen omdat ik op onderdelen wacht.

    Voor jullie waarschijnlijk niks speciaals, maar voor mezelf toch wel enigszins. Ik ben nu (naast normaal hoveren en slow piro's) bezig met het M figuur in een F3C box (op dit moment tail in) en "betrapte" mezelf er vandaag op dat ik de cyclic correcties inmiddels vrijwel geheel op de automatische piloot doe, niet dat ze allemaal al 100% soepel gaan maar ze gaan in ieder geval vanzelf ;)

    Ook bij side in hoveren en slow piro's gaat het eigenlijk vanzelf, bij nose in moet ik de eerste minuut of zo nog even "schakelen".

    Het M figuur gaat ook al redelijk goed inmiddels. Ik vlieg dit binnen een F3C box (Van pion LA > RA > RV > Stip > LV en andersom) Vlieg ik een pion of de stip voorbij dan vlieg ik eerst terug naar dat punt alvorens verder te gaan, maar dat is steeds minder nodig.

    In m'n speelkwartiertje ben ik wat minder aan het klooien en vooral bezig met rudder based en enigszins met banked turns.

    Vandaag overigens bijna een 130X gekocht voor een zacht prijsje, maar was net te laat :(

    De v977 komt 25 maart uit, als ik tegen die tijd nog niks anders heb ga ik die bestellen.

    Tot dusver mijn (wellicht niet echt interessante :rolling:) status update ;)
     
  9. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ach soms is het niet anders en is simmen even het enige wat je kunt doen inderdaad.

    ik wacht ook nog op accu's voor de Super CP, en de levering van de V120D02s en zaterdag de atom500 ophalen, maar die moet ook nog even door reparatiemolen. Dus ook hier is simmen even het enige momenteel.

    Mijn Sim heeft een Piro trainer, best grappig.
    Als je die aan zet gaat de heli al om z'n as draaien op de ingestelde snelheid en kun je onderwijl andere movements oefenen terwijl je nog niet op het rudder hoeft te letten.

    Maar makkelijk is 't niet...
     
  10. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.429
    Locatie:
    Oirschot
    Wachten duurt nu eenmaal altijd te lang ;-)

    Voor de slow piro's trim ik m'n rudder ietwat 1 kant op, komt min of meer op hetzelfde neer. Kan de heli redelijk op 1 plek houden, maar tegelijkertijd lijnen vliegen zal nog wel ff wat oefening kosten.
     
  11. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ja dat is inderdaad ook een optie.
    en het is inderdaad best moeilijk ... al lijkt het op de youtube's altijd zo eenvoudig he ;)
     
  12. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Inderdaad
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    niks speciaals zegt ie dan ;-)

    leuk testje op een club..
    Vraag eens of ze de volgende figuren willen vliegen:
    - langzame piro, dus staart in een sec. of 5 rond. Rest van de heli moet nagenoeg op dezelfde plek blijven..

    - pilon links, een meter of 10 voor je, en een meter of 20 opzij. rechts hetzelfde.
    links gaan hangen, en rustig van links naar rechts vliegen. en kijken of je ook boven de tweede uitkomt ;-)

    - dat rondje wat je vooruit vliegt, vlieg dat eens achteruit... als je dat nog nooit hebt gedaan, wel ff hoog beginnen natuurlijk..

    - dat simpele rondje vooruit. stel er eens eisen aan. zelfde hoogte, heli mag niet omhoog of omlaag. de wind kan daar wel iets in doen, maar meer dan een meter is niet goed. ook de bochten mag de heli geen hoogte winnen, of verliezen.

    - weer een rondje. als je normaal je rondje vliegt, heb je 2 keer een bocht.
    maak nu een met dezelfde snelheid dezelfde bocht, maar maak hem 360 graden.
    je mag geen snelheid verliezen, hoogte moet identiek blijven. (snelheidsverlies is een goede indicatie voor een verkeerde stand van de heli, of verkeerd pitchgebruik. Of je neemt de bocht te kort, dan moet je erg veel met pitch werken om de snelheid erin te houden)

    - Groot rondje. voor je neus, een meter of 10 doorsnee, een meter of 10 van je af (op het punt waar de heli het dichtste bij jou is..)
    je maakt dus een rondje, met de staart naar het midden van de cirkel. En weer kritisch zijn..


    Er zullen niet zo gek veel vliegers zijn, die dit ook redelijk vlot op een goede manier doen.

    Wat je bestempelt als "dat zal voor jullie niet speciaal zijn" was dat voor iedereen ooit wel.
    en iedereen heeft dingen die voor hem lastig zijn. En bij de heli zullen er vaak toch wel dingen blijven die spannend zijn :D
    Voor jouw idee: de meeste helivliegers blijven in de fase van het normale rondje vliegen. Zijn ze blij mee, vinden ze leuk, perfect toch?

    als jij verder wilt, kan dat natuurlijk, is maar net hoever je wilt.
    de wegen ernaartoe zijn divers. de ene zit in een jaar op hoog niveau. een ander zit er na 10 jaar nog niet.
    sommigen vliegen jaren 3d, maar kunnen een aantal van bovenstaande oefeningen niet of met moeite goed uitvoeren. En andere schaalvliegers juist weer wel. en andersom natuurlijk.

    kortweg: laat je niet gek maken. Zeker niet door youtube..
    als jij het naar je zin hebt, doe je het goed.
    een ander kan je misschien wat tips geven over hoe je dingen aan moet pakken. wil natuurlijk niet zeggen dat jouw manier perse fout was ;-)

    ik heb mezelf ook alles aangeleerd.. zal vast niet de snelste weg geweest zijn, maar het is grotendeels schadevrij gelukt.
    heb je wel erg veel geduld bij nodig :D
    zeker als je (zoals bij mij) niet geboren bent met het goede zendergevoel..
     
  14. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.429
    Locatie:
    Oirschot
    Die eerste 2 die je noemt lukken nog wel, voor de rest moet ik nog even oefenen. Volgende stap waar ik naartoe wil als het M figuur er enigszins in zit zijn lazy 8's.

    De cyclic stick gaat dus al redelijk vanzelf, rudder begint te komen nu pitch nog. Ik wil nog wel eens wat hoogte verliezen hier en daar.

    Verder doe ik het gewoon lekker op mijn tempo, nu nog even zonder wind in de sim. Alles op zijn tijd ;-)
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Die figuren moet je ook veel oefenen voor ze er lekker uit komen..
    Ik heb zelf ook zat dagen dat het niet lukt zoals ik het wil ;-)

    Overeenkomst is wel, dat ze er allemaal van uit gaan dat je het figuur zodanig beheerst, dat je op ieder punt in het figuur een goede correctie toe kunt passen
    Anders kun je met een haartje wind de heli nooit op 1 plek houden. Niet zoals het hoort tenminste :D

    Maar dat is echt veel oefenen, echt heel veel doen. De een heeft het vlot, bij de ander duurt het lang.
    Ik oefen het vaak als ik een mindere dag heb, de figuren waar ik eigenlijk op oefen er werkelijk ### uit komen, maar toch iets uitdagends wil doen.

    om te beginnen is dan de langzame piro het mooiste om te doen.. Alle orientaties..
    schakelt het "bewust"sturen uit, je moet langzaamaan onbewust gaan corrigeren, anders gaat hij de verkeerde kant op :D
    de rest is uitbouwen..

    Wind in de sim...
    ik gebruik de sim dus alleen voor nieuwe dingen, of het uitvinden wat ik in vredesnaam op het veld niet goed doe.
    wind in de sim vind ik dan alleen maar irritant.
    op ht veld voel je dat nog, kun je onbewust wat rekening mee houden. Je voelt de vlagen, weet wat je kunt verwachten van de heli.

    in de sim heb je dat dus niet. sim is voor mij het aanleren van de automatismes die in een figuur nodig zijn, wind zie ik op het veld wel ;-)
    datis in het echie toch altijd weer anders. En soms zelfs per luchtlaag..
     
  16. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Klopt het eigenlijk dat een fbl systeem veel stabieler is in hoover, heb het idee dat ik met de 450 veel harder moet werken om hem op 1 plek te houden dan met mijn nano, die hangt zichzelf gewoon zo stil mogelijk neer.

    Ik heb echt met de sim zoveel minder moeite om te vliegen, alles gaat met niks, doe ik iets verkeerd in de instellingen of zo? Zet de heli gewoon op 100% physics, verder de expo eraf en meer niet.
     
  17. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.429
    Locatie:
    Oirschot
    Even een heel andere vraag:

    Heeft er iemand ervaring met 6-axis (edit:moet channel ipv axis zijn) gyro's en/of FBL units? 3GX en BeastX zijn beiden 3ch, maar voor een beginner als ik is 6ch op zich wel een uitkomst vanwege de "auto level" mogelijkheden. Als het dan echt mis dreigt te gaan door een stuurfout valt de heli wellicht nog te redden.

    De V450D03 heeft dit bijvoorbeeld standaard, maar als je een losse unit moet kopen voor bijvoorbeeld een Trex of Blade dan ben je al snel enkele honderden euro's lichter.
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2014
  18. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Een MSH brain heeft een auto-level functie.
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    @servor:
    fbl of niet fbl.. een heeft voordelen, en wat nadelen. das met alles.

    in pricincipe zou een fbl machine niet perse onrustiger mogen zijn dan een flybar machine. en andersom.
    alles is af te stellen, naar smaak in te stellen.
    dit gaat bij flybar machines met de gewichten in de flybar, combinatie uitslagen, lengte flybar etc etc
    met een fbl machine (met stabilisatie) kan het gedrag meer in detail afgestemt worden.

    Enigste waar een fbl machine wel een stuk "stabieler" voelt, is met een constante zijwind. een fbl gooi je in een hoover, de estab houdt de hoek tov de grond vast, dus blijft de heli hangen.
    een flybar machine zal dan eerder van zijn plek gaan.

    Maar alles valt en staat met afstellen... Eenmaal goed afgesteld, hoeft het verschil niet groot te zijn tussen fbl of flybar.
    het gevoel is natuurlijk wel wat anders. maar niet extreem..

    @floris: 6 assen bestaan niet.
    je hebt x,y en z. dus blijkbaar vinden ze alle beweging links heel apart als die ook aan de rechterkant voorkomt ;-)
    een 3gx/beast/vbar etc etc corrigeert dus 3 assen. wat iets anders is dan 3ch (3 kanaals)
    Met correctie wordt ook correctie bedoelt. hij vliegt niet voor je, dat moet je echt zelf doen.

    je hebt units met een auto level en noodfuncties. ik dacht dat de hc3x (hoe heet dat ding) zoiets had, en er zijn er nog wel een paar.
    dacht dat ook naza tegenwoordig een gps hold systeem had voor heli's.

    Die dingen doen dus exact hetzelfde als een 3gx/vbar/beast etc, alleen kun je met een knop het ding zelf laten vliegen.


    Maar...
    als het door een stuurfout echt misgaat, zit je te laag. of te ver.
    of je hebt vooraf niet bedacht wat de uitweg uit een figuur is.
    als dit vaker voorkomt, heb je gewoon te weinig geduld, en ga je misschien te snel voor jezelf :D
    vlieg nooit sneller dan de beschermengel kan vliegen..
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb de term "6-assige gyro" wel horen gebruiken voor systemen met autolevelling functie en/of (ik kan me vergissen) GPS koppeling. Dus meer in de richting van het autonome (waar autolevelling al heel dicht bij in de buurt komt)

    Over of die term correct is voor die applicatie, kun je kissebissen.

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina