Fly inn almere 2003

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Powerpete, 6 sep 2003.

  1. SkyHero

    SkyHero Guest

    Aii, dat ziet er pijnlijk uit.
     
  2. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    582
    Locatie:
    MVA Almere
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    het was wel een prachtige landing, dat doe ik hem niet na.
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dit gebeurt er dus als je tegen de circuitrichting in even laag over het veld komt vliegen. Dat verwacht (terecht) niemand en al helemaal niet iemand die zojuist een noodlanding heeft aangekondigd.

    Dat linksomvliegen in een rechts circuit (zonder noodzaak, de kist met de motor uit kon niet anders en had dus voorrang) gebeurt gewoon nog veel te vaak. Het is me een raadsel hoe gebrevetteerde vliegers zo'n fout kunnen maken... :?
     
  5. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    582
    Locatie:
    MVA Almere
    Ik heb wel een idee... :twisted: Misschien iets voor de volgende instructie meeting... :wink:
     
  6. Guest

    Guest Guest

    Misschien helpt het als tijdens 1 vlucht niet tot twee keer toe de circuitrichting wordt gewijzigd bij windstil weer???
     
  7. Mathijs

    Mathijs Guest

    Ik zie hier helemaal geen foto's hoe de charter eruit zag??
    Was deze nog heel??
    Enum, jij kan er om lachen, maar als je net een jaartje aan het vliegen bent, en hij crasht door een fout van iemand anders, zou ik er geen lekker gevoel bij hebben!!

    Mathijs
     
  8. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Alleen een klein scheurtje in de bekleding. Verder niks aan de hand... :)
     
  9. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Onze spreekstalmeester Bruno is zelfs op de achtergrond te horen, ben benieuwd of die s'avonds nog wel iets kon zeggen? :D

    Jammer dat de charter en dat blauwe ding niet samen verder gingen als dubbeldekker... Weer eens wat anders!
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zeker, vooral als dat niet door de vliegleiding wordt aangegeven en de piloten dat wel 'even' zelf beslissen.
    Maar tijdens dat bewuste 'trainersblok' -waar kwam dat blauwe gevaar trouwens ineens vandaan?- was de circuitrichting rechts, start/landingsrichting 315/135
    De enige minpuntje dat je de Charterpiloot misschien kon aanwrijven was dat er bij de aankondiging van de noodlanding slechts 'landing' werd geroepen en geen 'motor uit' of zoiets. Want dan moet iedereen uit de buurt blijven. En zeker niet even gezellig laag, tegen de circuitrichting in, over het veld komen tuffen....
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Je mag het nu ook wel zeggen... dan hebben we er allemaal wat aan.
     
  12. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    582
    Locatie:
    MVA Almere
    Duidelijk hoorbaar op film is dat er 2 X duidelijk landing wordt geroepen, de tweede keer ook op dusdanige wijze dat er duidelijk geland ging worden. Op dat moment had een ander vliegtuig geen business op 4 m boven het veld. Period. Ja, er had "Noodlanding" of "Motor Uit" geroepen dienen te worden, maar als iemand voor de tweede keer NADRUKKELIJK landing roept, dan zou de rest moeten begrijpen dat er wat aan de hand is en weg blijven.
     
  13. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    582
    Locatie:
    MVA Almere
    Heel simpel. Onder de noemer "het is een hobby, dus laat iedereen er op zijn manier lekker plezier aan beleven, en vliegen zo hij wil" zijn er naar mijn smaak net een iets te veel vliegers die zich geen ene donder aantrekken van de wereld om zich heen. :evil:
    Dat zie je op elke zondag, er wordt niet gelet op enkele basis veiligheids maatregelen, en al helemaal niet op de daaropvolgende trap, de algemene veiligheids en beleefdheids maatregelen. :?
    En ja, ik hoor het sommigen al weer denken, daar komt er weer één die alles aan regeltjes wil leggen, en ja, er zijn momenten dan denk ik dat dat nodig is. En guess what, het is nog steeds een vorm van luchtvaart die we beoefenen, en daarmee komen enkele verantwoordelijkheden die iets verder gaan als "als ik niemand doodvlieg vandaag is het een succesvolle dag geweest". 8O

    Zaken die mij regelmatig opvallen, en erg storend op drukke dagen:
    - niet opstellen in vlieger blok (ondanks dat we hem groot genoeg maken)
    - Geen 'start' en 'landing' roepen, dus COMMUNICATIE
    - Geen duidelijk circuit aanhouden
    - Dwars over starten (ja, ik weet dat een ARF puma dwarswind ongevoelig is...)
    - Bij aerobatics of snel en/of laag over veld niet intentie duidelijk maken, again COMMUNICATIE!
    - Achter de mensen langs taxien (vliegerblok)
    - Vol gas motoren in de pits afstellen, inlopen, etc.
    - Motor vol gas in pits zonder aandacht voor vliegtuigen aan andere kant van hek of zaken achter het vliegtuig

    In het algemeen komen deze punten dus neer op letten op je directe omgeving. Men doet het niet. Plannen voor toezicht op het veld als baan commissaris komt niet van de grond ("ik ben daar gek, laat die mensen lekker lol maken...") en geloof me, iedereen hier kan na een gemiddelde zondag naar huis met enkele goede verhalen van near misses (ook een leuk onderdeel van de hobby 8) ) maar het kan ook een keer gruwelijk fout gaan.

    Het is nog steeds luchtvaart waar me mee bezig zijn, en ik denk dat we het ook als zodanig moeten benaderen. Serieus, bewust van de gevaren, en gedisiplineerd. En ja, dat uit zich soms in triviale zaken (hoeveel van jullie heeft zijn naam en adres in het toestel staan?), maar gek, als we een 62cc, 2.5 meter kist gaan vliegen, dan denken we er we meer aan. Laat staan als we op Hilversum een een Cessna omgespen... Bij een Charter moet het zelfde gebeuren... Het heeft gewoon te maken met instelling.
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Naar jouw smaak? Het is een objectief feit.... :cry:
    Deze mensen leven nog in het grijze verleden, toen ze in hun eentje op de hei stonden.... Het omgaan met een luchtruim vol modellen is voor hen te hoog gegrepen. Hiervoor uitkomen hoef je van hen niet te verwachten.
    In feite zou 'sociaal' vliegen ook onder de breveteisen moeten vallen en geexamineerd worden NADAT het examen 'modelbeheersing' (het huidige A-brevet + het veilig kunnen vliegen van een volledig ont-trimde kist) met goed gevolg is afgelegd.
    Ook ik maak mij zorgen om het niveau van de gemiddelde clubvlieger...
     
  15. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    tot het ergens een keer isgaat en dan worden alle regeltjes weer even nageleefd. :-(
     

Deel Deze Pagina