foam cutter cnc

Discussie in 'CNC' gestart door eclipse86, 6 feb 2016.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo,

    heeft iemand een idee voor een foam cutter cnc gestuurd. wat is er allemaal nodig, en mogelijks zelf te bouwen?

    foam vleugeltjes snijden enz... heel groot hoeft dit niet te zijn, maar 1 a 1,2meter lengte zou haalbaar moeten zijn. hoogte en breedte???

    welke software,drivers,...
    graag zou ik ook ene cnc freew willen bouwen, maar die prijs is direct wat anders...
    groeten Chris
     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ken je Dirk Wouters? Von W hier op het forum, misschien kan hij je op weg zetten.
    Is een foamgenie
     
  3. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ja idd ik heb net een kitje bij hem besteld en toegekregen, hij heeft me al wat uitleg gegeven over de software. maar omdat ik met verschillende ideetjes in mn hoofd zit en clubleden ook leek het me interessant om zelf eentje aan te schaffen of te bouwen....
     
  4. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  5. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ik heb deze gevonden en zal me hierop baseren denk ik, samen op die van letmathe:
    http://www.rckeith.co.uk/cnc-detailed-build-and-plans/
    http://www.rc-letmathe.de/CNC-Techn...e-Kit-1---V2?source=2&refertype=1&referid=160

    wellicht verstandig om de motorkit en de sturing bij hen te kopen ( ofwel moet ik ze zo zien bijeen te vinden) het enige wat ik een zeer grote meerkost vind is om hem via usb te laten werken. soit, ergens een oude pc zoeken moet ook wel lukken.


    geleiders, spindels, kleine onderdelen ga ik ook eens op zoek gaan op 2dehands enzo, of op school, wie weet is er nog wat te vinden...

    als software hoor ik mensen met profilli en GMFC.
    ik ken geen van beiden, het enige dat ik zeker wil is mijn getekende rompen, vleugels vanuit dxf halen.
    groeten
     
  6. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Haha, hier zijn ze achter mijne rug bezig over een snijmachine ;-)

    Ik heb de machine van RCKeith eens bekeken op het eerste zicht is daar niets mis mee maar hij gebruikt geen snijbeugel maar een draad die gespannen wordt tussen de twee portalen. Aanvankelijk wilde ik mijn machine ook zo bouwen maar na wat uurtjes piekeren heb ik dat idee laten varen. Eerst en vooral moeten de portalen opgewassen zijn tegen de zijdelingse krachten die ontstaan door de gespannen draad en hoe hoger je gaat snijden hoe hoger de krachten worden onder op de geleiding, het kan allemaal maar de machine moet erop voorzien zijn. Ten tweede, zolang je rechte stukken of licht tapse stukken gaat snijden zal het nog wel lukken met een simpele veer om de draad op spanning te houden maar eens je echt schuin gaan snijden moet je ook nog een systeem verzinnen om de draad op en af te rollen, weer een mekaniekske dat erbij komt. Uit ervaring heb ik geleerd dat je het best zo simpel mogelijk houdt want wat er niet is kan niet stuk gaan of moeilijk doen, dus zoals al gezegd ben ik snel afgestapt van het idee om zonder snijbeugel te werken, het voordeel is dat je machine zeer eenvoudig en licht kan gebouwd worden want er komen zo goed als geen krachten op de portalen.

    Nu was ik niet van plan om het warme water opnieuw uit te vinden dus heb ik wel wat uurtjes rondgezworven op het WWW om wat ideeën op te doen, en ik had uiteraard ook een paar vereisten, zo moest:
    - de machine snel weg te bergen en eenvoudig terug op te bouwen zijn,
    - de portalen moesten verplaatsbaar zijn zodat er op verschillende breedtes kan gewerkt worden,
    - alles in een betere doe-het-zelf zaak te vinden zijn, dus geen dure exotische materialen,
    - alles op artisanale wijze gefabriceerd kunnen worden met figuurzaag en boormachine, een freesmachine had ik toen nog niet
    - en als laatste wilde ik in de X-richting bijna één meter diep kunnen snijden en dertig tot veertig centimeter in de hoogte. uiteindelijk is het 870x360mm geworden.

    Als geleider gebruik ik een Alu profiel van 50x30mm in X-as en een Alu-buis van ongeveer 15mm voor de Y-as. hierop rijden de X- en Y-wagentjes op kogellagers.

    X-as, het principe heb ik ergens van het net gehaald waar weet ik niet meer, maar het werk in ieder geval vanaf dag één zonder problemen
    [​IMG]P-2 FoamCutter07 by Dirk Wouters, on Flickr
    eerste versie van de Y-as, toen nog op glijlagers welke niet zo goed mee wilde werken, ze moesten vaak gesmeerd worden wat maakte dat het na een tijdje nogal een vettige bedoening werd.
    [​IMG]P-2 FoamCutter08 by Dirk Wouters, on Flickr
    Na wat opzoek werk heb ik hier de geniaal simpele oplossing gevonden voor de Y-as,
    http://www.teaser.fr/~abrea/cncnet/table/spartia/spartia_eng.phtml
    sinds ik dit principe heb toegepast loopt de machine zonder problemen, zeer soepel en de zwaartekracht voorkomt elke vorm van speling op de X-as
    [​IMG]P-2 FoamCutter b01 by Dirk Wouters, on Flickr
    [​IMG]P-2 FoamCutter b03 by Dirk Wouters, on Flickr

    Als spindels gebruik ik simpelweg messing draadstangen M8 en inslagmoeren, de rest bestaat uit mpx van 6mm, wat boutjes en moertjes en enkele uurtjes zaag en vijswerk.
    Alles bij elkaar heb ik voor het mechanische gedeelte geen honderd Euro uitgegeven,

    Tot zover wat uitleg over de mekaniek, wie wil vind hier nog een pak foto's
    https://www.flickr.com/photos/vonw004/albums/72157650055818080/with/15741843633/
    en zelfs een filmpje van de begindagen


    Dirk
     
    renetl50 vindt dit leuk.
  7. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    haha superr:) ga ik eens goed bekijken...

    dus als ik het goed begrijp en zie, maak je een aparte "boog" waar je gloeidraad in opgespannen zit, die je gewoon laat rusten in die alu beugeltjes(met de V erin)??




    voor het frame onderdelen kijk ik ook eens op het werk deze week wat er nog te vinden valt...

    wat heb ik dan nodig:
    hardwarepakket van letmathe( stuurkaart,motoren,....) ik denk de gewone versie(voor usb betaal je 200euro meer)
    http://www.rc-letmathe.de/CNC-Technik/CNC-Elektronik/CNC-Elektronikset-\"Styroporschneidemaschine\"?source=2&refertype=1&referid=159
    een gepaste pc
    software als bv profili
    nog iets?
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2016
  8. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Dat is inderdaad het pakket dat ik gebruik. Het enige dat ik vervangen heb is de voeding de originele hield het niet zo lang uit deze werd vervangen in garantie zonder problemen, ik heb dan gewoon wat bijgelegd voor een modelletje zwaarder.
    http://www.rc-letmathe.de/CNC-Techn...Power-supply?source=2&refertype=1&referid=159
    Niet dat de originele voeding niet zwaar genoeg was want zo groot is de belasting niet, naar mijn mening had ik gewoon pech dat ik een slecht exemplaar te pakken had.
    Als je met GMFC zou werken heb je nog wel volgende interface nodig
    http://www.rc-letmathe.de/CNC-Techn...eferenzfahrt?source=2&refertype=1&referid=159

    De beugel ligt zoals je al zei in de V-uitsparingen, dit werkt perfect zolang niet onder een grotere hoek dan ongeveer 30° wilt snijden, bv voor een deltavleugel, dan glijdt de draad niet zo vlot meer door de V. Dat is iets waar ik werk van wil maken in de volgende versie, dan moeten punten draaibaar worden zodat de draad niet kan blijven hangen in de V.

    Dirk
     
  9. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Ik kwam deze constructie tegen vandaag...
    is iets helemaal anders als gewoonlijk, maar ik denk dat de theorie erachter wel kan kloppen... (alleen is mn duits niet zo goed)
    het principe is hetzelfde, alleen hebb je geen spindels,geleiders,... nodig
    maar of het daadwerkelijk een goed idee is? hmmm

    http://www.cnc-hotwire.de/
     
  10. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Die ken ik, ik vond het eerst zeer interessant en wilde er wel aan beginnen maar bij nader inzien heb ik het toch maar gelaten. Het principe is simpel en blijkt wel goed te werken maar die loshangende beugel vond ik maar niks en het afstellen leek me nogal ingewikkeld.
     
  11. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    gisteren zijn deze onderdelen toegekomen via een forumlid.
    hiermee ga ik eerst wat proberen van start te gaaan zodat ik het cnc gebeuren wat kan verder snappen...

    [​IMG]
    de stuurkaart is eentje van hobbycnc (hier en daar wel eens besproken op het forum)
    zelf heb ik momenteel geeen pc met parallelle poort.
    ik heb wel GMFC. nu is het me nog een raadsel hoe ik alles aangesloten krijg. ook de voeding moet ik nog eens zien welke ik nodig heb, en of de snijdraad op dezelfde voeding kan of niet.

    mocht iemand me kunnen helpen aan het elektrisch schema van die stuurkaart(kan het niet direct vinden)

    de constructie is oorspronkelijk van letmathe. maar ik ga zoals hier besproken geweest is de snijdraad niet tussen de 2 portalen vasthangen, maar met een snijbeugel erop leggen(zo zijn er geen trekkrachten op de portalen!)
     
  12. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    en hier heb ik al een proefopstelling.
    het 10mm dikke multiplex kan ik nog uit een blokje alu maken.
    alles ziet er goed uit, de spindels zijn spelingsvrij


    [​IMG]

    [​IMG]
    maar
    als ik de multiplexplaat aandraai op de geleiding dan loopt de geleiding niet(nu heb ik ze net wat gelost, maar kan ik de toren wat wikkelen, dus dit is volgens mij nog niet goed. mss dat de multiplex wat teveel indrukt...

    mss moet de multiplexplaat wel wat breder gemaakt worden (wat de snijafstand verkort)
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  14. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    ik heb de zelfde stuurprint. je kunt er een 12 volt voeding op aan sluiten maar twee werkt beter. zelf heb ik 24 volt voor de snijdraad en 12 voor de besturing. of je rev 1 of 2 heb staat op de print.

    via de GMFC pagina kun je een aanpassing kopen om via een usb aansluiting te kunnen werken. daar mee heb je alles wat je nodig hebt om te kunnen snijden.
     
  15. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    oke hier heb ik al heel wat aan... onze elektro techneut zal er eens naar kijken!

    Ik had van een ander forumlid de tip gekregen om het extra prontje van letmathe te kopen voor tussen de parallelle poort te zetten, zodat je de temperatuur ook in je programma zou kunnen veranderen EN dat hij zelf naar zijn beginpunt moet gaan(maar dat is mij nog niet duidelijk) dan heb ik ook nog eindpuntschakelaartjes nodig vermoed ik
     
  16. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo, vandaag heeft mn vader 2 alu blokken gemaakt die perfect passen, hiermee loopt het wagentje behoorlijk soepel en spelingsvrij.
    achtergrond eerste poging
    voorgrond alu blokje. nu kan ik de trapeziumdraad ook mooi in het midden van de geleiding gebruiken en zal deze ook wel beter lopen. echter het teflon blokje met de interne draad heeft enorm veel weerstand, ik vermoed dat de motor dit niet rond krijgt... deze moet ik dus gaan vervangen denk ik door van die bronzen bussen...eens kijken waar ik die het best bestel.


    [​IMG]

    [​IMG]
    Groeten
     
  17. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    oke de opstelling is zo goed als klaar, er zijn wel van die koperen bussen op komst voor de xgeleiding(de teflon gaat veel te stroef)

    voeding of voedingen? 12 en 24volt, maar hoeveel amperes moeten ze zijn? ( is het dan eventueel mogelijk om aan dezelfde voeding ook een portaalfrees te hangen, wanneer de foamcutter niet gebruikt word)
    connectie pc, de site van gmfc ligt momenteel plat dus kan ik niet zien wat hun usb bordje kost of hoe het werkt.

    deze week eens kijken voor een leuke tafel voor eronder( 80x1200 met dan een werkbereik van +-55x100cm.)
     
  18. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    ik snijd tegenwoordig meestal ergens tussen 1A en 2A, naargelang de snelheid vroeger sneed ik sneller en dan kwam ik niet toe met een voeding van 12V hoeveel spanning ik nu nodig heb om die stroom te halen weet ik niet precies. snel eens nameten gaat momenteel niet, de boel is gedemonteerd voor de verhuis.
    Hou jouw frees werkt weet ik niet maar bij mij zit alles in één bak en die gaat gewoon in het stopcontact dus daar heb ik geen extra voeding voor nodig.

    Dirk
     
  19. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    oke bedankt... straks om een onderstel naar school...
    hoe maak ik de spanboog voor de snijdaad het best, en hoe "hang" jij deze boven je portalen?
    groeten Chris
     
  20. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Op de foto kan je zien hoe ik het allemaal heb klaargespeeld, de beugel leunt tegen twee gordijnroedes die ik bovenop de portalen gemonteerd heb. Hiervoor moet je de beugel hoog genoeg maken zodat die op geen enkel moment onder de roedes kan komen, om te verhinderen dat de beugel voorover kan vallen heb ik simpelweg een bandje los om de beugel en de roede gebonden, het is allemaal vrij primitiev maar werkt perfect
    [​IMG]P-2 FoamCutter21 by Dirk Wouters, on Flickr
     

Deel Deze Pagina