Fms cessna 182 motor

Hallo,

Onlangs heb ik een kleine crash met mijn FMS cessna 182 gehad. Nu is de motor shaft verbogen en wil ik er een nieuwe motor op zetten. (Dit omdat het heel moeilijk is om aan een nieuwe shaft te komen.) Nu weet ik alleen nog niet goed welke motor ik er in zou doen. De orginele is een 900KV motor met een 11x9 drieblads prop. Nu heb ik op www.rcgekko.nl een 1120Kv motor gezien. Deze wil ik dan met een 11x7 prop erop zetten. Zou dit genoeg power voor dit vliegtuig zijn?

Groeten,

Kees

Dat de trekkracht lager is dan het gewicht van het model is geen enkel probleem. Voor heel veel, zo niet de meeste, vliegtuigen is dat normaal. Wanneer de trekkracht groter is zal je aan de prop kunnen hangen en dat kan normaal gesproken geen enkele Cessna 182. :)

Dan een ander probleem. De motorconstante (kv) heeft geen invloed op de trekkracht! Dat die andere motor iets sneller draait heeft weinig invloed. Als de motor het vermogen niet kan leveren om een bepaalde prop rond te krijgen zal hij ook niet voldoende trekkracht leveren.
(Overigens is het ook geen KV, dat is Kilo Volt. Jij schrijft 900KV. Dat is dus 900000Volt! Je zou moeten schrijven kv is 900 of kv900 :rolleyes:)

Je moet dus kijken naar het vermogen wat de motor kan leveren. Pas op, dat is altijd minder dan wordt opgegeven door de fabrikant. Hij geeft het opgenomen vermogen van de motor op. Wat de motor afgeeft is afhankelijk van het rendement van die motor. Dat kan voor een goede motor wel oplopen tot 85%. Een meer normale waarde voor veel motoren die nu te koop zijn zal tussen de 70% en 80% zijn. Ja er zijn motoren die een nog hoger rendement hebben maar dat zijn eigenlijk allemaal speciale en meestal heel dure motoren.

Terug naar de motor die je gevonden hebt. Welke accu gebruik je? Als je een 11x7 prop op deze motor wilt zetten kan je waarschijnlijk niet meer dan een 2S accu gebruiken! Gebruik je een 3S of meer dan moet je absoluut een kleinere prop gebruiken anders zal de motor veel te zwaar belast worden. De motor mag maximaal ongeveer 24A trekken en met 11x7 op een 3S of 4S accu zal hij echt veel meer gaan trekken en waarschijnlijk al snel doorbranden.

Je heb nu een motor met een 11x9 drieblad prop. De motorconstante kv is 900 omw/Volt.
Welke accu en welke motor heb je? Hoeveel stroom mag die motor trekken?
Dat zal aanmerkelijk meer zijn dan de motor die je gevonden hebt. Die kan bij een 2S accu maximaal een 11x7 tweeblad prop rond krijgen. Als je een 3S of 4S accu gebruikt zal de prop kleiner moeten worden om overbelasting van de motor te voorkomen. Volgens de opgave zal dat een 9x6 zijn voor een 3S accu en een 7x3 voor een 4S accu. Dat is hoogstwaarschijnlijk niet voldoende voor jouw Cessna.

Welke motor moet je dan wel hebben?
Dat kan ik je nu niet zeggen omdat ik niets weet van de oude motor. Nogmaals, welke motor en accu heb je nu? Is, of was, dat voldoende om goed te vliegen? Is meer nodig, wil je meer of is hetzelfde voldoende?

Hallo,

Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Ik vlieg nu op een 3S 30C lipo's. De motor is dus een 900kv motor met een 11x9 drie blads. De motor heb ik geen idee van om welke specificaties het gaat. Omdat deze motor van FMS zelf is en nergens specificaties van te vinden zijn. Hoe de cessna nu vliegt vind ik goed. Iets meer power zou wel leuk zijn maar is niet noodzakelijk.

Groeten,

Kees

* er zit een 30A of 35A regelaar in. Welke precies weet ik zo niet omdat er 2 versie's zijn uitgekomen. Anders zou ik dat thuis even moeten opzoeken.

In het algemeen kan je een motor vervangen door een van hetzelfde gewicht en dezelfde kv.
Als de motor iets zwaarder is dan is dat geen probleem dan bouw je wat reserve in.
Als je van 900 rpm/volt naar 1120 rpm per volt gaat dan wil de motor graag 20% meer toeren draaien maar of hij dat kan is onwaarschijnlijk want hij gaat veel meer stroom gebruiken en zal stuk gaan zelfs met de 11x7 2blad prop.
De stroom kan dan al oplopen tot 50A.
Met de oude motor was dat ongeveer 40A.
De motor die je op het oog had kan maar 24A hebben en weegt 70 gram.
Als je lipo 30C is dan kan hij maximaal 30x de capaciteit leveren maar de capaciteit heb je nog niet vermeldt.

Laatst bewerkt:
@RcMetal ,

De motor uit jou FMS Cessna 182 is waarschijnlijk met de spanwijdte van 141cm,in dit model zit een 3536-KV900 motor van FMS zelf. De regelaar is 30a en de standaard lipo is een 2200mah 11.1v 30c. Persoonlijk zal ik voor dezelfde motor gaan,deze heeft genoeg power en kun je gewoon hier in Nederland online kopen. Hij kost zo'n 35€ en ik zou niet voor die RcGekko motoren gaan, want deze zijn van slechte kwaliteit, daarom zijn ze zo goedkoop, ik heb er zelf slechte ervaringen mee,dus de keuze is aan jouw.

Ik ben zelf ook in het bezit van de FMS Cessna 182 en ben er zeer tevreden over.

Gr,Martin.

@RcMetal ,

De motor uit jou FMS Cessna 182 is waarschijnlijk met de spanwijdte van 141cm,in dit model zit een 3536-KV900 motor van FMS zelf. De regelaar is 30a en de standaard lipo is een 2200mah 11.1v 30c. Persoonlijk zal ik voor dezelfde motor gaan,deze heeft genoeg power en kun je gewoon hier in Nederland online kopen. Hij kost zo'n 35€ en ik zou niet voor die RcGekko motoren gaan, want deze zijn van slechte kwaliteit, daarom zijn ze zo goedkoop, ik heb er zelf slechte ervaringen mee,dus de keuze is aan jouw.

Ik ben zelf ook in het bezit van de FMS Cessna 182 en ben er zeer tevreden over.

Gr,Martin.

Hoi Martin,
heb een vraag aan je, ben in het bezit van het zelfde toestel (FMS Cessna182 141mm) maar volgens opgave zit er bij mij maar een KV850 in met een drie blads prop. Het probleem bij mij is de tijd waarbij ik probleemloos kan vliegen, dit is ongeveer 6 a 7 minuten. Dit is erg kort naar mijn mening. De lipo's die ik gebruik zijn van Turnigy 2200/30c/3s 11.1V. Gezien jij met het zelfde toestel vliegt is mijn vraag heb je hier een oplossing voor?

Gr. Alex

..... Het probleem bij mij is de tijd waarbij ik probleemloos kan vliegen, dit is ongeveer 6 a 7 minuten. Dit is erg kort naar mijn mening.
Dat is een mening die je heel veel hoort bij beginners. Geeft niets hoor!!! Toch is er niets aan de hand, die tijden zijn heel normaal.
Er zijn twee manieren om langere vliegtijden te krijgen.
De eerste is langzamer en vooral rustiger gaan vliegen. Je hebt dan minder energie nodig dus kan je langer met een volle accu vliegen.
De tweede manier is een accu met een grotere capaciteit gebruiken. Net als bij een auto als je daar een grotere tank in stopt kan je meer brandstof meenemen dus verder rijden. Er kleeft wel een maar aan, zoals gewoonlijk. Een grotere accu weegt meer en is groter wat afmetingen aangaat. Past die accu wel in je vliegtuig en wordt hij dan niet te zwaar.
Dat laatste is zeker belangrijk want hoe zwaarder je vliegtuig wordt des te sneller moet het vliegen om in de lucht te kunnen blijven. En om sneller te vliegen heb je meer energie nodig en dat betekend weer dat de accu sneller leeg wordt getrokken. Dus zo maar een grotere accu er in plempen is niet direct een garantie voor langere vliegtijden. Het werkt maar tot een bepaald punt.
Succes.

Back