Flying wing opbouw.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door pompebled, 15 jul 2021.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Banggood houdt opruiming en m'n instructeur vroeg of ik niet nóg een vliegtuig had (nadat ik weer schade had gevlogen met m'n Fusion), dus deze laten aanrukken:
    https://www.banggood.com/CK-Wing-EP...=2635&p=T00517756132201409SN&cur_warehouse=CZ
    Behalve twee video's van Andrew Newton was er weinig over te vinden, maar hij was er niet ontevreden over.
    Ik heb een aantal van zijn opmerkingen als aanleiding voor een paar aanpassingen genomen.

    Vanwege mijn Tinnitus moet een vliegtuig zo stil mogelijk zijn, anders heb ik na verloop van tijd last, dus de motor verder van de romp gezet om proplawaai tegen de achterzijde van de romp te reduceren:
    On stilts 01.JPG
    Onder en boven zitten er dunne kunststof platen op de romp, die aan de achterzijde de motorbevestiging vast houden. Alles zit gelijmd met UHU Por.

    Stalen boutjes in nylon standoffs:
    On stilts 02.JPG
    Voor de betere flow, het gat opgevuld met een schuimklos:
    Foam 01.JPG
    De motor is een reserve van mijn Tricopter een Emax RSII 1600Kv, die trekken daar op 3S een 8 x 4,5" prop in de rondte, dus ééntje zou met een kleinere prop deze vliegende vleugel ook wel vooruit moeten krijgen, hoop ik.
    Van de volgende stap moet de lijm eerst drogen, morgen verder.

    Groeten, Jan.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Vandaag was een beetje een lastige plakklus; om de vleugels te positioneren zitten er drie carbon latjes van 6 x 1 mm ingelaten in de vleugel en romp.
    Eigenlijk moet die hele handel in één keer in de POR en op z'n plaats gezet worden.

    Dat ging me eigenlijk te snel; de POR droogt met dit weer veel sneller aan dan ik gewend was, dus er moest een legertje klemmen aan te pas komen om alle onderdelen in elkaar te houden, c.q. de carbon latten in de al uithardende lijm te persen:

    Clamp! 01.JPG

    Met name de grote klemmen laten een indruk achter... Clamp! 02.JPG
    Gelukkig veert het Epp weer terug en zie je er na een paar dagen niks meer van.

    De scharnieren van de elevons heb ik soepeler gemaakt door drie keer een stuk van 50 mm eruit te snijden, met enig buigwerk draait dat al veel gemakkelijker:
    Hinge reduction.JPG

    Groeten, Jan.
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Vooruitlopend op de eerste vlucht ben ik in de sim (Phoenix5.5L) wat aan het oefenen, met een flying wing; met name de zichtbaarheid valt me flink tegen, ik crash nog dat het een aard heeft, omdat ik de orientatie verlies...
    Dichterbij blijven helpt, maar dan moet ik zo langzaam vliegen als de sim toelaat wil ik niet de kluts kwijtraken door de hoge snelheden.

    Ik heb nog een NX4Pro gyro liggen, die zou ik er wel in kunnen frotten, dan heb ik straks de optie om in ieder geval stabieler te vliegen.
    Doen, of niet?
    Ik wilde een kleine vierkanaals ontvanger gebruiken, een Littlebee 30A regelaar, die ook in de tricopter ingezet wordt, maar geen BEC heeft, de UBEC bezet het resterende kanaal, waardoor ik ook een andere ontvanger moet gebruiken, om de gyro op de zender aan en uit te kunnen zetten... Keuzes, keuzes...

    Groeten, Jan.
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Toen moest ik eerst de stad in, omdat ik te weinig POR had om de winglets er aan te lijmen.
    Die zitten er inmiddels aan, evenals wat kleur- en streep accenten, om onder en bovenzijde uit elkaar te houden:
    Ready 01.JPG

    De plaatjes, die de krachten van de servo hevel over de elevon verdelen, heb ik aan de scharnierkant wat ingekort, zodat de hefboom dichter bij het draaipunt aangrijpt, werkt.
    Op de foto zit de stang aan servozijde nog in het uiterste gat, als de lijm uitgehard is, zal ik die dichterbij de servo zetten, want nu is de uitslag enorm...


    Ready 01.JPG

    De manier waarop de fabrikant het achterste deksel vastgezet wil hebben, met zelftappers, die je elke keer moet losdraaien en weer vastzetten, leek me niet zo'n geweldig idee, op het veld ben je die zelftappers sowieso rap kwijt in het gras. Ik heb de gaten voor de zelftappers uitgevijld tot sleuven, zodat de deksel er omheen kan schuiven en de zelftappers vervangen door M3 boutjes die in de M3 schroefdraad, die ik in het plastic plaatje heb getapt zitten en vastgelijmd zitten in het schuim er onder: Rear hatch .JPG

    In het midden heb ik een knevel gezet die beide deksels tegelijk vast zet, de knevel is voorzien van een stukje verenstaal met een hoek van 90° dat in een gaatje in de voorste deksel valt en zo de knevel zekert:
    Turnbuckle.JPG

    Zo kan ik, zonder ander gereedschap dan een vingernagel, om het verenstaal uit het gaatje te tillen, beide deksels openen:
    Hatches unlocked.JPG

    Eens kijken hoe dat in de praktijk gaat werken.

    Het plan is, om de vleugels te bekleden met lamineerfolie, maar die is nog onderweg, dus het zou zomaar kunnen dat de maiden zonder folie plaatsvind.

    Groeten, Jan.
     
  5. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Hoi Jan. Ik ken jouw gyro niet, maar omdat je kanalen gaat mixen werkte een gyro bij mij niet op een flying wing. Misschien die van jouw wel hoor, de ene gyro is niet de andere. Hier de link naar mijn draadje: https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-flying-wing-depron-3mm.275333/ Maar een groot voordeel: Hoewel je misschien denkt dat dit toestel lastig is te besturen zal je zien dat het vrij simpel is met een flying wing te vliegen, ook langzaam. Geen gyro dus...........have fun.

    Grt Helixer
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2021
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Helixer,

    Jouw draadje had ik natuurlijk al gevonden en uitgebreid bekeken, mijn gyro laat zich alleen inzetten als je een 'gewone' vliegtuig instelling gebruikt op je zender, géén mixers, want dat doet de gyro voor je.
    Ik heb een NX4 Pro in mijn Parkfun Fusion (Easystar clone met ailerons) zitten zie ik vanaf de zender kan in- en uitschakelen, dat maakt het vliegbeeld een stuk rustiger, maar dat is dan ook een gewone vliegtuig instelling op de zender.

    Voor een Delta heb ik alleen op de werkbank wat testjes gedaan, met verschillende zender instellingen (OpenTX, nagenoeg onbeperkte mogelijkheden, niet altijd een genoegen...) en kreeg de gyro in de Delta stand niet werkend op beide servo's, er werd maar ééntje aangestuurd.
    Met een boel experimenteren heb ik het wel werkend gekregen, door de gyro te laten samenwerken met een mix op de zender, maar als jij zegt dat het vliegen ervan wel meevalt, dan probeer ik het eerst zonder gyro (want ik heb geen kanaal over op de huidige ontvanger).

    Mijn vliegende vleugel is met 580 gr vliegklaar wel aanzienlijk zwaarder dan de jouwe; ik zal dus met een hogere startsnelheid rekening moeten houden.
    Leuk, nog iets dan ik nog nooit gedaan heb, een 'side arm launch'.

    Vraagjes:
    1) Hoe is jouw zenderindeling? Ik heb gas links en elevon rechts (hoogte en roermix op één knuppel).
    2) Sneuvelen er wel eens props bij de landing? Een tweeblad zal nooit elke keer keurig achter de vleugel staan.
    Ik denk er over om een klapprop te gebruiken, alleen zal ik een bestaand middendeel moeten aanpassen omdat de maximale dikte van de naaf op mijn motor maar zeven millimeter is, terwijl de meeste middendelen 9 mm dik zijn.

    Groeten, Jan.
     
  7. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Over een side arm launch kan ik simpel zijn. Gewoon doen, bij voldoende gas voel je hem wel vanzelf wegtrekken, hij heeft gewoon een setje nodig. Hetzelfde geld voor de hoeveelheid gas dat je moet geven bij een launch, ook dan voel je hem vanzelf wegtrekken. Je hoeft niet bang te zijn dat je meteen vol vermogen hoeft te geven, het zal je reuze meevallen.

    Ik heb gas op de linkerstick. Hoog/laag links/rechts samen gemixed op de rechterstick. Omdat de rudder kanaal bij mij vrij is heb ik hem 100% meegemixed met het aleronkanaal. Dus beide hebben dezelfde uitslag, maar dat is een persoonlijke keuze.

    Over de prop: Deze zit achterop de wing en zal niet zo gauw schade ondervinden. Ik vloog nog steeds met mijn eerste prop en eigenlijk heb ik net een andere prop uitgeprobeerd en dus gewisseld. Maar goed de props zullen niet gauw schade krijgen, ook niet om je zorgen over te maken. Ik zal nog even wachten met een klapprop.

    Ik heb die van mij ook wel eens een verticale launch gegevn. Rechtop zetten en vol gas geven en gaan met die banaan.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijn mening over gyro's en stabilisatiesystemen is algemeen bekend.
    Niet doen.
    Gewoon zelf leren sturen onder begeleiding van een goede instructeur en dan ook met een normaal model, niet met een vliegende vleugel.
    Dat vliegt anders en is veel gevoeliger voor bouwfouten en zwaartepunt/uitslagen.
    Ook oefenen op een sim, niet doen, gewoon buiten vliegen.
    Daar leer je in 1 middag meer dan een week op de sim.
    Wat betreft je model, als je de motor verder naar achter zet kan dat bij een vleugel behoorlijke gevolgen hebben, het moment komt ergens anders te liggen.
    Dus als je er per se mee wilt vliegen, iemand die ervaring heeft met vliegende vleugels er even mee laten vliegen en hem af laten stellen.
    Gewoon uit het handje gooien moet geen probleem zijn met die spanwijdte en dat gewicht.
    Rustig en recht gooien en de eerste paar meter niet sturen, wachten tot ie wat snelheid heeft.
    Vaak moeten de rolroeren iets omhoog gezet worden bij een vliegende vleugel om een S-slag profiel te krijgen.

    Succes!
    GJ
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Hallo GJ,

    Op mijn laatste lesdag (met de Fusion pusher) was ik vergeten om de gyrostabilisatie aan te zetten en heb dus effectief de lipo's leeg gevlogen zonder ondersteuning.
    Ik kan dus wel zonder, maar vind het prettig om de optie bij de hand te hebben, vooral mijn landingspogingen vallen nogal eens wat ongelukkig uit.
    Had ik de gyro aangezet vóór mijn laatste landing van de dag, dan had ik waarschijnlijk een gebroken staartboom kunnen voorkomen, maar ja, had...
    Er zit inmiddels een carbon buisje in de staart gelijmd, ik moet de boel nog even netjes afwerken/lamineren met glasweefsel en epoxy.

    Ik laat de vliegende vleugel ook zeker door de instructeur invliegen, ik heb inmiddels méér dan voldoende ervaring in het repareren van schade, ik heb liever méér sticktime om beter te leren vliegen/landen.

    Groeten, Jan.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Haha, tja, je word steeds handiger met repareren.
    Maar mijn mening is dat een vliegtuig altijd te vliegen en landen is zonder stabilisatie.
    Als je gaat vertrouwen op stabilisatie, dus niet goed zonder kunnen vliegen, dan loop je op een gegeven moment tegen problemen aan.
    Je gaat beperkt worden in je modellen.
    Showpiloten gebruiken wel eens gyro's om zonder handen een model laag en recht over te laten komen maar dat zijn dan dure gyro's die ze ook nog eens heel goed afgesteld hebben.
    Ik heb wel eens op een show gevlogen waar Ali Machinchy ook vloog.
    Een jet van links naar recht in meskant op 2 meter hoogte en de zender op de grond.
    Hij vertelde me dat er voor duizend euro gyros inzat en dat ie weken bezig was geweest om het goed te laten werken.
    Maar hij vloog normaal gesproken altijd zonder, alleen omdat hij gesponsord werd demonstreerde hij de gyro.
    Zaak is om gewoon veel te landen en opstijgen.
    Vliegen kan iedereen, goed landen is een kunst.
    Niet zomaar egens op het veld neerploffen maar zorgen dat je een punt op het veld neemt waar ie stil moet staan.
    Zo leerden wij het de leerlingen, zakdoek op het veld, daar moet ie staan.

    Succes!
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Dikte middendeel klapprop.

    Voor het geval een vaste prop het loodje legt bij een landing, kijk ik naar een klapprop, als je 'm niet hebt liggen, kun je 'm ook niet inzetten als een vaste prop sneuvelt...

    Echter, door de gekozen motor (Ø5 mm as), kan ik maar props tot een naafdikte van 7 mm herbergen, anders komt de zelfborgende moer niet vol.

    Alle aluminium middendelen voor klapprops die ik vind, zijn 9 mm dik, dunner heb ik niet kunnen vinden, of zoek ik niet goed?

    Ik heb een setje besteld met een 9 mm dik middendeel en zal eens kijken of ik daar een stuk uit kan frezen zodat de moer vol komt, zonder de sterkte van het middendeel teveel te compromiteren.

    Groeten, Jan.

    P.S. De lamineerfolie is ook binnen, dus ik kan binnenkort de strijkbout eens aanzwengelen, vandaag niet, het is al warm genoeg...
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoe bedoel je precies dat je maar props tot 5mm naafdikte kan herbergen?
    Ik zette elke prop gewoon op elke as, er zijn spinner en meenemers in elke maat te koop.
    Wat voor maat prop en spinner wil je erop zetten?

    Hoe er rekening mee dat je wel wat aan moet passen bij een klapprop bij een duw aandrijving.
    De bladen gaan in rust (motor uit) naar beneden hangen.
    Als je dan de motor aanzet is de kans groot dat ze beide dezelfde kant opslaan en dan heb je enorm veel onbalans en even later een hele hoop schuim door de lucht vliegen.
    Ook bij een draaiende motor bestaat de kans dat de bladen te ver naar voren willen slaan, de kans is klein maar het kan wel.
    Je moet dus een begrenzing maken, beide kanten op.

    GJ
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Hallo GJ,

    Dat zei ik niet; de maximale naafdikte die ik kan gebruiken is 7 mm, de as van de motor is Ø5 mm, zie de tweede foto in het eerste topic.

    Dat is de consequentie van gebruiken wat je hebt liggen; de props voor mijn tricopter hebben een 6 mm dikke naaf, dus daar is het geen probleem.

    Desnoods zou ik een meenemer met een conus voor een 5 mm as kunnen nemen en die over het deel met de schroefdraad zetten, maar dat bouwt verder van de romp af en wordt vrij log, omdat ik dan met een 8 mm gat in het klapprop middendeel moet werken.

    Dat klapprops een eigen leven kunnen gaan leiden, was me bekend, ik heb de klapprop voor mijn Fusion pusher ook al gemodificeerd, zodat de bladen de romp niet kunnen raken als ze uitklappen en zonder aandrijving niet in elkaar verstrikt kunnen raken, een kwestie van de plaats van de draaipunten verplaatsen.

    Groeten, Jan.
     
  14. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Ik zal er gewoon een normale prop opzetten joh. Desnoods een goedkope, die werken ook. Alleen zelf even balanceren mocht het nodig zijn en klaar.
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Wat je nu op de foto's ziet is een 'recyclede' 8 x 4,5" die een beschadigde tip had, die heb ik ingekort tot 6" en gebalanceerd.

    In principe past ook een onbewerkte prop van mijn tricopter erop, maar ik wou het qua vermogen eerst wat bescheiden houden; als ik bij de tricopter vanuit hover, vol gas geef, moet ik na ruim een seconde van het gas, omdat 'ie dan uit het zicht is...

    Groeten, Jan.
     
  16. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Beheers jezelf. In een auto ga je toch ook niet meteen plankgas? Ik durf nog geeneens plankgas in mijn opel Karl, dan klapt ie uit elkaar. Het lekkerste vlieg ik half gas, dan zijn de sticks het beste te beroeren. Ik heb nu een toestel die ik ook niet voluit wil knallen. Ik ben bang dat ie uit elkaar klapt en bovendien inderdaad snel uit het zicht. Half gas is bij mij de norm, hoewel ik wel eens een bui heb hoor.:rolleyes:
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Die kende ik nog niet, besteld!

    Groeten, Jan.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tja... gewoon vragen, ik doe dit al een tijdje en ook met extreme exotische dingen.
    Dus ik weet vaak wel wat er te koop is.
    Ze hebben ook spinnerkapjes, die kosten niks.
    Maar ik denk dat het niet heel veel toevoegt bij een drukprop.
    De bouwer/ontwerper van onderstaand model had zelf een spinner ontworpen omdat bij dit soort modellen de bladen heel makkelijk in elkaar grijpen omdat het een 20 inch prop is en er heel veel vermogen opstaat.
    Dus als het fout gaat en je zet er 7000 Watt op dan is het einde model, en dat zijn redelijk dure dingen.
    Kokopeli_F.J.jpg
     
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    20171015_124309.jpg
    Ik heb voor deze duwprop op exact zo'n middenstuk en GFK-plaat op maat gemaakt en met 2 boutjes vast gezet. Het elastiekje laat ze mooi naar achteren staan en de motor start altijd betrouwbaar op.
    IMG-20171015-WA0003.jpeg

    (Ik heb die boutjes natuurlijk wel netjes ingekort na de foto)
     
    Helikapoter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina