FMS P-47 Thunderbolt (1700mm)

Ik heb me niet kunnen inhouden en heb de FMS P-47 besteld. Op engelstalige fora heb ik niet zo bijzonder veel info kunnen vinden. Er is meer te vinden over de P51 want die is al langer beschikbaar.

Uit de commentaren blijken 2 veel voorkomende problemen op te treden. Retracts en wing-flex.

FMS heeft blijkbaar upgrades uitgevoerd, maar het is niet te achterhalen of ik nu versie 1 of 2 heb.

Ik zal mijn verdere ervaringen met dit model hier delen voor de geïnteresseerden.

Bestelling bij aerobertics en dit stond na 2 dagen aan de deur

file-89.jpg

even open doen

file-90.jpg

file-91.jpg

Alles zit netjes verpakt.
file-93.jpg

Stabilo (onderkant)
file-64.jpg

Linkervleugel
file-67.jpg

Bestikkering is gerimpeld en de tape die de kabels verstopt hangt los. Even aandrukken en het is opgelost. Hopen dat het ook blijft hangen
file-66.jpg

Dit scharnier is blijkbaar doorgescheurd. Het hangt toch nog goed vast, maar zal toch goed in het oog gehouden moeten worden.
file-68.jpg

Een fototje van de bovenkant
file-69.jpg

4 prop + 1 reserve
file-71.jpg

Wing-joiners. Ik vind ze redelijk kort, maar er zijn er 2 ipv 1 bij de P51
file-73.jpg

Rudder
file-75.jpg

bommen (de hobbycitty drop-bombs zijn al bested :-) )
file-76.jpg

Kanonnen en pitot-static
file-77.jpg

hardware kit
file-78.jpg

prop hub. Hier heb ik echt mijn bedenkingen bij. Deze is van PLASTIEK. Mijn gevoel zegt me, 1 keer goed gas geven en die vliegt in frut vaneen. Als er iemand een aluminium exemplaar weet, laat maar weten, want dit vind ik maar niets.
file-79.jpg

verdere info volgt....

Leuk om even te volgen. Heb ook een tijdje getwijfeld een FMS Corsair aan te schaffen.
Nog maar niet gedaan.

Leuk dat je een verslagje bij houdt!
Succes!

Groet.

Heb trouwens even voor je gekeken..
Ik durf niet te zeggen of het alu is.Prop hub
Nog een aantal.
Eventueel zou je met een dealer in Nederland contact op kunnen nemen, en vragen of ze ook dit soort spinners leveren. O.a. Haan Modelbouw in Roden.Haan Modelbouw, Roden
Verspaget in Eindhoven.
En Hangar Hobby, Kampen verkopen dit merk.

Nogmaals, groet.

Fms p-51

Hoi Koen,

Leuk om te volgen. Een week of 3 geleden heeft mijn FMS P-51 (1440mm)z'n eerste vlucht gemaakt. Retracts werken hier uitstekend, so far....
De scharnieren van de roeren, ziet er uit als geplet schuim, zijn echter totaal ongeschikt. Zoals je al gemerkt hebt scheuren ze al in de doos. Daarnaast bewegen ze ook nog eens ontzettend zwaar. Ik heb alle roeren losgesneden en opnieuw bevestigd met KAVAN scharnieren. Heb je nooit meer enig omkijken naar. De plastic propnaaf zal tijdens normaal gebruik waarschijnlijk geen probleem opleveren, echter een neusstandje zal hij niet overleven, denk ik.

Succes met je montage (bouwen kun je het nauwelijks nog noemen met deze kits).

Raymond.

Weging van de onderdelen:

Stabilo+hoogteroer 76g
L-vleugel 713g
R-vleugel 713g
4x prop 148g
wing-tube 50g
wingfairing 18g
rudder 38g
bommen 40g
guns+pito 29g
hardware 130g
prophub 65g
romp 1930g

totaal 3950 gram

Nog een 6S pakket van ongeveer 700g

Dus vlieggewicht van rond de 4,7 kg

Opgegeven vlieggewicht gewicht 4kg lijkt me onrealistisch

Hoi Koen.

Hier ben ik ook wel nieuwsgierig naar, dus ga ik deze volgen.
Net wat Raymond zegt, scharnieren vervangen voor het te laat is.
Mooi spul heeft Bert hé, ik kan er uren rond hangen, wel slecht voor de portemonnee!
Mvg Pascal.

De prop in mekaar gevezen. De foto geeft een goed idee van de grootte van de prop.
Ik vind dat de prop er goed uitziet, maar hou toch mijn bedenkingen om 1500-1800 Watt door een plastieken prop-hub te jagen. Maar goed, we zien wel.

file-95.jpg

file-96.jpg

Verder nog de wing-fairings aan de romp gelijmd.

En even de vleugels op de romp geschoven.

file-97.jpg

Nog een beetje verder gedaan...

De stabilo wordt op de romp geschroefd, en daar bovenop wordt de rudder gelijmd. Het is me niet geheel duidelijk waarom het stabilo geschroefd moet worden als er nadien iets bovenop gelijmd wordt, zodat je het toch nooit los kan maken. Ik heb dan ook besloten om het stabilo ook te lijmen. Vast is vast.

file-98.jpg

file-99.jpg

file-100.jpg

file-101.jpg

Ik hoop dat het meegeleverde materiaal van betere kwaliteit is dan hun schroevendraaier.
Na 2 schroeven was dit het resultaat.
file-102.jpg

Ook nog de prop vast gezet
file-104.jpg

file-105.jpg

Koen

Een videotje van de retracts in werking. Ik heb een keer of 20 up en down gedaan. Ging zonder problemen

Eigenlijk staat ie klaar voor de maiden. Nog alleen de kabels een beetje samenbinden in de romp. FMS is niet gierig op de verlengkabels. Die kunnen serieus ingekort worden.

file-106.jpg

file-107.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteren de maiden gedaan!!!

Wel maar 1 vlucht. Het rolroer scharnier is verder gescheurd. Daar moet idd een ander scharnier in.

Wat kan ik verder nog zeggen over de vlucht. Er was redelijk wat trim nodig, voor zowel hoogte als rol, maar geen probleem

Verder werkte alles perfect, zowel retracts als flaps.
Landing met full flaps zonder problemen

Het vermogen is enorm. Hij blijft gewoon verticaal gaan.

De maximale snelheid blijft redelijk laag. Ik zag eigenlijk weinig verschil met 75% of 100% gas.

Hopelijk blijft alles nu werken...

Koen

Gisteren nog 4 vluchten gedaan.

file-113.jpg

De vleugels buigen redelijk veel door tijdens de vlucht. De vleugelbuizen zijn echt wel aan de korte kant.

Na 5 vluchten zijn er al kleine scheurtjes te zien waar de vleugelbuis stopt in de vleugel. Als dit niet gemodificeerd wordt, dan zal de vleugel het niet lang volhouden.

Ik ga de holte in de vleugel verder uitboren en er een langere buis insteken. Dat zou het moeten doen.

De drop-bombs zijn aangekomen. Die kunnen gemonteerd worden.

KOen

Erg mooi ding hoor, Koen. Ik heb zelf de 1700mm Mustang (v2).

Nog een tip: let even op de externe BEC. Zowel de BEC als de ESC leveren stroom aan de RX en dat is NIET hoe een ESC+externe BEC aangesloten moeten worden. Ik heb hiertoe de rode draad uit de ESC kabel naar de RX gehaald. Zo levert alleen de BEC netjes stroom.

De problemen die sommigen ondervonden hebben met de retracts hebben wellicht met over voltage te maken dus bovenstaande actie kan geen kwaad. (alhoewel het parallel geschakeld is, maar toch)

Bij de Mustang kun je overigens V1 onderscheiden van V2 door de extra spars in de vleugels als de cut-off switches in de gear bays. Wellicht bij de P-47 ook zo, not sure. Verder bij de Mustang geen rare design keuzes gevonden eigenlijk.

Ik ben overigens erg onder de indruk van deze nieuwe FMS kisten. Ik heb tevens de 1450mm Mustang (een v3) maar de kwaliteit van de 1700 is heel wat beter!

Ik moet die van mij overigens nog steeds maidenen (is dat een ww? :) ) maar tot nu toe geen geschikte plek in de buurt van Amsterdam gevonden. (vlieg meestal bij Sloterdijk/Westpoort) Toch maar eens lid worden van een club. :)

Hoi Koen,

Dat klinkt helemaal niet verkeerd.

Heb je alleen de rolroeren met scharnieren voorzien, of alle roeren?
En hoe zit dat met de vleugelbuis? Ga je een bestellen/fabriceren van zelfde diameter alleen langer? Of pas je de diameter ook nog aan omdat de buis langer moet.??

Ik wil wel eens een filmpje zien als je die mogelijkheid hebt.

Groeten.

Jasper

De HK bommen zijn bijna identiek aan de FMS.

file-114.jpg

Alleen de pylon is zeer verschillend, maar zit aan de onderkant van de vleugel, dus het valt niet op

file-115.jpg

De bommen zitten vrij los, maar dat is snel verholpen met een paar schuim-strips

file-116.jpg

Bij de HK bommen zit ook nog een montageplaatje dat je kan gebruiken voor de FMS bommen. Ik heb nu 4 dropbombs.

Het resultaat.

file-117.jpg

file-118.jpg

Er werden reeds 12 drops uitgevoerd. geen een keer dat het mis ging.

leuk leuk leuk

Koen

@Jasper. Ik heb enkel nieuwe scharnieren in het rolroer gemonteerd waar het originele scharnier was doorgescheurd. De rest schijnt het te houden. Ik check ze regelmatig en zolang ze het doen laat ik het zo.

Na een 20-tal vluchten heeft de vleugel echt wel reparatie nodig. De kwaliteit van het filmpje is niet best, maar je kan toch goed zien hoe de vleugel doorbuigt waar de vleugelbuis stopt. Dit zal alleen maar erger worden als er niets aan gedaan wordt.
De voorste vleugelbuis zit maar zo'n 5 cm in de vleugel.

Eerst dacht ik de vleugel verder uit te boren en er een langere buis in te steken. Ik zie hier toch van af omdat je geen controle hebt over het gat dat je maakt in de vleugel. Er dan gewoon een langere buis insteken zonder het gat te kunnen verstevigen, zal de vleugel wss alleen maar zwakker maken.

Er werd gekozen voor de volgende optie. Een extra gfk-ligger inlijmen.

file-120.jpg

file-122.jpg

Ook aan de achterste vleugelbuis werd er een extra gfk ligger ingelijmd.

De vleugel is nu veel stijver. Ik heb er nog niet mee kunnen vliegen, maar ben er zeker van dat het nu veel beter is.
Ik raad deze mod echt wel aan voor de eerste vlucht. Je zal het toch vroeger of later moeten doen.

Goeie Mod en verstandig.
Vind het alleen erg jammer dat je voor zo'n kist van die centen toch nog zo'n Mod dient uit te voeren voor de versteviging van de vleugel.
Voor de rest een prachtbak!!
Vr Gr E

Nog eens een kleine update.

Er staan nu 38 vluchten op de teller, waarvan 25 bomb-drops.

Het retract systeem blijft goed werken.

Het gras was redelijk hoog, en ik had 3 prop-strikes bij het opstijgen. Mijn vrees voor de zwakke prop-hub was blijkbaar ongegrond. Geen schade.

Tijdens de laatste vliegdag, was na de eerste vlucht van de dag de flapscharnier doorgescheurd. Tape was de oplossing om verder te kunnen vliegen.

file-126.jpg

Geen zicht, maar toch verder kunnen vliegen.

Ik had hier nog een aantal Hobby-King scharnieren liggen, dus...

Easy fix. gewoon de scharnieren opgelijmd. Nadien de bestaande flap scharnier doorgesneden. Er zit een beetje meer speling op als voorheen, maar nu zullen ze er niet ineens afvliegen tijdens de vlucht.

Het resultaat.

file-128.jpg

file-127.jpg

Koen

Back