fly like a bird

Sjonge wat flauw zeg!
Ik heb Floris Kaayk (Jarno) destijds na het plaatsen van z'n eerste filmpje zelfs aangeboden te helpen en hem het een en ander verteld over brushless motoren, lipo's en vleugelprofielen. Blijkt het dus allemaal maar een nep verhaal te zijn. Heb er altijd al mijn twijfels over gehad of het zou lukken maar wou hem toch graag helpen. Stank voor dank!

Groeten Rick

Dit moet je niet te persoonlijk opvatten denk ik. De intenties van het project lagen vanuit hem als filmmaker heel ergens anders. De droom van het kunnen vliegen blijft onveranderd en het project vormt wellicht een prikkel voor verder onderzoek.

Project falcon

PROJECT FALCON
Project Falcon
De nieuwe Falcon 12a The New Falcon 12a
Een Biomimetic, Batterij-Powered A Biomimetic, Battery-Powered
Robotic Exoskeleton Robotic Exoskeleton
Ornithopter Ornithopter
Falcon12aOverview.jpg

Maar het kan ook met flappende vleugels.
Door de Universiteit van Toronto. Prof de Laurier is daar al lang met mandragende flappers bezig, eerst met verbrandingsmotoren.
De (toen) student Todd Reichert heeft in 2005/6 bij ons in Delft stage gelopen en is de drijvende kracht (ook letterlijk met zijn eigen lijf) achter dit project geweest.

Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
Maar het kan ook met flappende vleugels.
Door de Universiteit van Toronto. Prof de Laurier is daar al lang met mandragende flappers bezig, eerst met verbrandingsmotoren.
De (toen) student Todd Reichert heeft in 2005/6 bij ons in Delft stage gelopen en is de drijvende kracht (ook letterlijk met zijn eigen lijf) achter dit project geweest.

Rick

Sorry Rick, maar in mijn optiek is dit nog steeds geen sustained flight met alleen klapwieken. Eerst omhoog slepen als een zwever en dan op "hoogte" beginnen met klapwieken. Overigens kan ik niet zien dat de sleeplijn los komt van het toestel........

Er zijn zoveel mensen bezig met deze manier van vliegen, maar er zijn nog bijna geen echt serieuze geslaagde pogingen, alleen maar enkele hopjes van enkele meters.

Sorry Rick, maar in mijn optiek is dit nog steeds geen sustained flight met alleen klapwieken. Eerst omhoog slepen als een zwever en dan op "hoogte" beginnen met klapwieken. Overigens kan ik niet zien dat de sleeplijn los komt van het toestel........

Er zijn zoveel mensen bezig met deze manier van vliegen, maar er zijn nog bijna geen echt serieuze geslaagde pogingen, alleen maar enkele hopjes van enkele meters.

Je hebt helemaal gelijk.

Toont maar aan dat het Project Falcon mogelijk voor 1 april bedoeld is.

Rick

Ahum ...

Vertaling-1
Vertaling-2 (2e, 3e en 4e blok)
En ik kan er nog wel meer vinden ...

Een 'sustained flight' betekent dus dat je een vliegtuig in de lucht kunt houden. Dat is wat anders dan opstsijgen, waar veel meer energie voor nodig is. Kortom, op hoogte houden (al dan niet middels klapwieken) is 'sustained flight'.

En de kabel komt echt los. Kijk maar eens goed naar het filmpje op [URL="
zelf[/URL] (niet in een klein frame-pje op MBF) en dan op een groter formaat en 720p HD kwaliteit.
Op 0:37 schiet de kabel los. En zelfs als de kabel niet los zou komen, op 0:58 zie je de kabel over de grond slepen en niet in de richting van het vliegtuig liggen. Zo kan hij nooit slepen.
Tot slot: kijk eens naar alle andere filmpjes van dezelfde kist die erbij staan.

Voor mij is dat alles overtuigend genoeg, inclusief de datum aug-2010. Niks 1 april.

Dirk

Voor mij is dat alles overtuigend genoeg, inclusief de datum aug-2010. Niks 1 april.
Dirk

Ja dirk de Snowbird heeft wel degelijk sustained flight gehad.
Met een zeer efficient toestel en een goed getrainde vlieger.
Inderdaad eerst opgesleept tot hoogte en snelheid daarna deze enige tijd vastgehouden.

Mijn opmerking over 1 April sloeg op het Project Falcon waar dit draadje mee begon.

Rick

@ Rick.nl: Buigende vleugels klapwieken/flappen niet. Jou voorbeeld filmpje laat geen succesvolle slagvlucht op basis van vogelvlucht zien.

klapwieken - WikiWoordenboek

Ik weet niet of het Wikiwoordenboek de beste referentie is voor de slagvlucht of niet.

De vleugels buigen, jazeker, maar vanuit de hand (vogelanalogie) klapt de vleugel, maar door de buiging loopt de tip in fase achter.
De voortstuwing van de Snowbird van Toronto is wel degelijk van de zelfde oorsprong als die van een (grote)vogel. Met een over de hele slag aanliggende stroming. Een voortstuwingsmechanisme dat ook bij sommige vissen te zien is.

Dit in tegenstelling tot de meeste kleine flappers, (man-made zoals DelFly en in de natuur als Kolibri en insecten) waarbij een op de voorlijst aanliggende wervel voor de lift en voortstuwing zorgt. Deze wervel ontstaat net na de bewegingsomkering en blijft aanliggen tot de volgende omkering.

Ik denk dat jouw BlueFalcon qua stromingsfenomen daar net tussenin zit, maar dat zul je waarschijnlijk zelf beter weten.

Rick

Ik heb eens ergens gelezen dat met klapvleugels een beter rendement qua aandrijving te behalen is.
Voorlopig is met prop aandrijving een flinke voorsprong behaald t.o.v.klapvleugels.
Ook bij kleine modellen hebben de prop aangedreven modelen een beter rendement als de ornithopters.

Laatst bewerkt:
Ik heb eens ergens gelezen dat met klapvleugels een beter rendement qua aandrijving te behalen is.
Voorlopig is met prop aandrijving een flinke voorsprong behaald t.o.v.klapvleugels.
Ook bij kleine modellen hebben de prop aangedreven modelen een beter rendement als de ornithopters.

Ornithopter

Als je me kan aangeven waar je dat gelezen hebt zou ik dat graag willen weten.
Volgens een aantal theorieën is het rendement van een klapvleugel per definitie minder dan van een propeller. Er staat trouwens een heel goede fles Whiskey te wachten voor degene die aantoont dat een klapvleugel efficienter is dan een propeller (of helirotor). Ter beschikking gesteld door Prof. Evegeny Sokolov van de universiteit van St. Petersburg.
Ik houd me met beide bezig en ook nog niet overtuigd dat qua rendement de klapvleugel beter is dan de propeller, of als je stil wil hangen een helirotor.

Een klapvleugel is wel toleranter in een kleine ruimte omdat deze niet naar een wand wordt gezogen zoals een heli en wanneer je een wand raakt niet zo snel crashed als een heli. Hierdoor hebben we een aantal indoor competities gewonnen tegen heli's in al hun varianten.

Rick

Hoe sneller iets de lucht doorklieft hoe meer weerstand, hoe meer energieverlies. Een prop haalt zo'n 70% rendament. Een robird van 800 gram vlieggewicht klapwiekt met zo'n 4 slagen per seconde. Verbruik is dan 3A. bij een crouse snelheid van 50 km/uur. Vleugelbelasting: 75 gr/dm2, span 105 cm.

Reken zelf maar uit hoe het zit bij een prop aangedreven vergelijkbaar vliegtuig in dimensie en gewicht , wedden dat het niet te evenaren is?

Hoe sneller iets de lucht doorklieft hoe meer weerstand, hoe meer energieverlies. Een prop haalt zo'n 70% rendament. Een robird van 800 gram vlieggewicht klapwiekt met zo'n 4 slagen per seconde. Verbruik is dan 3A. bij een crouse snelheid van 50 km/uur. Vleugelbelasting: 75 gr/dm2, span 105 cm.

Reken zelf maar uit hoe het zit bij een prop aangedreven vergelijkbaar vliegtuig in dimensie en gewicht , wedden dat het niet te evenaren is?

Als je vertelt welke spanning bij 3 A kan ik pas gaan rekenen.

Rick

Back