Flybarless "bailout" unit

Discussie in 'Flybarless' gestart door Witwas, 25 okt 2013.

  1. Witwas

    Witwas

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    .Stekene BE/Hulst NL
    Heb even het topic overlopen en vond niet meteen een topic rond het onderwerp "bailout" of "failsave" of met andere woorden een flybarless controler unit die met een druk op de knop de heli stabiliseert wanneer je het even zelf niet meer weet.

    Er zijn tegenwoordig een aantal producenten die beweren over dergelijke functie te beschikken maar als je verschillende fora doorneemt blijkt dit niet altijd even goed te werken

    Dit zijn volgens mij de mogelijkheden

    - Bavarian demon 3sx
    - Skookum 720
    - DJI Naza H
    - Ikon 1001

    Heeft iemand hier ervaringen mee?
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Ligt eraan wat je wilt...

    Wil je echt een knop, waarbij de heli als een soort quadcopter op gps teruggaat naar een locatie?
    of hoeft hij alleen maar recht te gaan hangen?

    Waar is het voor?
    ben je beginner, en wil je het leren
    of ben je gevorderd, en wil je rare dingen gaan doen

    gemiddeld genomen zal een heli piloot niet zo snel naar dergelijke middelen grijpen.
    helivliegen is nu eenmaal inspannend, en je aandacht moet er bij zijn.
    heb je dat niet, ga je de grond in.
    ga je dingen doen die je niet kunt, ga je meestal ook de grond in.
    Kwestie voldoende geduld, en de tijd nemen jezelf dingen aan te leren.

    Misschien moet je trouwens even googlen op de oude naam van dat bavarian ding.
    die heet nog niet zo lang zo, een tijdje terug heette hij anders. weet alleen ff niet meer hoe.. Helicommand?
     
  3. Witwas

    Witwas

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    .Stekene BE/Hulst NL
    Ik vlieg al enkele jaren met heli's dus het gaat me meer om een unit die de heli recht laat hangen.

    Ik vind het niet meteen nodig maar wel de moeite waard om te bekijken als ik een nieuwe flybarless unit zou aanschaffen de markt staat immers niet stil (gelukkig).
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Maar je bent dus echt op zoek naar die "noodknop"?

    Er zijn een heel stel estabs die erg stabiel vliegen, en waarbij je makkelijk 5 tot 10 tellen handsoff kunt hooveren..
     
  5. Bronco Dappe

    Bronco Dappe

    Lid geworden:
    6 nov 2005
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hoeleden (B)
    Ik heb ondertussen 3 HC-3SX units in gebruik en moet zeggen dat die mij al een aantal crashes hebben bespaard.
    Als je het overzicht/oriëntatie/... even kwijt bent de knop overhalen en heli gaat level en omhoog. Als je hier 1 keer gebruik van maakt om je heli te reden heb je de meerkost er al uit.
    Andere functie van de unit is de heli "level" houden en dit gebruik ik dan weer om inverted hoveren e.d. onder de knie te krijgen.
    Verder is dit ook zonder deze functies te gebruiken een erg prettig vliegende FBL-Controller
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2013
  6. Punie

    Punie

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Limburg, België
    Ik vlieg met de Brain/Ikon en vind het zeer fijne unit.
    Hier zit ook een bailout functie op maar heb eerlijk gezegd nog niet de moeite gedaan om het deftig te tunen. Bijgevolg heb ik de functie ook nog niet gebruikt.
    @Gevaho heeft hier wel al mee geëxperimenteerd geloof ik.

    Enige wat ik overal lees is dat demping van de unit erg belangrijk is als je de bailout wil gebruiken. Voor de rest is de Brain tril bestendig.
     
  7. MarkyB

    MarkyB

    Lid geworden:
    30 aug 2009
    Berichten:
    399
    Locatie:
    Online
    Hij heeft die nog niet geprogrammeerd :)
     
  8. Witwas

    Witwas

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    .Stekene BE/Hulst NL
    Als ik de verschillende fora doorneem zijn er volgens mij maar twee echte opties: skookum 720 of de helicommand (bavarian demon)

    De naza H heeft wel een autopiloot functie maar deze kan je maar inschakelen wanneer de heli stabiel in hover hangt dus niet meteen een echte bailout.

    Met de ikon 1001 lees ik veel problemen met deze functie
     
  9. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    i
    Ik heb hier idd wat mee getest op mijn 6HV.. als je heli goed afgesteld is en idd goeds trillings vrij kun je de self level idd goed uit getrimd krijgen,

    Ik hem em getest door inverted nose in te hoveren en daarna de self level te activeren. De heli flipt dan idd terug. maar maakt meer aan halve piroflip en komt side in upright uit. Het werkt dus wel maar ik verwacht dat als je vertrouwd op deze functie tijdens een wat ingwikkelde manoevres het toch een coinflip is en dus niet echt betrouwbaar.

    Het kan wel een hulpmiddel zijn om te leren vliegen, heb je de self level van de brain aanstaan vliegt je heli net als een coaxiale heli.....Maar toch ben ik van mening dat je het heli vliegen moet kunnen leren zonder als deze electronische hulpmiddelen.

    Maar de unit is nog steeds in ontwikkeling en deze functie is nog niet uit ontwikkeld.

    Verder schijn de bailout van de bavarian demon wel erg goed te zijn.
     
  10. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    nee idd, wel op mijn oude 6HV.....
     
  11. mhoebrec

    mhoebrec

    Lid geworden:
    6 dec 2009
    Berichten:
    34
    De 3SX en de SK720 werken prima, maar de SK is trillingsgevoeliger dan de 3SX.

    De SK kan ook in combinatie met een GPS module gebruikt worden en dan kan je bailout, soft deck, hard deck en RTH configureren maar door deze combinatie kom je aan een hoog prijskaartje.

    Het voordeel van de 3SX is ook dat je bij de bailout de heli automatisch naar omhoog kan laten gaan.
     
  12. Witwas

    Witwas

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    .Stekene BE/Hulst NL
    Het is de hc 3sx geworden. De baillout heb ik nog niet getest maar de selfleveling werkt perfect
     
  13. Corne Schoenmakers

    Corne Schoenmakers

    Lid geworden:
    29 nov 2010
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Noord Brabant
    +1 voor de BD 3SX

    Als je SL al werkend hebt dan zul je versteld staan van de Captain Rescue (CR : Bailout)

    CR in acro modus en instellen op een veerretour schakelaar !!! (Trainerknop bijv.)

    Werkt echt super.
    Schrap de Ikon/MshBrain maar uit het lijstje.....kan niet aan de BD 3SX tippen.


    Corné
     

Deel Deze Pagina