FMS en MX-12... werkt dat?

• Topicstarter Topicstarter peterhuppertz
  • Startdatum Startdatum
P

peterhuppertz

Guest
Daar heb je die beginner ook weer... gek word je van die lui ;)

Okee. We hebben dus onze eerste vliegles gehad. We weten dat we er nog behoorlijk wat tijd in moeten steken om de reflexen en de automatismen redelijk ingesleten te krijgen.

Waar ik een beetje bang voor ben is dat, als we straks een keer of drie hebben geoefend, de regen met bakken uit de hemel komt, de bliksem op zoek is naar vliegtuigjes en zenders met antennes om te roosteren... en dat het daarna zo koud wordt dat of mijn lief, of de NiMH-batterijen er de brui aan geven (ik denk het eerste... ze houdt niet zo van kou), en dat dan bijna alles wat we hebben geleerd weer de prullenbak in geraakt.

Ik ben geneigd te denken dat een redelijke simulator daar een goed middel tegen is. Ik ben, op basis van wat ik her en der lees, ook geneigd te denken dat FMS, hoewel niet zo realistisch als de dure programma's, voldoende is om ons door het eerste deel van die leercurve heen te helpen.

Vraagje: ik heb mijn zinnen al gezet op een MX-12. Ik weet dat er een USB-kabel voor is.

Kan ik die aan de praat krijgen met FMS? Ik zie bij het zoeken dat er nog wel wat hiccupjes zijn, maar vind geen antwoord, maar er is vast wel iemand die dat intussen wel voor mekaar heeft...
En is dat een zinvolle combinatie voor het inkorten van onze leercurve?

Alvast bedankt,
peter

Peter, ik had al geantwoord in je andere posting (Vasco).
De MX-12, MX-16 etc. en de Multiplex interface werken met FMS.
Leuk gratis te downloaden simmetje maar niet echt realistisch.
Is aardig om een beetje te oefenen.
Mijn mening:
Bespaar je 30 euro USB-kabel en geef iets meer uit voor een RealFlight 3 sim met alle kabels die je ooit nodig zal hebben.
Zendertje zit erbij en je kan ook je eigen MX er nog in prikken.
OK, kost rond de 200 Euro maar je hebt er jaren plezier van en het voelt redelijk echt.

GJ

Kijk eens aan, wat een forum. :thumbsup:

OK, kost rond de 200 Euro maar je hebt er jaren plezier van en het voelt redelijk echt.

Yep, en normaal hoor je me niet zeuren over tweehonderd euro.
Maar ik voel aan het klotsen van mijn water dat de lessen, en dan straks een kist en alles wat erbij komt kijken, een flinke greep gaan doen in onze bankrekening, dus ik probeer het een beetje overzichtelijk te houden.

Ik ben al bezig wat camera's, lenzen en flitsers te verkopen die ik toch niet gebruik...

@Peter,

ja sorry, ik weet het, het kost klauwen met geld.
Ik heb geen idee wat het lessen kost maar je zou ook ipv een simulator gewoon wat "gevorderde" lessen kunnen nemen als je de basis kent.
Dus wat kunstvlucht en zo gaan oefenen, je leert dan je vliegtuig in allerlei rare manouvres weer op te vangen.

Of je neemt een simpel electrovliegtuigje (shock- of slowflyer) en je gaat lekker in een park of zo oefenen, is beter dan een sim en veel leuker.
Aangezien het tot december toch schitterend weer blijft.......

GJ

GJVO zei:
Aangezien het tot december toch schitterend weer blijft.......

GJ

Bwaah... mag ik dat zwart op wit, met je handtekening eronder? ;)

We gaan natuurlijk lessen zo vaak als we kunnen, maar dat zal niet vaker worden dan ééns per week. En als jouw voorspelling niet uitkomt, kan dat weleens na een maand of zo (dus na een les of vier) een stuk minder vaak worden.

Om het geleerde dan niet te laten verstoffen, is een simulator natuurlijk een mooie aanvulling, was mijn gedachtegang. Het kan het echte vliegen en het echte lessen nooit vervangen, maar wel het geleerde onderhouden, hoopte ik.

And guess what? Dat was Ron (de instructeur) met me eens (hoewel dat voor hem natuurlijk minder goed nieuws is - voor hem is het beter als we volgend voorjaar weer vanaf scratch moeten beginnen ;) maar zo is 'ie niet).

Vandaar...

peter

Ik ga het niet op papier zetten maar de aarde warmt toch op?
Nou... laat maar zien dan, ik wil met de kerst nog in korte broek kunnen lopen!

Maar zonder gein, vliegen verleer je niet echt.
Als de basis er goed inzit dan vergeet je dat niet.
Wel is het handig om de eerste keren weer iemand naast je te hebben die in kan grijpen, het is weer even wennen de eerste paar minuten.
Een sim kan inderdaad helpen de winter door te komen.

Maar wij vliegen gewoon de winter door, gaat prima.
Over een paar weken gaat het weer waaien, lekker hellingzweven aan de kust.
Met een lekker winterzonnetje op het clubveld vliegen, kop snert erbij, rookworst....
En als er sneeuw ligt met skietjes onder gaan vliegen, hartstikke leuk.
Maar dat zal Ron je wel gaan vertellen.
Welkom bij de verslaafden!

GJ

Peter,
De simulatorkabels voor de MX series van Graupner heb ik binnen.
Dit werkt perfect op FMS. :wink:
Installatie stelde niets voor,
USB kabel in de pc en je pc doet de rest.
Eenmaal geinstaleerd, dan prik je de miniplug in de D.S.C ingang aan de achterkant van je MX 12 of MX16 zender, maar laat deze wel uitstaan want je zender krijgt voeding vanaf je PC.
Dan FMS opstarten en even je zender calibreren.
En dan Let's play...
Je mag dit vrijblijvend natuurlijk bij mij op de PC uitproberen

GJVO zei:
Maar zonder gein, vliegen verleer je niet echt.
Als de basis er goed inzit dan vergeet je dat niet.
Mijn ervaring is dat die basis (de juiste reflexen) er dan eerst goed ingeslepen moeten zijn. En dat is bij ons nog niet het geval.

SZmodel zei:
Peter,

Ik raak nu een beetje in de war. Heb je speciale graupnerkabels of de multiplex USB kabel gekocht? Ik stond straks in de winkel om de mx 12 aan te schaffen maar ze wisten niet of de kabel zou werken met FMS. Met lege handen naar huis dus. Snif. Maar ik krijg weer hoop. Nu alleen nog even weten welke kabel ik nodig heb voor de sims.

Alvast bedankt!

Vliegeniertje zei:
SZmodel zei:
Peter,

Ik raak nu een beetje in de war. Heb je speciale graupnerkabels of de multiplex USB kabel gekocht? Ik stond straks in de winkel om de mx 12 aan te schaffen maar ze wisten niet of de kabel zou werken met FMS. Met lege handen naar huis dus. Snif. Maar ik krijg weer hoop. Nu alleen nog even weten welke kabel ik nodig heb voor de sims.

Alvast bedankt!

Ik heb de Multiplex-kabel. Werkt als de spreekwoordelijke trein. Eeh, wacht even... het is een vliegtuig.
Werkt dus gewoon goed.

peterhuppertz zei:
Ik heb de Multiplex-kabel. Werkt als de spreekwoordelijke trein. Eeh, wacht even... het is een vliegtuig.
Werkt dus gewoon goed.

Ok, ik heb het door gegeven aan de winkel. Die multiplex die hebben ze standaard volgens mij, die andere moest ie ook speciaal bestellen. Heb de zender/ontvanger wel al binnen. Ook nog even met die cockpit SX in mn handen gestaan maar dat voelde toch een stuk minder dan de graupner. Zo zag het er ook uit trouwens. 100 extra euro's voor de MX16 vond ik een beetje veel van het goeie. Voorlopig dan.

Dure hobby zeg, moest er ook weer een oplader bij en zo is het steeds iets :cry:

Maar volgens mij heb ik nu alles voor een eerste vlucht :)

Hallo!
ik heb een multiplex usb besteld bij quartel, en vandaag was het zover. Nu is mijn probleem alleen: Alleen als ik mijn throttle reverse, doet de aileron het goed bij Realflight. Als ik de throttle gewoon normaal doe, gaat de aileron alleen maar reversed, ook al zet ik hem normaal in de calibratie en channel mapping. Iemand verder ook dit probleem gehad?

Ik heb de mijne net binnen en werkt als een zonnetje. Ook even lopen klooien met de kanalen en inv etc maar het werkt. Zit alleen een foutje in het "slow poke" model, het rolroer werkt namelijk gewoon ondanks dat het er eigenlijk niet opzit. Ik heb gas en rolroeren op dezelfde stick. Beetje lastig bij het landen (geef ik gas los trekt het rolroer e.e.a. door een spiraal, boem).

Wordt wel gek van dat blauwe knipperding in de zijkant van mn laptop.

Nog een klein nadeel van die Mulitplex kabel: hij geeft geen voeding naar de zender. Dus alleen vliegen met een volle batterij of met de lader aan....... :cry:

Vliegeniertje zei:
Nog een klein nadeel van die Mulitplex kabel: hij geeft geen voeding naar de zender. Dus alleen vliegen met een volle batterij of met de lader aan....... :cry:
Ik weet niet of we dezelfde kabel hebben, maar mijn USB kabel met blauw led geeft wel voeding aan men MX-12.

Aiki zei:
Vliegeniertje zei:
Ik weet niet of we dezelfde kabel hebben, maar mijn USB kabel met blauw led geeft wel voeding aan men MX-12.

Vreemd, bij mij ging het batterij alarm af na een paar uur........ Laat je die erin zitten trouwens of haal je die er uit?

Back