Flybarless zonder stabilisatie electronica

Discussie in 'Flybarless' gestart door Ludozzz, 9 aug 2009.

  1. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Flybarless is duur, dat is algemeen bekend. Maar wordt er hier op het forum al geexpirimenteerd met flybarless zonder stabilisatie software? Dit is natuurlijk aanzienlijk goedkoper maar met veel voordelen van flybarless erbij. (behalve dat hij niet stabiel meer is).

    Hier een paar voorbeelden van flybarless zonder stabilisatie.









    Dit is ook flybarless zonder stabilisatie!


    Een draadje over de multiblades:
    http://runryder.com/helicopter/t410367p1/

    Hier kan je multiblades rotorkoppen kopen:
    http://www.heliartist.com/showroom/cnc-main-rotor-head-c-21.html

    Flybarless koppen:
    http://www.sportsmoto.co.uk/acatalog/3DX450__T_Rex_450_Flybarless_Head_-_NEW_.html

    Ik hoor het graag!

    Groet,

    Ludo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. JenS

    JenS Guest

    GAAF! ik ga een poging wagen met een hornet-X FP. waarschijnlijk wordt het niks maar wie weet!

    greetz
     
  3. styreta

    styreta

    Lid geworden:
    29 jul 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Den Helder
    Is het hele punt niet dat je directere aansturing hebt, maar als hij niet stabiel is word dat toch zinloos? En het gewicht wat je kwijtraakt door die schommelstok eraf te knallen te vervangen met zware houten blades lijkt me dan ook niet erg opschieten.

    En als je het zo graag wilt voor je schaal heli, sta je met geknepen billetjes naar je vliegende schaalmodel te kijken als hij net 1m boven het veldje hangt zonder Stabi haha
     
  4. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Tja, daar kan je wel gelijk in hebben hoor. Maar volgens mij wordt hij ook wendbaarder van flybarless. Maar ik wou alleen zeggen dat het dus ook zonder stabilisatie kan. En zelfs met een gewone rotorhead!

    Maar ik heb nog meer moois gevonden. Kijk maar eens op deze site:
    Skyhunterhobby357

    Multiheads tot 5 blads, ook voor bijv. T-rex 450!!

    Voor honderd euro (120 dollar) een 5 blads rotor op je t-rex 450. Dat is toch gaaaaaf! Dit is niet geschikt voor 3D, maar het is wel prachtig spul!
     
  5. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Een een nieuw filmpje!

    Deze keer een t-rex 700 zonder stabilisatie flybarless!

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo,

    Met de hele kleine klasses (de 450 enz) heb ik geen ervaring, dus daar waag ik mij geen uitspraken over.

    Maar een meerbladsrotor in het segment 700 klasse of groter, is absoluut goed te vliegen.

    @Styreta: Het is maar hoe je het omschrijft, stabiliteit. Als je bedoeld (on)gevoeligheid voor windvlagen, tsja, dan is een multi "minder stabiel".
    Gaat het gewoon om wat de heli uit zichzelf doet, dan is een multi feitelijk even strak en stabiel, je moet alleen wat preciezer sturen, en wat scherper opletten. Samengeknepen billetjes is echt onzin, dan moet je maar leren vliegen.

    @Ludozz: Een multi zonder electronica is op zich niet zozeer wendbaarder, maar het voelt wel zo aan, omdat er vrijwel geen tijdsvertraging meer zit tussen stuurcommando en de reactie van de rotor. Je denkt aan een beweging en de heli gaat al.... Maar als je dan de stick vast blijft houden, is de rollrate niet per sé hoger. Hangt uiteraard ook van de ingestelde maximum stuuruitslagen af. Is ook iets waar je erg mee op moet passen in het begin. Gevoelsmatig denk je dat de stuuruitslagen te groot zijn, omdat de heli zo vinnig reageert. Zet je ze dan kleiner en je gaat rondvliegen, kom je er achter dat je veel te weinig stuuruitslag hebt....

    Ik vind het persoonlijk giga leuk vliegen, en moet er niet aan denken dat zich er een stuk electronica mee gaat bemoeien. Toegegeven, het vergt meer aandacht, waardoor je wat ruimere marges aan moet nemen, je kunt dus niet zo straffeloos rondrossen als met een flybar of V-stabi, maar daar staat tegenover dat je wel echt zelf vliegt, en dat je een heli hebt met haar eigen aparte vliegeigenschappen, in plaats van dat je met een stuk electronica het stuurgedrag van je heli zodanig aanpast dat het "eenheidsworst" word. (Hiermee wil ik verder niks negatiefs zeggen over de 3D vliegers die V-stabi gebruiken om de prestaties van hun machines te verhogen, daar heb ik wel begrip voor, maar voor alle anderen, vlieg óf multi "puur" óf vlieg tweeblad met flybar, maar fop jezelf en anderen niet. Heus, zo moeilijk is het echt niet!)

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2009
  7. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Leuk Bert dat je reageert!

    Wat voor een flybarless heb jij dan? Multiblades? En wat voor een merk kop? Ik vind het wel een uitdaging om een keer flybarless te proberen zonder stabilisatie! Zeker als ik het zo hoor.

    Als ik zo jouw ervaring over gevoeligheid hoor lijkt het me een kwestie van veel expo op de nick en rol? Dan heb je nog steeds dezelfde uitslag, maar je kan ook precies vliegen...

    Die multiblades schijnen alleen een hoop afstelwerk te zijn. Plus dat er soms geen gebruiksaanwijzing bij zit zodat je zelf maar wat moet verzinnen...
     
  8. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Kijk eens hoe stabiel, voor een 450 formaat!!!



     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Ludozzz,

    Tsja, ik vlieg eigenlijk vrijwel uitsluitend Vario. Tot nog toe wat rigid betreft alleen 3 en vierblad. Ik heb me laten vertellen dat tweeblad rigid toch wat lastig stuurt, maar om eerlijk te zijn, dat geloofde ik van meerblad ook. Dus komend jaar gaat dat ook gebeuren, in de vorm van een Bell 47 G met 15 cc viertakt en tweeblads rigid rotor

    Ik vlieg op dit moment met een vierblad BO 105 CBS "big" (1.88 m rotordiameter), en daarvan duurde het afstelwerk van de kop (dus het bladspoor) welgeteld ongeveer 10 minuten.
    Een paar jaar geleden hebben we een Lynx ( ook Vario, 1.60 meter R.D.) ingevlogen, en dat was onze eerste multi, daar zijn we wel 20 minuten mee bezig geweest. Oei, wat een werk! ;)

    Eergisteren heb ik de meerblads-lesheli ingevlogen. Ombouw van normale rotor naar drieblads was ongeveer een drie kwartier tot een uurtje werk, afstellen op het veld: nul. Draaide vanaf het begin goed. Bij Vario is dat, zo leert de ervaring, een kwestie van als de stuurstangen allemaal even lang zijn, is het bladspoor OK. Verder zat er een heel simpel velletje bij, waarin met plaatjes aangegeven stond, welk blad welke kant uit moet bij een gegeven stick-input. Simpeler kan het niet, en moeilijker hoeft ook niet. Ik heb me er tenminste altijd wel mee gered....

    Expo is niet aan te raden. De expo werkt symmetrisch vanuit het midden van het stuur"signaal", niet t.o.v. de positie van de stick. Dit houd in dat zodra je bijvoorbeeld trim gebruikt of trimmemory geactiveerd hebt, werkt expo niet meer symmetrisch t.o.v. de stick, en heb je een heel vreemd stuurgevoel.

    Buiten dat, echt waar, je hebt helemaal geen expo nodig. Zo agressief stuurt het nou ook weer niet. In het begin voelt het zo aan, omdat je niet gewend bent dat er geen tijdsvertraging in de stuurreactie zit. Het LIJKT heel agressief en gevoelig sturen. maar zodra je er aan gewend bent, stuurt het eigenlijk best wel prettig. En de instabiliteit valt ook reuze mee.
    Om je een voorbeeld te geven, met de trainer kon ik vanmorgen gewoon moeiteloos een aantal seconden de sticks volledig loslaten, ZONDER V-stabi, of wat dan ook

    Het heeft ook nadelen hoor. Zo heb je wat meer last van wind (niks onoverkomelijks, en de rotor stuurt met duidelijk veel meer "authoriteit" als een paddelstang) en merk je dat bij voorwaartse vlucht de neus omhoog wil. Valt ook allemaal wel mee, is goed uit te sturen of omheen te vliegen. Verder wil de heli op snelheid langzaam wegrollen tegen de draairichting van de rotor in. Is ook heel goed mee te leven.
    Bij de landingsaanvlucht vertoont de heli op het korte moment van tot stilstand komen, even versterkt de neus omhoog en de rolneiging. Ook hier, als je het weet, is er niks aan de hand, en hoe rustiger je vliegt, hoe minder uitgesproken dit effect. Maar het zijn deze wat aparte effecten, die een paddelstang niet vertoont, waardoor veel mensen denken dat een meerblad zonder stabilisatie op de meest onverwachte momenten iets volledig onvoorspelbaars zou gaan doen, en dus vrijwel onvliegbaar zou zijn.

    Is dit nou allemaal erg? NEE, Driemaal NEE, want iedere "echte" heli vertoont exact dezelfde reacties, en dus iedere "echte" helivlieger, kan hier ook mee overweg.

    Let wel: wil je kunstvlucht of andere "niet echt natuurgetrouwe fratsen", dan moet je niet met een ongestabiliseerde kop gaan vliegen. Maar dat is logisch, in de grote luchtvaart staat ook vrij strak omschreven wat wel, en wat niet kan met een heli. Zo pikte ik laatst ergens op, dat een Bell Jet Ranger vanuit stationaire hoover niet in staat is zich uit een zijdelingse hellingshoek van meer dan 12 graden op te richten. Dan wint de weerstand van de romp het van de maximale stuuruitslag.... Moet je bij een model eens mee aan komen zetten, met zo'n limiet.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2009
  10. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Mooie bijdrage!

    Tja, Vario is natuurlijk ook andere koek ;)

    Met die formaten kan ik het me goed voorstellen dat hij stabiel blijft. Het zorgt natuurlijk voor een flink gyroscopisch effect, zulke enorme bladen!

    Ik lees over die expo dat het heel erg per heli verschilt of je dat wel of niet moet doen. Ik las zelfs over negatieve expo bij een flybarless heli van redelijk formaat. Over die expo die verschuift met de trims, geldt dit ook voor digitale trims? Dat kan me namelijk haast niet voorstellen, dat ze dat niet (er zit toch een halve pc in die zender) gecompenseerd hebben.

    Over 3D: kijk eens naar het vierde filmpje ;)

    Groet,

    Ludo
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Ludozzz

    Met Vario, of met de size van de heli op zich heeft het niet zo heel veel te maken. Bij mijn BO zijn de bladen zelfs in verhouding erg dun, slap en licht.
    Het heeft meer te maken met tot welke reactiesnelheden mensen in staat zijn. Een klein heli-tje in windkracht twee, is hetzelfde als een grote in windkracht 5 of een echte in een volwassen storm. Tel daar de massatraagheid in mee (500 gram zet je makkelijker op zijn kant als een bak van 12 kilo) en je snapt wat ik bedoel. Waarschijnlijk is een rigid multi 450 size in een hal of bij windstil weer prima schaal te vliegen, zonder al te hoge eisen aan de vlieger te stellen. Dat weet ik niet, ik gok, maar dat stel ik mij zo voor. Je gaat met een gewone 450er ook niet vliegen boven 3 Bft, dan waai je alle kanten uit. Met een .50 heli sta je dan nog vrolijk je brevetfiguren te oefenen (als je nog geen brevet hebt, tenminste)

    Wat dat betreft: hoe groot de modellen ook worden, niemand vliegt graag zonder hekrotorgyro, gewoon, omdat daar de massatraagheid nog steeds niet groot genoeg is. Maar een mandragende heli (toch al gauw een paar honderd kilo) is dan weer traag genoeg om het nota bene met je voeten af te kunnen.

    Wat Vario er gelukkig wel goed uit heeft weten te krijgen, zijn de rare bijverschijnselen die resulteren uit een te stugge rotorconstructie.
    Als je de bladen van mijn BO bekijkt, dat zijn echt in verhouding tot wat ik van andere heli's gewend ben, tamelijk slappe dingen. Dat vliegt prima, maar ik heb me laten vertellen, dat je voor succesvol gebruik van een V-stabi, beter stuggere en stijvere bladen kunt gebruiken. Als je deze "harde" bladen "kaal" wilt vliegen, schijnt dat juist weer niet zo prettig te sturen.
    Ik zeg ook alleen maar wat ik gehoord heb, want ik heb, ondanks de vraagtekens die ik had over de stuurbaarheid van een multi, eerst gewoon de boel in elkaar gezet zoals men daar in Duitsland zei dat het zou moeten werken, en verdomd, dat ging heel prima! Alles bij elkaar kostte het me ongeveer 3 uur vliegtijd, om vanaf invliegen de eerste rondvluchten te maken. Mijn collega instructeur had er een vergelijkbare hoeveelheid tijd voor nodig. Beide zijn we gewoon gemiddelde vliegers, zonder kunstvlucht ervaring of andere "supervaardigheden".

    Expo, moet je gewoon niet aan beginnen, heb je niet nodig. Zit toch ook niet in je auto? en die stuur je ook van parkeerplaats tot snelweg met dezelfde stuurgevoeligheid. Wellicht is wat je zegt, in de duurdere zenders deze expo aan de trim gecompenseerd, bij mijn zender echter absoluut niet, en wat ik er tot nog toe van gezien heb, ben ik dat ook nog niet tegengekomen. Het kan zijn dat vanaf zenders zoals de Futaba FC-28, de FX-30 en 40 dat wel zo is, maar ik durf daar geen uitspraak over te doen, daar heb ik geen ervaring mee.

    Let wel, je moet als je multi gaat vliegen, absoluut de nodige vlieguren achter de rug hebben; je reflexen moeten er rotsvast ingebakken zitten. je hebt namelijk géén tijd om na te denken. Verder moet je, omdat de rotor zo scherp reageert, wel behoorlijk precies vliegen. Heb je met een paddelstang tijdens het hooveren nog een zichtbare schommeling in je stuurgedrag, dan moet die er eerst uit. Net zolang oefenen, tot je een rock-steady hoover hebt. Eerder hoef je het niet te proberen. Maar dat is een kwestie van de juiste stuurtechniek, niet van talent.

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina