fly-cat wil niet vliegen ??

hallo mannen. ik heb de flycat van hobby king in elkaar gezet en deze wil nog niet echt vliegen. ( HobbyKing Online R/C Hobby Store : FlyCat EDF Foam Jet VERY FAST (kit only) )
me setup is een 2s1600mah lipo

edf fan van hobbyking ( HobbyKing Online R/C Hobby Store : EDF55 with C20 Motor Assembled 4100Kv 199.8W
esc van hobby king ( HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobbyking SS Series 18-20A ESC (card programmable) )

heb het centraal gewicht van de handleiding aangehouden. maar als ik hem tegen de wind in goot ( WK 3a4 ) heeft hij ( lijkt wel ) te weinig power om het lucht ruim te kiezen. nu is me ook opgevallen dat wanneer ik op de grond volgas geeft het lijkt of het toerental al snel naar beneden loopt van de edf. alleen heb ik het gevoel dat de edf genoeg power heeft om me vliegtuig de lucht in te krijgen.
ik dacht eerst dat me regelaar in de lipo save sloeg. omdat het toerental van me edf naar benedel loopt. maar me regelaar heeft een auto detect voor de lipo,.. en die lipo was vol geladen. dus dat zou het niet kunnen zijn. of zou het wat zijn om op 3s te gaan vliegen?? lijkt me ook stug dat het vliegtuig te zwaar is :???:
wat doe ik verkeerd???

( het is me 3e vliegtuig waar ik mee vlieg. )

groeten ray

De setup die je gekozen hebt is er 1 voor 3s.... hang er maar eens een 3cell lipo aan, dan weet ik zeker dat het prima gaat!

Hobbyking geeft een setup aan voor dit model.

Dat moetje er minimaal in doen .

Je regelaar kon ook wel eens te klein zijn.
En zoals al gezegt 3S lipo er in.

Mvg Johan

de regelaar is krap aan, maar moet net kunnen, beter was een 30amp regelaartje geweest, maar ok.

ik heb gister een 3s geprobeerd. maar dan alleen om te testen. dat scheeld aanzienlijk. maar de lipo is een 2200mah en te groot voor dit toesten. merk wel op dat de regelaar niet echt heeeel warm word tijdens volgas. dus je zou kunnen zeggen dat hij de motor wel kan hebben. heb gister een 3s 1600mah besteld en 30a regelaar. dus hoop dat het genoeg is om mee de lucht in te komen. heb inmiddels ook de bijgeleverde edf in elkaar gezet met een b24-35 4040kv motor van turnigy . ( deze is trouwens niet meer te bestellen bij hobby-king)
moet even kijken wat deze meer geeft als de edf die ik er nu in heb.
maar vind het wel raar dat de motor geen constant toerental blijft draaien bij volgas?? dit is toch afhankelijk van de voedingsbron? en die lijkt me sterk genoeg. zou er een rotte cel in me lipo kunnen zitten? groeten ray

ik zou toch eens meten hoeveel je uit je accu trekt aan amperes
en je zegt de regelaar wordt niet heel warm bij volgas, maar dat is geen goede indicatie zo even volgas op de grond. Het kan best zijn dat hij 40 ampere trekt en dat je regelaar het dus niet aankan

en statisch is ampere meten nooit 100% betrouwbaar, want tijdens het vliegen trekt hij minder ampere.... het geeft je wel een MAX, wat hij in de lucht ook evt zou doen vlak voor hij stalld (met vol gas).

Als het toerental inzakt kan het betekenen dat de lipo het toch niet aan kan, OF de regelaar....

ik heb een stroomtang voor gelijkstroom dus wil voor de indicatie wel even gaan meten. ik vind het opgenomen vermogen op de grond (volgas) wel een indicatie voor wat de motor bij vollast trekt.
het lijkt me dat de regelaar in rook op gaat als hij de motor niet aan kan.als je de motor stil houd dan leverd de regelaar volgens mijn echt wel een kortsluitstroom. dus die is daarin niet begrenst. en als je voeding niet sterk genoeg is zakt de spanning in elkaar. en dat resulteerd vaak in een heete accu/lipo...
nu zou het bij mij zo kunnen zijn dat een cel van de lipo nog gezond is en een verrot. maar dan moet ik uit kijken dat me lipo niet beneden de 3/2,8V komt. dus of me regelaar is niet lekker of me accu...!

hallo. ik heb het probleem gevonden. toen ik de regelaar en accu in me easystar zette had ik het zelfde probleem. een vriend van me had nog een andere volle 3s lipo die ik even mocht lenen. en hiermee was het probleem van de regelaar opgelost. hij ging met die andere lipo als de brandweer :)
bij thuiskomst me lipo op de lader gezet en de lader ingesteld voor de ontlading. en ik kan in het scherm van de lader de spanningen van iedere cel in de gaten houden. en ik zag dat de spanning van de middelste cel 0,5 V lager was als die van de andere cellen met een belasting van 1 Ampere. heb de lipo uit elkaar gehaald en merkte op dat de middelste cel ook bol stond. ik ben dus op het verkeerde been gezet omdat ik aan de buitenkant van de lipo niets geks op merkte.
nu wachten op me 1600mah 3s lipo om zo me flycat alsnog in de lucht te krijgen ;)

Grappig, ik heb dit weekend ook mijn maiden gehad met de Hobby-king flycat. Ik heb alleen push-prop configuratie genomen omdat ik van mening ben dat in dit geval push-prop stuk efficiënter is dan een 55MM ducted fan.

Maar ik kan je verklappen dat de flycat als de brandweer gaat met een 2200KV buiten-loper, 5.5x4.5 prop en 3S 1600Mah.

Heb er een 30A regelaar opzitten (buitenkant gemonteerd voor koeling). En staties trekt die 19.5Ampere.

Vliegt verder super strak en snel, maar pas op met de rol's dat ding rolt sneller dan boormachine met die korte vleugels dus beperken op je zender en veel expo is aanbevolen. Bij lage snelheden gaat het vliegtuig schudden en dat is signaal dat je tegen stall aanzit.

Succes.

das zeker grappig. bedankt voor de info. ik vlieg nu edf en blijf dat wel doen ook denk ik. wil hem eerst de lucht in hebben en onder controlle,... en dan zien we verder ;-)
heb je er ook een filmpje van Marwin ?

das zeker grappig. bedankt voor de info. ik vlieg nu edf en blijf dat wel doen ook denk ik. wil hem eerst de lucht in hebben en onder controlle,... en dan zien we verder ;-)
heb je er ook een filmpje van Marwin ?

Heb er (nog) geen filmpjes van, kan wel wat foto's maken als je interesse heb.

Misschien als tip: Ik hou als CG punt aan 1/3 van dikke bobbel die aan de onderkant van de vleugel zit. Dan is die aardig goed in evenwicht en zal die niet gelijk naar beneden duiken als je gas los laat.

Daarbij lees ik dat jij een 55MM 4100KV buiten-loper combi op je fly-cat heb zitten, is die nu niet wat under powered, maakt het vliegen nog moeilijker. Ze adviseren namelijk: Motor: 4800kv 20-30 size Inrunner.

Succes.

Laatst bewerkt:
beste marwin. deze setup is wat ik nog had liggen ;). heb het vliegtuig voor me verjdag gekregen. en wilde eerst maar eens gaan vliegen zonder mezelf op extra kosten te jagen. ( wat ik eigelijk al doe..... extra lipo, regelaar :cool: )
denken jullii dat de flycat niet de lucht in komt met deze setup??
heb ook nog de meegeleverde edf op gebouwd met de b24-35 4040kv motor van turnigy .
moet even kijken of deze meer power leverd? de edf is iets groter als de 55MM 4100KV . zal ook even kijken of ik het cg punt kan hanteren . eerst nog even wachten op de lipo ;) groeten ray

Niet de lucht inkomen is wat overdreven denk ik, maar je zal wel wat power missen wat het vliegen extra moeilijk maakt (vooral het handstarten).

Maar ik zal zeggen, proberen.

Mijn flycat, is vandaag goed kapot gevlogen. Met windkracht 5 ofzo windje mee ging die zo verschrikkelijk hard dat het hoogte roer soort of vertraagt ging reageren (zal wel usererror zijn) maar goed resultaat is dat voorkant in 10-en ligt.

De rest van de deltavleugel enzo is eigenlijk heel gebleven. Misschien dat ik hem nog probeer te maken met lijm, tape en opvulsel ofzo.

En misschien bestel ik wel nieuwe body voor 15 dollar, want hij vloog eigenlijk best wel goed en grappig voor dat geld.
zonden!!!!!!!!!!!!!!! :(

Met windkracht 5 ofzo windje mee ging die zo verschrikkelijk hard dat het hoogte roer soort of vertraagt ging reageren (zal wel usererror zijn) maar goed resultaat is dat voorkant in 10-en ligt.

Dat hebben alle schuimpjes bij harde wind of hoge snelheid.
De roeren worden terug gedrukt door de vaartwind en zo reageerd hij veel trager .

Mvg Johan

Nou het type foam van fly-cat is net zo hard en buigzaam als balsa. Zijn net plankjes als je het voelt en er mee op tafel tikt en daarbij heb ik ook geen speling ofzo. Snelheid heeft die er goed in zitten dat wel en met windkracht 5 mee en flinke uitslagen heb ik mij denk gewoon vergist en het is natuurlijk een relatief licht ding dus de wind drukt hem ook nog eens naar beneden.

Een maatje van me vliegt er ook mee, en mega snelheden op 3S !!!
Hij heeft nooit problemen dat de zaak verbuigt.

Misschien gaan je stuurstangen dan krom staan, en zijn deze niet stijf genoeg ?

gr Gert

Back