FMS MET GRAUPNER MC-10 : De oplossing

• Topicstarter Topicstarter wascodagama
  • Startdatum Startdatum
W

wascodagama

Guest
Hallo iedereen!

Ik heb dagen lang gezocht om een oplossing te vinden voor mijn wens: mijn Graupner MC 10 gebruiken met de vliegsimulator FMS en heb er een gevonden!

Hier een walkrthrough van hoe je zender met FMS te gebruiken:

1. leerling/leerkracht module maken en een kabel zender - computer

benodigdheden:

voor de module:
1 x 3.5mm mono jack female (inbouw)
2 x weerstand 100 Ohm
wat draadjes
soldeerbout en soldeertin

voor de kabel:
2x 3.5mm mono jack male
een kabel met 2 draden (of coax is nog beter om storing te reduceren)
soldeerbout
soldeertin

Als je de MC10 opent, kan je in het midden op het mainboard 5 pinnen zien.

ze zijn benoemd met GND/BN", "VCC/R", "MOD/OR".

Maak de verbindingen zoals op de volgende tekening:
De
fig504mn6.gif

De weerstanden zorgen bij een slecht contact dat er geen kortsluiting ontstaat. Je kan ze weglaten, maar je zet ze er toch beter tussen, want je wil je zender niet naar de knoppen...

Voila. Alle hardware is klaar.

2. Software instellen
Ik heb gekozen voor de gratis vliegsimulator voor windows FMS . Werkt perfect met de zender.

Stap 1: Download PPjoy HIER
ALS JE EEN FOUTMELDING KRIJGT BIJ HET POBEREN TE DOWNLOADEN, KAN HET ZIJN DAT JE JE FIREWALL MOET UITSCHAKELEN.

Stap 2: Installeer PPJoy ; ziehier de handleiding

Stap 3: Download FMS HIER
Stap 4: Installeer FMS

Stap 5: download Smart Pro Plus for FMS HIER
Let er wel op dat je de versie voor FMS kiest.

Stap 6: Installeer SPP
Dit is een zip-file. Extract alle bestanden van in dit bestand IN DE MAP WAARIN FMS IS GEINSTALLEERD.

Meestal is dat c:\program files\FMS

3. Zender connecteren

Maak dat je zender UIT staat.
connecteer je zender met je geluidskaart: In vele gevallen spreekt men van de microfooningang, maar bij mij was het de line-in. Check dus de 2.

ZORG ER OOK VOOR DAT JE DE VOLUMES VOOR MICROFOON EN LIJNINGANG VOLLEDIG OPEN ZET IN HET CONFIGURATIESCHERM!!!

Als je de zender hebt geconnecteerd en nu aanzet hoor je door je luidsprekers waarschijnlijk een irritant geluid. Dit is een goed teken en betekent dat er een signaal is. Als je de sticks van je zender nu beweegt hoor je het geluid lichtjes veranderen.

4. De software instellen
Ga naar de map waarin FMS is geïnstalleerd, de zelfde map waar je de SPP-bestanden hebt gezet. Daar zie je nu een bestand dat SPPconsole heet. Dubbelklik dit bestand

Dit komt tevoorschijn:

SPPConsole330.JPG

kies voor modulatie-type : PPM GENERIC, want dit is het soort signaal dat de MC-10 gebruikt.

Kies al naar gelang je de microfooningang of de line-in hebt gebruikt de juiste ingang.
Klik op DONE

Open nu de vluchtsimulator FMS en zorg ervoor dat je zender verbonden is en aanstaat.

In het menu van FMS kies je CONTROLS of BESTURING en kies Analog control ( dat met het joystickje )
dan verschijnt dit:
Instal1.jpg

kies JOYSTICK INTERFACE en klik op Mapping/calibration

VOER DE CALIBRATIE UIT

Instal2.jpg

Als je nu de sticks van je zender beweegt, zouden de blauwe metertjes ook moeten veranderen.

Je kunt de toewijzing van de kanalen aan de functies wijzigen door de nummers te veranderen, je kanaal inverteren en een exponentieel verloop van je signaal selecteren.

DAN BEN JE KLAAR OM TE VLIEGEN!!!

Veel plezier!!!!

Als je nog vragen hebt, aarzel niet om me te contacteren!!!

Paul

Hoe zit het met de antenne, moet je die helemaal uittrekken? De zender zendt immers uit, ook met die connectie, niet? (Wil de eindtransistor behoeden voor schade)

crystal uit de zender nemen , geeft minder stroomverbruik en geen probleem met HF uitgangsversterker.

rgds
tb

Ik ben er vandaag aan begonnen, maar ik durf niet rechtstreekt op de pinnen solderen, ik vertrouw niet dat het stevig zal blijven zitten en geen kortsluiting veroorzaken. Zijn er connectoren die op die pinnen passen, of andere manieren van die draden goed te verbinden zonder risico op loskomen of kortsluiting?

Er zijn wel connectoren te vinden, hoor.

Misschien passen oude servostekkers er wel op?? Of een of andere connector uit de electronicasector?
Ikzelf heb ze erop gesoldeerd. Ik herinner me dat het een secuur werkje was, maar het viel mee en nu hoef ik me daar geen zorgen over te maken.

MVG
P

Back