flymentor 3d

Hello,
Er zijn (denk ik) al boeken volgeschreven over de installatie van de Flymentor 3d.
Na toch een dagje zoeken hier en verder op internet, nog geen oplossing.
Dit is een onderwerp van een paar jaar dus ik hoop dat iemand mij kan helpen!!
Gegevens zijn:
De heli is een HK 450 maar volgens mij van geen belang hier.
De zender is een Esky Hobby 2,4 GHz ET6I 6 kanaal.
De ontvanger is een Esky 000731 6 kanaal 2,4 GHz.
Op 1 uitzondering na werkt alles normaal.
De swachplate werkt niet op de lift (Throttle).
De motor is via de regelaar rechtstreeks aangesloten op de ontvanger op kanaal 3 en werkt dus zonder flymentor.
Volgens de installatie-handleiding moet nu de pitch(oranje draad) aangesloten worden op kanaal 6.
Kanaal 5 en 6 dienen op de zenter voor schakelaars en potentiometers.

De vraag is dus: waar die Pitch controle of oranje draad aansluiten???

A.U.B. heel graag een antwoord of link.

Bob.

Ik begrijp hem al. Het probleem is de Esky zender, deze heeft een ingeprogrameerde swashplate mixer. Die moet dus uitgeschakeld worden, want dat mixen doet de flymentor.
Voor vliegen van de HK450 zonder flymentor is de Esky zender prima geschikt, echter met flymentor totaal ongeschikt.
Zie ook het volgende(korte bericht):

Heli-Addicted.nl • Bekijk onderwerp - Flymentor KDS met 4 blads HK rotorkop

Je hebt dus eigenlijk een zender nodig waar je al die mix instellingen uit kunt zetten.

Succes
Fred

Bij de esky zender kan je de mixes uit wel uitschakelen, dat gaat met de dipswitch die je via het batterijvak kan bereiken. Herinner me nog van het simmen met die zender zoals je bv in deze video ziet:

Laatst bewerkt door een moderator:
@chrisdv Dat filmpje gaat over Esky 0406A, een 35mhz zender. Opabop heeft een 2,4ghz zender, die is iets anders(helaas).

Handleiding flymentor heeft draad blauw en groen omgedraaid, dat is dus net andersom.
Blauw is dus flymentor gevoeligheid, groen is gyro gevoeligheid.

De rest klopt in principe, dus oranje op kanaal 6.

Fred

Dat klopt, het was zo even de eerste video die ik vond. Zelf had ik ook gewoon een 2.4ghz en die zender had ook die schakelaars om ccpm mixing uit te zetten voor het simmen.

Hello,
Die shakelaartjes zitten wel op mijn 2,4 ghz zender alsook twee potentiometers, twee schakelaars en de terugverende schakelaar voor ik denk leerling/master.
Dat kanaal 6 op de ontvanger wordt echter enkel PPM gestuurd door een schakelaar(linkse) en een potentiometer(rechtse).
Dus de swashplaat gaat niet naar omhoog wanneer hier bij mij (met kanaal 3 in mode twee) gas wordt gegeven, wel als ik de pot meter of schakelaar herzet.
Ald ik de oranje draad parallel zet op de snelheidsregelaar(kanaal 3 ontvanger), werkt dit natuurlijk wel, maar is dit een goede oplossing?
Ik heb de twee schakelaartjes in het batterijvak op alle mogelijke posities geprobeerd(zie mijn handtekening) en na uitschakelen en opnieuw aanzetten(piepjes) was er van alles maar nooit een vertikale beweging van de volledige swashplaat.
Iemand toch een dee?
Bob.

Misschien dat de kanalen niet overeenkomen met de handleiding. Ik heb mijn heli ,Belt CP V2 met flymentor ,ook totaal anders moeten aansluiten dan wat er in de handleiding staat.(Heb nog een perfect oude Robbe CM-Basic).
Probeer de boel eens aan te sluiten zonder flymentor, met de mixers op de zender ingeschakeld. Werkt alles dan wel?
Daarna mixers uitschakelen via eerder genoemde methode en daarna de flymentor er tussen bouwen. Dan servo voor servo de boel aansluiten en kijken of de goede servo beweegt bij de gewenste stick beweging. Beetje puzzelen.
De gekleurde draden van de flymentor kloppen in ieder geval(behalve blauw en groen, die zijn omgedraaid.)
Zo zou het in ieder geval moeten gaan werken. Anders toch eens kijken naar een iets luxere zender, met iets meer kanalen om de flymentor optimaal te benutten en met mogelijkheden om allerlei mixers in- of uit te schakelen.

Succes
Fred

Bedankt Stitch
Ik pruts weer wat verder.
De combinatie van Mentor met Esky zender/ ontvanger, test ik nu op een reserve HK 450 welke wel nog werkt.
Mijn originele HK450 werkt met een MX12 zender met assan ontvanger, maar ik durf niet goed de instellingen van een perfect werkend machine wijzigen.
Bob.

Back