FlyFly models DG 808 4meter zwever

status en mogelijke mods

Vlotte manier van bouwen.....blijft vertrouwen geven op een goede afloop en veel vliegplezier....en als ie zo voor de eerste keer in elkaar staat is 4m toch al een deftige span....

De servo's passen vlot in de vleugels....kan hier vlot op zowel ailerons als flaps 3.5KG servo's steken (de mini's van zo'n 30mm groot) ....Ik heb ze vastgelijmt met dikke ZAP en de met epoxy 2k erond aangelegd....zouden moeten blijven zitten.....
full

De verbindingen van de vleugelverlenging en de wingtips sluiten redelijk mooi aan. en zijn na het verlijmen stevig genoeg denk ik. Ga hier nog wel een extra laagje oracover over leggen om de naad weg te werken....

full

full

Voor het aansturen van de rudder zijn er metaal stangen meegeleverd....komen niet goed uit achter bij de rudder (te kort bij het center) en deze ga ik vervangen door nylon achtige draad om het gewicht in de staart te reduceren. Ook zal dit veel soepeler lopen...

full

full

Mijn eigen constructie van sleepkoppeling....een alu buisje met een schuine opening in gevijld aan de biutenkant en dan stevig ingelijmd....heb dit bij mijn Pilatus B4 (3m) van Seagull models ook gedaan en werkt perfect...

full

full

Voor de elevator heb je eventueel plaats genoeg om de contructie volledig langs binnen te maken...maar dit is hetgeen ik er van gemaakt heb...Heb mijn 2.5 Kg MG gebruikt ,maar hier zou ook vlot een 3.5Kg in kunnen als je hem direct tegen de wand vastlijmt...
full

Cockpit behoeft nog wat aandacht qua uitlijning maar sluit standaard redelijk goed aan....is wel vrij licht gemaakt....mocht iets steviger voor mij.

full

Lijkt er wel op dat ik zo'n 150 à 200 Gr lood in de neus moet gaan steken om het CG goed te krijgen....op zich niet erg want te licht gebouwd is om te zweven in wat wind is ook niet optimaal...

Dit alles voor net geen 310€ inclusief Ubec...nu nog ontvanger en lipo....

Ik hou jullie op de hoogte...:D

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey,

Zondag maiden gehad....

Redelijk wat lood moeten steken om het CG goed te krijgen.
Uitslag van de ailerons groot genoeg gezet.

En hup achter één van onze slepers 55cc en in de lucht. laat zich vlot slepen t.o.v mijn B4 pilatus blijft deze achter de sleep en heeft niet de nijging er over te gaan.

Gelost op zon'n 150m en enkel wat moeten optrimmen.

Toestel laat zich zeer goeg vliegen met een aangename snelheid en is heel gemoedelijk te vliegen.....even een kleine bel genomen en dan doorgestoken naar andere kant van de piste op landing in te zetten.

Ook de landing zeer gemoedelijk en zonder flaps gedaan.

Blijft een leuk ding....ook de clubleden waren aangenaam verast.

Gefeliciteerd met de succesvolle maiden van je DG! Blijft mooi om een een zwever van deze maat in de lucht te zien. Al met al dan ook niet de hoofdprijs voor deze zwever. Veel plezier ermee.

Groeten Peter.

Van harte met de maiden. Zo zie je maar weer dat groot niet duur hoeft te zijn. Geinig voor weinig zal ik maar zeggen. Al zou je voor die prijs wel het e.e.a op kunnen aanmerken. Ach, als je er maar plezier in/aan hebt...

Gefeliciteerd met de geslaagde maiden, goed om te horen.

Hoeveel gram lood heb je nu in de neus?
Ben ook met een 4 mtr zwever bezig en die krijgt een motor in de neus vandaag mijn vraag.

-Ruud-

Als ik de ervaringen met mijn Salto mag vergelijken, tussen de 50-60 graden is voldoende.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb 2 weken geleden een dg808 gekocht zodat mn vader kan oefenen met slepen zodat ik de fox kan kopen :-)
Je merkt wel dat de qualitijd niet top is. Maar het blijft chinees :beer:

Richtingroer is van een ander model denk ik. Dus maar een nieuwe bij gemaakt.

IMG-20220614-WA0022.jpeg

IMG-20220615-WA0014.jpeg

Nieuwe hevels gefreest vond de plastike maar niets.

IMG-20220620-WA0015.jpeg

Hier inbouw fototje
20220621_221626.jpg

En ff in elkaar gezet

20220625_164115(0).jpg

Ik heb hem ook en het roer wat je nu gemaakt hebt komt goed overeen met het roer wat bij die van mij zat. Je hebt dus idd een verkeerd richtingroer gehad.

IMG_20220625_180703.jpg

Wat ik wel heb gedaan is de flaps losgesneden en de flap van de linkervleugel naar rechts gedaan en die van rechts naar links. Vervolgens aan de onderkant laten scharnieren ipv aan de bovenkant. De spleet die je dan aan de bovenkant krijgt heb ik opgevuld met een balsa driehoekslatje.
IMG_20220625_181243.jpg

De flap kan dan tenminste veel verder naar beneden en die heb ik op een slider gezet, waardoor hij proportioneel te besturen is. Landen is op ons baantje van 100m nu prima te doen. Rolroeren hoeven niet eens omhoog, dit remt prima zo.
IMG_20220625_181319.jpg

De vleugelconstructie is (zoals bij alle FlyFly kisten die ik tot nu toe heb gezien) zwak. Mijn vliegmaat dook iets te snel aan en vloog zijn DG808 daarmee doormidden. Zijn FlyFly Salto onderging al eerder hetzelfde lot. Als je er voorzichtig mee vliegt is het een aardige floater, maar als je te langzaam vliegt valt hij vrij plotseling over een vleugel weg. Probeer maar eens uit op een beetje hoogte.

Heb jij ook dat als je de flap gelijk houd met het miden deel en de rolroer met de tip dat het niet in lijn loopt?

Hoe heb jij de canopey zitten? Ik wil niet met zon stom elastiekje doen.
En ff de stickers opnieuw snijden. Heb niet voor de vleugel.en volgens mij zijn dit waterslide. En maak er mooie vinyl voor.

De verkoper gaf idd aan rustig te vliegen. Dat word nog een uitdaging haha

Bij mij zijn de roeren toevallig niet getordeerd, maar wat niet is kan nog komen. Bij de DG808 van mijn vliegmaat waren ze na 1 jaar nog meer getordeerd, dan toen hij hem in elkaar zette. Je kunt ze even terugtorderen (overtorderen) en dan met de strijkbout de folie weer aanspannen. Je hebt kans dat ze dan minder getordeerd weer terugveren. Dat kan een terugkerend klusje worden.

De kap heb ik aan de voorkant met een latje gedaan wat onder de neus haakt en achter met een nylonboutje in een inslagmoer op de rand van de kap. De pasvorm van de kap is ook slecht. De binnenkap is bij mij iets te breed. Dat latje had ik eerst met smeltlijm gedaan, omdat smeltlijm een van de weinige lijmsoorten is, die op dat binnenkap materiaal wil plakken. Alleen was dat niet slim, want die kap wordt in de zon bloedheet van binnen en 3x raden wat er dan met de smeltlijm gebeurt. Ik heb het nu met canopy glue gedaan en 3 schroefjes en tot nu toe blijft dat zitten.

Mijn sleepkoppeling is een stukje ijzerdraad in U-vorm gebogen, wat achter de tweede rompspant verankerd is.

De neus van mijn DG was al gespleten, toen ik hem uit de doos haalde. Daar zat geen beschermend verpakkingsmateriaal omheen.

De belettering van de vleugel heb ik met het handje uit folie gesneden. Ik heb niet zo'n mooie plotter als jij.

IMG_20220625_183702.jpg
IMG_20220625_183737.jpg
IMG_20220625_183833.jpg
IMG_20220625_183938.jpg
IMG_20220625_184011.jpg

Laatst bewerkt:
ik vlieg met dezelfde kist en vliegt prima maar ik heb wel aardig wat verstevigingen aan gebracht. Tevens zit er bij mij ook aardig wat lood in om het goed te krijgen conform de beschrijving maar met vliegen kwamen we er al snel achter dat er weer aardig wat uit kan.

Wat voor punten heb je versterkt?
Nog niets weer verder gedaan. Druk met tuin en huis.
Van de week weer meer.

de hele voorkant is verstevigd, bij de vleugels een dwars spar tegen het vouwen van de romp bij de landing (als de vleugels verder naar voren willen). Verder mijn hoogte roer servo stang gaat binnendoor en niet zoals bedoeld buitenlangs. en flaps op 90graden heb je niet nodig die van mij gaan denk ik 45 graden en dan komt de kist netjes naar beneden zonder uit de lucht te vallen.

Vandaag eindelijk na een hoop tussendoor projekten de laatste hand gelegt an de dg808.
Morgen ff in elkaar een fototje maken.

Nieuwe stickers gemaakt.
Metalic blauw voor gekozen kwam net een groot genoeg stuk tegen.
20221124_215847.jpg

Heb ongeveer 580 gram lood in de neus moeten stoppen. Heb als canopy loc gekozen voor 2 3mm boutjes. Ben geen die hard zweefvlieger dit is meer zodat mn vader het slepen wat kan oefenen.

Inmidels van zender gewisseld. Nu jeti. Nog eens een vario op de kop tikken..

Wiel onder de buik er uit gehaald lag er los in. Zou de eerste start toch uitgebroken zijn met schade dan nu maar zonder haha

Vandaag eindelijk na een hoop tussendoor projekten de laatste hand gelegt an de dg808.
Morgen ff in elkaar een fototje maken.

Nieuwe stickers gemaakt.
Metalic blauw voor gekozen kwam net een groot genoeg stuk tegen.
Bekijk bijlage 518286

Heb ongeveer 580 gram lood in de neus moeten stoppen. Heb als canopy loc gekozen voor 2 3mm boutjes. Ben geen die hard zweefvlieger dit is meer zodat mn vader het slepen wat kan oefenen.

Inmidels van zender gewisseld. Nu jeti. Nog eens een vario op de kop tikken..

Wiel onder de buik er uit gehaald lag er los in. Zou de eerste start toch uitgebroken zijn met schade dan nu maar zonder haha

Deze gebruik ik . Als je iemand kent die met Arduino goed overweg kent . Kun je de gps sensor combineren met vario .

https://www.rc-thoughts.com/jeti-variometer/

Back