Flybarless waarom wel of niet?

Discussie in 'Flybarless' gestart door r_heliman, 13 nov 2008.

  1. r_heliman

    r_heliman

    Lid geworden:
    6 jan 2004
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi,

    Ik vlieg al enige tijd met Vstabi, en ben er zeer tevreden over, zeker voor de electro variant.

    - meer stabiliteit
    - minder gewicht
    - meer wendbaarheid
    - langere vliegtijd

    Natuurlijk zijn er ook nadelen
    - moeilijkere setup
    - aanschaf kosten (worden ook steeds lager)

    Maar waarom hoor je in nederland vrij weinig over flybareless? Het wil geen reclame maken voor Vstabi / AC-3X / Gyrobot / Helicomand / CSM etc, maar ik persoonlijk vind het een enorme sprong vooruit net als van NiCD cellen naar Lipo's.

    groeten
    Roel

    PS vstabi-mijn-mp-e
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.688
    Locatie:
    Swalmen
    Ik denk dat de belangrijkste factor toch geld is.
    Een goede flybarless setup kost bijna evenveel als een heli.
    Dan moet je ook nog de kop aanpassen, wil je het mooi doen.

    Al met al zit je snel aan de 600-700 Euro.
    Dat is een enorme drempel om te "kijken of het wat voor je is".
    Ikzelf wacht nog even hiermee.
     
  3. r_heliman

    r_heliman

    Lid geworden:
    6 jan 2004
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Walter,

    Daar heb je natuurlijk gelijk in. De heli moet natuurlijk ook aangepast worden. Maar bij aanschaf van een nieuwe heli, is het bij somige merken toch al een optie of flybarless te nemen?

    Maar 600-700 Euro is natuurlijk veel geld daar ben ik het met je eens.

    groeten
    Roel
     
  4. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.247
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Hoi Roel,
    Ik vind het ook prachtig.
    Maar de rede dat ik het nog niet doe is ook de aanschafprijs.
    En ik vind dat ik er op dit moment (vliegniveau) nog te weinig voordeel van kan hebben.
    De iets langere vliegtijden, instelmogelijkheden, en misschien wat meer beschikbare kracht komen vind ik pas echt tot zijn recht als ik volledig intuitief in alle 3D orientaties op mijn gemak ben.
    Dan ga je het verschil ook pas echt merken.... denk ik tenminste.

    Grt.
    Eric
     
  5. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ik had de keuze voor mijzelf gemaakt tussen:

    - Mijn 1e Vibe 50 ombouwen naar flybarless
    - Mijn 2e Vibe 50 vliegklaar maken


    Ik heb voor de eerste optie gekozen omdat:

    - Optie 2 toch wel duurder is.
    - Vibe 1 toch al een nieuwe motor nodig had.
    - Vibe 1 toch niet lekker vloog. (door eigen slechte afstelling)
    - Ik toch al een 2e heli heb staan die ook vliegklaar is. (600N)
    - Ik (nog) niet 3 vliegklare heli's kan onderhouden.
    - Ik geïnteresseerd ben in de techniek van flybarless en revolutionaire dingen.
    - Ik benieuwd ben wat het extra vermogen mij te bieden heeft.
    - Het is een hebbeding.


    Hoop hierbij verantwoording te hebben afgelegd.

    Groeten,
    Tjerk ;)
     
  6. kraaijer

    kraaijer

    Lid geworden:
    15 jun 2006
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Brussel - B
    Tja, flybarless gaan mag dan wat kosten, maar de 3 as van de v-stabi en je hebt geen gewone gyro meer nodig. Een goeie staart gyro is ook niet goedkoop, dus die kosten kun je ervanaf trekken.
    Sommige modellen kunnen met een flybarless kop geleverd worden zoals de Logo's.
    Anderzijds kun je de kop zelf ombouwen met relatief lage kosten.

    Ik vind het de moeite waard iig. Mijn Trex 600e heeft de v-stabi en dat vliegt erg goed.
    Mijn Xtreme 50 ga ik ook uitrusten met een vbar.

    Enige grote nadeel mijn inziens is de complexiteit van de afstel parameters van de vbars, maar zodra je daar een beetje ervaring mee hebt is het afstellen ook niet moeilijk.

    Ron
     
  7. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.012
    Locatie:
    emst
    idd , het is een heel groot verschil tussen een heli al hebben zoals ik , en er 1 gaan aanschaffen .
    ik las dat een ac3x nog maar 500 is , trek daar je gyro vanaf en tel daar je kopaanpassing bij op en je komt op , wat , 350? ik heb 2 klare helis en denk dus hetzelfde als walter , maar als ik er een bij zou kopen , ging ik er wel voor denk ik.
    is het verschil in power goed merkbaar of is dat alleen theoretich ?
    mvg ferry
     
  8. r_heliman

    r_heliman

    Lid geworden:
    6 jan 2004
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi,

    Tja ze zeggen dat je het verschil merkt. JA en dat doe je ook :) Wat merk je dan??

    - Duidelijk meer power (kunt iets meer maximum pitch instellen)
    - wendbaarheid (paddelgewicht) door software
    - stabiliteit is ook instelbaar.

    maar inderdaad het kost helaas wat, maar ik ben overtuigd..
     
  9. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Die van mij heeft € 495,00 - € 150,00 gyro kosten, + € 5,00 Kop ombouw.
    Is totaal ergen rond de € 350,00

    Waarom? Omdat ik het straks veel mooier vindt in mijn schaalromp Bell-222.
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2008
  10. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    De Vbar kost tegenwoordig nog maar 400 euro. Ik ga de overstap ook doen om te kijken hoeveel verschil het nou daadwerkelijk uitmaakt.
     
  11. Funky

    Funky

    Lid geworden:
    20 jan 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Genk - Belgium
    Is die Gaui dan zoveel slechter ? Wordt hier niet over gesproken, en kost maar de helft van de prijs...
     
  12. r_heliman

    r_heliman

    Lid geworden:
    6 jan 2004
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi,

    Goede vraag, die ken ik niet. Heb even wat zitten googlen, maar de prijs is goed..
     
  13. reaction10

    reaction10

    Lid geworden:
    21 mrt 2008
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Uden.
    Kun j nou veel langer vliegen door een flybarless uitrusting?
     
  14. r_heliman

    r_heliman

    Lid geworden:
    6 jan 2004
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Lelystad
    Veel? Je kunt langer vliegen.
    stel normaal 8 minuten. Dan kun je nu 9 tot 10 minuten vliegen. Maar het is lastig te meten. Maar het is toch wel logisch. De paddels maken een flinke hoek, en hoge toeren = veel weerstand. En deze is weg!!!

    Groeten
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.664
    Locatie:
    Nootdorp
    Mijn ervaringen met de Gaui staan in dit forum, er is blijkbaar weinig interesse voor en betaald men liever meteen de hoofdfprijs.
     
  16. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.247
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Mooi verslag,
    Die komt inderdaad qua prijs, als de staartgyrofunctie van de Gaui goed werkt, in de buurt van wat ik er voor zou uitgeven op een nieuwe/andere heli.
    Het ombouwen en testen van de kop is gewoon hobby, en moet je niet rekenen vind ik.
    1x je bladen kapot bij een kusje met de grond en je hebt de ombouw er al uit ;)
    Er zijn nog veel ontwikkelingen onderweg die ik graag even afwacht...
    De "Probar" zit er nog aan te komen, en Skookum zal met de tijd ook wel met verbeterde versies komen.
    Ben benieuwd :)
     
  17. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.688
    Locatie:
    Swalmen
    Neem dit niet verkeerd op.
    Maar ik wil eerst hardcore 3D resultaten met een dergelijke oplossing zien voordat ik zo iets zou aan durven.
    De V-satbi = 3D bewezen
    CSM = 3D bewezen
    AC3X = Bewezen.

    Maar de AC3X achte ik pas bewezen na de reports van Jurien.
    Dus even wachten op 3D evaluaties.
     
  18. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Filmpjes van Jurrien niet gezien Walter? Die staan in het electroforum.
     
  19. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.012
    Locatie:
    emst
    eric w , wat zeg je , probar ? isdat een gewoon flybarless systeem of weer wat anders ?
    heeft trouwens futaba nog niet iets in de pijpleiding zitten ?
    en hoe zit het qua bedrading , gaan alle servos in het systeemkastje om vervolgens met een kabeltje naar ontvanger te gaan ?
    mvg ferry
     
  20. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.247
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina