Ligt er aan op wat voor heli (ik weet dat je ook met mini's en micro's bezig bent, daarin is het altijd een beetje vaag of ze nu vliegen als een "echte", of toch wat zelfcentrerend zijn..)
Bij de mini/micro heli's die vaak al zelfcentrerend zijn, moet je eigenlijk van de flybar afblijven.
experimenteren kan..
of het er beter van wordt is twijfelachtig.
Hebben we het over bijvoorbeeld een 450 heli met flybar, dan kun je met het gewicht van de flybar een aantal zaken beinvloeden.
die flybar werkt, doordat hij hard in de rondte wordt geslingert.
Je krijgt dan een soort gyroscoop werking, een ronddraaiend voorwerp wil niet zo graag van richting veranderen.
En omdat de flybar aan de bladen vastzit, corrigeert hij zo de ongewenste stuurneigingen.
maak je de flybar korter, of de paddle lichter wordt dat gyroscopisch effect minder.
de flybar wordt makkelijker te beinvloeden.
de heli wordt daar aggressiever van, en stuurt agressiever.
TE licht, en de heli gaat in voorwaartse vlucht de neus omhoog steken, of "dolfijnen" (neus omhoog, neus omlaag, en weer opnieuw in het rechte stuk)
maak je de flybar langer of zwaarder (zelfde effect ongeveer), wordt de flybar moeilijker van richting te veranderen.
heli zal minder agressief gaan sturen, en rustiger gaan reageren op commando's.
Gaan we hier weer te ver in, hou je een heli over die je bijna niet kunt sturen.
een snelle correctie is dan niet meer te doen.. terwijl wind dit vaak wel vereist..
De oude lichting trex 450's (voor de sport, bij de sport weet ik niet of ze er bij zaten) zaten 2 flybar gewichten in de kit.
speciaal voor beginners.
beginnen met het gewicht aan de buitenkant van de flybar. naarmate je vordert, kun je ze naar binnen schuiven of eraf halen.