Foamboard en verfsoorten

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door VanHalen, 2 nov 2021.

  1. VanHalen

    VanHalen

    Lid geworden:
    2 nov 2021
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Emmeloord
    Hallo,

    Op een bulldozer van een bouwdoos in 1:24 heb ik van foamboard een cabine gemaakt. Deze wil ik met de airbrush gaan spuiten in de juiste kleur, en daarvoor gebruik ik liefst verf op thinner- danwel terpentinebasis.
    Evenwel heb ik daar totaal geen ervaring mee, met het spuiten hiervan op foamboard.
    Watergedragen airbrushverf lijkt natuurlijk een veilige en wellicht daarmee betere keus, maar daarmee heb ik wisselende resultaten.

    Is er iemand onder de mede-forummers die daar eens op wil ingaan, en zijn of haar ervaringen wil delen?
    Thinner en kunststoffen gaan namelijk lang niet altijd (goed) samen.......

    Voor de volledigheid: ik werk het liefst met de voorverdunde airbrushverven van het merk Zero-Paints.

    Bij voorbaat reeds dank!!


    M.vr.gr.
    Jan

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    foamboard, is dat PVC? Het materiaal weten is nodig natuurlijk.
    Maar bij twijfel alsnog, waarom niet gewoon een testje doen op een overschotje eerst, dan weet je het altijd meteen zeker.
     
  3. VanHalen

    VanHalen

    Lid geworden:
    2 nov 2021
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Emmeloord
    Hi,

    Men zegt dat het PVC is, maar is dat schuim-vormig? Tussen twee laagjes papier.........??
    M'n leverancier gaf eerlijk toe dit niet te weten en verwees me door.

    Enfin, ik zal inderdaad eerst wat proefstukjes doen, restjes die over zijn, en op die manier vaststellen wat kan en wat niet kan.
    Dan is er nog geen man over boord als het misgaat........

    Mijn vraag was meer bedoeld om kennis van iemand te kunnen verkrijgen: wanneer iemand er al ervaring mee heeft hoef ik immers niet het spreekwoordelijke wiel uit te vinden?

    Ik zal mijn bevindingen psoetn, dan kan iemand er zijn of haar voordeel mee doen.

    M.vr.gr.
    Jan
     
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ah ik begreep niet dat je schuimkarton bedoelde. Waarom gerbruik je dat voor zo'n bouw?
    Maar goed. Er zijn2 types : kern in PS en kern in PUR.
    PS kan wellicht niet tegen je lak, PUR wel.
    PS smelt met een vlammetje. PUR niet.
     
  5. VanHalen

    VanHalen

    Lid geworden:
    2 nov 2021
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Emmeloord
    Hi,

    Wel, na je TIP heb ik inderdaad eerst (met penseel) testjes gedaan met diverse primers die ik erop wil gaan proberen.
    Daarbij geen problemen ervaren.
    Het was met name dat ik me zorgen maakte om de zachte tussenlaag, maar het bleek prima te gaan!!

    Reden waarom ik met dit materiaal bouw: ook dat was een test, omdat ik met dit materiaal nog niet eerder heb gebouwd, en het leek me vrij makkelijk te ver- en bewerken.
    En dat bleek inderdaad het geval. Of ik dat in de toekomst weer ga doen moet de toekomst uitwijzen. Polystyreen plaat blijft natuurlijk ook altijd een optie.

    Cabine staat inmiddels in de primer:

    [​IMG]



    Bedankt voor de info!!


    M.vr.gr.
    Jan
     
    Cnn vindt dit leuk.
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Mooie spuitcabine ook!
     
  7. VanHalen

    VanHalen

    Lid geworden:
    2 nov 2021
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Emmeloord
    Super Mario Airline vindt dit leuk.
  8. VanHalen

    VanHalen

    Lid geworden:
    2 nov 2021
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Emmeloord
    Hi,

    Uiteindelijk bleek het materiaal bestand tegen de diverse verfsoorten die ik in gebruik heb.
    Zelfs een test om een afvalstukje in de thinner (en de speciale verdunner) te "dopen" liet zien dat er géén gevolgen optraden.
    Uiteraard ben ik daar heel blij mee, en het proces vordert daarmee dus gestaag verder.
    Bovenin is de link te vinden waarin ik het bouwproces beschrijf.
    Een aanrader om dat eens te lezen!

    Prettige dag!


    M.vr.gr.
    Jan

    [​IMG]
    De cabine in de grondverf ⇑


    [​IMG]
    En al in de gele verf!
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Prachtig! Dan was het foam in je foamborden PUR. Dat is idd bestand tegen al wat je opnoemt.
     
  10. VanHalen

    VanHalen

    Lid geworden:
    2 nov 2021
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Emmeloord
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Reageerde de lijm van de afplaktape met je lak? Heb zoiets ook nog gehad, maar nooit echt oorzaak voor fevonden. Kreeg het niet echt schoongemaakt. Deels terug opgeschuurd dan. Als iemandweet hoe dit te voorkomen?
    Als ik mij goed herinner was het bij mij acryl spuitbuslak samen met de blauwe tesa afplaktape.
     
  12. VanHalen

    VanHalen

    Lid geworden:
    2 nov 2021
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Emmeloord
    Hi,

    Nou, nee. De lijm van de afplaktape was zó goed geplakt aan de (waarschijnlijk nog vrij verse) lak, dat het papier deels de lijm meenam, en deels achterliet.
    Vaak probeer ik zoiets dan te verhelpen door eerst weer de plakband terug te zetten en opnieuw een poging te doen deze eraf te halen. Maar in dit geval lukte dat niet.
    Met nieuwe afplakband of eventueel een andere plakbandsoort zou je het ook nog kunnen proberen, maar nu koos ik ervoor om het met wasbenzine te doen.
    Wasbenzine lost vrij veel soorten lijm op en is toch niet agressief, dus kun je dat vrij veilig doen.
    Wat jij omschrijft heb ik nog nooit meegemaakt, maar lijkt me wel buitengewoon lastig!
    De spuitbus acryl die je beschrijft, daar heb ik ooit een primer van gehad van de Action, maar slechte ervaringen mee gekregen toen de aflak/kleurlak erop ging! Bleek toch deels in elkaar te werken..........

    M.vr.gr.
    Jan
     

Deel Deze Pagina