Flying wing opbouw.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door pompebled, 15 jul 2021.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Bedankt Hein,

    Ik zal mijn instructeur eens aan de jas trekken, die heeft er ook eentje.
    Of 'ie zin heeft in een zeiknat veld te staan is een ander verhaal, maar het zal ooit wel weer eens opdrogen.

    Groeten, Jan.
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Gister nog eens kritisch (Krieties? Daarmee kun je op het schoolbord skrieven...) naar de servo's gekeken, met name de speling.
    Ik heb een stuk of zes TowerPro MG90S liggen, als ik de uitgaande as vasthoud met een tang, dan kan ik de servo heen en weer bewegen zonder dat de tandwielen draaien.
    Bij de één is het erger dan bij de ander, de toleranties zijn dus behoorlijk groot.
    Enig zoekwerk op de fora bevestigt dit, ze zijn eigenlijk niet geschikt om mee te vliegen

    Ik heb ook een TowerPro MG90D liggen, die heeft geen speling... De Chinezen kúnnen het dus wel.

    Ik ga de MG90S servo's vervangen door de MG90D of de Emax ES08MA II en dan nog eens naar het veld.

    Groeten, Jan.
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Nét voor het begon te regenen weer thuis na een tiental startpogingen met aangepaste instellingen.

    Gisteren de hefbomen op de elevons twee keer zo lang gemaakt, ik heb nu maximaal 10 mm uitslag naar beide kanten, met de stuurstang op de servo's nóg een gaatje dichter bij de as.

    Vanmiddag naar de lokale drekzooi (verschrikkelijk nat veld) en getest.
    Zwaartepunt iets vóór wat de fabrikant aangeeft, het is een strip lood met klittenband, dus verstelbaar.

    Ruim half gas en hard gegooid; duik naar links de grond in, alles onder de modder, leuk.
    Elevons gecontroleerd en rechts iets hoger gezet, zwaartepunt iets voorlijker door de modder op het lood.

    Volgende start min of meer rechtuit, het toestel slingert als een dolle, vlak na de start.
    Flink wat hoogte gewonnen en een bocht terug ingezet, het toestel dondert onbestuurbaar van boven, ik kan het nog iets afvangen zodat het geen neuslanding wordt; nog meer modder.

    Na controle nog zo'n poepstart met slingerend vlieggedrag en bijbehorende flutlanding.

    Vanwege de modder, die ik er voor de volgende startpoging natuurlijk afveeg, nu maar een zij-arm-zwaai-start; dat gaat beter, de hogere snelheid zal er mee te maken hebben.
    Ik vlieg omhoog in een redelijk rechte lijn tot het een streepje is geworden en zet een bocht in; dat had ik eigenlijk niet moeten doen, want gelijk begint het gelazer weer en is het toestel onbestuurbaar.

    Ik wapper wat aan de zender en kan een dikke klap voorkomen, maar dat is het ook wel.
    Bij het vliegtuig aangekomen staat één elevon haaks omhoog, servo arm dol.
    De andere is ook niet meer fris.

    Einde vliegpogingen vandaag. Niet ontevreden, vergeleken met de vorige pogingen, ik maak kleine stapjes...

    Ik heb de Byme-D niet ingeschakeld gehad, misschien had ik dat moeten proberen, maar de vluchten waren tóch al zo kort...
    De Emax ES08MA II servo's kwamen vandaag binnen, die zal ik er eerst eens in frotten, voor 100% spelingsvrije elevons.

    Groeten, Jan.
     
  4. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Heel vreemd allemaal. Een(mijn) flying wing vliegt zo eenvoudig van me weg en is zo goed te controleren dat het haast zaai is ermee te vliegen. Ook bij mij zit er, weliswaar heel weinig, iets van spelling op de roeren, maar ik merk er tijdens de vlucht helemaal niets van, geen speling is natuurlijk beter, maar goed dat is een open deur. Ik heb er trouwens "geen" gyro opzitten. Ik hoop dat je een oplossing vind en er straks goed mee weg kan vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2021
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Na het uit de vleugel lepelen van de servo's, bleek degene die de geest gegeven had, schade aan de tandwielen op de uitgaande as te hebben, die kon moeiteloos in de rondte, zonder dat de motor er enig effect op had...

    Ik heb de inmiddels lelijke gaten in de vleugel schoon gesneden en opgevuld met een vers stuk schuim.
    De Emax servo's krijgen een houder op een plaatje, dat in de vleugel geschroefd wordt, een stuk eenvoudiger om straks servo's te wisselen, zonder in de vleugel te hoeven snijden. (Zul je zien dat dit nooit meer hoeft...)

    Tijdens het knutselen met schuim en lijm, de gang van zaken tijdens de laatste serie tests nog eens overdacht; bij de starts, die wel lukten, heb ik maar minimaal bij gestuurd, overwegend alleen gas gegeven om hoogte te winnen.
    Pas toen ik op hoogte wou sturen, begon de ellende.
    Ik vermoed, dat de niet gecalibreerde Byme-D gyro, ondanks dat de schakelaar op de zender 'uit' stond (manual mode), toch heeft ingegrepen toen ik ging sturen...
    Op de werkbank had ik al geconstateerd, dat als ik het toestel bewoog, de elevons dan alle kanten uit gingen. Het effect hiervan in de lucht heb ik dus aan den lijve mogen ervaren.

    Ik heb inmiddels de OTX files van een mede Byme-D slachtoffer gekregen, zodra de boel weer vliegklaar is, zal ik die eens proberen.
    Wordt dat ook niks, dat komt er geen gyro meer in en moet ik het gewoon zonder doen, zoals de eerste vluchten.

    Groeten, Jan.
     
  6. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Mijn advies: geen gyro gebruiken. Het zal je verbazen hoe eenvoudig het stuurt. Succes. Trouwens. Het is al weer een paar dagen droog en er staat heel weinig wind.......................dus, gaan met die banaan. Is wel koud buiten hoor, brrrrrrrrrrrrr, ik was net even boodschappen aan het doen, maar echt waterkoud.
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2021
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.879
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben ook zwaar anti gyro en anti stabilisatie.
    Ten eerste vlieg je dan niet echt, is mijn mening.
    En ten tweede kan het voor een hoop ellende zorgen.
    Een gyro kan zichzelf ook steeds corrigeren en dan krijg je een heel wiebelig vlieggedrag.
    Ik ken een wedstrijdpiloot die gesponsord werd door een gyro fabrikant maar er zelf nooit mee vloog, alleen bij demo's.
    En om dat goed te krijgen heeft ie een half jaar moeten klooien voordat ie net zo stabiel was als dat ie zelf stuurde.
    Dus..NOOIT een stabilisatie gebruiken, dat is voor mensen die niets met modelvliegtuigen hebben, drones dus.

    En wat betreft servo's, volgende keer niet bezuinigen op servo's, koop een goed merk en niet die China troep.
    Een servo is het enige contact tussen jou en de roeren.
    Je zet ook geen houten wielen onder je auto, dat is een beetje hetzelfde idee.

    GJ
     
  8. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Nou ja, ik vlieg ook met drones en helikopters en daar is het een must. Maar ik heb dus wel degelijk iets met vliegtuigen zoals je weet, dus die vergelijking gaat niet op.

    Ik vind inderdaad dat je moet kunnen vliegen zonder gyro, maar ik ben geen tegenstander van het gebruik. Als een gyro zichzelf gaat corrigeren en in een soort loop komt staat de gain niet goed afgesteld. Een gyro is soms een heel handig hulpmiddel als er flink wat wind staat, je houdt je toestel net even wat beter onder controle. Maar vliegen zonder gyro met een flinke wind kan natuurlijk ook, het is alleen wat meer knuppelen. Ik vind dat een persoonlijke afweging en het verschilt met welk model je vliegt natuurlijk. En omdat veel modellen steeds lichter worden mede door de micro technologie is soms een gyro een prima hulpmiddel voor een beginnende piloot.

    Toen ik begon met het vliegen met vliegtuigen had ik er ook geen gyro inzitten. Ik weet nog dat ik het eens ging uitproberen en vond het eigenlijk wel heel lekker vliegen. En zoals ik altijd zeg: Je kan je gyro ook uitzetten. Die keuze heb je. Je kan bovendien de gain verlagen waardoor de inwerking van de gyro minder wordt. Zo kan je het helemaal naar je hand zetten, allemaal voordelen dus als je een gyro hebt ingebouwd.
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2021
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Ik ben (naast de Sintvoorbereidingen) binnen bezig met het herstellen van mijn vleugel, dus ik heb even niks om te profiteren van het feit dat het droog is, gelukkig, want het is me veel te koud.
    Ook al dat water is in een paar dagen nog niet weg van het veld...

    Groeten, Jan.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.879
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat zeg ik, drones.
    En ja, een heli moet ook een gyro hebben, hoewel ik ze ook gevlogen heb zonder.
    Maar in een modelvliegtuig heeft het niets te zoeken.
    Als je een gyro of stabilisatie nodig hebt kan je niet vliegen.
    Zelfs bij veel wind is een gyro onzin, je moet gewoon kunnen vliegen bij turbulentie of veel wind anders kan je niet vliegen, dan neem ik je niet serieus als modelvlieger.

    GJ
     
  11. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ik kan een heel eind met je meekomen. Je moet gewoon zonder gyro kunnen vliegen, maar neem nu even een beginnende piloot. Op een club zou waarschijnlijk geadviseerd worden om met een hoogdekkertje met V-stelling te beginnen en dan ook nog eens met begeleiding. Dikke prima en zo is dat een manier om het te leren. Maar ik kan me goed voorstellen dat iemand wil beginnen gewoon op het veldje naast de deur. Dan is een fijn toestel met een gyro soms een mooi alternatief. Later, als het vliegen je bevalt en je wat stickgevoel hebt opgebouwd, kan je altijd nog leren vliegen met andere modellen zonder gyro. Eenmaal gegrepen door het vlieg en bouw virus komen de volgende stappen als vanzelf. Tijden veranderen nu eenmaal.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.879
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dit gaat heel erg off topic maar als je jezelf leert vliegen, ook met gyro en stabilisatie kan dat vrij kostbaar worden.
    Er zijn genoeg voorbeelden van.
    En heel vaak leer je jezelf foute dingen aan die je er nooit meer uitkrijgt als je later toch op een club wilt vliegen.
    Ik heb een paar leerlingen gehad die geprobeerd hadden zelf te leren vliegen.
    Ze kunnen het model in de lucht houden maar de hele basis ontbreekt (zie de perikelen van Willy de Woofer, die mist ook de basis en dat kost hem veel geld en geduld).
    Als je ze dan serieus wilt lessen dan moet je bijna met een stroomstootwapen corrigeren of klappen uit gaan delen want dingen die fout aangeleerd zijn leer je niet zomaar af.
    Een leerling die vanaf nul begint leert het sneller.


    GJ
     
  13. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Haha, je hebt gelijk............we gaan off topic. Gaan we nog wel eens een draadje aan spenderen. Stroomstootwapen...............:p:D Sorry topicstarter voor het off topic gaan.
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Vandaar dat ik, na wat gehannes op een simulator, naar een vliegschool ben gegaan.
    Ook minder pijnlijk dan een stroomstootwapen...

    Groeten, Jan.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.879
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Heel verstandig.
    Maar een vliegschool?
    Bij een club leer je het gratis.

    GJ
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.879
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ah, de bekende Bald de Boer, de simulatorinstructeur.
    Die neem ik ook niet serieus want je kan niet leren vliegen met een simulator.
    Ik heb ook een paar lesjes gegeven bij een professionele vliegschool en omdat mensen er voor betalen leg je het tempo vrij hoog.
    Het snelst dat ik iemand zelfstandig heb leren vliegen, incl de basis en opstijgen en landen was 2,5 dag.
    Maar dat was een uitzonderlijk talent.
    Dat was met een lesmodel van mij, aan een kabel.
    En dan de hele dag vliegen.

    GJ
     
  18. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ik heb even gekeken, maar er wordt daar gewoon echt gevlogen hoor, zonder simulator.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.879
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zie de naam Bald de Boer en die zweert bij lessen via de simulator.
    Ja, op een gegeven moment zal je toch echt met een model naar buiten moeten, is veel gezonder ook dan binnenzitten achter een scherm.

    GJ
     
    wim eon vindt dit leuk.
  20. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.081
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    interessante discussie over simulator vliegen, maar het lijkt me netjes om daarin geen personen bij naam te noemen, met meningen daarover?
     

Deel Deze Pagina