Welkom
Ik heb moderatoren gevraagd één van je twee discussies te sluiten, dan blijft informatie bij elkaar. En dubbelposten mag sowieso niet. Neem ook even je locatie op in
je profiel, dan kan iedereen dat zien, misschien woont er wel een ervan forumlid bij je om de hoek.
Motoren gaan niet kapot van spanning, ze gaan kapot van te hoge stroom (-> warmte) en toerental.
Kv (in toeren per Volt), accu-spanning en propellorgrootte (spoed en diameter) bepalen de maximale stroom die kan gaa lopen bij vol gas. Is die stroom groter dan max.stroom van regelaar dan legt de regelaar het loodje.
Toerental loopt rechtevenredig op met spanning (toeren = Kv x spanning). Motorstroom wil oplopen met kwadraat van spanning, veel harder dan je zou denken dus. Ga je van 2 naar 3 cellen dan wil stroom oplopen met factor (3/2)² = 2,25, meer dan een verdubbeling. Verdubbel je het aantal cellen dan wil de motorstroom verviervoudigen! (Bij dit alles accu, regelaar/settings en prop hetzelfde houden, anders is het appelen met peren vergelijken).
Hoeveel vliegervaring heb je, met welke toestellen?
'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een motor en/of regelaar, en bespaart jou (en ons

) veel vragen, belangrijk/sticky vastgepind bovenaan in het accu/laad subforum:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/accu-laad-techniek/123782-wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die.html
Inhoud
- Waar is een lipo van gemaakt?
- Hoe laad ik een lipo?
- Wat betekent de C waarde?
- Balanceren
- Waar Lipo laden
- Koude LiPo
- Wat betekent 2p3s?
- Waar op letten bij aanschaf?
- Laders
- Kwaliteit versus prijs
- Bolle LiPo :sad: :cry:
- LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken