Flower Class korvet

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Droopy'ke, 22 feb 2004.

  1. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hallo mede-bootliefhebbers,

    Telkens ik op 't net bij verschillende modelbootsites rondsnuffel, valt het me telkens weer op dat er nogal wat mensen zijn die een Korvet van de Flower Class in hun bezit hebben.
    Ik dus ook :wink:
    Zijn er onder jullie ook Flower Class-liefhebbers?
    Indien dit zo mocht zijn dan zou het leuk zijn om eens al die korvetten bij elkaar in het fotoalbum te hebben (eventueel met een woordje uitleg d'r bij). :D
    Daarom ga ik maar als eerste met mijn model van start.

    Maar voordat we foto'tjes gaan bekijken eerst héél in't kort een woordje geschiedenis over mijn uitvoering van het schip (@Laurent uit Luik: als ik mis ben dan corrigeer je me maar :wink: )

    In 1940 werd in Groot Brittanië een Belgische Sectie van de Royal Navy opgericht en dit op initiatief van luitenant Victor Billet.
    Deze sectie was de voorloper van onze huidige Belgische Marine.
    Leden van deze sectie bemanden verschillende schepen van de Royal Navy waaronder ook de K193 Buttercup.
    Dit korvet maakte tot 1944 deel uit van de Atlantische Konvooien.
    Toen de bemanningen van deze schepen in 1945 terug in Oostende voet aan wal zetten werd toen de basis gelegd om de Belgische Zeemacht in het leven te roepen.

    De bewapening: op de voorplecht een kanon van 100 mm
    achteraan een 2 ponder pom pom gun
    2 oerlikons machinegeweren van 20 mm
    2 .50 machinegeweren
    70 dieptebommen

    Na de oorlog werd het korvet aan de Noorweegse Marine verkocht en kreeg daar de naam Nordkyn. Daar deed het dienst als korvet tot 1950 en werd dan gereklassifeerd tot fregat.
    In 1956 werd het nogmaals verkocht en deed het als koopvaardijschip dienst. In 1957 kreeg het terug een andere naam n.m.l. Thoris.

    Zo, dit was héél in 't kort een stukje geschiedenis en nu komt het leuke van 't verhaal : de foto's.

    [​IMG]
    De boeg van de K193

    [​IMG]
    De voorplecht met het 100 mm kanon

    [​IMG]
    Detail van de voorplecht

    [​IMG]
    U-boats be warned! :x De rekken staan met dieptebommen gevuld. In totaal had het korvet 70 van deze springtuigen aan boord

    [​IMG]
    Reddingsvlotten aan bakboord. Let ook hier op de dieptebommen die van op het dek kunnen afgeschoten worden.

    [​IMG]
    Het 100 mm kanon word geladen. Verwacht men hier een opduikende U-boot ?

    [​IMG]
    Detail van de romp aan stuurboord. Let op de weathering.

    [​IMG]
    2 ponder pom pom gun.

    [​IMG]
    Detail van het achterdek

    Zo, dit was nu mijn model. Ik hoop dat jullie er van genoten hebben én dat het stukje geschiedenis niet te langdradig was.

    Dus: Flower Class -eigenaars, neem foto's van je model en plaats deze hier zodat we een mooi plakboek van deze schepen krijgen :yes:


    Groetjes,

    Droopy
     
  2. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Bijvoegsel bij bovenstaande foto's:

    Voor diegenen die niet weten hoe zo'n Flower d'r in haar geheel uitziet, speciaal deze onderstaande foto:

    [​IMG]
    Mooi hé :D

    Deze schepen zijn (jammer genoeg) geen modellen van mij. :?



    Groetjes,

    Droopy
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Nou, oke dan maar: [​IMG]

    Deze FLower, door mij Hms Compassrose gedoopt, was m'n eerste. In feite begonnen als 'tussendoor-bootje', maar al gauw een mega-project geworden! Al dat plastic.. Ze moest 'low-budget' gebouwd worden, dus met een 10e hands monoperm, een gekregen messing driebladsschroef, een mechanische(!) regelaar en een goedkope servo kon ik er mee varen. Alleen... Foutje gemaakt: een 6V loodaccu op z'n zij erin gelegd, en toen die tekenen van overlijden begon te vertonen, kon ik 'm er niet meer uithalen... Uiteindelijk de Flower gesloopt, omdat ik de apparatuur voor een andere boot nodig had. Zonde, zonda, zonde... Ze voer heel mooi, met een prachtig vaarbeeld. Later nog een gebouwd, met 2 x 7,2V packs er in als aandrijving; net een tikje sneller...
    Hele mooie modelletjes, uiterst veilig, alleen de toegankelijkheid was niet zo goed. Revell heeft een hele goede ingeving gehad om de mallen van Matchbox over te kopen en dit model opnieuw uit te brengen.

    Roel
     
  4. ruud48

    ruud48 Guest

    Twee bouwdozen van dit corvet zijn in mijn bezit, een voor de europese en een voor de amerikaanse markt bedoeld.
    Beide door revell gemaakt maar in verschillende dozen.
    Tevens heb ik een boek over dit type schip uit canada mee laten nemem.
    Maar de buttercup word er niet in besproken, alhoewel er een stuk of 150 in worden genoemd, met gegevens over in dienst, uitdienst, wat na de WO2 slopen of hergebruik als walvisvaarder of zo.
     
  5. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Tja, om de één of andere duistere reden vind je over de K193 Buttercup weinig informatie.

    Ter compensatie hier dan een foto'tje van het echte schip tijdens WOII in het Albertdock in Liverpool (linker foto).
    De rechtse foto toont het Albertdock hoe het heden ten dage er uit ziet.
    [​IMG]
    Bron foto: www.mil.be

    Groetjes,

    Droopy
     
  6. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Droopy,
    Da's een understatement zeg!

    Gewoonweg geweldig!

    (Maar, dat zijn we van je gewend :wink: )

    Wim
     
  7. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    Per toeval heb ik ook zo'n model , weliswaar van Matchbox , gekocht enkele jaren geleden bij een vriend , volledig geassembleerd , voor 25€ , toen de bouwdoos in de winkels voor 125€ beschikbaar was...

    er was wel een groot verschil tussen de K193 "Buttercup" en de K226 "Godétia" .

    de Godétia was van een latere type , met een niet standaard bovenbouw , die veel op de bovenbouw van de "Castle Class" korvetten gelijkte , die in feit een verlengde versie waren van de "Flower's".

    De twee "belgische" korvetten werden in 1944 aan de Royal Navy teruggegeven , omdat de bemanningen overgingen op MMS ( Motor Mine Sweepers ) om eerst een opleiding te volgen en om dan ingeschakeld te worden om de belgische kust mijnenvrij te maken , hetgeen duurde tot 1948...

    Merkwaardig feit : de twee "belgische" korvetten waren de enige Royal Navy schepen die tijdens WO2 met beide vlaggen hebben mogen varen , de "White ensign" en het Belgisch standaard , allebei gehesen op hetzelfde mast...
     
  8. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Laurent schreef:
    Hoi Laurent,

    Het kan goed zijn dat beide vlaggen soms op dezelfde mast werden gedragen maar zoals je op de onderstaande foto kan zien werden ze weliswaar ook elk op een aparte mast gehesen:

    [​IMG]
    De Belgische driekleur kan je nog net rechts op de foto zien


    Groetjes,

    Droopy
     
  9. hilliebillie

    hilliebillie

    Lid geworden:
    25 dec 2004
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Gouda
    Ik zie op internet meerdere marinegrijze versies rondvaren :roll: van diverse flower class corvetten. Is er dan ook een grijze versie geweest? bij mijn weten niet.
    Groet
     
  10. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    Dag Hilliebillie ,

    ik ben daar geen specialist van , maar ik weet dat er verschillende verfschema's bestonden , naargelang de plaats en seizoenen waar oorlogschepen ingezet waren.

    het kan zijn dat er zo'n Korvet inderdaad een volledige grijze kleur kreeg , maar het was in het algemeen eenje die na de oorlog aan een andere land verkocht werd , ik denk aan de twee Dominicaanse Republiek corvetten die tot einde van de jaren 70 in hun oorspronkeleijk staat gevaren hebben , en verwoest werden door een orkaan , terwijl de canadezen in gesprek waren om eentje te kopen om als museum in te richten :cry:

    Nadien hebben ze de "Sackville" gekocht , maar zij hebben moeten haar weer omtoveren naar een "Flower Class Corvet" , daar zij als vrachtschip volledig veranderd was

    Meestal zien wij de Flower Corvetten gekleurs naar de "Noord-Atlantisch" ( ik weet de echte benaming niet ) schema rondvaren , hetzij de witte/grijze romp , met blauw et groen toesten , zoals Droopy'ke het gebouwd heeft...

    enige minpunt aan de Revell kit is de voorkant van het schip , met dat reuzedikke "stem bar".

    Zoals eerder gezegd , ik heb dit kit ook liggen , misschien een toekomstig project , in 2086 , wie weet...? :lol:

    de groetjes

    Laurent
     
  11. hilliebillie

    hilliebillie

    Lid geworden:
    25 dec 2004
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Gouda
    Heb ff een foto'tje upgeload van me corvette.


    [​IMG]

    Verder nog een vraag: sommigen houden voor alleen een gat onder het stuurhuis, anderen houden het hele dek 'demontabel'. Wat is jullie ervaring met een van beide?
    Groeten
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Een gat onder het stuurhuis EN de gehele achteropbouw demontabel gehouden. Dit voor het vervangen van de accu's bij m'n 2e Flower.
     
  13. Bryony 192

    Bryony 192 Guest

    Dit is mijn flower class corvette h.m.s bryony 192.
    Reeds 12 jaar oud, en 8 jaar met een cheddar puffin gevaren.
    Op het moment op elelctro.
    schaal 1:48.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. hans materman

    hans materman

    Lid geworden:
    12 sep 2005
    Berichten:
    662
    Locatie:
    utrecht
    [​IMG]
    Deze was ooit van mij 240 cm lang en in 2 delen .

    Mvg Hans
     

Deel Deze Pagina