Flybarless vliegen; moeilijker / makkelijker / anders?

Is flybarless vliegen anders, makkelijker, moeilijker of gelijk aan vliegen met flybar?

• Gelijk

Votes: 1 4,5%
  • Anders, niet makkelijker of moeilijker

Votes: 13 59,1%
  • Moeilijker, want...

Votes: 2 9,1%
  • Makkelijker, want...

Votes: 6 27,3%

• Total voters
    22
  • Poll closed .
Hoi,

ik kijk als beginnende helivlieger naar een flybarless systeem. Ik vraag me dus af of dit moeilijker of makkelijker vliegen is, of heel anders. Want, als het niet persee moeilijker maar wel (heel) anders is, wil ik zo vroeg mogelijk overstappen. Niet wennen aan flybarred vliegen. Dus, graag op de poll klikken als je ervaring hebt, en een toelichting is nooit weg... Overigens heb ik het dus echt over het vliegen, set-up en zo laat ik even achterwege.

Dank,

Hugo

In fbl vliegen zijn weer een aantal onderverdelingen..

Je kunt bijvoorbeeld vliegen zonder gyro, dan zul je dus zelf de staart recht moeten houden.
Zelfde geld voor de electronische stabilisatie, het is niet perse nodig om te kunnen vliegen.
Alleen zul je dan zelf de aparte trekjes van ongestabiliseert fbl vliegen weg moeten sturen...

Ik heb zelf nog een tijd met mijn 250 en 450 ongestabiliseert rondgevlogen
Voor de 450 werkte dit best goed, bij de 250 kwamen de nadelen van fbl vliegen zo ernstig naar voren dat dit gewoon niet rustig te besturen viel.

Gestabiliseert is het makkelijker.

Verschil tussen gestabiliseert fbl vliegen en met flybar vliegen ligt aan het systeem.
Veel systemen simuleren de flybar nl.
Maar gemiddeld genomen is het met stabilisatie makkelijker om te vliegen.

Maar als beginner is het wel een paar honderd eur extra wat je aan de heli hangt, wat dus ook kapot kan als je crasht..

Tja, het licht eraan, als je al een CP goed kan besturen, zal de overstap, en dus het verschil ook minder zijn... in principe is flybarless voor de beginnende vlieger leuk, maar overbodig.. je krijgt er tijdens het hoveren en beetje rondproberen alleen een beetje langere vliegtijd door, maar het kost wel veel meer.. Verder heb ik geen ervaring, vlieg zelf met een 550E flybarred en een 450 Flybarred, maar van wat ik hoor, loopt t elkaar niet zoveel mis. mits je een goede controller hebt. Ik ga er overigens vanuit dat er wel met een controller gevlogen wordt dan?

@ student, klopt als een bus, alleen het stukje over de staartgyro is crap.. heb je wel eens zonder gyro gevlogen? dit is zo goed als niet te doen, en overbodig.. want er zit er 1 in de meeste controllers.

@anko
Wel eens met de oude generatie gesproken?
Het kan, ik heb niet gezegd dat het makkelijk is, of dat het er dan goed uit ziet :rolleyes:
Al zal ik het niemand aanraden om uit te proberen...

Beetje zelfde als gestabiliseerd/ongestabiliseerd fbl vliegen..
Heb je het over fbl vliegen, gaat men er eigenlijk meteen van uit dat er een stabilisatie op staat, alleen omdat de algemene mening rondgaat dat het zonder "niet te doen is"
Je zal tijdens het vliegen wel meer rekening moeten houden met wat tijdens de vlucht met je heli gebeurd, en je bent op een andere manier aan het sturen. Maar dat kan ook een uitdaging zijn...

hoi
mij lijkt fbl voor een beginner moeilijker
ik vlieg nu een paar maanden fbl
vliegt echt heel anders
onder het rondvliegen met paddels stabiliseert de heli zelf een beetje na het om sturen,nu met fbl blijft ie gewoon stokstijf staan hoe ik hem zet
stuur ik hem zelf niet helemaal recht uit een bocht blijft ie gewoon schuin door vliegen,nik ik hem 30graden blijft hij dit vast houden tot ik terugstuur
ik zie het een beetje hetzelfde als een giro in normaal mode en hh mode
vlieg ik een heli in normaal mode op de staart een rondje ,volgt de staart vanzelf
trek ik een heli in een bocht met hh op de staart en ik zou deze niet bijsturen in de bocht zal deze nooit een bocht kunnen maken
lijkt mij voor een beginner toch effe wat moeilijker
moet zeggen hoveren doet ie veel gemakkelijker
na een paar vluchten wilde ik eerst terug na paddels
maar nu begin ik er steeds meer aan te wenen en het bevalt steeds beter
maar ik ben geen beginner

gr hub

Back