foamboard voor flitetest scratch build

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door dionio, 29 jul 2014.

  1. dionio

    dionio

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    14
    Dag

    Ik ben van plan om een paar modellen te gaan bouwen van flitetest . nu gebruiken ze daar dollar tree foam maar dat is hier niet te krijgen. Er zijn tal van sites in nl wie foamboard verkopen maar heeft iemand van jullie ervaring met 5mm foamboard. En waar heb je dat besteld. Vergelijkbare sterkte en gewicht als dat van flitetest is daarbij belangrijk.

    Alvast bedankt!!
     
  2. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.640
    Voor Nederland en Belgie gewoon zoeken op Depron of polypron. Het foamboard of posterboard is te zwaar en slecht verwerkbaar.
     
  3. dionio

    dionio

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    14
    Ok. Heel erg bedankt. Iemand in de buurt van Doetinchem nog een adres hiervoor? En voor de firewall/motor Mount. Kan ik daarvoor zelf bij de hobbywinkel een dun plankje hout gebruiken?
     
  4. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.200
    Locatie:
    Uithoorn
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Vlaardingen
    Depron is geen foambord, nou ja eigenlijk wel.
    Het is schuimplaat met aan beide zijden papier geplakt.
    Wordt normaal gebruikt bij maquette bouw of voor grafische zaken.
    Zoek je Foambord kijk dan bij een leverancier voor grafiek enz.
    zoals
    Foamboard | Peter van Ginkel
    of
    p maquette foamboard foamboard_1 pag 1 p foamboard_1 productlijst
    Bij de ontwerpen van flite test wordt juist gebruik gemaakt van de papierlaag.
    het papier geeft een hoop extra sterkte.
    Ga je gewone depron gebruiken moet je het ontwerp aanpassen.
     
  6. dionio

    dionio

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    14
    Goed om te horen. Dan ga ik toch voor het depron. Het aanpassen van het ontwerp is voorlopig geen mogelijkheid. Top bedankt .
     
  7. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.200
    Locatie:
    Uithoorn
    Dat papier geeft ook extra gewicht.
    Dus depron moet je even aan wennen en uit proberen hoe dik het moet zijn maar als de neus van een vliegtuig sterker moet zijn dan gebruik je twee lagen.
    Je kunt er alle kanten mee op.;)
     
  8. h1975

    h1975

    Lid geworden:
    5 aug 2013
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Tilburg, Netherlands
    Het blijft wachten op een distributiepunt van Flite Test in Europa. De verzendkosten zijn superhoog als je ze vanuit VS hier naar toe wil laten sturen.
     
  9. tukker64

    tukker64

    Lid geworden:
    6 sep 2013
    Berichten:
    35
    Locatie:
    goor/westerhaar
    het is misschien een eindje rijden voor jou maar bij breugel art supplies in almelo hebben ze foamboard, ik vond de platen nogal zwaar vergeleken met depron.
     
  10. dionio

    dionio

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    14
    Ik heb zojuist mijn FT Flyer gemaakt. Best goed gelukt. Met het foamboard van peter van ginkel. Hij is inderdaad wel zwaar dus ik ben benieuwd hoe hij vliegt. Bedankt voor de tips
     
  11. dionio

    dionio

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    14
    315 gram zonder accu. Op het plan staat 238 incl powerpod?
     
  12. dionio

    dionio

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    14
    De FT flyer met het peter van ginkel foamboard deed het perfect. Met een 2S ging hij niet zo hard en klom langzaam maar met de 3S ging hij heel goed. Mijn conclusie is dat dit foamboard goed te gebruiken is voor de flitetest designs. In ieder geval de lichte versies. Iemand ervaring met Spitfire, duster en Racer of de Versa Wing?
     
  13. Marc60

    Marc60

    Lid geworden:
    28 feb 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    gelderland, langs de Rijn
    Ik gebruik polypron, dat is idd zonder papier en heeft van zichzelf dus weinig sterkte, maar is goed te beplakken met verpakkingstape, of nog beter met glasvezel en glitsa (wat meer werk). Polypron koop ik bij een lokale woninginrichter. Die bestelt het in platen van 3 mm voor 2 euro per plaat en 6 mm voor 3 euro per plaat (1 bij 1 meter). goedkoper kun je volgens mij niet bouwen. Als lijm hotglue of de heldere alleslijm van de action voor minder dan 1 euro per pot
    Succes met bouwen (en repareren na de eerste chrash :p )
     
  14. dionio

    dionio

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    14
    Ik denk dat het plaatmateriaal het geld niet is. Ik kocht platen van 70x100cm voor 5.50 . uit 1 plaat haal ik bijna 2 ft flyers. Ik zou het verschil in gewicht wel eens willen weten. Mijn plaat weegt 393 gram. Dat is 5,61 gram per cm² . wat ik zo kan vinden op flitetest forums wegen die platen van 20" x 30" 200 gram. Dat is toch wel een stukje lichter. Zou dat problemen gaan geven als vliegtuigen meer foamboard bevatten?
     
  15. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.200
    Locatie:
    Uithoorn
    5.61 gram per dm2 bedoel je denk ik.
    Ik werk met depron en dat weegt iets meer dan 1gram per dm2 voor 3mm dik en
    iets minder dan 2 gram per dm2 voor 6 mm dik.;)
     
  16. dionio

    dionio

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    14
    Dat dus. Dm2 inderdaad. Maar dat is een behoorlijk verschil. Maar dan plak je er nog wat tape op en extra sateprikkers? Kom je nog niet op die 5.6 gram. Zet me aan het denken.
     
  17. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.200
    Locatie:
    Uithoorn
    Waar om zou je dat doen.
    Met tape word het al zwaarder maar wel sterker.
    Helaas wel moeilijker te repareren.
    En alles wat zwaarder is vliegt sneller en komt sneller naar beneden en loopt alleen daar om al meer schade op.
    Een beetje slim spelen met de dikte levert ook veel sterkte op en daar krijg je vanzelf handigheid in.
    Wat ben je van plan om te bouwen?
    Wat je met foamboard kunt bouwen kan je ook in depron of ander schuimplaten bouwen.

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1333878
     
  18. dionio

    dionio

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    14
    Ik werk nu dus met het, tov depron, zware foamboard. Ik bedoel dat je bij depron het moet verstevigen en bij foamboard niet. Ga nu de FT delta maken. Qua gewicht zal die ook nog wel goed gaan. Maar wil ook de FT versa wing en de FT duster gaan maken. Misschien kom ik dan in de problemen met het gewicht en moet ik overschakelen naar depron
     
  19. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.200
    Locatie:
    Uithoorn
    [media=youtube]RRoU14QrCQo[/media]

    Als je deze bedoelt dat is een beproeft ontwerp en zal prima vliegen maar er wordt dan ook niet zuinig omgegaan met vermogen in de setup.
    De motor zit in een verwijderbare unit en is zo over te zetten in een ander vliegtuig maar geeft ook extra gewicht.
    Het voorste deel van de vleugel bevat vier lagen papier het is dus een degelijk geheel.
    Op deze delta is dus heel veel gewicht te besparen als je hem van 6mm depron bouwt.
    Leuk om later te proberen als dat zo uitkomt maar je hoeft niet halverwege over te stappen op Depron voor het gewicht.;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. david stelma

    david stelma

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    292
    Locatie:
    geldermalsen
    Ik heb meerdere vriegtuigjes van flitetest gebouwd als de ft 3d, old fogey, ft delta en de funbat.
    Allen uit normaal depron zonder papier. is allemaal redekijk licht en vliegen perfect.
    Ik heb op de bekende A vouw en B vouw gewoon plakband geplakt en dan is het precies het zelfde. Natuurlijk eerst de plakband plakken dan half doorsnijden en dan kan je die rand net als bij flitetest zelf op de zelfde manier eruit peuteren vervolgens lijm ertussen en doe je de A of B vouw.
    Met dubbel vouwen van bijv de vleugel ook, bij hun knapt het schuim niet omdat de vezels van het papier het bij elkaar houden, dus gewoon een kwestie van op de vouwlijn plakband doen en je kan precies het zelfde, het schuim knapt dan niet omdat het plakband het bij elkaar houd.
    Midden op het vleugel oppervlak maakt het niet veel meer uit of er papier zit of niet.
    Bij de wat grotere vliegtuigen doe ik wel een carbon stripje in de vleugel omdat ik persoonlijk vind dat die iets te veel flexen.

    Ik vind het alleen een nadeel van normaal depron dat er vrij snel krassen op komen, vooral op de plekken waar de accu zit of waar de accu stekkers tegenaan tikken. Maar dit is idd simpel op te lossen door verpakkingstape op die plekken te doen
     

Deel Deze Pagina