FMS Models

Om je even uit de droom te helpen.............
Vlieg zelf met een Hype U Can Fly naast mijn andere modellen.( Parkzone Corsair/Hype Wow/Razor hotliner/Sbach 342/Stryker)
Zelfs met een Hype U Can Fly zul je geheid binnen 5 minuten Crashen als je denkt te kunnen vliegen zonder enige ervaring of oefening op voorhand van bijv een simulator.
Het verschil tussen een hoogedekker ( U Can Fly ) en laagdekker toestel zoals de Mustang is er geheid.
Ondanks dat er hier mensen zullen beweren dat je wel kunt leren vliegen met een toestel zoals de Mustang kan ik je ook zeggen dat zoiets NIET gevrijwaard zal gaan zonder de nodige flinke Crashes.
Ga desnoods eens bij iemand aan de kabel als jij die mogelijkheid hebt.
Want zonder ooit eerder een vliegtuig te hebben gevlogen en dan voor het eerst welk soort toestel dan ook te willen laten vliegen gaat echt 100% fout aflopen.
Op zich helemaal niet erg hoor, maar wel als je daardoor zoveel schade aan het toestel krijgt dat het of niet meer re reperaren is of dat het na reparatie vele malen slechter gaat vliegen.
Sukses.
Vr Gr E

Simulator heb ik wel eens gedaan, maar dat ga ik nog wel een keer flink oefenen. Naar een club zit er voor mij niet in denk ik, en verder ken ik ook niemand die vliegt. Dus het word op eigen houtje vliegen en gebruik maken van een simalator.
Maar welk vliegtuig zouden jullie aanraden?

Nou kerel..........
Dan krijg jij van mij alle zegen.Ha ha ha ha ha.
Goed bedoeld hoor.
Jammer dat je zo'n end uit de buurt woont, want anders had je bij mij zo aan de kabel mogen gaan.
Dan kun je eens 'voelen' hoe het in het echie is.

In jouw geval kun je meerdere kanten uit qua keuze van een beginners toestel.
Om te beginnen kun je het beste NIET gaan leren vliegen met een toestel dat te boek staat alszijnde laagdekker.( Mustang/Corsair en vele andere warbirds)
Die hebben nogal de neiging om over een vleugel weg te vallen en dat soort gedrag moet je dan echt corrigeren met stick-input.
Doe je dat niet of te laat, dan prak je de zooi.

Als ik zo lees hoe jij het wilt gaan aanpakken dan kun je naar mijn idee en advies voor 3 opties kiezen.
Er zullen vast veel meer opties en goedbedoelde adviezen komen van andere Forumleden dus die zou je dan ook in ogenschouw kunnen nemen.
Jij zou kunnen kiezen voor een:
-Multiplex Easy Star II

Of een:
-Hype U Can Fly

Of voor een:
- Kinetic

Dit soort toestellen zijn behoorlijk vergevingsgezind.
Want wat jij echt, maar dan ook echt wenst in den beginne is een soort van zelfstabiliserend vliegtuig.
Daarmee bedoel ik dat als je vliegtuig netjes is uitgetrimd en het CG (zwaartepunt) juist is, jij een toestel vliegt met een heel goedmoedig, vergevingsgezind en stabiel vlieggedrag.
En dat wens je juist als beginnend piloot.
Dat je gaat Crashen is een waarlijk feit en dat hebben we allemaal in het begin gedaan en de meesten van ons doen het nog met regelmaat dat Crashen.
Maar het zou onverstandig zijn van jou om gelijk al met een toestel te willen leren vliegen dat er optisch gelikt uitziet maar qua vlieggedrag een pain in the ass is.
Natuurlijk altijd je eigen keuze, maar dan kun je geheid in de portemonee na de vele Crashes.

Het toestel waarmee je kunt leren vliegen zoals bovengenoemde zijn naargelang je te besteden budget echt goede keuzes.
Ik zou op nummer 1 de Multiplex Easy Star zetten.
Op nummer 2 de Kinetic en op nummer 3 de Hype U Can Fly.
Want wat je wilt als beginnend piloot is eigenlijk een vliegtuig met de prop achterop.
Want ik zal je zeggen dat het landen het allerlastigste is van het geheel.
En met een prop voorop is de kans groter dat............nouja........vul zelf maar in.
Sukses met je keuze en neem je tijd.
En........veel lezen is het devies.veel lezen op Forums.
Vr Gr E

Bedankt voor je reactie;)
Zo'n easystar heb ik ook wel eens naar gekeken, ondanks dat ik hem niet zo heel mooi vind lijkt me dat wel een verstandige keuze.

Dat jij de Easy Star niet zo'n mooi toestel vind begrijp ik.
Vind het zelf namelijk ook niet 1 van de mooiste kisten.
Tenzij je het toestel verbouwd naar eigen smaak zoals m'n vliegmaatje heeft gedaan.Maar dat is een ander verhaal.

Ik heb leren vliegen met een Easy Star.
Heb er vroeger zelfs 3 stuks van versleten.
Toen kwamen ze nog zonder rolroeren.
Tegenwoordig heb je dus de MPX Easy Star II.
Die is helemaal voorzien van 4 kanalen aansturing.
De Easy Star II RTF ( wel zonder zender/ontvanger en Lipo) gaat van de hand voor zo'n 165 euro.
Kan je zeggen dat je voor die centen erg veel vliegtuig krijgt.
En............ook nog eens een toestel wat een hele goede leermeester is.
Paar weken geleden op het veld mocht ik eens vliegen met zo'n Easy Star II van iemand die toevallig langskwam.
Vloog echt voorbeeldig en daarmee kun je het vliegen met vallen en opstaan erg goed leren.
Nee, het toestel bulkt dan niet van veel vermogen maar dat wens je toch niet als beginnend vlieger zijnde.
Het vliegt als je alles juist insteld goedmoedig en gedwee.
Volgens mij zijn er zelfs vliegclubs waarmee ze leerlingen opleiden en brevetten afnemen met een MPX Easy Star.
Dat zegt natuurlijk al genoeg.
Het vliegen ansich is een fantastische hobby die je ook nog eens kunt delen met vliegmaatjes.
Ik kan je zeggen dat dit 1 van de fijnste hobby's is die ik mij ooit heb mogen wensen.
Vr Gr Erwin

Oke dan! Dat is allemaal heel goed nieuws;)
Ik kan de zender/ontvanger van mijn vader (Een 4 kanaal's, helaas geen 2,4ghz) gebruiken en lipo's heb ik ook nog liggen.
In principe hoef ik dus alleen maar die easystar II aan te schaffen, en dan zou ik dus al kunnen beginnen:D
Klinkt allemaal leuk! Nog even een aantal weken werken, en na mijn examens zou het dan wel eens mogelijk kunnen zijn dat ik er eentje ga aanschaffen:D
Lijkt me erg leuk om in de zomervakantie te beginnen met vliegen!
Bedankt voor de tips;)

Graag gedaan!!
Je kiest een hele leuke en fijne hobby die je echt voor de rest van je leven erg veel plezier kan verschaffen.
Vlieg zelf al dik 7 jaar met verschillende vliegapparaten en het verveeld me voor geen dag.
Ben ooit begonnen met vliegtuigen.
Toen na een korte tijd overgestapt naar heli's.( veel verschillende formaten gehad van Micro heli's 70 gram tot aan een Trex600 van 3.5kg. )
Paar jaar geleden het vliegtuig gebeuren weer opgepakt omdat ik de heli's echt meer dan zat en beu was.
Zal jou de uitleg besparen wat daar de reden van was.
Vlieg tegenwoordig alleen nog maar met vliegtuigen en Multicopters en kan je volmondig zeggen dat dat MEER dan goed bevalt.
De spullen waarmee ik mag vliegen in combinatie met een vaste kliek vliegmaatjes maken deze hobby helemaal compleet.
Ik wens jou straks heel erg veel plezier toe met het leren vliegen en mocht je vragen hebben: stel ze gerust en schroom nooit.
Vr Gr E

Beste fms vrienden,
Ik vlieg met mijn bf 109 van fms, ik ben opzoek naar een retract servo, hebben jullie er toevallig nog 1 liggen of weet je iemand die er nog 1 heeft?

Laatst bewerkt:
Back