FMS LET13

Hallo,

Afgelopen week heb ik een FMS LET13 gekocht. Nu heb ik er een paar probleempjes mee. De eerste keer vliegen was hij erg instabiel (dat kwam mede door mij aagezien ik aardig zenuwachting was:P). Nu heeft vandaag een meer ervaren vlieger er mee gevlogen maar ook hij beaamde dat hij soort van mankementen heeft. Hij tip stallt/valt bijna uit de lucht als je een bocht maakt en hij heeft de neiging om tail heavy te zijn en dat terwijl de CG gewoon goed is (20 tot 25mm vanaf de leading edge). Het was vandaag wel erg winderig maar daardoor lijkt mij niet dat hij moet tip stallen als je een bocht richting de wind maakt?

Heeft iemand een idee wat hiermee aan de hand kan zijn?

Alvast bedankt!!

De informatie die je geeft is vrij summier, waardoor het lastig is conclusies te trekken. Maar toch....
De let13 blanik is een toestel dat iets sneller gevlogen moet worden. Als de andere vlieger ook niet erg ervaren is, lijkt het er op dat jullie wind mee de snelheid te laag laten worden. Dit is moeilijk in te schatten, zeker met flinke wind moet je. Zorgen dat de snelheid van het toestel voldoende hoog ten opzichte van de lucht blijft, en hij dus een flinke vaart krijgt. Anders gaat hij op zijn staart hangen, en op het moment dat je een bocht draait naar de wind wordt de aanstroming van de vleugel in de binnenbocht zo laag dat ie niet meer draagt, en uit de lucht valt.

Klopt dit met wat je ziet gebeuren?

Ik wist al wel dat de Blanik wat sneller moet worden gevlogen maar daar ben ik zelf nog niet aan toe gekomen. (ik wil eerst even een rustige wind afwachten). Ik weet zo niet of hij met de wind mee de motor uit deed ofzoiets. Maar als hij met de wind mee vloog en dan een bocht richting de wind maakte, valt hij wel bijna uit de lucht d.m.v een tip stall. Misschien meer snelheid houden?

Kan het ook zo zijn dat, aangezien dit een zeer acrobatische zwever is met te veel wind is gevlogen? (Om een indicatie van de wind te geven, hij bleef gewoon in de lucht hangen met de motor uit waardoor hij bijna verticaal werd geland zeg maar.) Ook heb ik op een filmpje op youtube gezien dat de end points bijna maximaal zijn en totaal geen expo heeft. Kan dat hier ook aan liggen?

Ik zal hem zou gauw mogelijk op een wind rustige dag even uit proberen om dan even te kijken hoe hij reageert.

Snelheid tov de grond heeft nog nooit een vliegtuig in de lucht gehouden, lift krijgt de vleugel door luchtstroming over de vleugel. Stel dat jouw toestel 30km per uur door de lucht moet gaan om te blijven vliegen en het waait 30km per uur, dan hangt hij tegen de wind in stil in de lucht. Maar met de wind mee moet hij dus 30km harder gaan dan de licht en komt met 60 langs. Ga je langzamer dan valt ie uit de lucht.

Een snelle acrobatische zwever is met wind makkelijker te vliegen dan een traag beginnerstoestel dat niet tegen de wind in komt en wegwaait. Het moeilijke van modelvliegen is dat je niet in het toestel zit en geen snelheidsmeters hebt, waardoor je makkelijk inschattingsfouten maakt.

Er. Kunnen natuurlijk nog veel meer oorzaken voor zijn. Begin met wat rustiger weer het toestel goed in te vliegen. Met vlagerige wind is het moeilijk inschatten wat het toestel doet. Zwaartepunt wordt niet altijd juist aangegeven, en is deels afhankelijk van eigen voorkeur en vliegstijl. Expo is handig om bij kleine uitslagen wat nauwkeuriger te kunnen sturen terwijl je wel met grote uitslagen acrobatische toeren kunt uithalen, maar geen reden voor tipstall. Tenzij je bij te lage snelheid te fors stuurt.

Back