Flybar gewicht!

Maar een idee van mij, maakt meer flybar gewicht een heli gemakkelijker vliegen voor een beginner, of zal dit weinig verschil maken?
T ís maar een idee! Bedankt..........Appie.;)
 
Ligt er aan op wat voor heli (ik weet dat je ook met mini's en micro's bezig bent, daarin is het altijd een beetje vaag of ze nu vliegen als een "echte", of toch wat zelfcentrerend zijn..)
Bij de mini/micro heli's die vaak al zelfcentrerend zijn, moet je eigenlijk van de flybar afblijven.
experimenteren kan..
of het er beter van wordt is twijfelachtig.

Hebben we het over bijvoorbeeld een 450 heli met flybar, dan kun je met het gewicht van de flybar een aantal zaken beinvloeden.
die flybar werkt, doordat hij hard in de rondte wordt geslingert.
Je krijgt dan een soort gyroscoop werking, een ronddraaiend voorwerp wil niet zo graag van richting veranderen.
En omdat de flybar aan de bladen vastzit, corrigeert hij zo de ongewenste stuurneigingen.

maak je de flybar korter, of de paddle lichter wordt dat gyroscopisch effect minder.
de flybar wordt makkelijker te beinvloeden.
de heli wordt daar aggressiever van, en stuurt agressiever.
TE licht, en de heli gaat in voorwaartse vlucht de neus omhoog steken, of "dolfijnen" (neus omhoog, neus omlaag, en weer opnieuw in het rechte stuk)

maak je de flybar langer of zwaarder (zelfde effect ongeveer), wordt de flybar moeilijker van richting te veranderen.
heli zal minder agressief gaan sturen, en rustiger gaan reageren op commando's.
Gaan we hier weer te ver in, hou je een heli over die je bijna niet kunt sturen.
een snelle correctie is dan niet meer te doen.. terwijl wind dit vaak wel vereist..

De oude lichting trex 450's (voor de sport, bij de sport weet ik niet of ze er bij zaten) zaten 2 flybar gewichten in de kit.
speciaal voor beginners.
beginnen met het gewicht aan de buitenkant van de flybar. naarmate je vordert, kun je ze naar binnen schuiven of eraf halen.
 
Vliegen met MSRX lukt mij goed, pas een gebruikte Uflys gekocht, heb dit ding totaal niet onder controle. Ik had een Bell-Hiller mod gemonteerd, maakt hem schuinbaar nog moeilijker.
Zelf een beetje opstijgen lukt niet. Vandaar dat ik iets wil proberen met flybar gewicht.
 
het helpt daarin niet echt dat ik beide heli's niet ken:mrgreen:

vergeet iig niet dat een niet zelf centrerende heli altijd een tikkie naar links wil als hij opstijgt.
Dit moet je dus ook een tikkie corrigeren.

kunst is om zo te vliegen, dat je bijna niet hoeft te corrigeren. kleine uitslagen maken..
meestal is het grootste "probleem" bij de overstap op een "normale" flybar heli dat men gewend is veel te veel te corrigeren.

En men houdt vaak de stick vast. dus als de heli achteruit komt, dat men de stick voorover duwt en daar laat staan tot de heli vooruit gaat vliegen.
Dat is dus te lang..
houdt die stick dan voorover tot de staart weer wat omhoog staat.

Houdt je de stick vast, maak je een veel grotere correctie dan je wilt.
vliegen vanuit het midden van de stick.
moet hij wel eerst uitgetrimt zijn natuurlijk ;-)

Of kom eens langs.. Als je in de buurt bent.
soms is een korte blik in het echt een stuk waardevoller dan uren forum..
 
misschien laten weten waar je vandaan komt (of in de buurt van ) wil nog wel eens helpen er zitten hier zat mensen die je kunnen helpen en er woont vast en zeker wel iemand in de buurt :-)
 
misschien eens bij Brutus kijken?
Al zit hij nu op zee..

En er wonen meer forumleden in friesland ;-)
 
Bij een 450 kun je heel goed werken met kleine gewichtjes aan de flybar. Daar wordt de heli inderdaad rustiger van. Dit vanwege het al eerder genoemde gyroscopische effect. Afbouwen doe je dan door de gewichtjes steeds wat verder naar de rotorkop toe te schuiven. Let wel op de balans: beide kanten even ver vanaf de hoofdas!

De flybar werkt overigens niet alleen op het gewicht. Door de kanteling van de paddles wordt de flybar gekanteld door de luchtstroom en bedient op die manier ook de mixerarmpjes. Vandaar ook die naam.

Zoek eens op Bell-Hiller. Dan vindt je ongetwijfeld wat uitgebreide uitleg. Altijd goed om meer van de achtergronden te weten.
 
Wat het precieze effect op een zelfstabiliserende FP heli is, weet ik niet, maar op een gewone CP heli is het "stabiliserende" effect precies omgekeerd evenredig aan het effect op het stuurgedrag.

Dat betekent: de heli verzet zich sterker tegen windvlagen, maar hij verzet zich precies evenveel sterker tegen gewenste stuurimput.

De optelsom daarvan maakt dat je heli stukken rustiger wordt, maar je zowat de sticks uit je zender rukt om er een beetje beweging in te krijgen: alles gaat veel langzamer, en veel mensen vinden dit makkelijker.

Het voordeel is voor de beginner evident: hij heeft meer bedenktijd, en hoeft minder precies gedoseerd te sturen, want een beetje teveel of te weinig, het komt niet meer zo nauw.

Het nadeel ziet iedereen over het hoofd: reeds bij geringe hellingshoeken reageert de heli te traag op stuurcommando's en is daardoor voor een beginner niet meer te redden als bepaalde hellingshoeken of vliegsnelheden overschreden worden.

De snelheidsopbouw gaat namelijk nog wel net zo vlot, en als je heli met een vervelend gangetje schuin richting moeder aarde wandelt, kan het zijn dat een tuimelschijfcommando niet snel genoeg is om de heli te redden, en de enige andere optie; pitch geven, veroorzaakt dat de heli nog meer snelheid opbouwt. En als je heli traag stuurt maar heel veel snelheid heeft, is het een ongeleid projectiel geworden.

Dus pas goed op met wat je doet, want kleine gewichtjes helpen (gedeeltelijk, zoals ik zei, wat je er links bij krijgt lever je rechts weer in), maar grote gewichten zijn gevaarlijk.

Groet, Bert
 
Back
Top