Foambanden voor 1:10 toerwagens?

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Erikderaaf, 27 sep 2005.

  1. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    Het kortwieken, kan dat nu alleen maar met zon onnoemelijk duur bandendraaiapparaat of is er ook een financieel aantrekkelijkere manier?
     
  2. ik rij op ede met cs-27 en smeren dan. MAar dat rijd echt super. Foam rijd ook goed. Het is maar net wat je fijn vindt. IK vind het voordeel van rubber dat je altijd voldoende grip hebt een geen grip roll. Met foam heb je ook super grip maar je kun daarmee veel directer de bocht om. Alleen heb je dan wel(meer) kans op een grip roll.
     
  3. Qlone

    Qlone Guest

    Slijtage van foam op asfalt is heel erg afhankelijk van de soort asfalt. Sommige soorten zijn net schuurpapier en vreten banden (gouda) en andere soorten zijn weer veel vriendelijker voor de banden (heemstede).

    Op een electro auto slijten foam banden veel minder snel, omdat deze minder zwaar zijn en dus automatisch minder glijden. Electro in combinatie met een tapijt baan geeft een bijna eindeloze levensduur aan een setje foam banden. Maar het eist wel een aparte afstelling omdat ze de neiging hebben te veel grip te hebben...
     
  4. Frans Heinsbroek

    Frans Heinsbroek

    Lid geworden:
    12 jan 2005
    Berichten:
    1.133
    Locatie:
    Schiedam
    wel leuk om te weten dan dat er zowel op Gouda als op Heemstede dezelfde asfaltsoort ligt.

    Foam op tapijt slijt tussen de 0,2 en 1,0 mm afhankelijk van de banden en de baan.
     
  5. Qlone

    Qlone Guest

    Mjah, dat zeggen ze ja. Misschien ligt het ook aan de baan zelf... gouda is veel technischer dan heemstede en zal daardoor ook een ander slijtagepatroon vertonen. Wel is het zo dat als ik op gouda rijd m'n banden sneller slijten en m'n auto vol zit met plakkerige zwarte stukjes, terwijl ik daar op heemstede helemaal geen last van heb...
     
  6. @frans heinsbroek, dat met de cs-27 banden ben ik met je eens dat ze het beste verliezen na 5 runs of meer.
    maar ik rij 1 seizoen op mijn club ( asfalt buitenbaan) met 2 setjes, en haal daar evengoede rondentijden mee.
    het komt helaas door beperkt budget, maar ik rij ze helemaal op.
    ennuh frans :wink: ik geloof niet dat je 5 jaar bent (zie je statusbalk) :wink:
     
  7. Blade_3

    Blade_3 Guest

    bedoel je dan 0.2-1.0 mm per run? want 1mm is wel veel aangezien er maar een centimeter ofzo opzit, zonder af te slijpen
     
  8. Frans Heinsbroek

    Frans Heinsbroek

    Lid geworden:
    12 jan 2005
    Berichten:
    1.133
    Locatie:
    Schiedam
    ja 0,2 tot 1 mm per run. Ligt aan de rubbersoort/hardheid van de band/set up van de auto en rijstijl.
     
  9. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Op jouw en mijn niveau maakt het dus ook niet zo schokkend veel uit, wij kunnen genoeg tijd winnen door goed te sturen. Als je op een hoger niveau rijdt en iedereen rijdt strakke rondjes, dan komt de winst dus eerder uit de banden.

    Ik rijd zelfs op de banden die Frans niet meer hard genoeg vindt gaan en rijdt er vervolgens sneller mee dan met nieuwe bandjes... Sja, dat ligt dus aan mij. Moet je je voorstellen wat dat wordt met fonkelnieuwe banden!
     
  10. lthmofo

    lthmofo Guest

    och jaap , en jij bent snel...













































    niet dus

    als rc driver op zijn bandjes gewoon kan winnen , moet hij dat weten en toont dat misschien het niveau aan van de competitie aan. Maar je moet niet zon mondje open trekken dat je zelf zo snel bent.. NIET DAT IK SNEL BEN :lol:
     
  11. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Ach ach lezen blijft ook een vak. Jaap heeft het nergens over dat ie snel is. Hij zegt alleen dat ie sneller is met gebruikte banden dan met nieuwe banden.
     
  12. hij zegt zelfs dat ie stukken langzamer is dan frans ;)
     
  13. tuurlijk jaap :wink:, ik rij idd beter op gebruikte banden, nieuwe zijn meestal niet goed ingereden, als je daar meteen op gaat rijden, nieuw setje, kan ik je garanderen dat je rondetijden lager zijn.
     
  14. eehhmmm met foam heb dus meer grip want daar kun je directer mee door de bocht ;)

    en grip teveel bestaat volgens mij niet ..... als je rolt moet je gewoon stijver af veren pas als je band echt niet glijd in de bocht hoe hard en scherp je ook stuurt heb je lekkere grip :)

    dat je niet om kunt gaan met zoveel grip is iets anders .. het kan zijn dat wanneer je teveel gas blijft geven, de auto niet goed is afgesteld en/of te aggressief blijft sturen dat je maar blijft omrollen maar dat ligt dan toch echt aan jou volgens mij :!:
     
  15. 'kan ook wezen ja :D ligt ook aan my maar dit waren een beetje mijn bevindingen. Het klopt met foam is het veel directer maar zoals ik al zij zal wel aan my liggen voor de rest :D
     
  16. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Heb jij dikke lucht in je ogen ofzo? Als je nou gewoon eens een keer GOED leest, in plaats van gelijk die veel te grote mond van je open te trekken.. Ik zeg juist dat ik zo slecht ben, dat voor mij nieuwere banden het verschil niet maken en dat mijn inschatting is dat dat dan voor TT 01 rcdriver ook zo geldt. Ik zeg juist dat ik nog zoveel winst kan boeken uit goed sturen, dat de banden voor mij het verschil niet maken. Verder jij heel erg bedankt voor die fijne inhoudelijke bijdrages die je nooit levert...

    Zo, nu het vuur uit mijn vingers is...

    @TT-01 rcdriver: ik bedoel het niet verkeerd, maar volgens mij rijd jij ook nog niet zo schokkend lang, en dan is er gewoon meer winst uit je vingers te halen dan uit nieuwe banden. Fonkelnieuwe banden doen het een rondje of wat niet echt lekker nee, maar ik hoop dat jij wel intelligent genoeg bent om te begrijpen wat ik bedoel, want in ieder geval een iemand op dit forum is dat niet... :wink:
     
  17. vasco

    vasco

    Lid geworden:
    21 feb 2004
    Berichten:
    491
    Locatie:
    woerden
    Wat je merkt met nieuwe banden is dat je bochten meestal korter kan pakken dan op gebruikte banden, maar dit is er na een paar runs uit
     
  18. hmmm, nog geen last van gehad..
    en goede rijder zou op elke band moeten kunnen rijden. ofniet dan>? er is uiteraard verschil in 27T en 12T klasse, maar geloof me de bandjes slijten evensnel..:p
     
  19. vasco

    vasco

    Lid geworden:
    21 feb 2004
    Berichten:
    491
    Locatie:
    woerden
    totaal niet, nu 2 wedstrijden op ERCE mee gereden, de eerste wedstrijd was stock 27t, weinig of geen banden slijtage, en 2e wedstrijd modified gereden, toen kon ik na elke het rubber uit mijn kap scheppen
     
  20. Blade_3

    Blade_3 Guest

    bij een stock wedstrijd rijd je op de snelheid van de motor,, bij modified rijd je op de bochtensnelheid.

    mooi bewijs florian, k heb een paar weken terug eens tegen je gereden, ik met me 12 ben uiteraard sneller maar ik won ook van je toen ik continu half gas gaf ofzo, dezelfde snelheid als waar jij mee rijd. ik reed soepelere lekkere bochten terwijl jij van links naar rechts schoot...
    tis dan wel dat ik heel ander spul , en ook duurder spul, heb maar ik heb met jouw wagen op een dergelijke weize kunnen rijden...
    en als je dan rustig rijd, kun je lekker rustig door de bocht, zonder je banden heel erg te slijten. ze slijten juist snel als je vol stuur met je gas gaat sturen, is heel anders rijden maar kan degelijk wel! combinatie van beiden en je kunt zeer goed rijden ;)

    maar laten we weer eens terugkomen op foambanden, wat kun je merken van de shores, en welke zijn nou een beetje goed zegmaar? k snap dat je weinig verschil zult merken als je van shore 40 naar 42 gaat maar kun je je auto er echt mee fine tunen? zo van, ik wil ietsje meer stuur dus ik doe er voor een shore lager op? of moet je dan eerder naar de afstelling kijken?

    Gr
    Markiempje
     

Deel Deze Pagina