Foambanden voor 1:10 toerwagens?

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Erikderaaf, 27 sep 2005.

  1. PeterCr

    PeterCr

    Lid geworden:
    16 feb 2005
    Berichten:
    85
    :?:

    Bij stockwedstrijden win je juist door niet alleen een hoge snelheid te hebben maar juist ook een hoge bochtensnelheid te hebben!
     
  2. Blade_3

    Blade_3 Guest

    jah tuurlijk, hoe hoger de bochtensnelheid hoe sneller je bent, dat is overal, als je overal met 100 door de bocht kunt win je... , maar het is wel zo dat je veel beter kunt winnen als je een snellere motor(elecs) hebt dan de rest.
    ik wilde maar zeggen dat je bij de standaard klasse niet echt op het limiet van de bochtensnelheid zit. bij modified zit je er op of je gaat er overheen, waardoor je banden hard slijten.

    gr Mark
     
  3. vasco

    vasco

    Lid geworden:
    21 feb 2004
    Berichten:
    491
    Locatie:
    woerden
    en jij rijdt vloeiende lijnen op erce mark? :?
     
  4. Blade_3

    Blade_3 Guest

    jah , 27 turns wel, maar modified is iets moeilijker omdat t allemaal sneller gaat en het naar mijn mening meer aan de afstelling ligt of je echt snel bent. k heb wel een redelijk goede afstelling maar ben niet totaal tevreden. soms zwiept ie net op t verkeerde moment met de achterkant weg en als je dat niet verwacht rijd kun je niet goed rijden.
    Je hebt een goede afstelling als je snelle rondentijden hebt, en als je kunt anticiperen wat je auto doet. als hij opeens wegspint maak je fouten, daarom is het belangrijk een stabiele auto te hebben.

    Mazzelz

    Mark
     
  5. je moet hem eens zien glijden met zijn 12T niet normaal!! :D , maar hard gaat hij wel. dat effect zou uiteraard met foambanden nog erger zijn op een asfalt baan ,heb ik mij laten vertellen.
    met de variatie tussen shores, heb je als je een harde neemt, Bijna ( ik zeg ook bijna ) weer hetzelfde effect als gewone rubberbanden.
    wat is dan eigenlijk het voordeel om in een modified klasse met foam te gaan rijden? ik zie namelijk nog niet veel mensen met foam.
    als het echt fijner zou zijn dan rubber , wil ik het ook wel eens gebruiken.
     
  6. PeterCr

    PeterCr

    Lid geworden:
    16 feb 2005
    Berichten:
    85
    Hard gaan is leuk voor het snelheidsrecord, maar zonder constant snelle rondes te rijden heb je er helemaal niks aan!

    Verder is dit een beetje zinloze discussie geworden, waarbij naar mijn idee sommigen antwoorden menen te moeten geven op dingen waar ze niet zo heel veel kaas van gegeten hebben.... 8O (dit is dan nog netjes uitgedrukt!)



     
  7. PeterCr

    PeterCr

    Lid geworden:
    16 feb 2005
    Berichten:
    85
    Een mooi voorbeeld van wat ik net zei lijkt me ....
     
  8. PeterCr

    PeterCr

    Lid geworden:
    16 feb 2005
    Berichten:
    85
    Zie http://www.teamcrc.com/crc/modules.php?name=News&file=article&sid=27 voor meer info over foams.
     
  9. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
  10. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Let even op, er iets met de breedte van de velg waardoor er niet zo veel past op een 415.
     
  11. Blade_3

    Blade_3 Guest

    kijk, hier hebben we wat aan, thx mannen!

    let's stay On-Topic!

    mark
     
  12. Frans Heinsbroek

    Frans Heinsbroek

    Lid geworden:
    12 jan 2005
    Berichten:
    1.133
    Locatie:
    Schiedam
    Dat klopt inderdaad: 26 mm velgen/banden is met foam rijden de std, maar daarvoor moet je soms wel ophangingen modificeren omdat anders bv toplinks aanlopen (415 ) of de achterophangingen modificeren zoals bij de Xray auto's.

    Bij de 415 kun je bv wel smallere blokken voor gebruiken en dan met spoorverbreders werken op de uiteinden van de aandrijfassen.

    Als je te grote diameter banden hebt lopen deze aan in de kap en kunnen door de kap heen smelten. Ook als de banden te groot zijn is de kans groter dat je bij een aanrijding met een stukje baanafzetting een hap uit je band rijdt.
    Let er ook op dat je een body rijdt met weinig downforce, zoals bv de Protoform alfa 2 of de Parma Alfa body.
    Smeer je banden achter vol en voor zoveel als nodig is voor jou rijstijl/kunde. De 1 smeert voor maar en klein randje, anderen smeren meer tot zelfs 90%.

    Ik kan je uit ervaring meedelen dat er geen grotere kick is als Tourwagen foam rijden op tapijt met een 7 dubbel. Het geluid van de motor en de grip die je hebt is zo ongelooflijk dat rijden op rubberbanden maar een slap aftreksel is hiervan.

    1 kanttekening hierbij !!!! Dat dit voor mij een grote kick is met een 7 turns motor is omdat ik het ook nog eens kan beheersen. In handen van iemand met nog niet zoveel ervaring/kennis van zaken met foam en/of modified rijden zal dit 1 grote kostenpost worden aan nieuwe onderdelen en kapotte motoren.

    Begin met een rustige motor en wen eerst maar eens aan het foam rijden. Als je een beetje doorhebt hoe het werkt kun je de snelheid gaan opvoeren.
    Als je toch stoer wilt doen of denkt dat je het beter weet: ga gerust je gang. Je LHS/winkelier/hobbyshop zijn er blij mee en zien je na de eerste investeringen graag terugkomen voor het vervangen van de kapot gereden spullen.
     
  13. Viper-RC

    Viper-RC

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Drachten
  14. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Lange tijd even zitten lezen in dit topic.

    Voor het indoor seizoen. Sommige regelementen stellen vast dat je CS-27 moet rijden, dus daar valt niets bij in te brengen.

    Maar gewoon een dagje lekker rijden. Wat is dan aan te raden. Ik zelf rijdt tot op heden nog steeds gewoon op rubber.
    Wat is nu het grote voordeel van Foam, en ben ik er ook zoveel sneller mee.
    Aangezien je rol weerstand ook hoger zal worden.
    En hoe is het met de belasting van je motor? zal deze meer belast worden, of is dat te vergelijken met normale rubber banden?

    Als het nu echt loont om op rubber te rijden, dan lijkt mij dat wel aantrekkelijk genoeg om eens te proberen.

    Groet Robert
     
  15. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Foam zal je bedoelen.
     
  16. Frans Heinsbroek

    Frans Heinsbroek

    Lid geworden:
    12 jan 2005
    Berichten:
    1.133
    Locatie:
    Schiedam
     
  17. dat de foampies soms maar lastig passen dat is wel duidelijk ..
    ik rijd met een tb evo 4 en ik moet extra spoorverbreders gebruiken dus dikkere wielhubs of zoals ik doe met ringetjes tussen wiel en hub

    (let op dat je met ringetjes de boel verslap voor aanrijdingen !!!! je zeskant krijgt minder steun en zal sneller breken !! )

    bij 1:1 auto`s kenne we ook nog zoiets als
    >>> OFFSET <<< van de velg, wordt daar in de rc boel ook mee gewerkt ??? ik ben het nog nergens tegen gekomen ... offset is de plaats waar de velg aanligt aan de naaf ten op zichte v/d band in de breedte ... je zou dus zeg maar je wiel binnenste buiten monteren (kan niet ;) ) dan heb een andere offset .......
     
  18. viper-rc >>
    wow !!! :!: ik voel me nu net een klein kind dat met 4 zijwieltjes nog op z`n bek weet te gaan !!! :( :roll: :?

    denk dat ik maar weer gewoon op rubber ga rijden, dat valt iets minder op hoe slecht ikeigenlijk ben !!! :wink:
     
  19. Frans Heinsbroek

    Frans Heinsbroek

    Lid geworden:
    12 jan 2005
    Berichten:
    1.133
    Locatie:
    Schiedam

Deel Deze Pagina