Naar buiten gelokt door het mooie weer, vandaag weer een paar lipo's leeg gevlogen, met overwegend half gas haal ik tegen de 20 minuten vliegtijd op één 3S 2200mAh lipo.
Deze keer i.p.v. de Mobius, mijn Foxeer Monster Mini Pro 16:9 (wie bedenkt dit soort namen voor zó'n klein dingetje...?) op de neus gezet, op een kunststof frame, waar gelijk de Eachine TX805 video zender ook op past, zo zit de hele boel zover mogelijk van motor en regelaar af.
Nadeel hiervan is, dat de lipo pal onder de antenne ligt en bij over je grondstation vliegen, er wat ruis ontstaat, niet echt een probleem want ik houd beeld.
De camera wordt geleverd met een 1,8mm lens, dat levert een smalle zichthoek op waar ik (nog) niet mee overweg kan, dus er zit nu een 2,5mm lens op voor een groter zichtveld.
De antenne aansluiting is al eens van de print gebroken, dus daar zit nu ter versteviging bij een ongelukkige landing een stuk glasvezel buis achter, waar de boel met tie-wraps aan vast zit.
Ik vlieg alleen, dus met een schermpje op m'n kop zou ik in overtreding zijn. Dat is momenteel geen probleem, daar ik sowieso nog niet FPV kan vliegen, dus ik heb het schermpje op ooghoogte op een statief staan, zodat ik LOS vlieg en zo nu en dan een blik op het scherm kan werpen en kan oefenen met het FPV vliegen.
Dit wierp gelijk z'n vruchten af, want te ver/hoog bij de zender vandaan wordt de CK-840 vleugel behoorlijk slecht te zien en heb ik het camera beeld gebruikt, om weer binnen zichtbereik te vliegen.
De antennes zijn de Foxeer Lollipop 3 en de dipool, die met het schermpje wordt meegeleverd
De overstap van LOS naar het scherm (en terug) moet je ook maken als het toestel relatief dichtbij je is, zodat je niet in de lucht staat te staren naar iets wat inmiddels al weer een mooi eind van je af gevlogen is en je terug naar het scherm moet om uit te vinden waar je toestel gebleven is...
Het beeld is prima, maar het bereik is niet overweldigend, geschat een 500 meter vanaf de zender, dan krijg ik sneeuw. Uit m'n hoofd meen ik dat het vermogen op 200mW ingesteld staat.
Helpt een betere tweede antenne i.p.v. de dipool? Zoja, welke?
De omstandigheden waren uitstekend; een zonnetje en weinig wind uit het ZZW, de wind komt dan wel over de stad aangehobbeld, maar van de turbulentie had ik weinig last, al was die wel goed te zien in de beelden wanneer ik relatief laag vloog.
Uiteraard heb ik weer frequent gewisseld tussen gestabiliseerd vliegen en alleen gyro ondersteuning, dit ging beter dan met veel wind, maar dit is nog wel een kwestie van véél sticktime, wil ik handmatig net zo strak vliegen als met stabilisatie.
Na een half uurtje hield de videoTX er mee op, die had ik apart gevoed vanuit een 2S 600mAh lipootje, om interferentie vanuit de vliegbatterij te voorkomen, dat is dus krap aan.
Groeten, Jan.